REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty procesu w jednostce budżetowej - ewidencja księgowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Prawo, proces? Fot. Fotolia
Prawo, proces? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszty wpisu sądowego i przychody z tytułu zasądzonych kosztów procesu to odpowiednio koszty i przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki. Kwalifikujemy je więc odpowiednio do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.

Jak ująć koszty procesu i wpisu sądowego w jednostce budżetowej

Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Na koncie 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych figuruje należność z tytułu świadczonych usług w kwocie 8000 zł. Nabywca usługi odmówił zapłaty w związku ze złożoną reklamacją. Jednak reklamacja nie została uznana, a mimo to nabywca w dalszym ciągu odmawiał zapłaty. W związku z tym jednostka utworzyła odpis aktualizujący należności w kwocie 8000 zł. Na koniec kwartału naliczyła odsetki w kwocie 157,80 zł. Utworzono również odpis aktualizujący należności z tytułu odsetek w ww. kwocie. W związku z brakiem zapłaty przedmiotowych należności jednostka skierowała sprawę na drogę postępowania sądowego i wniosła na rachunek bankowy sądu wpis sądowy w kwocie 400 zł. Wynikiem skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego było uzyskanie przez jednostkę nakazu zapłaty, zgodnie z którym sąd zasądził na rzecz jednostki:

REKLAMA

REKLAMA

a) należność główną w kwocie 8000 zł,

b) odsetki do dnia wniesienia pozwu w kwocie 520 zł, w tym 157,80 zł (odsetki zaksięgowane),

c) koszty procesu w kwocie 600 zł,

REKLAMA

d) odsetki od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty jednostka wezwała nabywcę usługi do zapłaty zasądzonej należności. Nabywca należność uregulował. Odsetki od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty wyniosły 120 zł.

W związku z tym jednostka ma wątpliwości, jak powinny przebiegać zapisy księgowe związane z opisanymi powyżej operacjami, a zwłaszcza dotyczące przypisu i zapłaty wpisu sądowego oraz zasądzonych kosztów procesu.

Koszty wpisu sądowego i przychody z tytułu zasądzonych kosztów procesu to odpowiednio koszty i przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki. Kwalifikujemy je więc odpowiednio do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych. A skoro tak, to zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. koszty uiszczonego wpisu sądowego podlegają ewidencji na koncie 761 – Pozostałe koszty operacyjne. Z kolei zasądzone na rzecz jednostki koszty procesu podlegają ewidencji na koncie 760 – Pozostałe przychody operacyjne.

Zobacz również: Ewidencja wartości niematerialnych i prawnych

Sposób ujęcia opisanych operacji w księgach rachunkowych jednostki przedstawiono na schemacie. ©?

SCHEMAT

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis należności z tytułu świadczonych usług – 8000 zł: strona Wn konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent), strona Ma konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083);

2. Przypis należności z tytułu naliczonych odsetek na koniec kwartału – 157,80 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Utworzenie odpisu aktualizującego na należność główną – 8000 zł: strona Wn konta 761 – Pozostałe koszty operacyjne (analityka: odpisy aktualizujące), strona Ma konta 290 – Odpisy aktualizujące należności;

4. Utworzenie odpisu aktualizującego na należność z tytułu odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 751 – Koszty finansowe (analityka: odpisy aktualizujące), strona Ma konta 290 – Odpisy aktualizujące należności;

5. Uregulowanie przez jednostkę wpisu sądowego – 400 zł: strona Wn konta 761 – Pozostałe koszty operacyjne (analityka: par. 461), strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: 461);

6. Przeksięgowanie należności na roszczenia sporne w związku ze skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego:

a) w zakresie należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent);

b) w zakresie odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent);

7. Przypis należności z tytułu zasądzonych nakazem odsetek do dnia wniesienia pozwu (różnica pomiędzy odsetkami zaksięgowanymi a zasądzonymi) – 362,20 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

8. Przypis należności z tytułu zasądzonych nakazem kosztów procesu – 600 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 097 i kontrahent), strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par. 097);

9. Przeksięgowanie należności z roszczeń spornych w związku z uzyskaniem prawomocnego nakazu zapłaty:

a) w zakresie należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent), strona Ma konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent);

b) w zakresie odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent);

10. Wpłata przez nabywcę zasądzonych należności w łącznej kwocie 9240 zł, w tym:

a) z tytułu należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 083), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent);

b) z tytułu odsetek – 640 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 092), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent);

c) z tytułu kosztów procesu – 600 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 097), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 097 i kontrahent);

11. Przypis odsetek za okres od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty – 120 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

12. Rozwiązanie odpisów aktualizujących w związku z zapłatą należności:

a) z tytułu należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 290 – Odpisy aktualizujące należności, strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne;

b) z tytułu odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 290 – Odpisy aktualizujące należności, strona Ma konta 750 – Przychody finansowe.

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA