REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze uchybienia formalne w sprawozdaniach z projektów unijnych

Magdalena Pokrzycka-Walczak
Uchybienia w sprawozdaniach w projektach unijnych. /Fot. Fotolia
Uchybienia w sprawozdaniach w projektach unijnych. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przestrzeganie terminów wykonywania wszelkich zadań według harmonogramu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia to najprostsza droga, aby wykonać i zakończyć projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej bez problemów. Jednak podczas realizacji projektu często zmienia się sytuacja i potrzebne są działania nieprzewidziane w umowie o dofinansowanie. Jak z tego wybrnąć zgodnie z zasadami?

REKLAMA

Z Ryszardem Buguszewskim ekspertem ds. pozyskiwania i rozliczania funduszy unijnych, prezesem Zarządu EuroCompass Sp. z o.o. w Lublinie rozmawia Magdalena Pokrzycka-Walczak

● Jakie nieprawidłowości mogą się pojawiać w sprawozdaniach projektów, realizowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych (RPO)?

– Przede wszystkim trzeba przestrzegać terminów składania okresowych sprawozdań z realizacji projektu, a także wykonywania wszelkich zadań projektu, zgodnie z terminami i zaplanowanymi kwotami, które znajdują się zawsze w harmonogramie rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia. Z nieprawidłowości, które najczęściej można spotkać w sprawozdaniach z realizacji projektów w ramach RPO, trzeba wymienić brak zgodności z wymaganiami, stawianymi przed instytucjami publicznymi, a wynikającymi z przepisów ustawy – Prawo Zamówień Publicznych (dalej: Pzp). Często nie jest spełnione kryterium efektywności ekonomicznej, czyli beneficjent nie dokonał wyboru oferty najbardziej uzasadnionej od strony ekonomicznej, a także innych kryteriów (uwzględniających m.in. potencjał wykonawcy, jego doświadczenie).

Zobacz również serwis: Sprawozdawczość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● Jak uniknąć takich problemów?

– Najważniejszym dokumentem dla beneficjentów, oprócz wytycznych, jest umowa o dofinansowanie, gdzie znajdują się zapisy dotyczące m.in. postępowania w przypadku wystąpienia nieprawidłowości. Ale są także konkretne procedury postępowania, które powinien znać każdy beneficjent, a dotyczą one procedury aneksowania umowy i zapisania w aneksie możliwych zmian, związanych z przesunięciem np. zadań do realizacji w innych terminach, lub zmiany kwot, przypisanych do konkretnych zadań, w dopuszczalnych w umowie o dofinansowanie ramach finansowych. Czasem – na etapie realizacji projektu – okazuje się, że w kosztach kwalifikowalnych nie zostały ujęte wydatki konieczne do realizacji przedsięwzięcia. Można jednak zaradzić tej sytuacji. Dlatego warto pozostawać w stałym kontakcie z Instytucją Pośredniczącą lub Wdrażającą (dalej: IP lub IW) i na bieżąco informować o realizacji projektu oraz zgłaszać potencjalne zmiany odpowiednio wcześniej, by udało się w odpowiednich terminach przygotować aneks.

● Co zrobić w sytuacji, gdy beneficjent sam wykryje nieprawidłowości na etapie sprawozdawania wydatków?

– Wówczas powinien jak najszybciej zgłosić ten fakt do IP lub IW. Oczywiście, trzeba będzie ponieść konsekwencje tego faktu, czyli np. zwrócić z odsetkami ustawowymi środki, które zostały wydatkowane niezgodnie z harmonogramem – bo nie zostały tam uprzednio ujęte i nie sporządzono aneksu – lub wytycznymi i stają się wówczas tzw. kosztami niekwalifikowalnymi. W przypadku gdy nieprawidłowości dotyczą postępowania niezgodnie z Pzp, możliwa jest korekta finansowa, naliczona proporcjonalnie do kwoty objętej daną nieprawidłowością. W sytuacji gdy rażąco zostaną naruszone zapisy umowy o dofinansowanie, trzeba się liczyć z faktem rozwiązania umowy i w konsekwencji – koniecznością zwrotu dotacji z odsetkami ustawowymi. Ale znacznie gorszy – w przypadku bardzo poważnych nieprawidłowości – jest zakaz ubiegania się przez beneficjenta o nowe fundusze z innych programów lub tego samego programu UE przez kolejne trzy lata. Na szczęście takie przypadki są rzadkie.

Polecamy także: Rozliczanie i kontrola projektów unijnych w jednostkach sektora finansów publicznych

● Na jakie zagadnienia, oprócz dbania o zgodność realizowanego projektu z umową i wytycznymi, warto zwrócić uwagę np. na etapie zakończenia projektu i jego końcowego rozliczenia?

– Przez kolejne trzy lata (w przypadku projektów realizowanych przez przedsiębiorców) lub pięć lat (w przypadku instytucji publicznych) po zakończeniu realizacji zakresu rzeczowego projektu inwestycyjnego należy sprawozdawać wskaźniki rezultatu przedsięwzięcia, czyli efekty, jakie projekt powinien przynieść np. społeczności lokalnej lub odbiorcom danego produktu, który został stworzony w wyniku realizacji dofinansowanego przedsięwzięcia.

● Dziękuję za rozmowę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA