REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot nadpłat - brak zapisu technicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Katalog, praca, księgowość./ Fot. Fotolia
Katalog, praca, księgowość./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji zwrotu nadpłaty ewidencja księgowa jest dwuetapowa. Wynika to z faktu zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130.

REKLAMA

REKLAMA

Tryb pobierania dochodów państwowych jednostek budżetowych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r.w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z §14 pkt.1 w/w rozporządzenia państwowa jednostka budżetowa, która realizuje dochody budżetowe terminowo winna dokonywać zwrotu nadpłat.

Nadpłatę zaś stanowią kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do  zwrotu.

REKLAMA

Jednostka może zliczyć nadpłatę na inne wymagalne należności – od tego samego dłużnika. Jeżeli zaś takie nie występują, powinno się dokonać zwrotu na podstawie pisemnego polecenia podpisanego przez kierownika jednostki oraz głównego księgowego, z uzasadnieniem zwrotu, a także datą wpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji zwrotu nadpłaty ewidencja księgowa jest dwuetapowa, co wynika z faktu zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130.

W ewidencji analitycznej rachunek dochodów budżetowych uznany nadpłatą i obciążony jej zwrotem (konto 130), wykorzystuje się dodatkowy techniczny zapis ujemny.

Zobacz również: Bieżące wydatki budżetowe

Brak takiego elementu księgowania stanowi nieprawidłowość w prowadzonej rachunkowości.

Alternatywą do zapisu technicznego przy zwrocie nadpłat nie jest stosowanie przeksięgowań z konta 130 "Rachunek bieżący jednostki" dochodów budżetowych jednostki na inne konta. Przy takim bowiem podejściu zawyżamy obroty.

Ewidencja zapisów na koncie 130 jest dokonywana w oparciu  o dokumenty bankowe (wyciągi bankowe), co ma swoje implikacje w obowiązku całkowitej zgodności zapisów między bankiem a jednostką. Tylko więc wprowadzenie zapisu technicznego zapewni nam prawidłowe ujęcie operacji zwrotu nadpłat w księgach rachunkowych.

Pamiętajmy również, iż na stronie Ma konta 130 ujmuje się okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu w korespondencji z kontem 222 "Rozliczenie dochodów budżetowych". Obroty na koncie 130 Ma powinny być zatem tożsame z obrotami konta 222 Wn.

W ciągu roku obrotowego wykorzystujemy tę zasadę przy analizie miesięcznej, zaś na koniec okresu sprawozdawczego w celu rzetelnego sporządzania sprawozdań budżetowych.

Przy analizie rocznej uwzględniamy fakt wystąpienia ewentualnego salda Ma konta 222, które wskazywałoby na stan zrealizowanych dochodów budżetowych, ale jeszcze nieprzelanych na rachunek budżetu państwa. Pamiętamy również o tym, iż saldo to ulegnie likwidacji poprzez zewidencjonowanie przelanych środków budżetowych pobranych, ale nie przelanych do końca roku w korespondencji z kontem 130.

Zwrot  nadpłat generuje wydatek np. opłaty bankowe czy opłaty za przekazy pocztowe. O ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej takie wydatki obciążają wydatki budżetowe jednostki dokonującej zwrotu nadpłat. Błędem jest więc pomniejszanie dochodów budżetowych o kwoty poniesionych w tym przedmiocie wydatków.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA