REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatność podmiotów zewnętrznych a dostęp do informacji publicznej

Prywatność podmiotów zewnętrznych a dostęp do informacji publicznej /fot. Fotolia
Prywatność podmiotów zewnętrznych a dostęp do informacji publicznej /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prywatność w postępowaniu o udostępnienie informacji publicznej odgrywa podwójną rolę. Z jednej strony może służyć do oceny, czy wnioskowana informacja jest informacją publiczną, z drugiej zaś – ochrona prywatności stanowi przesłankę odmowy udostępnienia takiej informacji publicznej, jaka zawiera również informacje odnoszące się do sfery prywatności.

Udostępnieniu podlegają te informacje, które mogą zostać zakwalifikowane jako informacje publiczne zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.). Ustawodawca w sposób dość enigmatyczny zdefiniował w tym przepisie informację publiczną jako każdą informację o sprawach publicznych. WSA w Gdańsku w wyroku z 7 stycznia 2015 r. (sygn. akt II SAB/Gd 126/14) podkreślił, że przeciwieństwem „sprawy publicznej” (stanowiącej tym samym informację publiczną) jest „sprawa prywatna”, czyli niepubliczna, indywidualna, dotycząca sfery prywatnej człowieka. Z kolei WSA w Warszawie w wyroku z 1 marca 2016 r. (sygn. akt II SA/Wa 1648/15) wyjaśnił, że „z informacją publiczną nie mamy do czynienia wtedy, gdy dana informacja nie dotyczy sfery publicznej, ale co do zasady obejmuje sprawy prywatne, niepubliczne, osobiste, intymne (dane osobowe, życie prywatne, rodzinne), a także informacje, które naruszałyby dobra osobiste człowieka”. Jeżeli jednak dana informacja ma powiązanie z aktywnością organów publicznych, to wtedy mamy do czynienia z informacją publiczną.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa publiczna a sprawa prywatna

Z rozróżnieniem na sprawy publiczne i prywatne wiąże się pojęcie dokumentu prywatnego. WSA we Wrocławiu w wyroku z 27 stycznia 2016 r. (sygn. akt IV SAB/Wr 318/15) wyłączył z zakresu informacji publicznej dokumenty pochodzące od osoby prywatnej i do niej adresowane. Za taki dokument prywatny uznany został wniosek skierowany do organu administracji publicznej, który inicjuje postępowanie administracyjne. Fakt bowiem, że dokument prywatny trafia do organu i służy realizacji powierzonych prawem zadań tego organu, nie oznacza jeszcze, że nabiera on cech dokumentu urzędowego.

Zobacz serwis: Zamówienia publiczne

REKLAMA

Prywatność a dane osobowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzeba ochrony danych osobowych nie stanowi ustawowej przesłanki ograniczenia dostępu do informacji publicznej, jak trafnie zauważył WSA w Gdańsku w wyroku z 20 stycznia 2016 r. (sygn. akt II SA/Gd 644/15). Sąd powtórzył jednak za wcześniejszym orzecznictwem, że reżim ochrony prywatności i ochrony danych osobowych są od siebie niezależne, choć dochodzi do wzajemnych relacji i oddziaływania tych reżimów, bowiem w określonych sytuacjach przetworzenie danych osobowych może powodować naruszenie dobra osobistego w postaci prawa do prywatności. Przy tym nie każda informacja odnosząca się do określonej osoby fizycznej jest informacją podlegającą ochronie prawnej z uwagi na prywatność.

W szczególności dane osoby, która weszła w pewne relacje cywilnoprawne z szeroko rozumianą administracją, na podstawie których osoba ta korzysta ze środków publicznych, nie powinny podlegać ochronie ze względu na prywatność tej osoby. Sąd Najwyższy w wyroku z 8 listopada 2012 r. (sygn. akt I CSK 190/12) zauważył, że dla możliwości pełnej kontroli władzy, której służy dostęp do informacji publicznej, poznanie przez obywatela także danych osób, z którymi władza wchodzi w interakcję, jest często ważniejsze niż poznanie samej treści umowy takich osób z organem władzy. Ten kierunek znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Między innymi NSA w wyroku z 4 lutego 2015 r. (sygn. akt I OSK 796/14) uznał, że dane o kontrahentach jednostki samorządu terytorialnego, takie jak ich imiona i nazwiska, podlegają udostępnieniu w trybie informacji publicznej i nie podlegają wyłączeniu ze względu na prywatność tych osób wskazaną w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Z kolei w wyroku z 2 czerwca 2015 r. (sygn. akt I OSK 1513/14) NSA zwrócił uwagę, że ze względu na potrzebę jawności działalności władzy, również w jej aspekcie finansowym osoby zawierające umowę z organem władzy powinny liczyć się z tym, że umowy te stanowią informację publiczną, mogą być przedmiotem społecznej kontroli i w konsekwencji ich treść może podlegać udostępnieniu.

WSA w Warszawie w wyroku z 21 czerwca 2016 r. (sygn. akt II SA/Wa 160/16) odnoszącym się do jawności danych osób, z którymi centralny organ władzy zawiera umowę, wskazał, że ochrona wynikająca z prawa do prywatności, nie powinna obejmować takich danych osobowych, jak imię i nazwisko osoby fizycznej. Podstawowe bowiem dane osobowe człowieka są jego dobrem osobistym, ale jednocześnie są dobrem powszechnym w tym znaczeniu, że istnieje publiczna zgoda na posługiwanie się nimi w życiu społecznym.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Prywatność podmiotów zewnętrznych a dostęp do informacji publicznej

W artykule omówiono procedurę rozpatrzenia wniosku w kontekście prywatności.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA