REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze uchybienia formalne w sprawozdaniach z projektów unijnych

Magdalena Pokrzycka-Walczak
Uchybienia w sprawozdaniach w projektach unijnych. /Fot. Fotolia
Uchybienia w sprawozdaniach w projektach unijnych. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przestrzeganie terminów wykonywania wszelkich zadań według harmonogramu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia to najprostsza droga, aby wykonać i zakończyć projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej bez problemów. Jednak podczas realizacji projektu często zmienia się sytuacja i potrzebne są działania nieprzewidziane w umowie o dofinansowanie. Jak z tego wybrnąć zgodnie z zasadami?

REKLAMA

Z Ryszardem Buguszewskim ekspertem ds. pozyskiwania i rozliczania funduszy unijnych, prezesem Zarządu EuroCompass Sp. z o.o. w Lublinie rozmawia Magdalena Pokrzycka-Walczak

● Jakie nieprawidłowości mogą się pojawiać w sprawozdaniach projektów, realizowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych (RPO)?

– Przede wszystkim trzeba przestrzegać terminów składania okresowych sprawozdań z realizacji projektu, a także wykonywania wszelkich zadań projektu, zgodnie z terminami i zaplanowanymi kwotami, które znajdują się zawsze w harmonogramie rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia. Z nieprawidłowości, które najczęściej można spotkać w sprawozdaniach z realizacji projektów w ramach RPO, trzeba wymienić brak zgodności z wymaganiami, stawianymi przed instytucjami publicznymi, a wynikającymi z przepisów ustawy – Prawo Zamówień Publicznych (dalej: Pzp). Często nie jest spełnione kryterium efektywności ekonomicznej, czyli beneficjent nie dokonał wyboru oferty najbardziej uzasadnionej od strony ekonomicznej, a także innych kryteriów (uwzględniających m.in. potencjał wykonawcy, jego doświadczenie).

Zobacz również serwis: Sprawozdawczość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● Jak uniknąć takich problemów?

– Najważniejszym dokumentem dla beneficjentów, oprócz wytycznych, jest umowa o dofinansowanie, gdzie znajdują się zapisy dotyczące m.in. postępowania w przypadku wystąpienia nieprawidłowości. Ale są także konkretne procedury postępowania, które powinien znać każdy beneficjent, a dotyczą one procedury aneksowania umowy i zapisania w aneksie możliwych zmian, związanych z przesunięciem np. zadań do realizacji w innych terminach, lub zmiany kwot, przypisanych do konkretnych zadań, w dopuszczalnych w umowie o dofinansowanie ramach finansowych. Czasem – na etapie realizacji projektu – okazuje się, że w kosztach kwalifikowalnych nie zostały ujęte wydatki konieczne do realizacji przedsięwzięcia. Można jednak zaradzić tej sytuacji. Dlatego warto pozostawać w stałym kontakcie z Instytucją Pośredniczącą lub Wdrażającą (dalej: IP lub IW) i na bieżąco informować o realizacji projektu oraz zgłaszać potencjalne zmiany odpowiednio wcześniej, by udało się w odpowiednich terminach przygotować aneks.

● Co zrobić w sytuacji, gdy beneficjent sam wykryje nieprawidłowości na etapie sprawozdawania wydatków?

– Wówczas powinien jak najszybciej zgłosić ten fakt do IP lub IW. Oczywiście, trzeba będzie ponieść konsekwencje tego faktu, czyli np. zwrócić z odsetkami ustawowymi środki, które zostały wydatkowane niezgodnie z harmonogramem – bo nie zostały tam uprzednio ujęte i nie sporządzono aneksu – lub wytycznymi i stają się wówczas tzw. kosztami niekwalifikowalnymi. W przypadku gdy nieprawidłowości dotyczą postępowania niezgodnie z Pzp, możliwa jest korekta finansowa, naliczona proporcjonalnie do kwoty objętej daną nieprawidłowością. W sytuacji gdy rażąco zostaną naruszone zapisy umowy o dofinansowanie, trzeba się liczyć z faktem rozwiązania umowy i w konsekwencji – koniecznością zwrotu dotacji z odsetkami ustawowymi. Ale znacznie gorszy – w przypadku bardzo poważnych nieprawidłowości – jest zakaz ubiegania się przez beneficjenta o nowe fundusze z innych programów lub tego samego programu UE przez kolejne trzy lata. Na szczęście takie przypadki są rzadkie.

