| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Nieprawidłowości > Nieprawidłowa ewidencja planu dochodów budżetowych

Nieprawidłowa ewidencja planu dochodów budżetowych

Plan dochodów budżetowych powinien być ewidencjonowany na koncie pozabilansowym 991 „Planowane dochody budżetu” w planie kont budżetu jednostki samorządu terytorialnego (pkt 2, poz. 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont). W praktyce nieprawidłowości dotyczące prowadzenia tej ewidencji są stwierdzane rzadko i towarzyszą innym nieprawidłowościom w prowadzeniu ksiąg rachunkowych organu.

Nieprawidłowości te wynikają z nieprzywiązywania wagi do prowadzenia tej ewidencji – co wynika z tego, że nawet jeśli w ewidencji nie zostanie odnotowany prawidłowy plan dochodów w danym dziale, rozdziale czy paragrafie klasyfikacji budżetowej, to pozostaje to bez wpływu na poziom dochodów wykonanych (nieprawidłowością nie jest ani niewykonanie planu dochodów, który jest tylko prognozą dochodów, ani wykonanie dochodów bez planu, w przeciwieństwie do planu wydatków, którego przekroczenie jest zagrożone odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych). Z tego też powodu najczęściej odnotowywane są nieprawidłowości w prowadzeniu ewidencji na koncie 991. Polegają one na zaniechaniu zaewidencjonowania zmian planu dochodów (na plus i na minus) wynikających z określonych uchwał czy decyzji odpowiednich organów (albo na skutek ich nieprzekazania pracownikowi prowadzącemu ewidencję, albo na skutek przeoczenia tych dokumentów przez tego pracownika).

Polecamy produkt: Ustawa o finansach publicznych z komentarzem do zmian (PDF)

Spotyka się także jednostki, w których konto 991 w planie kont budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest prowadzone szczątkowo – w zakresie planu dochodów pobieranych przez jednostki budżetowe podległe jednostce samorządu terytorialnego, natomiast plan dochodów pobieranych przez urząd obsługujący organy jednostki samorządu terytorialnego jest ewidencjonowany na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostki”, gdzie w odpowiednim paragrafie – oprócz wykonania dochodów – ujmowany jest także na bieżąco ich plan. Nieprawidłowość ta jest wynikiem niewłaściwego obsługiwania oprogramowania komputerowego służącego do prowadzenia ewidencji księgowej jednostki, gdzie pracownicy prowadzący odpowiednie urządzenia księgowe uważają za zbędne prowadzenie osobnego konta 991 w przypadku dochodów, dla których plan jest ewidencjonowany razem z ich wykonaniem.

Polecamy serwis: Finanse publiczne

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Żur

Menedżer produktu w nazwa.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »