REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
pieniądze, finanse, oszczędności Fot. Fotolia
pieniądze, finanse, oszczędności Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ujęcie operacji gospodarczych związanych z pomniejszeniem należności budżetowej o kwotę opłaty komorniczej oraz uzyskanie od organu egzekucyjnego wpływu z opłaty następuje w sprawozdaniu Rb-27. Brak należytej staranności w prawidłowym ustaleniu należności z tytułu opłaty komorniczej przez jednostkę podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Tryb pobierania dochodów przez jednostki realizujące dochody budżetowe został  określony przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych poprzez:

REKLAMA

REKLAMA

  • prawidłowe i terminowe ustalanie należności z tytułu dochodów budżetowych;
  • terminowe wysyłanie do zobowiązanych wezwań do zapłaty;
  • terminowe wysyłanie do zobowiązanych upomnień oraz podejmowanie czynności zmierzających do wykonanie zobowiązań w drodze egzekucji;
  • w zakresie i na zasadach określonych przepisami prawa umarzanie należności.

Brak należytej staranności w tej kwestii podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem:

• nieustalenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo ustalenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia;
• niedobranie lub niedochodzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo pobranie, dochodzenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia;
• niezgodne z przepisami umorzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo  dopuszczenie do przedawnienia takiej należności;
• dopuszczenie przez kierownika jednostki wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej do uszczuplenie wpływu należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych;
• niedochodzenie podlegającej  zwrotowi  kwoty środków związanych z realizacją  programów, projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych albo dochodzenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia;
• niezgodne z przepisami umorzenie podlegającej  zwrotowi  kwoty środków związanych z realizacja  programów, projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych.

REKLAMA

Polecamy również w Platformie Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy INFORRB serwis: Sprawozdawczość budżetowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych do egzekucji niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, w tym:

  • kwot dotacji podlegających zwrotowi
  • należności z tytułu gwarancji, poręczeń udzielonych przez Skarb Państwa
  • wpłaty środków z tytułu rozliczeń realizacji programów przedakcesyjnych
  • należności z tytułu  zwrotu płatności  dokonanych w ranach programów finansowanych  z udziałem środków europejskich
  • dochodów pobranych przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych przepisów prawa

mają zastosowanie przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Zasadą jest, iż wierzyciel ponosi wydatki związane z przekazaniem mu egzekwowanej należności. Wydatki te  organ egzekucyjny pokrywa z wyegzekwowanych kwot. Ponadto państwowe jednostki budżetowe, których należności dochodzone w trybie egzekucyjnym stanowią dochody budżetu państwa  są upoważnione do przeznaczenia odpowiedniej części uzyskanych z egzekucji wpływów na pokrycie opłaty komorniczej i wydatków związanych z przekazaniem  wyegzekwowanej należności.

Reasumując, w omawianej kwestii mamy do czynienia z redystrybucją wtórną dochodów budżetowych w dwóch wymiarach. Po pierwsze, organ egzekucyjny pomniejsza należności jednostki budżetowej z tytułu dochodów budżetowych o kwotę opłaty komorniczej. Po drugie zaś, jednostka budżetowa z uzyskanych od organu egzekucyjnego wpływów (uznanie rachunku bieżącego jednostki, w analityce rachunek dochodów budżetowych) pokrywa opłatę komorniczą oraz inne wydatki związane z przekazaniem egzekwowanej należności.

Powyższe znajduje swoje odzwierciedlenie w sprawozdawczości budżetowej, do której jednostki obligują przepisy prawa, w szczególności w sprawozdaniu z procesów gromadzenia środków publicznych.

Ujęcie operacji gospodarczych zapisami w księgach rachunkowych jednostki zostanie odwzorowane w sprawozdaniu Rb-27.

Polecamy również: Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. II

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA