REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym - zmiany

Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym - zmiany./ fot. Shutterstock
Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym - zmiany./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym wprowadziło nowy wzór formularza dla sprawozdania Rb-BZ1 "Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym". Zmieniły się także zasady składania sprawozdań.

Polecamy: Sprawozdawczość budżetowa. Nowe rozporządzenie z komentarzem PREMIUM

REKLAMA

REKLAMA

Zakres zmian: W dniu 25 lipca 2017 r. ogłoszono zmiany rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1426). Zasadniczo wprowadzone zmiany dotyczą dostosowania sposobu składania sprawozdań drogą elektroniczną do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz jego uproszczenia. Zgodnie z nowymi regulacjami dysponenci części budżetowych i kierownicy jednostek:

  • dysponujący podpisem elektronicznym - sporządzają sprawozdania w formie dokumentu elektronicznego utworzonego przy użyciu aplikacji "TrezorBZ", udostępnionej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, kopie sprawozdań, przechowując na informatycznych nośnikach danych,
  • niedysponujący podpisem elektronicznym - sporządzają sprawozdania w postaci papierowej i elektronicznej utworzonej przy użyciu aplikacji "TrezorBZ", udostępnionej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.

Zobacz: Podatki

Sprawozdania w formie elektronicznej należy przekazywać na elektroniczną skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów. Jeżeli z powodu awarii aplikacji udostępnionej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów nie będzie możliwe wypełnienie oraz przedłożenie sprawozdań, a zdarzenie to zostanie stwierdzone w komunikacie umieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, formularze te należy wypełnić i przekazać w sposób określony w tym komunikacie. W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą, spowodowanego nieprawidłowym działaniem systemu teleinformatycznego, sprawozdania przekazuje się najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia tych nieprawidłowości.

REKLAMA

INFORAKADEMIA poleca: NOWE SPRAWOZDANIE SP-1 – SPRAWOZDANIE PODATKOWE W ZAKRESIE PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI, PODATKU ROLNEGO I PODATKU LEŚNEGO

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz zmiany zasad składania sprawozdań, rozporządzenie wprowadza także nowy wzór formularza dla sprawozdania Rb-BZ1 "Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym". W nowym formularzu:

  • doprecyzowano opis kolumn nr 7, 13, 19, w których wykazywane dane mają dotyczyć współfinansowania projektów z udziałem środków UE,
  • dodano nowe kolumny 5a, 11a oraz 17a, w których mają być wykazywane dane dotyczące wydatków majątkowych budżetu państwa, oznaczonych w klasyfikacji budżetowej czwartą cyfrą paragrafu "0", "3" i "4".

Co zmiany przepisów oznaczają dla jednostek: Zmiany rozporządzenia weszły w życie z mocą wsteczną od 15 lipca 2017 r. i po raz pierwszy mają zastosowanie do sporządzania i przekazywania sprawozdań za pierwsze półrocze 2017 r., z tym że nowo dodane kolumny 5a, 11a oraz 17a do wzoru formularza sprawozdania Rb-BZ1 należy wypełnić po raz pierwszy w sprawozdaniu rocznym za 2017 r.

Oprac. Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Szczecin: Mieszkańcy wybrali 26 inwestycji. Tak zmieni się miasto w 2026 r.

W poniedziałek ogłoszono zwycięzców Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2026. Wśród projektów ogólnomiejskich najwięcej głosów uzyskały: defibrylatory AED w tramwajach i autobusach, miejski szlak Gryfów Szczecińskich i warsztaty redukcji stresu.

MRiT: Zasady zawierania umów urbanistycznych w gestii gmin. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

W dniu 4 grudnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak wyjaśnia w komunikacie Ministerstwo Rozwoju i Technologii, te nowe przepisy pozwolą gminom samodzielnie określać zasady tworzenia umów urbanistycznych, zawieranych z inwestorami w ramach zintegrowanych planów inwestycyjnych.

Lubuskie planuje 1,2 mld zł wydatków w 2026 r. Inwestycje spadną, zadłużenie wzrośnie

Projekt budżetu Województwa Lubuskiego na 2026 r. uwzględnia podstawowe założenia polityki rozwoju gospodarczego regionu; to budżet bardzo proinwestycyjny, w którym zapisano na inwestycje prawie 416 mln zł – przekazał PAP marszałek woj. lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski.

REKLAMA

Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA