Sprawozdanie Rb-N - jak sporządzić?
REKLAMA
REKLAMA
Nadpłata z tytułu podwójnej zapłaty za fakturę
W którym wierszu sprawozdania Rb-N wykazać nadpłatę z tytułu dokonania podwójnej zapłaty obcej faktury VAT oraz nadpłatę z tytuły przelania wynagrodzenia dla własnego pracownika w kwocie wyższej niż kwota należna?
REKLAMA
W części A sprawozdania Rb-N należy wykazać wartość nominalną należności oraz wybranych aktywów finansowych jednostki na koniec danego okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów (układ przedmiotowy) oraz wobec grup dłużników (układ podmiotowy). Charakter przedmiotowy należności wynikających z:
- podwójnej zapłaty za fakturę,
- należności od pracownika
- będzie odpowiadał pozostałej należności, która w świetle rozporządzenia w sprawie operacji finansowych rozumiana jest jako bezsporne należności niewymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, podatków i składek na ubezpieczenia społeczne oraz z wszelkich innych tytułów nieobjętych pozostałymi kategoriami przedmiotowego sprawozdania, wyłączając odsetki i inne należności uboczne.
Polecamy: Sprawozdawczość budżetowa. Nowe rozporządzenie z komentarzem PREMIUM
Kwotę nadpłaty należy wykazać w sprawozdaniu Rb-N, w wierszu N5.3, jako wartość bezspornych należności "z tytułów innych niż wymienione w wierszu N5.1 lub N5.2".
Należna kwota refundacji z powiatowego urzędu pracy
Czy w sprawozdaniu Rb-N za I, II i III kwartał należy wykazywać należną kwotę refundacji z PUP?
Ujmowanie należności powstałych w wyniku rozliczeń z innymi urzędami w sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywach finansowych związanych z refundacją wydatków dookreślone zostało w piśmie Ministerstwa Finansów z 30 września 2008 r. (znak: DP/W8/0657/125/OSM/08/1367): w sprawozdaniu Rb-N należy wykazać należności również te, które powstały po stronie wydatkowej. W związku z powyższym w przedmiotowym sprawozdaniu należy ująć należności z tytułu refundacji wydatków otrzymywanych z innych urzędów.
Zobacz: Podatki
Pamiętać należy, że należności z tytułu przekazanych dotacji nie powinny być wykazywane w sprawozdaniu Rb-N do momentu ich rozliczenia. Z chwilą rozliczenia dotacja wykorzystana przez beneficjenta niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości staje się należnością jednostki samorządu terytorialnego. Należność taką należy wykazać w sprawozdaniu Rb-N w pozostałych należnościach w wierszu N5.3 lub w przypadku niezwrócenia jej w terminie w wierszu N4.2 - pozostałe należności wymagalne.
Należności z tytułu dochodów realizowanych przez urzędy skarbowe
Czy w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać należności z tytułu dochodów realizowanych przez urzędy skarbowe wykazane przez te urzędu w sprawozdaniach przekazywanych gminie?
Zgodnie z pismem departamentu długu publicznego Ministerstwa Finansów z 10 grudnia 2008 r. (znak: DP8/0657/159/OSM/08/2573) w sprawozdaniu Rb-N należności z tytułu dochodów wykazują jednostki, dla których stanowią faktyczne źródło dochodów. W wierszu N5.2 wykazywana jest łączna wartość bezspornych należności z tytułu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne przez jednostki, dla których te pozycje stanowią źródło dochodów. Inne należności, dla których jednostka jest wyłącznie płatnikiem, należy wykazać w wierszu N5.3 - należności z tytułów innych niż z tytułu dostaw towarów i usług i z tytułu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne oraz w kolumnie 5 grupa I. Zasadne wydaje się być w opisanym przypadku wykazywanie należności z urzędów skarbowych w sprawozdaniu Rb-N.
Należności z tytułu sprzedaży własnej
Czy należności z tytułu sprzedaży własnej należy wykazywać w przedmiotowym sprawozdaniu w wartościach netto czy brutto?
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie operacji finansowych, podstawą sporządzenia sprawozdań jest ewidencja księgowa jednostki. Wartość nominalna, zgodnie z którą ma nastąpić wycena należności do sprawozdania, nie jest definiowana w przepisach prawa. Natomiast na potrzeby wyceny przyjmuje się, że jest to wynikająca z dokumentu źródłowego wartość umowna danego dobra lub usługi wyrażona w jednostkach pieniężnych, czyli z uwzględnieniem podatku od towarów i usług, bez odsetek, opłaty prolongacyjnej i kosztów upomnienia.
Podstawa prawna
-
§ 12 ust 1 i 2, załącznik nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1773)
Jarosław Jurga
ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę merytoryczną w obszarze finansów publicznych, wspartą studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp
REKLAMA
REKLAMA