Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych

Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb sporządzane są przez jednostki sektora finansów publicznych z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych.

Obowiązek sporządzania sprawozdania o wydatkach strukturalnych Rb-WSa i Rb-WSb wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb, w tym prawidłowego wypełnienia w celu przesłania wersji elektronicznej oraz samego sposobu przesyłania - zostały natomiast opisane w „Instrukcji sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych" - stanowiącej załącznik nr 40 do rozporządzenia.

Sprawozdanie Rb-WSa

Sprawozdanie Rb-WSa w zakresie wydatków strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego – sporządzane jest przez przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego, którzy wykazują wydatki zbiorcze, skonsolidowane obejmujące również wydatki przedstawione w sprawozdaniach jednostkowych przez:
• kierowników samorządowych jednostek budżetowych,
• kierowników samorządowych zakładów budżetowych,
• kierowników samorządowych instytucji kultury,
• kierowników samorządowych zakładów opieki zdrowotnej,
• kierowników innych samorządowych osób prawnych, utworzonych na podstawie odrębnych ustaw.

Jednostki organizacyjne i nadzorowane przez jednostki samorządu terytorialnego przekazują w terminie do dnia 31 marca po upływie okresu sprawozdawczego sprawozdanie jednostkowe właściwej jednostce, która sporządzi sprawozdanie zbiorcze i skonsolidowane.

Sprawozdanie Rb-WSa powinno być sporządzone na obowiązującym formularzu, zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl).

Jednostki zobowiązane do sporządzania sprawozdania (zbiorczego) przekazują sprawozdanie do Ministerstwa Finansów – Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa w formie dokumentu i formie elektronicznej w terminie do dnia 30 kwietnia po upływie okresu sprawozdawczego.

W tytule e-maila należy umieścić treść odpowiadającą symbolowi terytorialnemu nadanemu jednostce przez GUS zgodnie z podanym wzorem - RbWSa_rrrr_JST_kw_kms_kg gdzie :
• rrrr – oznacza pełny rok, za który przesłano sprawozdanie,
• kw – kod właściwy dla województwa,
• kms – kod właściwy dla miasta na prawach powiatu lub starostwa powiatowego,
• kg – kod właściwy dla gminy (bez oznaczenia typu jednostki)

Przykłady:
• Miasta na prawach powiatu – np. RbWSa_2009_JST_14_65 (Miasto Warszawa),
• Starostwa powiatowe – np. RbWSa_2009_JST_14_32 (Powiat warszawski zachodni),
• Gminy – np. RbWSa_2009_JST_14_32_06 (Ożarów Mazowiecki).

W przypadku konieczności złożenia korekty jednostka wpisuje na sprawozdaniu pod tabelą teleadresową słowo „korekta nr … z dnia …” drukowanymi literami.

Zobacz serwis: Rachunkowość budżetowa

Sprawozdanie Rb-WSb

Sprawozdanie Rb-WSb w zakresie wydatków strukturalnych w podziale wojewódzkim (regionalnym) poniesionych przez pozostałe jednostki sektora finansów publicznych sporządzają:
• dysponenci główni środków budżetu państwa (w tym: organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały), którzy wykazują wydatki łączne i skonsolidowane obejmujące wydatki wszystkich jednostek organizacyjnych oraz jednostek powołanych i nadzorowanych przez nie, w tym również państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i innych państwowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw,
• agencje wykonawcze,
• instytucje gospodarki budżetowej,
• dysponenci państwowych funduszy celowych,
• Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
• Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia,
• uczelnie publiczne, które przekazują sprawozdanie do jednostki nadzorującej w celu sporządzenia przez nią sprawozdania łącznego i skonsolidowanego,
Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne.

Sprawozdanie Rb-WSb sporządza się w układzie regionalnym, poprzez wpisanie w polu część/woj. numeru województwa, zgodnie z klasyfikacją budżetową.

Wydatki jednostek organizacyjnych, jednostek powołanych i nadzorowanych oraz jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych należy ująć w sprawozdaniu łącznym i skonsolidowanym z symbolem województwa jednostki, która ostatecznie realizuje wydatek.

Sprawozdanie Rb-WSb powinno być sporządzone na obowiązującym formularzu, zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl).

Jednostki organizacyjne jednostek sektora finansów publicznych oraz jednostki przez nie nadzorowane przekazują sprawozdanie Rb-WSb właściwej jednostce do dnia 31 marca po upływie roku sprawozdawczego. Jednostka nadrzędna sporządza sprawozdania zbiorcze w układzie wojewódzkim (regionalnym) i przesyła do Ministerstwa Finansów, Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa, zarówno w formie dokumentu, jak i w formie elektronicznej na adres: rbws@mofnet.gov.pl do dnia 30 kwietnia po upływie roku sprawozdawczego.

W tytule e-maila należy umieścić różną treść w zależności od rodzaju jednostki:
• Resort: RbWSb_rrrr_res_nr części (np. Ministerstwo Finansów wpisze w tytule RbWSb_2009_res_19)
• Województwo RbWSb_rrrr_woj_nr województwa (np. województwo mazowieckie wpisze w tytule RbWSb_2009_woj_14)
• SKO: RbWSb_rrrr_sko_nr sko (np. SKO w Warszawie wpisze w tytule: RbWSb_2009_sko_01)
• Pozostałe jednostki, które nie są wymienione w klasyfikacji budżetowej, wpisują nazwę jednostki zgodnie z przyjętym wzorem: Rb-WSb_rrrr_nazwa (np. RbWSb_2009_Uniwersytet_Jagielloński).

W przypadku konieczności złożenia korekty jednostka wpisuje na sprawozdaniu pod tabelą teleadresową słowo „korekta nr … z dnia …” drukowanymi literami.

UWAGA:
1. Sprawozdań jednostkowych Rb-WSa i Rb-WSb nie należy przesyłać do Ministerstwa Finansów.
2. Sprawozdanie Rb-WSb łączne, skonsolidowane jest sporządzane przez dysponentów części budżetowych.

Masz wątpliwości? Podyskutuj na Forum.

Najczęściej popełniane błędy

Warto zwrócić uwagę na często popełniane przez jednostki błędy formalne przy sporządzaniu i przesyłaniu sprawozdań Rb-WS, które w nowym systemie elektronicznego wpływu i rejestru mogą powodować nieprzyjęcie sprawozdania. W związku z powyższym szczególną uwagę należy zwrócić na:

1. wpisanie prawidłowego symbolu terytorialnego jednostki samorządu terytorialnego wg GUS lub symbolu klasyfikacji budżetowej dla jednostek posiadających ten symbol, ew. prawidłowe wpisanie nazwy jednostki w przypadku pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, które nie są wymienione w klasyfikacji budżetowej,

2. sporządzenia sprawozdania łącznego/zbiorczego, skonsolidowanego, przekazywanego do Ministerstwa Finansów w tysiącach złotych (pełnych), tj. bez przecinków i kwot po przecinkach,

3. nie wpisywaniu kwot wydatków w obszarze XVI. Rekompensata za podniesione koszty rozwoju regionów peryferyjnych, tj. w kodach 82, 83 i 84 – są to bowiem kategorie wydatków strukturalnych UE, które co do zasady nie dotyczą regionów Polski, a zostały w sprawozdaniu ujęte jedynie ze względów formalno-prawnych,

4. wpisywanie w tytule e-maila tekstu zgodnie ze wzorem zamieszczonym w Instrukcji - brak prawidłowego tytułu uniemożliwia systemowi prawidłowy podział na jednostki administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego,

5. dokładne wpisywanie roku, którego dotyczy dane sprawozdanie - ma to szczególne znaczenie przy sporządzaniu i przesyłaniu korekt sprawozdań za poprzednie lata sprawozdawcze, gdzie brak właściwej informacji (mylne albo pozostawione pole bez wpisu) uniemożliwia naniesienie korekty w elektronicznym systemie danych,

6. w przypadku, gdy jednostka nie poniosła wydatków, które można zakwalifikować jako wydatki strukturalne, należy sporządzić sprawozdanie „zerowe" i wysłać je odpowiednio jednostce nadrzędnej, a w przypadku jednostek obowiązanych do składania sprawozdań do Ministerstwa Finansów - do Ministerstwa Finansów.

Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 20, poz. 103)

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Tylko teraz
29,00 zł
39,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    29 lis 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kierownik zamawiającego musi określić wymogi weryfikacyjne dla zatrudnionych pracowników wykonawcy
    Czy według nowego Prawa zamówień publicznych istnieje konieczność określenia w opisie przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących sposobu dokumentowania zatrudnienia pracowników wykonawcy w zakresie m.in. rodzaju czynności, które oni wykonują, czy sposobu weryfikacji zatrudnienia tych osób (chodzi np. o kierownika budowy, robót, ochronę budowy, pracowników administracyjnych)? Zamówienie, które gmina chce udzielić, dotyczy budowy nowej hali sportowej, a w okresie COVID-19 takie wymogi mogą zniechęcić oferentów.
    Uhonorowanie pomocy społecznej - wypłata nagród z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
    Dzień Pracownika Socjalnego jest świętem wszystkich pracowników służb społecznych, a w szczególności pracowników socjalnych. Z tej okazji 21 listopada każdego roku, poza uroczystymi obchodami, przyznawane są nagrody.
    Egzekucja świadczeń z ZFŚS - jakie zapisy w zajęciu pozwalają na dokonywanie potrąceń
    Świadczenia z ZFŚS podlegają egzekucji do pełnej wysokości, jeśli zajęcie dotyczy innych wierzytelności.
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym już niedługo.
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym przyjęte przez Radę Ministrów.
    Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT
    Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?
    Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?
    Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?
    Wspólna działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
    Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
    Zmiany w rachunkowości od 1 stycznia 2022 r.
    Sprawdź co się zmieni w ustawie o rachunkowości w 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli od 1 września 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli 2022. Jakie zmiany czekają nauczycieli od nowego roku szkolnego? Czy będą podwyżki zarobków? Czy zostanie zwiększony czas pracy nauczycieli?
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela. Jak prawidłowo naliczać staż uprawniający do nagrody jubileuszowej nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach?
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki - kto może otrzymać?
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS - analiza
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS. Czy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można dofinansować prezenty na święta, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, z okazji jubileuszu itp.?
    Stypendia dla uczniów - jaki paragraf?
    Stypendia dla uczniów - klasyfikacja. W jakim paragrafie wydatków powinno się ujmować wypłacane uczniom stypendia socjalne oraz stypendia za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe?
    Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
    Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?
    Jak uregulować dyżury domowe w przypadku telepracy?
    Telepraca - dyżury domowe. Jaki zapis należy umieścić w porozumieniu o telepracy, żeby nadal dyżur pełniony w miejscu zamieszkania był traktowany jako dyżur domowy, a nie dyżur w miejscu pracy?
    Czy można zatrudnić cudzoziemca w zakładzie budżetowym?
    Czy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej można zatrudnić osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego (obywatel Ukrainy) na stanowisku pomocniczym i obsługi? Jakie warunki musi spełniać?
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022 - minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował po posiedzeniu Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, że osiągnięto porozumienie. Od kiedy i o ile wzrosną wynagrodzenia medyków?
    Wizja lokalna w terenie
    Wizja lokalna, uregulowana w ustawie ‒ Prawo zamówień publicznych, jest szczególnym narzędziem, z którego zamawiający może skorzystać, określając warunki udziału w postępowaniu. Próżno szukać definicji legalnej tego pojęcia albo wyraźnych wymogów określonych przez ustawodawcę w tym zakresie. Jednak niezastosowanie się przez wykonawcę do wytycznych określonych w specyfikacji warunków zamówienia w tym względzie może skutkować odrzuceniem oferty, co rodzi konkretne konsekwencje w sferze proceduralnej.
    Klasyfikacja budżetowa wykonania instalacji fotowoltaiki

    Jaki paragraf klasyfikacji budżetowej będzie właściwy dla wydatków związanych ze sporządzeniem kosztorysu szacunkowego na wykonanie instalacji CO i fotowoltaiki (kwota 5500 zł)?

    Jak rozliczyć VAT od usług pośrednictwa sprzedaży zestawów fotowoltaicznych
    Jaką stawką ryczałtu opodatkować usługi wywozu odpadów przez firmę budowlaną – interpretacja MF

    Przychody z tytułu obciążania klientów opłatami za wywóz odpadów budowlanych stanowiącymi element kompleksowej usługi budowlanej należy opodatkować ryczałtem w wysokości 5,5%. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

    Służba cywilna - uelastycznienie naboru i czasu pracy
    Projekt nowelizacji ustawy o służbie cywilnej zakłada m.in. uelastycznienie procesu naboru do służby cywilnej i zmiany w czasie pracy.
    Wynagrodzenie rachmistrzów - problemy z liczbą spisanych osób
    Wynagrodzenie rachmistrzów nie jest proste do rozliczenia. Urzędy statystyczne mają problemy z liczbą osób spisanych przez poszczególnych rachmistrzów. Rachmistrzowie stają się również ofiarami oszustw.