REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - okres przechowywania

Agnieszka Jeżewska
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia
Sprawozdania w zakresie operacji finansowych./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia okresu przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych może być dyskusyjna i wywoływać kontrowersje. Pomocnym w ich rozstrzygnięciu powinna być generalna wytyczna określona w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r., (Dz.U. 10.43.247.), mówiąca o tym, że sprawozdania należy sporządzać w sposób trwały.

Okres przechowywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Wydaje się, że bezpośrednią implikacją takiego zapisu jest trwały okres przechowywania sprawozdania.

REKLAMA

REKLAMA

Alternatywna płaszczyznę rozważań do interpretacji zapisów rozporządzenia odnośnie okresu przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych stanowi algorytm postępowania, w którym elementem prejudycjalnym jest decyzja kierownika jednostki co do faktu uznania przedmiotowego sprawozdania za ważne dokumenty (poprzez politykę rachunkowości), które tak jak zatwierdzone sprawozdanie finansowe podlega trwałemu przechowywaniu.

Stanowisko kierownika jednostki winno uwzględniać fakt, iż generowane sprawozdaniami informacje są podstawą podejmowania decyzji strategicznych, operacyjnych, taktycznych, zarówno przez interesariuszy wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Zobacz również: Nieprawidłowości dotyczące klasyfikacji budżetowej oraz sprawozdań budżetowych i w zakresie operacji finansowych

REKLAMA

Pamiętać też należy, że aby zapewnić realizację celów i zadań jednostki w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy poprzez kontrolę zarządczą, a także poprzez jej systematyczną ocenę i czynności doradcze audytem wewnętrznym - winno zapewnić się m.in. wiarygodność sprawozdań (na przykład przy kontroli ex post trzeba dysponować sprawozdaniami, aby je weryfikować).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Algorytm postępowania obejmuje też i inną opcję.

W przeciwieństwie do sprawozdań budżetowych, na podstawie których dokonuje się prawem przewidzianych przeksięgowań, co implikuje uznanie takiego typu sprawozdań za dowody księgowe, sprawozdania z  zakresu operacji finansowych mieszczą się w grupie pozostałych dokumentów, które zgodnie z ustawą  z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. Z 2003 r. Nr 60, poz.535 z późn. zm.) należy przechowywać  5 lat.

Wytyczne co do sposobu przechowywania dokumentacji pochodzą z ustawy o rachunkowości.

Sprawozdania przechowuje się w należyty sposób i winno się chronić je przed niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem, zniszczeniem. Zasady w przedmiocie sprawy wynikają bezpośrednio z wymogów odnośnie ochrony danych (obligatoryjny element polityki rachunkowości), a przez to i całego systemu rachunkowości.

Również ustawa o rachunkowości w art. 73 precyzuje nam fakt, że wyłączeniem m.in. innych ważnych dokumentów określonych decyzjami kierownika jednostki, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, treść tych dokumentów może być przeniesiona na informatyczne nośniki danych pozwalające zachować w trwałej postaci zawartość dowodów.

Taka sytuacja jest jednak obarczona warunkiem posiadania przez jednostkę urządzeń pozwalających na odtwarzanie dowodów w postaci wydruku, o ile inne przepisy nie stanowią inaczej.

Nadto, zgodnie z ustawą o rachunkowości dokumenty winny być przechowywane w jednostce, chyba że zostaną przekazane do przechowywania innej jednostce, która świadczy usługi w zakresie przechowywania dokumentów w oryginalnej postaci, w ustalonym porządku chronologicznym-adekwatnie do sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych z podziałem na okresy sprawozdawcze i generalnie w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie.

Reasumując zatem rozważania odnośnie okresów przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych, uwzględniając stan faktyczny, w tym specyfikę jednostek sektora finansów publicznych ze szczególną funkcja sprawozdawczości w tym sektorze, bo odnoszącą się do procesów gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych oraz sytuację prawną, winno się uznać podstawową rekomendację obowiązku trwałego przechowywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA