REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych i ich korekty

Agnieszka Jeżewska
Sprawozdania finansowe./ Fot. Fotolia
Sprawozdania finansowe./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce zachowanie prawidłowości sporządzanych sprawozdań w zakresie operacji finansowych może być obarczone wieloma trudnościami, które nie zawsze zależą od jednostki. W przypadku zmiany stanu faktycznego w ewidencji księgowej, jak również w przypadku stwierdzenia błędu w przekazanym sprawozdaniu, jednostka jest zobligowana do niezwłocznego sporządzenia i przekazania korekty sprawozdania.

Obowiązek sporządzania i składania sprawozdań w zakresie operacji finansowych wynika z Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia  4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447).

REKLAMA

Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.( dz. U. Z 2005 Nr 14,poz.114).

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych  z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Zobacz również: Odpowiedzialność kierownika jednostki za wadliwe sporządzenie sprawozdania przez głównego księgowego

Istnieje więc konieczność i potrzeba prawidłowego, rzetelnego wygenerowania informacji  w formie sprawozdań. Z należytą starannością należy podejść do istniejącego obowiązku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieprawidłowości w zakresie obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych segmentować można na III główne grupy:

  • niesporządzanie sprawozdań o ile obowiązek wynika z obowiązujących przepisów prawnych;
  • nieprzekazanie w terminie sprawozdania właściwemu odbiorcy;
  • wykazanie w sprawozdaniach danych niezgodnych  z danymi wynikającymi  z ewidencji księgowej.

REKLAMA

Błędy mogą być merytoryczne (dotyczyć innej kwalifikacji należności, co zaburza układ podmiotowy albo układ przedmiotowy), jak również formalno-rachunkowe (błędne kwoty wpisywane do sprawozdań, wynikające np. z nierzetelnego przeniesienia danych z ksiąg rachunkowych, błędne podsumowanie danych.

W praktyce zachowanie prawidłowości  sporządzanych sprawozdań może być obarczone wieloma trudnościami, które nie zawsze zależą od jednostki. Wymienić tu należy np.:opóźniony wpływ do jednostki dowodów źródłowych np. faktur zakupu, rachunków, które jako dowody księgowe dokumentują daną operację gospodarczą. Szczególną czujność należy zachować na przełomie roku, gdy dowody dotyczące danego roku budżetowego docierają do jednostki w następnym roku, po sporządzeniu wymaganych sprawozdań. Zapisami księgowymi ujmujemy dane operacje gospodarcze na podstawie rzeczonych dowodów księgowych w księgach rachunkowych okresu poprzedniego, co ma swoje podstawowe reperkusje w dywergencji danych wykazanych w sprawozdaniu statystycznym a danymi pochodzącymi z ksiąg rachunkowych uzupełnianych już zapisami.

Korekty błędów w sprawozdaniach z zakresu operacji finansowych

W przypadku zmiany stanu faktycznego w ewidencji księgowej, jak również w przypadku stwierdzenia błędu w przekazanym sprawozdaniu, jednostka jest zobligowana do niezwłocznego sporządzenia  i przekazania korekty sprawozdania nieodpowiadającego stanowi faktycznemu odbiorcy sprawozdania. Odstępstwo od składania korekt dotyczy sytuacji, gdy od końca okresu sprawozdawczego upłynęło 6 miesięcy, a zmiana, której dotyczy korekta stanowi mniej niż 0.001% PKB za rok budżetowy lub w przypadku braku informacji za ostatni znany okres.

Jeśli w toku dokonywanej kontroli prawidłowości sprawozdania pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym odbiorcy sprawozdań stwierdzą nieprawidłowości, winni dokonać ich korekty przed włączeniem zawartych w nich danych do sprawozdania łącznego lub zbiorczego.

W przypadku RIO, która jest odbiorcą sprawozdań od jednostek samorządu terytorialnego, gdy korekty zostały jej przekazane, RIO jest zobowiązana do korekty sprawozdania zbiorczego w terminie do 5 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym otrzymała korekty.

Właściwą praktyką jest również załączanie wyjaśnień w formie odrębnego dokumentu odnośnie przyczyn wystąpienia korekt.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA