REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - obowiązki jednostek

Agnieszka Jeżewska
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstawowych funkcji sprawozdań sporządzanych przez jednostki sektora finansów publicznych, w tym tych z zakresu operacji finansowych, jest funkcja informacyjna. W zasadzie jest ona prejudycjalna dla pozostałych funkcji, np.: kontrolno- zarządczej, regulacyjnej, redystrybucyjnej czy akumulacyjnej. Ponadto sprawozdawczość jako układ informacyjny ma bezpośrednie i następcze konotacje z fazą planowania i fazą analizowania podejmowanych przez jednostkę działań odnośnie realizacji zadań publicznych.

REKLAMA

Dlatego rekomendować należy podchodzenie z należytą starannością do całokształtu obowiązków odnośnie sprawozdawczości w sektorze finansów publicznych.

W rozważanej materii powstaje triada obligacji odnośnie:
- sporządzania
- przekazywania
- przechowywania
sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

Podstawy prawne każdej z wymienionych faz procesu związanego z obowiązkiem jednostek sprawozdających stanowią zarówno zewnętrzne akty prawne, jak i wewnętrzne.

Zobacz również: Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - okres przechowywania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jednostki sektora finansów publicznych przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia  4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r., Nr 43, poz. 2447), wydanego na podstawie ustawy o finansach publicznych z dnia 28 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz.1240 z późn.zm.) są zobowiązane do sporządzania i składania sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

Znajdujące się w rozporządzeniu regulacje traktują m.in. o okresach sprawozdawczych oraz terminach złożenia sprawozdań, przypisują konkretne sprawozdania właściwym co do rodzaju jednostkom, a także określają adresatów sprawozdań.

Wewnętrznym aktem prawnym precyzującym rozważane tu kwestie jest polityka rachunkowości. To właśnie zapisami polityki rachunkowości winno się uszczegółowić dotyczące jednostkę okresy sprawozdawcze.

Pamiętajmy, że zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości ujętymi Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861 z późn. zm.). Okresem sprawozdawczym jest miesiąc.

Właściwą praktyką jest również i to, że polityka rachunkowości ujmuje zagadnienia odnośnie terminów przekazania sprawozdań jednostkom, które są ich odbiorcami. Ta kwestia wydaje się być ważną ,a szczególnie w kontekście wymogu, iż przekazanie już sporządzonych sprawozdań następuje w terminach umożliwiających ich odbiorcom sporządzenie sprawozdań łącznych lub zbiorczych.

Co do zasady, wytyczne w tej sprawie generuje jednostkom sprawozdającym ta jednostka, której zdaje się sprawozdania. Jeśli jednak okresy sprawozdawcze i terminy przekazania sprawozdania zostają wkomponowane w politykę rachunkowości, zarówno w jednostce podległej, jak i jednostce nadrzędnej, która jest zobowiązana do wykonywania sprawozdań łącznych/zbiorczych, to cały proces sprawozdawczości nabiera parametru transparentności, a przez to i efektywności.

Formę przechowywania sprawozdań determinuje forma ich sporządzania.

Sprawozdania z zakresu operacji finansowych sporządza się w formie dokumentu papierowego oraz w formie elektronicznej. Przy przekazywaniu sprawozdań obowiązuje zasada, że dane ze sprawozdań w formie elektronicznej  są tożsame z danymi formy dokumentu papierowego.

Istnieje prawem dopuszczana możliwość (gdy obowiązek sprawozdawczy dotyczy budżetu jednostek samorządu terytorialnego) przekazania sprawozdań jedynie w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność pochodzenia i integralność treści są zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a pliki w formie elektronicznej zgadzają się ze strukturami opracowanymi przez Ministerstwo Finansów, udostępnianymi na stronach BIP ministerstwa.

Wywołuje to reperkusje co do formy przechowywania sprawozdań  z zakresu operacji finansowych.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA