REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekwiwalent dla strażaków - błąd w nowej ustawie o OSP?

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki
2022 r., ekwiwalent dla druhów OSP
2022 r., ekwiwalent dla druhów OSP

REKLAMA

REKLAMA

Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej informuje, że uchwały dot. ekwiwalentu dla strażaków OSP, podjęte przed 1 stycznia 2022 r. obowiązują nadal, do czasu wydania nowych uchwał przez gminy.

Według KG PSP dotychczasowe uchwały rad gmin obowiązują do 30 czerwca 2022 r. Do tego czasu rady gmin są zobowiązane do wydania nowych uchwał na podstawie art. 15 ust. 2 nowej ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.

REKLAMA

Ekwiwalent dla strażaków - jaki był stan prawny do końca 2021 r.?

Do końca 2021 r. art. 28 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej był podstawą do wydawania przez gminy uchwał w sprawie ekwiwalentu. Nowa ustawa z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych uchyliła go. W konsekwencji dotychczasowe uchwały gmin straciły moc prawną z dniem 1 stycznia 2022 r. I aż do czasu podjęcia nowych brakuje podstawy prawnej do wypłaty ekwiwalentu. Nawet jeżeli gmina podejmie taką uchwałę np. w lutym 2022 r., powstaje problem prawny, czy może ona wejść w życie z mocą wsteczną od 1 stycznia 2022 r. 

Ekwiwalent dla strażaków - brak przepisu przejściowego

Art. 49 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych stanowi: "Statuty ochotniczych straży pożarnych uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc." Brakuje w nowej ustawie podobnego przepisu w odniesieniu do uchwał rad gmin o ekwiwalentach dla strażaków podjętych przed 2022 r.

Ekwiwalent dla strażaków - nowa podstawa prawna

Art. 15 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych stanowi:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Strażak ratownik OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu, otrzymuje, niezależnie od otrzymywanego wynagrodzenia, ekwiwalent pieniężny.

REKLAMA

2. Wysokość ekwiwalentu pieniężnego ustala, nie rzadziej niż raz na 2 lata, właściwa rada gminy w drodze uchwały. Wysokość ekwiwalentu pieniężnego nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 291, z późn. zm.) przed dniem ustalenia ekwiwalentu pieniężnego, naliczanego za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej. Ekwiwalent pieniężny jest wypłacany z budżetu właściwej gminy.

3. Za czas nieobecności w pracy z przyczyn określonych w ust. 1 strażacy ratownicy OSP zachowują uprawnienie do innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą, przewidziane w odrębnych przepisach.

Aby zastosować ten przepis gminy muszą w 2022 r. podjąć w terminie do końca czerwca 2022 r. odpowiednią uchwałę. Większa część gmin nie zrobiła tego jeszcze.

Ekwiwalent dla strażaków - konieczność nowelizacji ustawy o ochotniczych strażach pożarnych?

KG PSP podkreśla, że ustawa z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych wprowadza korzystniejsze zasady przyznawania ekwiwalentu, gdyż przysługuje on nawet w przypadku zachowania przez strażaka ratownika OSP prawa do wynagrodzenia.

Ustawa wprowadziła również obowiązek uchwalania wysokości ekwiwalentu nie rzadziej niż co dwa lata. Intencją w tym zakresie było zwrócenie uwagi gminom, na konieczność podjęcia rozmów na temat ochrony przeciwpożarowej, w tym wysokości ekwiwalentu. Podczas konsultacji druhowie zwracali bowiem uwagę, że ekwiwalent uchwalany przez radę gminę gminy jest często zbyt niski i niejednokrotnie jego wysokość nie była zmieniana przez wiele lat.

Stanowisko KG PSP nie wyjaśnia gminom, dlaczego po uchyleniu art. 28 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, i zniknięciu podstawy dla wydanych do końca 2021 roku przez gminy uchwał w sprawie ekwiwalentu, mają one dalej obowiązywać do końca czerwca 2022 r.

Powstaje więc pytanie o konieczność nowelizacji ustawy 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych. Taką ocenę sformułował doktor nauk prawnych Dariusz P. Kała, specjalista prawa ochrony przeciwpożarowej (LexKała - Kancelaria Prawna):

"Fatalny błąd w postaci zgubienia przepisu przejściowego o ekwiwalencie jest faktem potwierdzonym publicznie także przez innych fachowych prawników. Błąd ten powoduje konieczność wstrzymania wypłat ekwiwalentów pieniężnych dla kilkuset tysięcy strażaków ochotników w całej Polsce, do czasu poprawienia błędu w ustawie o ochotniczych strażach pożarnych, w całej procedurze legislacyjnej obejmującej Sejm, Senat i Prezydenta. Błędu tego nie da się poprawić poprzez wydanie rozporządzenia wykonawczego przez MSWiA. Błędu tego nie da się poprawić poprzez jakąś postać wykładni prawa, ponieważ to pogłębi niepokój i chaos, który zapanował w gminach oraz da przyzwolenie na kompletnie dowolne interpretowanie przepisów nowej ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Błędu tego nie można naprawić także poprzez przyjmowanie przez rady gmin uchwał o ekwiwalentach z mocą wsteczną. Błąd ten oznacza, że od 1 stycznia 2022 r. nie można wypłacać ekwiwalentu dla strażaków ochotników zarówno na przyszłość jak i za okresy wsteczne 2021 r., w zależności od sposobu rozliczania w gminach. Płacenie ekwiwalentu przez włodarzy gmin, w oparciu o obecny "dziurawy stan prawny" oznaczałoby naruszenie przepisów o dyscyplinie finansów publicznych".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA