REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w klasyfikacji budżetowej dochody i wydatki związane z projektem Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży

Renata Niemiec
Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży
Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka oświatowa będąca jednostką budżetową powiatu przystąpiła do projektu Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży (PNWM). W czerwcu do jednostki wpłynęła decyzja z PNWM o dofinansowaniu projektu (ze środków krajowych), który ma polegać na wymianie młodzieży (koszty związane z goszczeniem młodzieży niemieckiej w Polsce). Nasza jednostka oświatowa zarówno dochody, jak i wydatki klasyfikuje w rozdziale 80130. W jakiej klasyfikacji budżetowej przyjąć dochody i wydatkować środki (dział, rozdział, paragraf wraz z czwartą cyfrą)?

Środki finansowe uzyskane w ramach programu Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży powinno ujmować się w dziale 801 „Oświata i wychowanie”, rozdziale 80195 „Pozostała działalność”.

REKLAMA

Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży (dalej: PNWM) jest organizacją międzynarodową, utworzoną w 1991 r. przez rząd Polski i Niemiec w celu wspierania kontaktów między młodzieżą polską i niemiecką. Organizacja ma na celu wspierać spotkania i projekty młodzieżowe, jak też pomagać w ich organizowaniu. PNWM ma oficjalnie status organizacji międzynarodowej, co oznacza, że znajduje się w gronie takich organizacji, jak: Unia Europejska, Organizacja Narodów Zjednoczonych, UNESCO.

Pieniądze na działalność PNWM pochodzą od Rzeczypospolitej Polskiej oraz Republiki Federalnej Niemiec, w formie dofinansowania (wsparcia finansowego – grantu) na realizację danego zadania (projektu).

Zobacz również: Ewidencja wartości niematerialnych i prawnych

Grant to inaczej dotacja, subwencja, dofinansowanie, wsparcie finansowe lub też pozafinansowe dla osoby lub organizacji, z przeznaczeniem na realizację określonego celu, na przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● społecznego,

● naukowego,

● artystycznego,

które przyznawane jest przez poszczególne państwa, organizacje międzynarodowe lub instytucje organizacji międzynarodowych.

REKLAMA

Środki finansowe przekazane jednostce przez PNWM należy uznać za środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi innych niż środki europejskie, zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), nie będą to więc środki z budżetu Unii Europejskiej. Zasadne jest więc ujęcie otrzymanych środków w § 200 „Dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, z właściwą czwartą cyfrą. W tym przypadku czwartą cyfrą winna być „4”, ponieważ cyfrą tą obejmuje się współfinansowanie pożyczek i kredytów zagranicznych oraz darowizn lub grantów przyznanych Polsce przez poszczególne kraje lub instytucje. Czwartą cyfrę „4” stosuje się do oznaczenia dochodów, których źródłem są środki z budżetu państwa lub inne przekazane jednostkom sektora finansów publicznych na współfinansowanie działań realizowanych z pożyczek i kredytów zagranicznych z międzynarodowych instytucji finansowych, a także środków pochodzących z darowizn i grantów przyznanych Polsce przez poszczególne kraje lub instytucje.

Realizacja projektu w ramach Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży jest jakby działalnością związaną pośrednio z realizacją zadań statutowych szkoły. Stanowi jednak bardzo ważne uzupełnienie oferty edukacyjnej, umożliwiającej uczniom i nauczycielom zapoznanie się z systemem edukacyjnym innych państw. Dlatego też uznałam, że środki finansowe powinno się ująć w dziale 801 „Oświata i wychowanie”, rozdziale 80195 „Pozostała działalność”. Szczegółowy sposób ujęcia dochodów i wydatków wskazano w tabeli 1 i tabeli 2.

Tabela 1. Sposób ujęcia w planie finansowym jednostki środków otrzymanych na realizację projektu PNWM – dochody

Dział

Rozdział

Paragraf

Nazwa

Plan

Dochody otrzymane

801

OŚWIATA I WYCHOWANIE

80195

Pozostała działalność

2004

Dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy lub płatności w ramach budżetu środków europejskich

RAZEM DOCHODY

Tabela 2. Sposób ujęcia w planie finansowym jednostki środków otrzymanych na realizację projektu PNWM – wydatki

Dział

Rozdział

Paragraf

Nazwa

Plan

Wykonanie

801

OŚWIATA I WYCHOWANIE

80195

Pozostała działalność

4174

Wynagrodzenia bezosobowe, w tym:

– umowy zlecenia,

– umowy o dzieło;

4304

koszty zakwaterowania,

koszty transportu,

– koszty wyżywienia,

– koszty pośrednika językowego;

4414

Podróże służbowe krajowe:

delegacje służbowe,

– ryczałt samochodowy;

4434

Różne opłaty i składki:

ubezpieczenia.

RAZEM WYDATKI

RENATA NIEMIEC

finansista, posiada długoletni staż pracy w jednostce samorządu terytorialnego oraz doświadczenie w zakresie finansów i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

Podstawy prawne

● art. 5 ust. 1 pkt 3, art. 5 ust. 3 pkt 5 i pkt 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1146)

● załącznik nr 3, załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA