Klasyfikacja wydatków komendy powiatowej dotyczących pracowników fizycznych oraz funkcjonariuszy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Komenda powiatowa, klasyfikując wydatki budżetowe, stosuje załącznik nr 8 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. W komendzie powiatowej zatrudnieni są pracownicy cywilni oraz funkcjonariusze. Czy prawidłowe jest zakwalifikowanie zwrotu kosztów zakupu okularów pracownikowi cywilnemu z § 3020-02 „Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń”, natomiast zwrot kosztu zakupu okularów funkcjonariuszowi z § 3070-13 (wydatki osobowe niezaliczone do uposażeń wypłacane funkcjonariuszom)? Jak postępować przy zakupie mydła i ręczników – czy wydatki te klasyfikować w całości w § 3020, czy rozbijać wydatki dla pracowników cywilnych w § 3020, natomiast wydatki dla funkcjonariuszy w § 3070?
Z racji tego, że ustawodawca przewidział możliwość klasyfikowania wydatków osobowych niezaliczanych do wynagrodzeń (uposażenia) na rzecz osób fizycznych, jak też na rzecz żołnierzy i funkcjonariuszy, uważam, że przedstawiona powyżej propozycja ujęcia wydatków jest właściwa. Jednostki sektora finansów publicznych ponoszące wydatki w ramach bezpieczeństwa wewnętrznego posługują się załącznikiem nr 8 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej) w celu właściwego zaklasyfikowania wydatków. Wyodrębnione paragrafy w załączniku nr 8 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej opierają się na ogólnej klasyfikacji wydatków ujętych w załączniku nr 4 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej. Taki podział wydatków przedstawiać będzie ich zakres rodzajowy oraz dokładną informację o poniesionych wydatkach osobowych, niezaliczanych do wynagrodzeń lub uposażenia na rzecz funkcjonariuszy i pozostałych pracowników.
Dlatego uważam, że należy wyodrębnić poniesione wydatki zarówno na funkcjonariuszy, jak i pozostałych pracowników.
Pracodawca zobowiązany jest na mocy § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zapewnić okulary korygujące wzrok zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Przepis ten zawiera delegacje do wydawania ogólnych oraz branżowych i międzybranżowych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Więcej przeczytasz w artykule: Czy wydatki w komendzie powiatowej dzielić na dotyczące pracowników cywilnych oraz funkcjonariuszy
W artykule przeczytasz m.in.:
• Jak klasyfikować wydatki dotyczące osób fizycznych?
• Jak klasyfikować wydatki dotyczące funkcjonariuszy?
• Jak postępować przy klasyfikacji wydatków na środki czystości?
Przeczytaj również: Funkcjonariusz pracujący na zlecenie nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym
REKLAMA
REKLAMA