Polecamy także: Rozliczanie i kontrola projektów unijnych w jednostkach sektora finansów publicznych

● Na jakie zagadnienia, oprócz dbania o zgodność realizowanego projektu z umową i wytycznymi, warto zwrócić uwagę np. na etapie zakończenia projektu i jego końcowego rozliczenia?

– Przez kolejne trzy lata (w przypadku projektów realizowanych przez przedsiębiorców) lub pięć lat (w przypadku instytucji publicznych) po zakończeniu realizacji zakresu rzeczowego projektu inwestycyjnego należy sprawozdawać wskaźniki rezultatu przedsięwzięcia, czyli efekty, jakie projekt powinien przynieść np. społeczności lokalnej lub odbiorcom danego produktu, który został stworzony w wyniku realizacji dofinansowanego przedsięwzięcia.

● Dziękuję za rozmowę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków, a nie domów. 1,75 mld zł w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Sprawdź, na co wydasz te pieniądze

    Od 29 września 2023 r. rozpoczyna się zbieranie wniosków w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków. Wartość dofinansowanie, to od 16 500 zł do 43 900 zł.

    PRB: Centralny Rejestr Umów dopiero od 1 stycznia 2026 r. - przesunięcie o dwa lata

    Wdrożenie centralnego rejestru umów przesunięto o 2 lata. Miał on zacząć działać od 1 stycznia 2024 r., ale obowiązek ten ma być realizowany dopiero od 1 stycznia 2026 r.

    Czy niewykorzystany urlop zaległy przepada po 30 września 2023 r.?

    Urlop wypoczynkowy niewykorzystany do końca roku staje się urlopem zaległym, którego pracodawca powinien udzielić pracownikowi najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego. Czy po tym terminie nieudzielony urlop zaległy przepada? 

    Jakich prac nie może wykonywać młodociany, a jakie może? Wykaz [zmiany w BHP od 30 września 2023 r.]

    Polskie przepisy BHP dostosowano do postanowień dyrektywy Rady 94/33/WE z 22 czerwca 1994 r. w sprawie ochrony pracy osób młodych. 

    REKLAMA

    Ponowne zawarcie umowy na okres próbny [Nowelizacja Kodeksu pracy]

    Nowelizacja Kodeksu pracy zmodyfikowała zasady w zakresie dopuszczalności ponownego zawarcia umowy o pracę na okres próbny z tym samym pracownikiem. 

    NSA: Gmina musi zorganizować indywidualny transport niepełnosprawnego dziecka na trasie 100 km do przedszkola

    Gmina powinna kierować się dobrem dziecka niepełnosprawnego poprzez umożliwienie mu dowozu do specjalistycznego przedszkola w warunkach zindywidualizowanych, uwzględniających zakres i rodzaj niepełnosprawności i dostosowany do tego zakresu i rodzaju.

    Czy wakacje kredytowe zostaną przedłużone? Co z zerową stawką VAT na żywność?

    Decyzja dotycząca wakacji kredytowych będzie ogłoszona w ciągu najbliższych dni. Taką informację podał wiceminister finansów Artur Soboń w Polsat News. A co z zerową stawką VAT na żywność w przyszłym roku? 

    Inforlex: Wynagrodzenia 2023 - sporządzanie listy płac dla pracownika otrzymującego świadczenia z zfśs [poradnik]

    Przykład listy płac dla pracownika otrzymującego świadczenia z ZFŚS

    REKLAMA

    MEiN: Wyjaśniamy jak prawidłowo wyliczyć dotację na każdego ucznia

    Wskaźnik zwiększający, czyli jak prawidłowo wyliczyć dotację na ucznia - wyjaśnia MEiN.

    Inforlex: Szkolenia bhp dla pracowników administracyjno-biurowych a praca zdalna [Rachunkowość Budżetowa]

    Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, nie można zrezygnować z okresowych szkoleń bhp dla pracowników administracyjno-biurowych, którzy wykonują swoją pracę zdalnie. 

    REKLAMA