REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty procesu w jednostce budżetowej - ewidencja księgowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Prawo, proces? Fot. Fotolia
Prawo, proces? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszty wpisu sądowego i przychody z tytułu zasądzonych kosztów procesu to odpowiednio koszty i przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki. Kwalifikujemy je więc odpowiednio do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.

Jak ująć koszty procesu i wpisu sądowego w jednostce budżetowej

Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Na koncie 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych figuruje należność z tytułu świadczonych usług w kwocie 8000 zł. Nabywca usługi odmówił zapłaty w związku ze złożoną reklamacją. Jednak reklamacja nie została uznana, a mimo to nabywca w dalszym ciągu odmawiał zapłaty. W związku z tym jednostka utworzyła odpis aktualizujący należności w kwocie 8000 zł. Na koniec kwartału naliczyła odsetki w kwocie 157,80 zł. Utworzono również odpis aktualizujący należności z tytułu odsetek w ww. kwocie. W związku z brakiem zapłaty przedmiotowych należności jednostka skierowała sprawę na drogę postępowania sądowego i wniosła na rachunek bankowy sądu wpis sądowy w kwocie 400 zł. Wynikiem skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego było uzyskanie przez jednostkę nakazu zapłaty, zgodnie z którym sąd zasądził na rzecz jednostki:

REKLAMA

a) należność główną w kwocie 8000 zł,

b) odsetki do dnia wniesienia pozwu w kwocie 520 zł, w tym 157,80 zł (odsetki zaksięgowane),

c) koszty procesu w kwocie 600 zł,

d) odsetki od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty jednostka wezwała nabywcę usługi do zapłaty zasądzonej należności. Nabywca należność uregulował. Odsetki od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty wyniosły 120 zł.

W związku z tym jednostka ma wątpliwości, jak powinny przebiegać zapisy księgowe związane z opisanymi powyżej operacjami, a zwłaszcza dotyczące przypisu i zapłaty wpisu sądowego oraz zasądzonych kosztów procesu.

Koszty wpisu sądowego i przychody z tytułu zasądzonych kosztów procesu to odpowiednio koszty i przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki. Kwalifikujemy je więc odpowiednio do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych. A skoro tak, to zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. koszty uiszczonego wpisu sądowego podlegają ewidencji na koncie 761 – Pozostałe koszty operacyjne. Z kolei zasądzone na rzecz jednostki koszty procesu podlegają ewidencji na koncie 760 – Pozostałe przychody operacyjne.

Zobacz również: Ewidencja wartości niematerialnych i prawnych

Sposób ujęcia opisanych operacji w księgach rachunkowych jednostki przedstawiono na schemacie. ©?

SCHEMAT

infoRgrafika

infoRgrafika

Objaśnienia:

REKLAMA

1. Przypis należności z tytułu świadczonych usług – 8000 zł: strona Wn konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent), strona Ma konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083);

2. Przypis należności z tytułu naliczonych odsetek na koniec kwartału – 157,80 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Utworzenie odpisu aktualizującego na należność główną – 8000 zł: strona Wn konta 761 – Pozostałe koszty operacyjne (analityka: odpisy aktualizujące), strona Ma konta 290 – Odpisy aktualizujące należności;

4. Utworzenie odpisu aktualizującego na należność z tytułu odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 751 – Koszty finansowe (analityka: odpisy aktualizujące), strona Ma konta 290 – Odpisy aktualizujące należności;

5. Uregulowanie przez jednostkę wpisu sądowego – 400 zł: strona Wn konta 761 – Pozostałe koszty operacyjne (analityka: par. 461), strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: 461);

6. Przeksięgowanie należności na roszczenia sporne w związku ze skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego:

a) w zakresie należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent);

b) w zakresie odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent);

7. Przypis należności z tytułu zasądzonych nakazem odsetek do dnia wniesienia pozwu (różnica pomiędzy odsetkami zaksięgowanymi a zasądzonymi) – 362,20 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

8. Przypis należności z tytułu zasądzonych nakazem kosztów procesu – 600 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 097 i kontrahent), strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par. 097);

9. Przeksięgowanie należności z roszczeń spornych w związku z uzyskaniem prawomocnego nakazu zapłaty:

a) w zakresie należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent), strona Ma konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent);

b) w zakresie odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 240 – Pozostałe rozrachunki (analityka: roszczenia sporne i kontrahent);

10. Wpłata przez nabywcę zasądzonych należności w łącznej kwocie 9240 zł, w tym:

a) z tytułu należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 083), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 083 i kontrahent);

b) z tytułu odsetek – 640 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 092), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent);

c) z tytułu kosztów procesu – 600 zł: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 097), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 097 i kontrahent);

11. Przypis odsetek za okres od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty – 120 zł: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092 i kontrahent), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

12. Rozwiązanie odpisów aktualizujących w związku z zapłatą należności:

a) z tytułu należności głównej – 8000 zł: strona Wn konta 290 – Odpisy aktualizujące należności, strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne;

b) z tytułu odsetek – 157,80 zł: strona Wn konta 290 – Odpisy aktualizujące należności, strona Ma konta 750 – Przychody finansowe.

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

REKLAMA