Zwrot nadpłat - brak zapisu technicznego
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Tryb pobierania dochodów państwowych jednostek budżetowych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r.w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
Zgodnie z §14 pkt.1 w/w rozporządzenia państwowa jednostka budżetowa, która realizuje dochody budżetowe terminowo winna dokonywać zwrotu nadpłat.
Nadpłatę zaś stanowią kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do zwrotu.
Jednostka może zliczyć nadpłatę na inne wymagalne należności – od tego samego dłużnika. Jeżeli zaś takie nie występują, powinno się dokonać zwrotu na podstawie pisemnego polecenia podpisanego przez kierownika jednostki oraz głównego księgowego, z uzasadnieniem zwrotu, a także datą wpłaty.
W sytuacji zwrotu nadpłaty ewidencja księgowa jest dwuetapowa, co wynika z faktu zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130.
W ewidencji analitycznej rachunek dochodów budżetowych uznany nadpłatą i obciążony jej zwrotem (konto 130), wykorzystuje się dodatkowy techniczny zapis ujemny.
Zobacz również: Bieżące wydatki budżetowe
Brak takiego elementu księgowania stanowi nieprawidłowość w prowadzonej rachunkowości.
Alternatywą do zapisu technicznego przy zwrocie nadpłat nie jest stosowanie przeksięgowań z konta 130 "Rachunek bieżący jednostki" dochodów budżetowych jednostki na inne konta. Przy takim bowiem podejściu zawyżamy obroty.
REKLAMA
Ewidencja zapisów na koncie 130 jest dokonywana w oparciu o dokumenty bankowe (wyciągi bankowe), co ma swoje implikacje w obowiązku całkowitej zgodności zapisów między bankiem a jednostką. Tylko więc wprowadzenie zapisu technicznego zapewni nam prawidłowe ujęcie operacji zwrotu nadpłat w księgach rachunkowych.
Pamiętajmy również, iż na stronie Ma konta 130 ujmuje się okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu w korespondencji z kontem 222 "Rozliczenie dochodów budżetowych". Obroty na koncie 130 Ma powinny być zatem tożsame z obrotami konta 222 Wn.
W ciągu roku obrotowego wykorzystujemy tę zasadę przy analizie miesięcznej, zaś na koniec okresu sprawozdawczego w celu rzetelnego sporządzania sprawozdań budżetowych.
Przy analizie rocznej uwzględniamy fakt wystąpienia ewentualnego salda Ma konta 222, które wskazywałoby na stan zrealizowanych dochodów budżetowych, ale jeszcze nieprzelanych na rachunek budżetu państwa. Pamiętamy również o tym, iż saldo to ulegnie likwidacji poprzez zewidencjonowanie przelanych środków budżetowych pobranych, ale nie przelanych do końca roku w korespondencji z kontem 130.
Zwrot nadpłat generuje wydatek np. opłaty bankowe czy opłaty za przekazy pocztowe. O ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej takie wydatki obciążają wydatki budżetowe jednostki dokonującej zwrotu nadpłat. Błędem jest więc pomniejszanie dochodów budżetowych o kwoty poniesionych w tym przedmiocie wydatków.
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.