REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

INFORRB poleca: Lista czynności związanych z zamknięciem ksiąg

Jakie czynności związane są z zamknięciem ksiąg?/ Fot. Fotolia
Jakie czynności związane są z zamknięciem ksiąg?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby prawidłowo zamknąć księgi rachunkowe jednostki należy wykonać wiele czynności, które mają na celu doprowadzenie do tego, aby dane na temat aktywów i pasywów wykazane w ewidencji oraz sporządzanych na jej podstawie sprawozdaniach finansowych, budżetowych i innych były rzetelne, bezbłędne i sprawdzalne.

W celu prawidłowego zamknięcia ksiąg rachunkowych należy:

REKLAMA

REKLAMA

  • skontrolować kompletność i poprawność zapisów w księgach rachunkowych,
  • przeprowadzić inwentaryzację aktywów i pasywów,
  • dokonać rozliczeń, które zgodnie z przepisami szczególnymi podlegają wykonaniu na koniec roku obrotowego,
  • dokonać księgowań, które zgodnie z przepisami szczególnymi podlegają wykonaniu na koniec roku obrotowego,
  • sporządzić ostateczne zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych, na podstawie których jednostka sporządzi sprawozdanie roczne.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Jeśli chodzi o czynności dotyczące księgowań, które podlegają wykonaniu na koniec roku obrotowego, należy przede wszystkim:

  • dokonać odpisów aktualizujących wartość należności.
  • naliczyć i zaksięgować umorzenie i amortyzację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w jednostkach budżetowych zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych oraz samorządowych zakładach budżetowych rozliczających podatek dochodowy jednorazowo za okres całego roku obrotowego.
  • ująć w księgach rachunkowych zobowiązania jednostki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
  • dokonać analizy oraz korekty zaangażowania wydatków (ewidencja pozabilansowa).
  • dokonać naliczenia różnic kursowych, jeśli w jednostce występują aktywa i pasywa wyrażone w walutach obcych.
  • dokonać przeksięgowań rocznych sum przychodów, kosztów, strat i zysków nadzwyczajnych oraz innych wartości na konto służące do ustalania wyniku finansowego jednostki.

Więcej czytaj na IRB w artykule: Lista czynności związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych >>

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA