REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze uchybienia formalne w sprawozdaniach z projektów unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Uchybienia w sprawozdaniach w projektach unijnych. /Fot. Fotolia
Uchybienia w sprawozdaniach w projektach unijnych. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przestrzeganie terminów wykonywania wszelkich zadań według harmonogramu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia to najprostsza droga, aby wykonać i zakończyć projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej bez problemów. Jednak podczas realizacji projektu często zmienia się sytuacja i potrzebne są działania nieprzewidziane w umowie o dofinansowanie. Jak z tego wybrnąć zgodnie z zasadami?

REKLAMA

REKLAMA

Z Ryszardem Buguszewskim ekspertem ds. pozyskiwania i rozliczania funduszy unijnych, prezesem Zarządu EuroCompass Sp. z o.o. w Lublinie rozmawia Magdalena Pokrzycka-Walczak

● Jakie nieprawidłowości mogą się pojawiać w sprawozdaniach projektów, realizowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych (RPO)?

– Przede wszystkim trzeba przestrzegać terminów składania okresowych sprawozdań z realizacji projektu, a także wykonywania wszelkich zadań projektu, zgodnie z terminami i zaplanowanymi kwotami, które znajdują się zawsze w harmonogramie rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia. Z nieprawidłowości, które najczęściej można spotkać w sprawozdaniach z realizacji projektów w ramach RPO, trzeba wymienić brak zgodności z wymaganiami, stawianymi przed instytucjami publicznymi, a wynikającymi z przepisów ustawy – Prawo Zamówień Publicznych (dalej: Pzp). Często nie jest spełnione kryterium efektywności ekonomicznej, czyli beneficjent nie dokonał wyboru oferty najbardziej uzasadnionej od strony ekonomicznej, a także innych kryteriów (uwzględniających m.in. potencjał wykonawcy, jego doświadczenie).

Zobacz również serwis: Sprawozdawczość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● Jak uniknąć takich problemów?

– Najważniejszym dokumentem dla beneficjentów, oprócz wytycznych, jest umowa o dofinansowanie, gdzie znajdują się zapisy dotyczące m.in. postępowania w przypadku wystąpienia nieprawidłowości. Ale są także konkretne procedury postępowania, które powinien znać każdy beneficjent, a dotyczą one procedury aneksowania umowy i zapisania w aneksie możliwych zmian, związanych z przesunięciem np. zadań do realizacji w innych terminach, lub zmiany kwot, przypisanych do konkretnych zadań, w dopuszczalnych w umowie o dofinansowanie ramach finansowych. Czasem – na etapie realizacji projektu – okazuje się, że w kosztach kwalifikowalnych nie zostały ujęte wydatki konieczne do realizacji przedsięwzięcia. Można jednak zaradzić tej sytuacji. Dlatego warto pozostawać w stałym kontakcie z Instytucją Pośredniczącą lub Wdrażającą (dalej: IP lub IW) i na bieżąco informować o realizacji projektu oraz zgłaszać potencjalne zmiany odpowiednio wcześniej, by udało się w odpowiednich terminach przygotować aneks.

● Co zrobić w sytuacji, gdy beneficjent sam wykryje nieprawidłowości na etapie sprawozdawania wydatków?

– Wówczas powinien jak najszybciej zgłosić ten fakt do IP lub IW. Oczywiście, trzeba będzie ponieść konsekwencje tego faktu, czyli np. zwrócić z odsetkami ustawowymi środki, które zostały wydatkowane niezgodnie z harmonogramem – bo nie zostały tam uprzednio ujęte i nie sporządzono aneksu – lub wytycznymi i stają się wówczas tzw. kosztami niekwalifikowalnymi. W przypadku gdy nieprawidłowości dotyczą postępowania niezgodnie z Pzp, możliwa jest korekta finansowa, naliczona proporcjonalnie do kwoty objętej daną nieprawidłowością. W sytuacji gdy rażąco zostaną naruszone zapisy umowy o dofinansowanie, trzeba się liczyć z faktem rozwiązania umowy i w konsekwencji – koniecznością zwrotu dotacji z odsetkami ustawowymi. Ale znacznie gorszy – w przypadku bardzo poważnych nieprawidłowości – jest zakaz ubiegania się przez beneficjenta o nowe fundusze z innych programów lub tego samego programu UE przez kolejne trzy lata. Na szczęście takie przypadki są rzadkie.

Polecamy także: Rozliczanie i kontrola projektów unijnych w jednostkach sektora finansów publicznych

● Na jakie zagadnienia, oprócz dbania o zgodność realizowanego projektu z umową i wytycznymi, warto zwrócić uwagę np. na etapie zakończenia projektu i jego końcowego rozliczenia?

– Przez kolejne trzy lata (w przypadku projektów realizowanych przez przedsiębiorców) lub pięć lat (w przypadku instytucji publicznych) po zakończeniu realizacji zakresu rzeczowego projektu inwestycyjnego należy sprawozdawać wskaźniki rezultatu przedsięwzięcia, czyli efekty, jakie projekt powinien przynieść np. społeczności lokalnej lub odbiorcom danego produktu, który został stworzony w wyniku realizacji dofinansowanego przedsięwzięcia.

● Dziękuję za rozmowę.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy. Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole [Sumowanie okresów zatrudnienia i pół etatu]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA