REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - obowiązki jednostek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstawowych funkcji sprawozdań sporządzanych przez jednostki sektora finansów publicznych, w tym tych z zakresu operacji finansowych, jest funkcja informacyjna. W zasadzie jest ona prejudycjalna dla pozostałych funkcji, np.: kontrolno- zarządczej, regulacyjnej, redystrybucyjnej czy akumulacyjnej. Ponadto sprawozdawczość jako układ informacyjny ma bezpośrednie i następcze konotacje z fazą planowania i fazą analizowania podejmowanych przez jednostkę działań odnośnie realizacji zadań publicznych.

REKLAMA

Dlatego rekomendować należy podchodzenie z należytą starannością do całokształtu obowiązków odnośnie sprawozdawczości w sektorze finansów publicznych.

W rozważanej materii powstaje triada obligacji odnośnie:
- sporządzania
- przekazywania
- przechowywania
sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

Podstawy prawne każdej z wymienionych faz procesu związanego z obowiązkiem jednostek sprawozdających stanowią zarówno zewnętrzne akty prawne, jak i wewnętrzne.

Zobacz również: Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - okres przechowywania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jednostki sektora finansów publicznych przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia  4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r., Nr 43, poz. 2447), wydanego na podstawie ustawy o finansach publicznych z dnia 28 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz.1240 z późn.zm.) są zobowiązane do sporządzania i składania sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

Znajdujące się w rozporządzeniu regulacje traktują m.in. o okresach sprawozdawczych oraz terminach złożenia sprawozdań, przypisują konkretne sprawozdania właściwym co do rodzaju jednostkom, a także określają adresatów sprawozdań.

Wewnętrznym aktem prawnym precyzującym rozważane tu kwestie jest polityka rachunkowości. To właśnie zapisami polityki rachunkowości winno się uszczegółowić dotyczące jednostkę okresy sprawozdawcze.

Pamiętajmy, że zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości ujętymi Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861 z późn. zm.). Okresem sprawozdawczym jest miesiąc.

Właściwą praktyką jest również i to, że polityka rachunkowości ujmuje zagadnienia odnośnie terminów przekazania sprawozdań jednostkom, które są ich odbiorcami. Ta kwestia wydaje się być ważną ,a szczególnie w kontekście wymogu, iż przekazanie już sporządzonych sprawozdań następuje w terminach umożliwiających ich odbiorcom sporządzenie sprawozdań łącznych lub zbiorczych.

Co do zasady, wytyczne w tej sprawie generuje jednostkom sprawozdającym ta jednostka, której zdaje się sprawozdania. Jeśli jednak okresy sprawozdawcze i terminy przekazania sprawozdania zostają wkomponowane w politykę rachunkowości, zarówno w jednostce podległej, jak i jednostce nadrzędnej, która jest zobowiązana do wykonywania sprawozdań łącznych/zbiorczych, to cały proces sprawozdawczości nabiera parametru transparentności, a przez to i efektywności.

Formę przechowywania sprawozdań determinuje forma ich sporządzania.

Sprawozdania z zakresu operacji finansowych sporządza się w formie dokumentu papierowego oraz w formie elektronicznej. Przy przekazywaniu sprawozdań obowiązuje zasada, że dane ze sprawozdań w formie elektronicznej  są tożsame z danymi formy dokumentu papierowego.

Istnieje prawem dopuszczana możliwość (gdy obowiązek sprawozdawczy dotyczy budżetu jednostek samorządu terytorialnego) przekazania sprawozdań jedynie w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność pochodzenia i integralność treści są zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a pliki w formie elektronicznej zgadzają się ze strukturami opracowanymi przez Ministerstwo Finansów, udostępnianymi na stronach BIP ministerstwa.

Wywołuje to reperkusje co do formy przechowywania sprawozdań  z zakresu operacji finansowych.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA