Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF i MEN: Doradztwo metodyczne nauczycieli - jak klasyfikować dotacje dla JST na ten cel

MF i MEN: Doradztwo metodyczne nauczycieli - jak klasyfikować dotacje dla JST na ten cel./ fot. Shutterstock
MF i MEN: Doradztwo metodyczne nauczycieli - jak klasyfikować dotacje dla JST na ten cel./ fot. Shutterstock
Media
Doskonalenie zawodowe nauczycieli stanowi ważny aspekt budowania profesjonalnej kadry pedagogicznej. Aktualnie wsparcie zyskało doradztwo metodyczne. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej powinny zostać ujęte dotacje dla JST na doradztwo metodyczne nauczycieli? Artykuł powstał na podstawie pisma Ministerstwa Finansów z 20 września 2019 r. (sygn. FS5.413.50.2019) stanowiącego odpowiedź na pytanie Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Celem doradztwa metodycznego jest doskonalenie zawodowe nauczycieli. W związku z tym funkcjonują publiczne placówki doskonalenia nauczycieli prowadzone m.in. przez ministrów kierujących działami administracji rządowej oraz przez JST.

Doradztwo metodyczne jako zadanie publiczne

Gdy placówkę doradztwa prowadzi JST (zatrudnia nauczycieli i powierza im zadania doradców metodycznych na podstawie art. 183 ust. 1 Prawa oświatowego), wówczas istotną kwestią staje się aspekt finansowania tego zadania.

Zasady organizacji i finansowania doradztwa metodycznego są uregulowane w art. 70a ust. 4 i 6 Karty Nauczyciela. Zmiany w tym zakresie zostały wprowadzone ustawą z 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. Intencją wprowadzenia tej regulacji było odbudowanie doradztwa metodycznego poprzez sfinansowanie wydatków związanych z zatrudnieniem doradców metodycznych ze środków budżetu państwa (pismo MF z 20 września 2019 r. o sygn. FS5.413.50.2019). W myśl wprowadzonych przepisów wojewoda udziela JST prowadzącym placówki doskonalenia nauczycieli zatrudniające doradców metodycznych dotacji na finansowanie wydatków związanych z zatrudnieniem nauczycieli w celu realizacji zadań doradcy metodycznego. Zmianą art. 70a ust. 6 Karty Nauczyciela dookreślono sposób, w jaki środki będące w dyspozycji wojewodów są przekazywane JST. Przepis wskazuje, że:

Środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli są zagwarantowane przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Transfer środków na ten cel z budżetu państwa do budżetów JST następuje za pośrednictwem wojewodów, którzy udzielają JST prowadzącym placówki doskonalenia nauczycieli zatrudniające doradców metodycznych dotacji na finansowanie wydatków związanych z zatrudnieniem nauczycieli w celu realizacji zadań doradcy metodycznego. Przekazanie dotacji następuje na podstawie umowy. Zaakcentowanie kwestii umowy będącej podstawą przekazania dotacji wzbudziło jednak wątpliwości w zakresie zastosowania klasyfikacji budżetowej do tych środków. Wyjaśnienia MEN instruują, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MEN

Wojewoda udziela jednostkom samorządu terytorialnego przedmiotowych dotacji na podstawie umowy, o której mowa w art. 150 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 869).

Pismo MEN z 27 czerwca 2019 r.,

sygn. DKO-WKiDN.6113.17.2019.JW

Dotacja dla JST na doradztwo metodyczne nauczycieli - rozbieżności w klasyfikacji budżetowej

Na tle regulacji dotyczących finansowania doradztwa metodycznego wątpliwości w zakresie zastosowania odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej powziął Lubelski Urząd Wojewódzki.

Skoro przekazaniu dotacji z budżetu państwa dla JST ma towarzyszyć umowa, to podziałkami klasyfikacji budżetowej możliwymi do zastosowania - w zależności od szczebla samorządu - powinny być paragrafy:

  • 202 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej",
  • 212 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej",
  • 222 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej".

Z drugiej jednak strony prowadzenie placówek doskonalenia nauczycieli jest zadaniem własnym JST. W ramach działalności tych placówek jednym z zadań jest doradztwo metodyczne. Z tego względu wydaje się, że właściwymi paragrafami dla omawianych środków powinny być:

  • 203 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin, związków powiatowo-gminnych)",
  • 213 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu",
  • 223 "Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa".

Problem polega na tym, że w roku 2019 i na rok 2020 środki na omawiany cel były planowane przez wojewodów w paragrafach dotyczących dotacji celowych na zadania bieżące realizowane przez JST na podstawie porozumień z organami administracji rządowej (tj. paragrafy: 202, 212, 222), natomiast MEN w budżecie na 2020 r. zaplanowało te środki w paragrafach dotyczących dotacji na realizację zadań własnych JST (203, 213, 223).

W związku z rozbieżnościami zawnioskowano o zajęcie przez Ministerstwo Finansów stanowiska, w jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej powinny zostać ujęte dotacje dla JST na doradztwo metodyczne nauczycieli.

Ministerstwo Finansów, wydając interpretacje na temat stosowania podziałek klasyfikacyjnych, standardowo wskazuje, że:

MF

Klasyfikacja budżetowa jest narzędziem mającym za zadanie umożliwić dysponentom środków budżetowych zaewidencjonowanie określonych zdarzeń, rozstrzygniętych co do zasady przepisami prawa materialnego. Zatem podstawą zaklasyfikowania wydatku do odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej będzie ustalenie rodzaju tego wydatku oraz jego podstawy prawnej.

W ślad za tą wytyczną należy stwierdzić, że podejmując decyzję o ujęciu poniesionego wydatku w konkretnym paragrafie, należy odnieść ten wydatek do przepisów prawa regulujących ten wydatek.

Kłopotliwość zastosowania właściwych paragrafów dotacyjnych polega na tym, że analizowana dotacja w równym stopniu wpisuje się w oba zaprezentowane warianty (paragrafy: 202, 212, 222 lub 203, 213, 223). Dlatego rozstrzygnięcie prawodawcy, Ministerstwa Finansów - autora przepisów o klasyfikacji budżetowej - wydają się niezbędne.

Ministerstwo Finansów stwierdziło jednak, że:

MF

W sprawie udzielania dotacji jednostkom samorządu terytorialnego na finansowanie wydatków związanych z zatrudnieniem nauczycieli w celu realizacji zadań doradcy metodycznego powinno wypowiedzieć się przede wszystkim Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Ministerstwo Finansów oddało zatem decyzyjność w zakresie zastosowania klasyfikacji budżetowej ministerstwu (ministrowi), dla którego dotowane zadanie publiczne jest właściwe merytorycznie.

Ponieważ faktem jest, że MEN zaplanowało na rok 2020 analizowane środki w paragrafach dotyczących dotacji na realizację zadań własnych JST (203, 213, 223), więc konsekwentnie podziałki te powinny zastosować pozostali dysponenci środków.

Ministerstwo Finansów uzupełniło jeszcze, przyjmując, iż zadanie związane z doradztwem metodycznym, realizowane przez placówki doskonalenia nauczycieli, jest zadaniem własnym, wówczas JST powinny - zgodnie z art. 128 uofp - zapewnić wkład własny w wysokości co najmniej 20% kosztów realizacji tego zadania.

Ireneusz Rosiek

doktor nauk ekonomicznych, specjalista w zakresie finansów publicznych, wykładowca/szkoleniowiec

Podstawy prawne:

Źródło:

  • pismo Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie z 30 sierpnia 2019 r., sygn. FC-I.3110.319.2019
  • pismo Ministerstwa Finansów z 20 września 2019 r., sygn. FS5.413.50.2019
  • pismo Ministerstwa Edukacji Narodowej z 27 czerwca 2019 r., sygn. DKO-WKiDN.6113.17.2019.JW

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownicy samorządowi: Nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna [rozporządzenie od 1 lipca 2023 r.]

    Zmiany dla pracowników samorządowych: nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna. Wprowadzi je zmienione rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zmiany wejdą w życie od 1 lipca 2023 r.

    Rząd daje 3300 zł brutto wynagrodzenia dla pracowników samorządowych. Jest to mniej od minimalnego wynagrodzenia. Dopłacić mają samorządy

    Od 1 lipca 2023 r. rząd proponuje kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 3300 zł, aby wysokość tej kwoty była zbliżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W pozostałych kategoriach zaszeregowania, kwoty zostały ustalone tak, aby wzrastały proporcjonalnie między kategoriami.

    Będzie nowy wzór świadectwa pracy [nowelizacja kodeksu pracy]

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. W dokumencie trzeba będzie uwzględniać informacje o wykorzystaniu nowych rodzajów urlopów i zwolnień wprowadzonych nowelizacją Kodeksu pracy.

    Uzgodnienia i opinie do projektu planu miejscowego

    Ważnym elementem prowadzącym do przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest wyrażenie stanowiska wobec projektu planu przez organy wyspecjalizowane w określonych dziedzinach, które powinny zostać uwzględnione przy realizacji polityki przestrzennej gminy. Takie stanowisko przybiera postać uzgodnień lub opinii.

    Jak zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody

    Jedną z form ochrony samodzielności samorządu terytorialnego jest możliwość zakwestionowania (przez uprawniony organ) rozstrzygnięcia nadzorczego wydanego przez wojewodę lub przez regionalną izbę obrachunkową. 

    Czy dotacja oświatowa dla placówek niesamorządowych to świadczenie jednorazowe?

    W praktyce pokutuje pogląd, że dotacja oświatowa - wypłacana przez jednostkę samorządu terytorialnego dla placówki niepublicznej działającej na jej terenie - ma charakter świadczenia jednorazowego. 

    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości. 

    Odliczenie VAT od wydatków gminy na zakup autobusów

    Czy gmina ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia autobusów niskoemisyjnych w przypadku, gdy te na podstawie umowy najmu będą później wykorzystywane przez spółkę gminną powołaną do realizacji zadań z zakresu transportu publicznego?

    Zmiany: urlopy, szkolenia, elastyczny czas pracy [Ostateczna wersja nowelizacji kodeksu pracy]

    Nowelizacja wdraża dwie unijne dyrektywy. Nowe przepisy regulują m.in. urlopy i czas pracy, w tym urlop rodzicielski, do którego pracownicy będą mieli indywidualne prawo.