REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków komendy powiatowej dotyczących pracowników fizycznych oraz funkcjonariuszy

Subskrybuj nas na Youtube
Wydatki w komendzie powiatowej dotyczące pracowników cywilnych oraz funkcjonariuszy / Fot. Fotolia
Wydatki w komendzie powiatowej dotyczące pracowników cywilnych oraz funkcjonariuszy / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki sektora finansów publicznych ponoszące wydatki w ramach bezpieczeństwa wewnętrznego posługują się załącznikiem nr 8 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych w celu właściwego zaklasyfikowania wydatków. Wyodrębnione paragrafy w załączniku nr 8 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej opierają się na ogólnej klasyfikacji wydatków ujętych w załączniku nr 4 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej.

REKLAMA

REKLAMA

Komenda powiatowa, klasyfikując wydatki budżetowe, stosuje załącznik nr 8 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. W komendzie powiatowej zatrudnieni są pracownicy cywilni oraz funkcjonariusze. Czy prawidłowe jest zakwalifikowanie zwrotu kosztów zakupu okularów pracownikowi cywilnemu z § 3020-02 „Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń”, natomiast zwrot kosztu zakupu okularów funkcjonariuszowi z § 3070-13 (wydatki osobowe niezaliczone do uposażeń wypłacane funkcjonariuszom)? Jak postępować przy zakupie mydła i ręczników – czy wydatki te klasyfikować w całości w § 3020, czy rozbijać wydatki dla pracowników cywilnych w § 3020, natomiast wydatki dla funkcjonariuszy w § 3070?

Z racji tego, że ustawodawca przewidział możliwość klasyfikowania wydatków osobowych niezaliczanych do wynagrodzeń (uposażenia) na rzecz osób fizycznych, jak też na rzecz żołnierzy i funkcjonariuszy, uważam, że przedstawiona powyżej propozycja ujęcia wydatków jest właściwa. Jednostki sektora finansów publicznych ponoszące wydatki w ramach bezpieczeństwa wewnętrznego posługują się załącznikiem nr 8 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej) w celu właściwego zaklasyfikowania wydatków. Wyodrębnione paragrafy w załączniku nr 8 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej opierają się na ogólnej klasyfikacji wydatków ujętych w załączniku nr 4 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej. Taki podział wydatków przedstawiać będzie ich zakres rodzajowy oraz dokładną informację o poniesionych wydatkach osobowych, niezaliczanych do wynagrodzeń lub uposażenia na rzecz funkcjonariuszy i pozostałych pracowników.

Dlatego uważam, że należy wyodrębnić poniesione wydatki zarówno na funkcjonariuszy, jak i pozostałych pracowników.

REKLAMA

Pracodawca zobowiązany jest na mocy § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zapewnić okulary korygujące wzrok zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Przepis ten zawiera delegacje do wydawania ogólnych oraz branżowych i międzybranżowych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej przeczytasz w artykule: Czy wydatki w komendzie powiatowej dzielić na dotyczące pracowników cywilnych oraz funkcjonariuszy

W artykule przeczytasz m.in.:

• Jak klasyfikować wydatki dotyczące osób fizycznych?

• Jak klasyfikować wydatki dotyczące funkcjonariuszy?

• Jak postępować przy klasyfikacji wydatków na środki czystości?

Przeczytaj również: Funkcjonariusz pracujący na zlecenie nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

REKLAMA

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

REKLAMA