REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatność podmiotów zewnętrznych a dostęp do informacji publicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Prywatność podmiotów zewnętrznych a dostęp do informacji publicznej /fot. Fotolia
Prywatność podmiotów zewnętrznych a dostęp do informacji publicznej /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prywatność w postępowaniu o udostępnienie informacji publicznej odgrywa podwójną rolę. Z jednej strony może służyć do oceny, czy wnioskowana informacja jest informacją publiczną, z drugiej zaś – ochrona prywatności stanowi przesłankę odmowy udostępnienia takiej informacji publicznej, jaka zawiera również informacje odnoszące się do sfery prywatności.

Udostępnieniu podlegają te informacje, które mogą zostać zakwalifikowane jako informacje publiczne zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.). Ustawodawca w sposób dość enigmatyczny zdefiniował w tym przepisie informację publiczną jako każdą informację o sprawach publicznych. WSA w Gdańsku w wyroku z 7 stycznia 2015 r. (sygn. akt II SAB/Gd 126/14) podkreślił, że przeciwieństwem „sprawy publicznej” (stanowiącej tym samym informację publiczną) jest „sprawa prywatna”, czyli niepubliczna, indywidualna, dotycząca sfery prywatnej człowieka. Z kolei WSA w Warszawie w wyroku z 1 marca 2016 r. (sygn. akt II SA/Wa 1648/15) wyjaśnił, że „z informacją publiczną nie mamy do czynienia wtedy, gdy dana informacja nie dotyczy sfery publicznej, ale co do zasady obejmuje sprawy prywatne, niepubliczne, osobiste, intymne (dane osobowe, życie prywatne, rodzinne), a także informacje, które naruszałyby dobra osobiste człowieka”. Jeżeli jednak dana informacja ma powiązanie z aktywnością organów publicznych, to wtedy mamy do czynienia z informacją publiczną.

REKLAMA

Sprawa publiczna a sprawa prywatna

Z rozróżnieniem na sprawy publiczne i prywatne wiąże się pojęcie dokumentu prywatnego. WSA we Wrocławiu w wyroku z 27 stycznia 2016 r. (sygn. akt IV SAB/Wr 318/15) wyłączył z zakresu informacji publicznej dokumenty pochodzące od osoby prywatnej i do niej adresowane. Za taki dokument prywatny uznany został wniosek skierowany do organu administracji publicznej, który inicjuje postępowanie administracyjne. Fakt bowiem, że dokument prywatny trafia do organu i służy realizacji powierzonych prawem zadań tego organu, nie oznacza jeszcze, że nabiera on cech dokumentu urzędowego.

Zobacz serwis: Zamówienia publiczne

Prywatność a dane osobowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Potrzeba ochrony danych osobowych nie stanowi ustawowej przesłanki ograniczenia dostępu do informacji publicznej, jak trafnie zauważył WSA w Gdańsku w wyroku z 20 stycznia 2016 r. (sygn. akt II SA/Gd 644/15). Sąd powtórzył jednak za wcześniejszym orzecznictwem, że reżim ochrony prywatności i ochrony danych osobowych są od siebie niezależne, choć dochodzi do wzajemnych relacji i oddziaływania tych reżimów, bowiem w określonych sytuacjach przetworzenie danych osobowych może powodować naruszenie dobra osobistego w postaci prawa do prywatności. Przy tym nie każda informacja odnosząca się do określonej osoby fizycznej jest informacją podlegającą ochronie prawnej z uwagi na prywatność.

W szczególności dane osoby, która weszła w pewne relacje cywilnoprawne z szeroko rozumianą administracją, na podstawie których osoba ta korzysta ze środków publicznych, nie powinny podlegać ochronie ze względu na prywatność tej osoby. Sąd Najwyższy w wyroku z 8 listopada 2012 r. (sygn. akt I CSK 190/12) zauważył, że dla możliwości pełnej kontroli władzy, której służy dostęp do informacji publicznej, poznanie przez obywatela także danych osób, z którymi władza wchodzi w interakcję, jest często ważniejsze niż poznanie samej treści umowy takich osób z organem władzy. Ten kierunek znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Między innymi NSA w wyroku z 4 lutego 2015 r. (sygn. akt I OSK 796/14) uznał, że dane o kontrahentach jednostki samorządu terytorialnego, takie jak ich imiona i nazwiska, podlegają udostępnieniu w trybie informacji publicznej i nie podlegają wyłączeniu ze względu na prywatność tych osób wskazaną w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Z kolei w wyroku z 2 czerwca 2015 r. (sygn. akt I OSK 1513/14) NSA zwrócił uwagę, że ze względu na potrzebę jawności działalności władzy, również w jej aspekcie finansowym osoby zawierające umowę z organem władzy powinny liczyć się z tym, że umowy te stanowią informację publiczną, mogą być przedmiotem społecznej kontroli i w konsekwencji ich treść może podlegać udostępnieniu.

WSA w Warszawie w wyroku z 21 czerwca 2016 r. (sygn. akt II SA/Wa 160/16) odnoszącym się do jawności danych osób, z którymi centralny organ władzy zawiera umowę, wskazał, że ochrona wynikająca z prawa do prywatności, nie powinna obejmować takich danych osobowych, jak imię i nazwisko osoby fizycznej. Podstawowe bowiem dane osobowe człowieka są jego dobrem osobistym, ale jednocześnie są dobrem powszechnym w tym znaczeniu, że istnieje publiczna zgoda na posługiwanie się nimi w życiu społecznym.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Prywatność podmiotów zewnętrznych a dostęp do informacji publicznej

W artykule omówiono procedurę rozpatrzenia wniosku w kontekście prywatności.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

REKLAMA

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

REKLAMA