REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie Rb-N - jak sporządzić?

Sprawozdanie Rb-N - jak sporządzić?/ fot. Shutterstock
Sprawozdanie Rb-N - jak sporządzić?/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W artykule można znaleźć informacje w którym wierszu sprawozdania Rb-N wykazać nadpłatę z tytułu dokonania podwójnej zapłaty obcej faktury VAT, czy wykazywać należną kwotę refundacji z PUP oraz czy należności z tytułu sprzedaży własnej należy wykazywać w przedmiotowym sprawozdaniu w wartościach netto czy brutto.

Nadpłata z tytułu podwójnej zapłaty za fakturę

W którym wierszu sprawozdania Rb-N wykazać nadpłatę z tytułu dokonania podwójnej zapłaty obcej faktury VAT oraz nadpłatę z tytuły przelania wynagrodzenia dla własnego pracownika w kwocie wyższej niż kwota należna?

REKLAMA

W części A sprawozdania Rb-N należy wykazać wartość nominalną należności oraz wybranych aktywów finansowych jednostki na koniec danego okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów (układ przedmiotowy) oraz wobec grup dłużników (układ podmiotowy). Charakter przedmiotowy należności wynikających z:

  • podwójnej zapłaty za fakturę,
  • należności od pracownika

- będzie odpowiadał pozostałej należności, która w świetle rozporządzenia w sprawie operacji finansowych rozumiana jest jako bezsporne należności niewymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, podatków i składek na ubezpieczenia społeczne oraz z wszelkich innych tytułów nieobjętych pozostałymi kategoriami przedmiotowego sprawozdania, wyłączając odsetki i inne należności uboczne.

Polecamy: Sprawozdawczość budżetowa. Nowe rozporządzenie z komentarzem PREMIUM

Kwotę nadpłaty należy wykazać w sprawozdaniu Rb-N, w wierszu N5.3, jako wartość bezspornych należności "z tytułów innych niż wymienione w wierszu N5.1 lub N5.2".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należna kwota refundacji z powiatowego urzędu pracy

Czy w sprawozdaniu Rb-N za I, II i III kwartał należy wykazywać należną kwotę refundacji z PUP?

Ujmowanie należności powstałych w wyniku rozliczeń z innymi urzędami w sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywach finansowych związanych z refundacją wydatków dookreślone zostało w piśmie Ministerstwa Finansów z 30 września 2008 r. (znak: DP/W8/0657/125/OSM/08/1367): w sprawozdaniu Rb-N należy wykazać należności również te, które powstały po stronie wydatkowej. W związku z powyższym w przedmiotowym sprawozdaniu należy ująć należności z tytułu refundacji wydatków otrzymywanych z innych urzędów.

Zobacz: Podatki

Pamiętać należy, że należności z tytułu przekazanych dotacji nie powinny być wykazywane w sprawozdaniu Rb-N do momentu ich rozliczenia. Z chwilą rozliczenia dotacja wykorzystana przez beneficjenta niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości staje się należnością jednostki samorządu terytorialnego. Należność taką należy wykazać w sprawozdaniu Rb-N w pozostałych należnościach w wierszu N5.3 lub w przypadku niezwrócenia jej w terminie w wierszu N4.2 - pozostałe należności wymagalne.

Należności z tytułu dochodów realizowanych przez urzędy skarbowe

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać należności z tytułu dochodów realizowanych przez urzędy skarbowe wykazane przez te urzędu w sprawozdaniach przekazywanych gminie?

Zgodnie z pismem departamentu długu publicznego Ministerstwa Finansów z 10 grudnia 2008 r. (znak: DP8/0657/159/OSM/08/2573) w sprawozdaniu Rb-N należności z tytułu dochodów wykazują jednostki, dla których stanowią faktyczne źródło dochodów. W wierszu N5.2 wykazywana jest łączna wartość bezspornych należności z tytułu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne przez jednostki, dla których te pozycje stanowią źródło dochodów. Inne należności, dla których jednostka jest wyłącznie płatnikiem, należy wykazać w wierszu N5.3 - należności z tytułów innych niż z tytułu dostaw towarów i usług i z tytułu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne oraz w kolumnie 5 grupa I. Zasadne wydaje się być w opisanym przypadku wykazywanie należności z urzędów skarbowych w sprawozdaniu Rb-N.

Należności z tytułu sprzedaży własnej

Czy należności z tytułu sprzedaży własnej należy wykazywać w przedmiotowym sprawozdaniu w wartościach netto czy brutto?

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie operacji finansowych, podstawą sporządzenia sprawozdań jest ewidencja księgowa jednostki. Wartość nominalna, zgodnie z którą ma nastąpić wycena należności do sprawozdania, nie jest definiowana w przepisach prawa. Natomiast na potrzeby wyceny przyjmuje się, że jest to wynikająca z dokumentu źródłowego wartość umowna danego dobra lub usługi wyrażona w jednostkach pieniężnych, czyli z uwzględnieniem podatku od towarów i usług, bez odsetek, opłaty prolongacyjnej i kosztów upomnienia.

Podstawa prawna

  • § 12 ust 1 i 2, załącznik nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1773)

Jarosław Jurga

ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę merytoryczną w obszarze finansów publicznych, wspartą studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA