INFORRB poleca: Lista czynności związanych z zamknięciem ksiąg
REKLAMA
REKLAMA
W celu prawidłowego zamknięcia ksiąg rachunkowych należy:
REKLAMA
- skontrolować kompletność i poprawność zapisów w księgach rachunkowych,
- przeprowadzić inwentaryzację aktywów i pasywów,
- dokonać rozliczeń, które zgodnie z przepisami szczególnymi podlegają wykonaniu na koniec roku obrotowego,
- dokonać księgowań, które zgodnie z przepisami szczególnymi podlegają wykonaniu na koniec roku obrotowego,
- sporządzić ostateczne zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych, na podstawie których jednostka sporządzi sprawozdanie roczne.
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
Jeśli chodzi o czynności dotyczące księgowań, które podlegają wykonaniu na koniec roku obrotowego, należy przede wszystkim:
- dokonać odpisów aktualizujących wartość należności.
- naliczyć i zaksięgować umorzenie i amortyzację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w jednostkach budżetowych zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych oraz samorządowych zakładach budżetowych rozliczających podatek dochodowy jednorazowo za okres całego roku obrotowego.
- ująć w księgach rachunkowych zobowiązania jednostki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
- dokonać analizy oraz korekty zaangażowania wydatków (ewidencja pozabilansowa).
- dokonać naliczenia różnic kursowych, jeśli w jednostce występują aktywa i pasywa wyrażone w walutach obcych.
- dokonać przeksięgowań rocznych sum przychodów, kosztów, strat i zysków nadzwyczajnych oraz innych wartości na konto służące do ustalania wyniku finansowego jednostki.
Więcej czytaj na IRB w artykule: Lista czynności związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych >>
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.