REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty procesu w jednostce budżetowej - ewidencja księgowa

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Prawo, proces? Fot. Fotolia
Prawo, proces? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszty wpisu sądowego i przychody z tytułu zasądzonych kosztów procesu to odpowiednio koszty i przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki. Kwalifikujemy je więc odpowiednio do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.

Jak ująć koszty procesu i wpisu sądowego w jednostce budżetowej

Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Na koncie 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych figuruje należność z tytułu świadczonych usług w kwocie 8000 zł. Nabywca usługi odmówił zapłaty w związku ze złożoną reklamacją. Jednak reklamacja nie została uznana, a mimo to nabywca w dalszym ciągu odmawiał zapłaty. W związku z tym jednostka utworzyła odpis aktualizujący należności w kwocie 8000 zł. Na koniec kwartału naliczyła odsetki w kwocie 157,80 zł. Utworzono również odpis aktualizujący należności z tytułu odsetek w ww. kwocie. W związku z brakiem zapłaty przedmiotowych należności jednostka skierowała sprawę na drogę postępowania sądowego i wniosła na rachunek bankowy sądu wpis sądowy w kwocie 400 zł. Wynikiem skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego było uzyskanie przez jednostkę nakazu zapłaty, zgodnie z którym sąd zasądził na rzecz jednostki:

REKLAMA

a) należność główną w kwocie 8000 zł,

b) odsetki do dnia wniesienia pozwu w kwocie 520 zł, w tym 157,80 zł (odsetki zaksięgowane),

c) koszty procesu w kwocie 600 zł,

d) odsetki od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty jednostka wezwała nabywcę usługi do zapłaty zasądzonej należności. Nabywca należność uregulował. Odsetki od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty wyniosły 120 zł.

W związku z tym jednostka ma wątpliwości, jak powinny przebiegać zapisy księgowe związane z opisanymi powyżej operacjami, a zwłaszcza dotyczące przypisu i zapłaty wpisu sądowego oraz zasądzonych kosztów procesu.

Koszty wpisu sądowego i przychody z tytułu zasądzonych kosztów procesu to odpowiednio koszty i przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki. Kwalifikujemy je więc odpowiednio do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych. A skoro tak, to zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. koszty uiszczonego wpisu sądowego podlegają ewidencji na koncie 761 – Pozostałe koszty operacyjne. Z kolei zasądzone na rzecz jednostki koszty procesu podlegają ewidencji na koncie 760 – Pozostałe przychody operacyjne.

Zobacz również: Ewidencja wartości niematerialnych i prawnych

Sposób ujęcia opisanych operacji w księgach rachunkowych jednostki przedstawiono na schemacie. ©?

SCHEMAT

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia:

REKLAMA

1. Przypis należności z tytułu świadczonych usług – 8000 zł: strona Wn konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent), strona Ma konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083);

2. Przypis należności z tytułu naliczonych odsetek na koniec kwartału – 157,80 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Utworzenie odpisu aktualizującego na należność główną – 8000 zł: strona Wn konta 761 – Pozostałe koszty operacyjne (analityka: odpisy aktualizujące), strona Ma konta 290 – Odpisy aktualizujące należności;

4. Utworzenie odpisu aktualizującego na należność z tytułu odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 751 – Koszty finansowe (analityka: odpisy aktualizujące), strona Ma konta 290 – Odpisy aktualizujące należności;

5. Uregulowanie przez jednostkę wpisu sądowego – 400 zł: strona Wn konta 761 – Pozostałe koszty operacyjne (analityka: par. 461), strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: 461);

6. Przeksięgowanie należności na roszczenia sporne w związku ze skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego:

a) w zakresie należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent);

b) w zakresie odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent);

7. Przypis należności z tytułu zasądzonych nakazem odsetek do dnia wniesienia pozwu (różnica pomiędzy odsetkami zaksięgowanymi a zasądzonymi) – 362,20 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

8. Przypis należności z tytułu zasądzonych nakazem kosztów procesu – 600 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 097 i kontrahent), strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par. 097);

9. Przeksięgowanie należności z roszczeń spornych w związku z uzyskaniem prawomocnego nakazu zapłaty:

a) w zakresie należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent), strona Ma konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent);

b) w zakresie odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent);

10. Wpłata przez nabywcę zasądzonych należności w łącznej kwocie 9240 zł, w tym:

a) z tytułu należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 083), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent);

b) z tytułu odsetek – 640 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 092), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent);

c) z tytułu kosztów procesu – 600 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 097), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 097 i kontrahent);

11. Przypis odsetek za okres od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty – 120 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

12. Rozwiązanie odpisów aktualizujących w związku z zapłatą należności:

a) z tytułu należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 290 – Odpisy aktualizujące należności, strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne;

b) z tytułu odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 290 – Odpisy aktualizujące należności, strona Ma konta 750 – Przychody finansowe.

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    REKLAMA

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    REKLAMA