REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola zarządcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak kontrola zarządcza wspiera zarządzanie kryzysowe

Zdarzenia o charakterze kryzysowym nie są rzadkością. W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia z pandemią COVID-19, kryzysem uchodźczym czy też niekorzystnym działaniem czynników atmosferycznych, jak powodzie i wichury. To zdarzenia, które wpływają lub mogą wpłynąć na ciągłość działania jednostki samorządu terytorialnego. W skutecznym radzeniu sobie z funkcjonowaniem urzędu w obliczu takich sytuacji mogą pomóc standardy i narzędzia kontroli zarządczej.

Zarządzanie rejestrem ryzyka

W wyniku procesu zarządzania ryzykiem otrzymuje się na poziomie jednostki (jednostek) dokument zawierający informacje na temat wszystkich zidentyfikowanych ryzyk, ich oceny, funkcjonujących mechanizmów kontrolnych oraz projektowanych czynności kontrolnych wraz ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za ich wdrożenie. Rejestr ryzyka jest dokumentem „żywym”, podlegającym stałym aktualizacjom.

Określenie celu i zakresu kontroli zarządczej

Precyzyjne i trafne ujęcie celu stawianego przed kontrolą zarządczą w JST wraz ze wskazaniem jej zakresu powinno służyć uporządkowaniu jednolitego rozumienia czym jest kontrola zarządcza i późniejszego stosowania się do przyjętych regulacji.

Rola zarządzania ryzykiem w kontroli zarządczej

Wdrożenie systemu kontroli zarządczej według standardów opracowanych przez Ministerstwo Finansów wymaga rzetelnego podejścia pracowników sfery budżetowej do wyznaczenia horyzontu docelowego i pożądanego w pracy urzędnika narażonego na różne czynniki ryzyka. Opracowując materiał, stanowiący wytyczne do wdrożenia procedur zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego, należy wspomnieć, że od 2010 r. pojawiały się odmienne interpretacje i wytyczne w tym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA