REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze uchybienia formalne w sprawozdaniach z projektów unijnych

Magdalena Pokrzycka-Walczak
Uchybienia w sprawozdaniach w projektach unijnych. /Fot. Fotolia
Uchybienia w sprawozdaniach w projektach unijnych. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przestrzeganie terminów wykonywania wszelkich zadań według harmonogramu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia to najprostsza droga, aby wykonać i zakończyć projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej bez problemów. Jednak podczas realizacji projektu często zmienia się sytuacja i potrzebne są działania nieprzewidziane w umowie o dofinansowanie. Jak z tego wybrnąć zgodnie z zasadami?

REKLAMA

REKLAMA

Z Ryszardem Buguszewskim ekspertem ds. pozyskiwania i rozliczania funduszy unijnych, prezesem Zarządu EuroCompass Sp. z o.o. w Lublinie rozmawia Magdalena Pokrzycka-Walczak

● Jakie nieprawidłowości mogą się pojawiać w sprawozdaniach projektów, realizowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych (RPO)?

– Przede wszystkim trzeba przestrzegać terminów składania okresowych sprawozdań z realizacji projektu, a także wykonywania wszelkich zadań projektu, zgodnie z terminami i zaplanowanymi kwotami, które znajdują się zawsze w harmonogramie rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia. Z nieprawidłowości, które najczęściej można spotkać w sprawozdaniach z realizacji projektów w ramach RPO, trzeba wymienić brak zgodności z wymaganiami, stawianymi przed instytucjami publicznymi, a wynikającymi z przepisów ustawy – Prawo Zamówień Publicznych (dalej: Pzp). Często nie jest spełnione kryterium efektywności ekonomicznej, czyli beneficjent nie dokonał wyboru oferty najbardziej uzasadnionej od strony ekonomicznej, a także innych kryteriów (uwzględniających m.in. potencjał wykonawcy, jego doświadczenie).

REKLAMA

Zobacz również serwis: Sprawozdawczość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● Jak uniknąć takich problemów?

– Najważniejszym dokumentem dla beneficjentów, oprócz wytycznych, jest umowa o dofinansowanie, gdzie znajdują się zapisy dotyczące m.in. postępowania w przypadku wystąpienia nieprawidłowości. Ale są także konkretne procedury postępowania, które powinien znać każdy beneficjent, a dotyczą one procedury aneksowania umowy i zapisania w aneksie możliwych zmian, związanych z przesunięciem np. zadań do realizacji w innych terminach, lub zmiany kwot, przypisanych do konkretnych zadań, w dopuszczalnych w umowie o dofinansowanie ramach finansowych. Czasem – na etapie realizacji projektu – okazuje się, że w kosztach kwalifikowalnych nie zostały ujęte wydatki konieczne do realizacji przedsięwzięcia. Można jednak zaradzić tej sytuacji. Dlatego warto pozostawać w stałym kontakcie z Instytucją Pośredniczącą lub Wdrażającą (dalej: IP lub IW) i na bieżąco informować o realizacji projektu oraz zgłaszać potencjalne zmiany odpowiednio wcześniej, by udało się w odpowiednich terminach przygotować aneks.

● Co zrobić w sytuacji, gdy beneficjent sam wykryje nieprawidłowości na etapie sprawozdawania wydatków?

– Wówczas powinien jak najszybciej zgłosić ten fakt do IP lub IW. Oczywiście, trzeba będzie ponieść konsekwencje tego faktu, czyli np. zwrócić z odsetkami ustawowymi środki, które zostały wydatkowane niezgodnie z harmonogramem – bo nie zostały tam uprzednio ujęte i nie sporządzono aneksu – lub wytycznymi i stają się wówczas tzw. kosztami niekwalifikowalnymi. W przypadku gdy nieprawidłowości dotyczą postępowania niezgodnie z Pzp, możliwa jest korekta finansowa, naliczona proporcjonalnie do kwoty objętej daną nieprawidłowością. W sytuacji gdy rażąco zostaną naruszone zapisy umowy o dofinansowanie, trzeba się liczyć z faktem rozwiązania umowy i w konsekwencji – koniecznością zwrotu dotacji z odsetkami ustawowymi. Ale znacznie gorszy – w przypadku bardzo poważnych nieprawidłowości – jest zakaz ubiegania się przez beneficjenta o nowe fundusze z innych programów lub tego samego programu UE przez kolejne trzy lata. Na szczęście takie przypadki są rzadkie.

Polecamy także: Rozliczanie i kontrola projektów unijnych w jednostkach sektora finansów publicznych

● Na jakie zagadnienia, oprócz dbania o zgodność realizowanego projektu z umową i wytycznymi, warto zwrócić uwagę np. na etapie zakończenia projektu i jego końcowego rozliczenia?

– Przez kolejne trzy lata (w przypadku projektów realizowanych przez przedsiębiorców) lub pięć lat (w przypadku instytucji publicznych) po zakończeniu realizacji zakresu rzeczowego projektu inwestycyjnego należy sprawozdawać wskaźniki rezultatu przedsięwzięcia, czyli efekty, jakie projekt powinien przynieść np. społeczności lokalnej lub odbiorcom danego produktu, który został stworzony w wyniku realizacji dofinansowanego przedsięwzięcia.

● Dziękuję za rozmowę.

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

REKLAMA

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA