REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Warto pamiętać o ogólnych wytycznych do sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych, aby ustrzec się błędów. Znajomość zasad zarówno formalnych, jak i merytorycznych jest skuteczną ochroną przed nieprawidłowościami.

REKLAMA

Jednostki sektora finansów publicznych przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, wydanego na podstawie ustawy o finansach publicznych z dnia 28 sierpnia 2009 r. są zobowiązane do sporządzania i składania sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 Nr 14,  poz.114).

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Zobacz również: Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - skuteczny instrument zarządzania

Istnieje więc konieczność i potrzeba prawidłowego, rzetelnego wygenerowania informacji w formie sprawozdań. Z należytą starannością należy podejść do istniejącego obowiązku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prejudycjalną sprawą jest inwigilacja bieżących przepisów prawnych:

  • stała - śledzenie ewentualnych zmian przepisów;
  • doraźna - konieczna zawsze przed sporządzaniem sprawozdania.

Tylko bowiem znajomość zasad zarówno formalnych (czyli dających odpowiedź na pytania: kto, kiedy, na jakim formularzu i w jakim zakresie składa sprawozdania), jak i merytorycznych (w tym ogólnych i szczegółowych) jest skuteczną ochroną przed nieprawidłowościami, występującymi w temacie rozważanych sprawozdań.

Aby ustrzec się błędów, warto pamiętać o ogólnych wytycznych do sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych:

1. Sporządza się tylko te sprawozdania i w takim zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami można zaciągać zobowiązania i/lub posiadać należności.

2. Sprawozdania Rb-N, Rb-Z, Rb-UN, Rb-UZ, Rb- ZN winno się wykonać się w wersji dokumentu papierowego, a także w formie elektronicznej.

Tutaj obowiązuje zasada pełnej zgodności danych ze sprawozdań w formie dokumentu z danymi przekazywanymi elektronicznie.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów na swoich stronach(www.mf.gov.pl) udostępnia elektroniczna wersję formularzy. Warto odwiedzać tę stronę, nawet kontrolnie, szczególnie w terminach zbliżających się okresów sprawozdawczych. Zapewni to nam aktualne formularze i może zapobiec przekazaniu sprawozdania w zdezaktualizowanym formacie.

Gdy obowiązek sprawozdawczy dotyczy budżetu jednostek samorządu terytorialnego, pliki w formie elektronicznej muszą  zgadzać się ze strukturami opracowanymi przez Ministerstwo Finansów, udostępnianymi na stronach BIP Ministerstwa Finansów.

Zobacz również: Należności niezapłacone w terminie w sprawozdaniu Rb-N

Rozporządzenie dopuszcza możliwość przekazania sprawozdań jedynie w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność pochodzenia i integralność treści są zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

3. Forma dokumentu sprawozdania rodzi konieczność odręcznego podpisu w miejscu oznaczonym oraz umieszczenia pieczątki z imieniem i nazwiskiem osoby podpisującej.

4. Sprawozdania sporządza się według stanu na koniec okresu sprawozdawczego rozumianego jako ostatni dzień I, II, III, IV kwartału roku kalendarzowego lub roku budżetowego, jak również dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, dzień zakończenia likwidacji jednostki.

5. Sprawozdania w zakresie operacji finansowych są sprawozdaniami wykorzystywanymi dla celów statystycznych.

Sporządza się je na podstawie ewidencji księgowej jednostki,sprawozdań, bądź innych wiarygodnych  dokumentów potwierdzających istnienie zobowiązania bądź należności.

6. Sprawozdania sporządza się w złotych i groszach stosownie do zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych.

7.Sprawozdania winny być rzetelne i prawidłowe pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym.

8. Sprawozdania winny być czytelne i trwałe.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA