Kategorie

Koszty procesu w jednostce budżetowej - ewidencja księgowa

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Prawo, proces? Fot. Fotolia
Prawo, proces? Fot. Fotolia
Koszty wpisu sądowego i przychody z tytułu zasądzonych kosztów procesu to odpowiednio koszty i przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki. Kwalifikujemy je więc odpowiednio do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.

Jak ująć koszty procesu i wpisu sądowego w jednostce budżetowej

Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Na koncie 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych figuruje należność z tytułu świadczonych usług w kwocie 8000 zł. Nabywca usługi odmówił zapłaty w związku ze złożoną reklamacją. Jednak reklamacja nie została uznana, a mimo to nabywca w dalszym ciągu odmawiał zapłaty. W związku z tym jednostka utworzyła odpis aktualizujący należności w kwocie 8000 zł. Na koniec kwartału naliczyła odsetki w kwocie 157,80 zł. Utworzono również odpis aktualizujący należności z tytułu odsetek w ww. kwocie. W związku z brakiem zapłaty przedmiotowych należności jednostka skierowała sprawę na drogę postępowania sądowego i wniosła na rachunek bankowy sądu wpis sądowy w kwocie 400 zł. Wynikiem skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego było uzyskanie przez jednostkę nakazu zapłaty, zgodnie z którym sąd zasądził na rzecz jednostki:

a) należność główną w kwocie 8000 zł,

b) odsetki do dnia wniesienia pozwu w kwocie 520 zł, w tym 157,80 zł (odsetki zaksięgowane),

c) koszty procesu w kwocie 600 zł,

d) odsetki od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty.

Po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty jednostka wezwała nabywcę usługi do zapłaty zasądzonej należności. Nabywca należność uregulował. Odsetki od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty wyniosły 120 zł.

W związku z tym jednostka ma wątpliwości, jak powinny przebiegać zapisy księgowe związane z opisanymi powyżej operacjami, a zwłaszcza dotyczące przypisu i zapłaty wpisu sądowego oraz zasądzonych kosztów procesu.

Koszty wpisu sądowego i przychody z tytułu zasądzonych kosztów procesu to odpowiednio koszty i przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki. Kwalifikujemy je więc odpowiednio do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych. A skoro tak, to zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. koszty uiszczonego wpisu sądowego podlegają ewidencji na koncie 761 – Pozostałe koszty operacyjne. Z kolei zasądzone na rzecz jednostki koszty procesu podlegają ewidencji na koncie 760 – Pozostałe przychody operacyjne.

Zobacz również: Ewidencja wartości niematerialnych i prawnych

Sposób ujęcia opisanych operacji w księgach rachunkowych jednostki przedstawiono na schemacie. ©?

SCHEMAT

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis należności z tytułu świadczonych usług – 8000 zł: strona Wn konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent), strona Ma konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083);

2. Przypis należności z tytułu naliczonych odsetek na koniec kwartału – 157,80 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Utworzenie odpisu aktualizującego na należność główną – 8000 zł: strona Wn konta 761 – Pozostałe koszty operacyjne (analityka: odpisy aktualizujące), strona Ma konta 290 – Odpisy aktualizujące należności;

4. Utworzenie odpisu aktualizującego na należność z tytułu odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 751 – Koszty finansowe (analityka: odpisy aktualizujące), strona Ma konta 290 – Odpisy aktualizujące należności;

5. Uregulowanie przez jednostkę wpisu sądowego – 400 zł: strona Wn konta 761 – Pozostałe koszty operacyjne (analityka: par. 461), strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: 461);

6. Przeksięgowanie należności na roszczenia sporne w związku ze skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego:

a) w zakresie należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent);

b) w zakresie odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent);

7. Przypis należności z tytułu zasądzonych nakazem odsetek do dnia wniesienia pozwu (różnica pomiędzy odsetkami zaksięgowanymi a zasądzonymi) – 362,20 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

8. Przypis należności z tytułu zasądzonych nakazem kosztów procesu – 600 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 097 i kontrahent), strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par. 097);

9. Przeksięgowanie należności z roszczeń spornych w związku z uzyskaniem prawomocnego nakazu zapłaty:

a) w zakresie należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent), strona Ma konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent);

b) w zakresie odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent);

10. Wpłata przez nabywcę zasądzonych należności w łącznej kwocie 9240 zł, w tym:

a) z tytułu należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 083), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent);

b) z tytułu odsetek – 640 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 092), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent);

c) z tytułu kosztów procesu – 600 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 097), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 097 i kontrahent);

11. Przypis odsetek za okres od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty – 120 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

12. Rozwiązanie odpisów aktualizujących w związku z zapłatą należności:

a) z tytułu należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 290 – Odpisy aktualizujące należności, strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne;

b) z tytułu odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 290 – Odpisy aktualizujące należności, strona Ma konta 750 – Przychody finansowe.

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Chcesz dowiedzieć się więcej, skorzystaj z naszego programu
INFORLEX Plan kont dla firm – program
INFORLEX Plan kont dla firm – program
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    140 mln zł dla samorządów w związku z powrotem dzieci do szkół

    17 września 2021 r. Ministerstwo Finansów przekaże na rachunki JST ponad 140 mln zł z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na działania edukacyjne.

    Kiedy stosować oznaczenie TP w spółce będącej własnością gminy

    Nasza Spółka jest własnością Gminy w 100%. Zajmujemy się głównie dostawą wody i odbiorem ścieków. Forma prawna: Sp. z o.o. Od 01.07.2021 r. nie będziemy już oznaczać symbolem TP w JPK_VAT-7 transakcji dotyczących dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązanie wynika wyłącznie z powiązania z naszym właścicielem tj. Gminą (gdyż jest to jednostka samorządu terytorialnego). Nie będziemy już oznaczać symbolem TP w JPK_VAT-7 transakcji dotyczących Burmistrza Gminy gdyż jest to powiązanie z jednostką samorządu terytorialnego. Natomiast uważamy, że mamy obowiązek oznaczenia „TP” nadal transakcji sprzedaży gdy nabywcą jest członek Zarządu Spółki, członek Rady Nadzorczej Spółki, prokurent Spółki, oraz członkowie rodzin ww. podmiotów (tj. w stosunku do małżonków oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia). Czy stanowisko naszej Spółki jest wg Państwa prawidłowe?

    Zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim

    Jak dokonać przesunięcia pracownika samorządowego na zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim?

    Polski Ład a finanse gmin - co się zmieni?

    Polski Ład a finanse gmin. 8 września Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wsparciu jednostek samorządu terytorialnego (JST) w związku z Programem Polski Ład, przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Ministerstwo Finansów uważa, że zmiany, które wprowadzi Polski Ład przełożą się na sytuację finansową samorządów. Dlatego zostaną wprowadzone rozwiązania stabilizujące i wzmacniające finanse JST.

    Podwyżki dla funkcjonariuszy służb mundurowych 2022

    Podwyżki dla służb mundurowych 2022. Od 1 stycznia 2022 r. mają wzrosnąć wynagrodzenia funkcjonariuszy. O ile?

    Protest ratowników i środowisk medycznych

    Protest ratowników i środowisk medycznych. Czy będą podwyżki dla medyków?

    Dochody jednostek samorządu terytorialnego - projekt zmian

    Dochody jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają w szczególności umożliwić zrekompensowanie gminom ubytku dochodów spowodowanego wdrożeniem zmian podatkowych (głównie w PIT) w ramach tzw. Polskiego Ładu. Co się zmieni w dochodach samorządowych?

    Ile jesteśmy winni instytucjom oświaty?

    Krajowy Rejestr Długów przeanalizował, ile jesteśmy winni instytucjom oświaty. Wśród dłużników oprócz studentów i absolwentów są też przedsiębiorcy.

    Projekt budżetu państwa na 2022 rok - dochody

    Dochody budżetu w 2022 r. wyniosą 475,6 mld zł i będą wyższe od przewidywanych dochodów uzyskanych w roku 2021 o 0,4 proc. W ujęciu realnym dochody budżetu spadną o 2,8 proc. – wynika z projektu ustawy budżetowej na 2022 r.

    Polski Ład - rekompensaty dla samorządów

    Polski Ład - rekompensaty dla samorządów. Z wyliczeń Ministerstwa Finansów wynika, że zmiany podatkowe wprowadzane Polskim Ładem będą kosztować samorządy ok. 150 mld zł w ciągu 10 lat. Trwają prace nad rozwiązaniami legislacyjnymi, które mają te straty zrekompensować. Proponowane zmiany to gwarancja dochodów i subwencja rozwojowa dla aktywnych inwestycyjnie gmin. W efekcie dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) mają być o ok. 10 proc. wyższe niż prognozowane. – Zarówno w trakcie pandemii, jak i obecnie samorządy bardzo dobrze poradziły sobie, jeżeli chodzi o stronę budżetową – mówi Sebastian Skuza, wiceminister finansów.

    Czy nauczyciele masowo uciekają na emerytury?

    Od czasów pandemii spada liczba nauczycieli odchodzących na emeryturę i świadczenia kompensacyjne. Tak wynika z danych ZUS.

    Rower publiczny jednak z odliczeniem VAT

    Prawo do odliczenia VAT od inwestycji w system rowerów publicznych od kilku lat było źródłem sporów pomiędzy gminami (miastami) a organami podatkowymi.

    Powołanie dyrektora gminnej biblioteki publicznej

    Powołanie dyrektora gminnej biblioteki publicznej. Osoba została powołana na stanowisko dyrektora gminnej biblioteki. Zgodnie z ustawą o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej wójt gminy wysłał prośbę do kilku stowarzyszeń o wydanie opinii. Jednak nie otrzymał informacji zwrotnej od żadnego stowarzyszenia. Czy w przypadku braku odpowiedzi ze strony stowarzyszenia można uznać, że opinia jest pozytywna?

    Przekształcenie zakładu komunalnego w spółkę - czy to przejęcie zakładu pracy

    Gminne jednostki organizacyjne realizujące zadania komunalne, każda w wąskim zakresie, z początkiem przyszłego roku mają zostać przekształcone w spółkę prawa handlowego. Dotychczasowi dyrektorzy przekształcanych zakładów komunalnych mają stać się kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych w nowo powołanej spółce gminnej.

    Dodatek terenowy pracownika socjalnego za czas choroby i innych nieobecności w obliczeniach

    Dodatek terenowy pracownika socjalnego. Jak obliczyć kwotę dodatku, jeżeli pracownik nie przepracował całego miesiąca z innego powodu niż choroba? Czy kwotę dodatku dzieli się przez liczbę dni w danym miesiącu, czy przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu? Czy dodatek powinien być wypłacony w całości, w sytuacji gdy pracownik przebywa część miesiąca na zwolnieniu lekarskim?

    Program "Centra opiekuńczo-mieszkalne" a rozliczenia VAT

    Program "Centra opiekuńczo-mieszkalne" a rozliczenia VAT. Czy gminy i powiaty, świadcząc usługi w ramach programu, działają w charakterze podatników VAT? Czy VAT związany z wydatkami na tworzenie i utrzymanie centrum jest kosztem kwalifikowalnym?

    Kiedy zamawiający może odstąpić od zawartej umowy w trybie zamówień publicznych

    Kiedy zamawiający może odstąpić od umowy w trybie zamówień publicznych? Czy gmina może wycofać się z umowy i czy potrzebna jest zgoda wykonawcy (w umowie nie było warunków odstąpienia)?

    Zmiany w klasyfikacji budżetowej - rozporządzenie z 26 lipca 2021 r.

    Klasyfikacja budżetowa. Ustawodawca przygotował obszerne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, pojawiły się m.in. nowe paragrafy dla oświaty: 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” oraz 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”. Zmiany co do zasady wejdą w życie 1 stycznia 2022 r., przy czym część zmian obowiązuje z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. Na jakie dokładnie zmiany muszą być przygotowane organy administracji samorządowej?

    Ile zarabiają parlamentarzyści w UE?

    Zarobki parlamentarzystów w UE - najwięcej zarabiają Włosi i Niemcy. Hiszpanie i Portugalczycy otrzymują aż 14 wypłat.

    Spłata zadłużenia gminy z rezerwy celowej

    Spłata zadłużenia gminy ze środków pochodzących z rezerwy celowej - czy jest możliwa?

    Podwyżki dla najwyższych urzędników państwowych 2021

    Podwyżki dla najwyższych urzędników państwowych od 1 sierpnia 2021 r. - premiera, marszałków Sejmu i Senatu, rządu, posłów, senatorów, rzeczników itd. Ile będą zarabiać?

    Reorganizacja struktury szkoły i związana z tym likwidacja stanowiska

    W związku z licznymi zmianami struktury pracy w szkole przewidujemy likwidację jednego stanowiska sprzątaczki oraz stanowiska referenta. Wszyscy pracownicy administracji i obsługi zatrudnieni są na czas nieokreślony. Jakie regulacje obowiązują szkołę przy wypowiadaniu takich umów?

    Zakres odpowiedzialności głównego księgowego w Państwowej Straży Pożarnej

    Zakres odpowiedzialności pracownika, któremu powierzono obowiązki głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, został określony zapisami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) oraz ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: uondfp). W artykule autor przedstawia najważniejsze obowiązki głównego księgowego, których niewypełnienie może prowadzić do poniesienia odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, ale także odpowiedzialności karnej.

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia, w budżetówce bez zmian

    Rząd chce, aby minimalne wynagrodzenie wzrosło o 200 zł brutto. Płace w budżetówce pozostaną jednak zamrożone.

    Wynagrodzenia medyków po 1 lipca 2021 r. (pytania i odpowiedzi)

    Nowe regulacje dotyczące wynagradzania pracowników medycznych weszły w życie 1 lipca 2021 r. Oto odpowiedzi NFZ na najczęściej zadawane pytania.