REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - okres przechowywania

Agnieszka Jeżewska
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia okresu przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych może być dyskusyjna i wywoływać kontrowersje. Pomocnym w ich rozstrzygnięciu powinna być generalna wytyczna określona w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r., (Dz.U. 10.43.247.), mówiąca o tym, że sprawozdania należy sporządzać w sposób trwały.

Okres przechowywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Wydaje się, że bezpośrednią implikacją takiego zapisu jest trwały okres przechowywania sprawozdania.

REKLAMA

REKLAMA

Alternatywna płaszczyznę rozważań do interpretacji zapisów rozporządzenia odnośnie okresu przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych stanowi algorytm postępowania, w którym elementem prejudycjalnym jest decyzja kierownika jednostki co do faktu uznania przedmiotowego sprawozdania za ważne dokumenty (poprzez politykę rachunkowości), które tak jak zatwierdzone sprawozdanie finansowe podlega trwałemu przechowywaniu.

Stanowisko kierownika jednostki winno uwzględniać fakt, iż generowane sprawozdaniami informacje są podstawą podejmowania decyzji strategicznych, operacyjnych, taktycznych, zarówno przez interesariuszy wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Zobacz również: Nieprawidłowości dotyczące klasyfikacji budżetowej oraz sprawozdań budżetowych i w zakresie operacji finansowych

REKLAMA

Pamiętać też należy, że aby zapewnić realizację celów i zadań jednostki w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy poprzez kontrolę zarządczą, a także poprzez jej systematyczną ocenę i czynności doradcze audytem wewnętrznym - winno zapewnić się m.in. wiarygodność sprawozdań (na przykład przy kontroli ex post trzeba dysponować sprawozdaniami, aby je weryfikować).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Algorytm postępowania obejmuje też i inną opcję.

W przeciwieństwie do sprawozdań budżetowych, na podstawie których dokonuje się prawem przewidzianych przeksięgowań, co implikuje uznanie takiego typu sprawozdań za dowody księgowe, sprawozdania z  zakresu operacji finansowych mieszczą się w grupie pozostałych dokumentów, które zgodnie z ustawą  z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. Z 2003 r. Nr 60, poz.535 z późn. zm.) należy przechowywać  5 lat.

Wytyczne co do sposobu przechowywania dokumentacji pochodzą z ustawy o rachunkowości.

Sprawozdania przechowuje się w należyty sposób i winno się chronić je przed niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem, zniszczeniem. Zasady w przedmiocie sprawy wynikają bezpośrednio z wymogów odnośnie ochrony danych (obligatoryjny element polityki rachunkowości), a przez to i całego systemu rachunkowości.

Również ustawa o rachunkowości w art. 73 precyzuje nam fakt, że wyłączeniem m.in. innych ważnych dokumentów określonych decyzjami kierownika jednostki, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, treść tych dokumentów może być przeniesiona na informatyczne nośniki danych pozwalające zachować w trwałej postaci zawartość dowodów.

Taka sytuacja jest jednak obarczona warunkiem posiadania przez jednostkę urządzeń pozwalających na odtwarzanie dowodów w postaci wydruku, o ile inne przepisy nie stanowią inaczej.

Nadto, zgodnie z ustawą o rachunkowości dokumenty winny być przechowywane w jednostce, chyba że zostaną przekazane do przechowywania innej jednostce, która świadczy usługi w zakresie przechowywania dokumentów w oryginalnej postaci, w ustalonym porządku chronologicznym-adekwatnie do sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych z podziałem na okresy sprawozdawcze i generalnie w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie.

Reasumując zatem rozważania odnośnie okresów przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych, uwzględniając stan faktyczny, w tym specyfikę jednostek sektora finansów publicznych ze szczególną funkcja sprawozdawczości w tym sektorze, bo odnoszącą się do procesów gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych oraz sytuację prawną, winno się uznać podstawową rekomendację obowiązku trwałego przechowywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Programy ochrony ludności. Samorządy będą miały więcej czasu na wykorzystanie środków

Środki przekazane samorządom w tym roku na realizację wybranych zadań z zakresu ochrony ludności będą mogły zostać wydatkowane do 31 marca 2026 r. Takie rozwiązanie zakłada nowe rozporządzenie Rady Ministrów.

Jak klasyfikować dochody z tytułu przekazania elektrośmieci? RIO wyjaśnia

Czy gmina może przekazać za odpłatnością elektrośmieci dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbierania i przetwarzania ZSEE? Jak zakwalifikować w ewidencji księgowej uzyskany dochód?

Klasyfikacja udziału kierownika jednostki w konferencji. Paragraf § 441 czy § 470?

W celu poprawnego zakwalifikowania wydatków związanych z wyjazdem kierownika jednostki na konferencję niezbędne jest ustalenie, czy konferencja ma charakter szkoleniowy.

KSeF a jednostki budżetowe niebędące podatnikami VAT

Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?

REKLAMA

W którym województwie pracownicy zarobili najwięcej? GUS opublikował dane. Czy jest zaskoczenie?

GUS opublikował raport o przeciętnych miesięcznych wynagrodzeniach pracowników administracji samorządu terytorialnego. Gdzie zarabiało się najlepiej? Oczywiście wiele zależy od lokalizacji, ale na podium nie ma zaskoczenia.

Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

REKLAMA

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA