REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JST - elektroniczne sprawozdania w 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Sobczak
Magdalena Sobczak
Redaktor merytoryczny Dziennika Gazety Prawnej z ponad 20-letnim doświadczeniem w tworzeniu publikacji dla księgowych i kadrowych. Specjalizuje się w rachunkowości i prawie pracy, zwłaszcza w obszarze ZFŚS oraz w zagadnieniach dotyczących jednostek sektora finansów publicznych. Autorka wielu książek, m.in. „Zakładowego funduszu świadczeń socjalnych z komentarzem”, „Inwentaryzacji w sferze budżetowej” oraz „Inwentaryzacji w praktyce”. Stara się przekładać skomplikowane przepisy na jasne, praktyczne wskazówki i tworzyć treści, które są przystępne i zrozumiałe.
JST mają kłopoty z nowymi zasadami przekazywania elektronicznych sprawozdań w 2022 r.
JST mają kłopoty z nowymi zasadami przekazywania elektronicznych sprawozdań w 2022 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

JST - elektroniczne sprawozdania 2022 r. Przykładami są Rb-27S, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-27ZZ, Rb-30S, Rb-34S i Rb-50, Rb-34S.

Rozporządzenie ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej weszło w życie 22 stycznia 2022 r.

REKLAMA

Po raz pierwszy stosuje się je do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2022 r.

Jednak od tej zasady przewidziano szereg wyjątków przedstawionych w artykule Dziennika Gazeta Prawna.

Bo choć jednostkom organizacyjnym JST dano zdecydowanie więcej czasu na przygotowanie się do niej, to zarządy już teraz mogą wybrać elektroniczną postać raportów. Może je do tego także skłonić nowy obowiązek stosowania tylko takiej formy do sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Elektroniczne sprawozdania w 2022 r. w JST – rozporządzenie MF z 11 stycznia 2022 r.

Rozporządzenie ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 144; dalej; nowe rozporządzenie) weszło w życie 22 stycznia 2022 r. i generalnie po raz pierwszy stosuje się je do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2022 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektroniczne sprawozdania w 2022 r. w JST - Rb-27ZZ, Rb-30S i Rb-50. Rb-27S, Rb-28S

Pierwszy dotyczy elektronizacji sprawozdawczości budżetowej jednostek organizacyjnych JST. Z par. 12 ust. 4 nowego rozporządzenia wynika, że kierownicy jednostek albo kierownicy jednostek obsługujących przekazują do zarządu JST sprawozdania w formie dokumentu elektronicznego. Ale uwaga, nowy przepis zastosujemy po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2023 r. oraz do sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S i Rb-50 za IV kwartały 2022 r. i rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za 2022 r. (par. 20 nowego rozporządzenia). Zatem na przygotowanie się do pełnej elektronizacji w sprawozdawczości budżetowej dano więcej czasu niż początkowo zakładano.

Elektroniczne sprawozdania w 2022 r. w JST - rozporządzenie MF z 20 grudnia 2021 r.

REKLAMA

Niestety może się to okazać złudne, bo jednocześnie z początkiem roku weszło w życie rozporządzenie ministra finansów z 20 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2431), a tam takiego przesunięcia w czasie nie przewidziano, o czym piszemy dalej, na s. D7. Zgodnie z jego przepisami jedyną dopuszczalną formą przekazywania sprawozdań zarządowi JST jest postać elektroniczna.

I ma być ona zastosowana już do sprawozdań w zakresie operacji finansowych za I kwartał 2022 r. Tym samym choć rozporządzenie w zakresie sprawozdań budżetowych nie każe przyspieszać, to może stać się tak z automatu. Trudno bowiem sobie wyobrazić, że jak już jednostka będzie miała wszelkie narzędzia do korzystania z postaci elektronicznej, to pozostanie przy papierowej. Choć z prawnego punktu widzenia wykluczyć tego nie można, bo w tym roku decyzja odnośnie sprawozdań budżetowych jednostek organizacyjnych wciąż należy do zarządów JST.

Elektroniczne sprawozdania w 2022 r. w JST - Rb-27S, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-27ZZ, Rb-30S, Rb-34S i Rb-50, Rb-34S

Nadal bowiem do miesięcznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za styczeń, marzec, czerwiec, wrzesień, listopad i grudzień 2022 r., kwartalnych Rb-28NWS za I i II kwartały 2022 r., kwartalnych sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S, Rb-34S i Rb-50 za I, II i III kwartały 2022 r. i kwartalnych sprawozdań Rb-34S za IV kwartał 2022 r. (par. 21 nowego rozporządzenia) stosujemy par. 12 ust. 4 w brzemieniu rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1564; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 964 - dalej: stare rozporządzenie). A ono zakłada, że sprawozdania w zakresie JST sporządza się w formie elektronicznej, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych jednostek organizacyjnych JST, ponieważ formę przekazania właśnie tych sprawozdań określa zarząd JST.

Struktury sprawozdań elektronicznych są już dostępne na stronie MF

Na stronie MF pojawiła się informacja, że struktury danych sprawozdań jednostkowych i zbiorczych przekazywanych w formie dokumentu elektronicznego, o których mowa w par. 23 ust. 3 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie JST wraz z dokumentacją wejścia-wyjścia informatycznego systemu zarządzania budżetami JST BeSTi@ dostępne są na portalu serwisowym tego systemu pod adresem: https://budzetjst.pl/pobieranie/dokumentacja/bestia/. Jeśli więc zarząd JST wskaże formę elektroniczną sprawozdań jednostkowych, to wtedy te struktury będą mieć do nich zastosowanie już teraz.

Elektroniczne sprawozdania w 2022 r. w JST - Rb-PDP, Rb-27S

Kolejny wyjątek wskazano w par. 22-24 nowego rozporządzenia. Dokładnie to, że do rocznego sprawozdania Rb-PDP za 2021 r. oraz korekt tego sprawozdania za 2021 r. Ale już do rocznego sprawozdania Rb-27S za 2021 r. oraz korekt tego sprawozdania za 2021 r. stosuje się przepisy starego rozporządzenia (z uwzględnieniem par. 3 ust. 2 pkt 3 załącznika nr 37 do niego). Do pozostałych sprawozdań i korekt sprawozdań za okresy sprawozdawcze 2021 r. też stosuje się przepisy dotychczasowe. Podobnie robi się też w przypadku korekt rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-PDP za 2020 r. i lata wcześniejsze. Co ważne, zgodnie z par. 24 nowego rozporządzenia kwartalne sprawozdania Rb-34 będą sporządzane po raz pierwszy za I kwartał 2023 r.

Elektroniczne sprawozdania w 2022 r. w JST - Rb-27S, Rb-PDP

Przeanalizujmy, co jeszcze istotnego zmieniło się w porównaniu ze starym rozporządzeniem, jeśli chodzi o budżet państwa i JST. Pomijamy zmiany dotyczące sprawozdań w zakresie budżetu UE.

Zmieniono wzór sprawozdania Rb-27S poprzez likwidację kolumny „dochody otrzymane”. JST miały liczne wątpliwości w zakresie ujmowania należności, dlatego doprecyzowano dotychczasowe brzmienie opisu. I tak w kolumnie „Należności” wykazuje się: salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty) powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, ale po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, to różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną. W kolumnie tej wykazuje się również zaległości podatkowe zabezpieczone hipoteką. W kolumnie „Należności” nie wykazuje się należności długoterminowych. Doprecyzowano również brzmienie opisu dochodów wykonanych. W załączniku 37 dodano też pkt. 3 w par. 3 ust. 2 i uwzględniono sposób wykazywania udziałów JST w opłacie od napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml. Dostosowano RB-27S do przepisów ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1119).

Zmieniono także instrukcję sporządzania Rb-PDP, a także jego wzór. Nie ma już w nim kolumny 2a. Jest to następstwo zmian wprowadzonych w ustawie z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1672; ost. zm Dz.U. z 2021 r. poz. 1927).

Elektroniczne sprawozdania w 2022 r. w JST - Rb-34,

Nowością jest Rb-34, ale jak wspomnieliśmy, jest jeszcze sporo czasu na jego zastosowanie. Jest to sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 11a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U z 2021 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2270). Wzór sprawozdania określono w załączniku nr 23 do rozporządzenia. Sporządza się je narastająco za kolejne kwartały roku budżetowego. W rozdziale 7 załącznika 35 do nowego rozporządzenia zamieszczono instrukcję sporządzania Rb-34, a także uzupełniono terminarz przekazywania sprawozdań w zakresie budżetu państwa w załączniku nr 39 do rozporządzenia. W ten sposób uwzględniono obowiązki sprawozdawcze nałożone na podstawie zmiany przepisów na państwowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) i posiadające dochody własne.

Nowości w sprawozdawczości o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w odniesieniu do wynagrodzeń nauczycieli

W pozostałym zakresie nowe rozporządzenie nie odbiega radykalnie od starego. Doprecyzowano w nim tylko jeszcze regulacje dotyczące sprawozdań o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych państwowych jednostek budżetowych i urzędów skarbowych. Uaktualniono też przepisy w związku z uchyleniem opłaty komorniczej. Ponadto dodano par. 479-480 klasyfikacji w instrukcji sprawozdania Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w odniesieniu do wynagrodzeń nauczycieli.

Źródło: DGP

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

REKLAMA

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA