Plan wydatków majątkowych
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedź
Jeżeli organ stanowiący nie ustalił obowiązku wskazania źródeł finansowania (także pozabudżetowego) planowanych w projekcie uchwały budżetowej przedsięwzięć, a regionalna izba obrachunkowa (RIO) nie zakwestionowała takich zapisów, to są one poprawne.
REKLAMA
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 234 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.), uchwała organu stanowiącego określa wymaganą szczegółowość projektu uchwały budżetowej, terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu oraz wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego (JST) wraz z projektem uchwały budżetowej (dalej: uchwała proceduralna). Uchwała proceduralna przedkładana jest do regionalnej izby obrachunkowej (RIO) w celu zaopiniowania pod względem zgodności z prawem.
Zobacz również serwis: Sprawozdawczość
Ponadto, zgodnie z art. 236 ust. 4 u.f.p., w planie wydatków majątkowych wyodrębnia się w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej planowane kwoty wydatków majątkowych. Organ stanowiący może jednocześnie ustalić większą szczegółowość planu wydatków, np. ustalić obowiązek wskazania źródeł finansowania (także pozabudżetowego) planowanych przedsięwzięć.
Z kolei, zgodnie z art. 226 ust. 2a u.f.p., w załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej JST określa się odrębnie dla każdego przedsięwzięcia:
- nazwę i cel,
- jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia,
- okres realizacji i łączne nakłady finansowe,
- limity wydatków w poszczególnych latach,
- limit zobowiązań.
REKLAMA
Przez przedsięwzięcie należy rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z programami finansowanymi z udziałem środków Unii Europejskiej i innych zagranicznych niepodlegających zwrotowi lub z umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.
W analizowanym przypadku załącznika do uchwały budżetowej zadania inwestycyjne (roczne i wieloletnie) przewidziane do realizacji, zasady jego wypełniania powinny wynikać z uchwały proceduralnej podjętej przez radę gminy i przedłożonej do zaopiniowania przez właściwą terytorialnie RIO. Akceptacja tej uchwały przez RIO pozwala uniknąć sporów dotyczących sposobu wypełniania dokumentów stanowiących załączniki do uchwały budżetowej.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 938)
REKLAMA
REKLAMA