REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Apteki nie mogą uczestniczyć w programie Karta Dużej Rodziny

karta dużej rodziny
karta dużej rodziny
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Apteki nie mogą oferować zniżek dla rodzin wielodzietnych w ramach programu Karta Dużej Rodziny - przypomina resort zdrowia. Wprowadzenia takiej możliwości chce m.in. Konfederacja Lewiatan. Ministerstwo jednak nie przewiduje zmian w tym zakresie.

Konfederacja Lewiatan uważa, że wykluczenie aptek z programu Karta Dużej Rodziny ogranicza dostęp rodzin wielodzietnych do tańszych leków i uniemożliwia ich bezpośrednie wspieranie. "Nie ma żadnych uzasadnionych powodów dla pozbawienia ich uprawnień do tańszego zakupu lekarstw. Taką przeszkodą nie powinny być przepisy w prawie farmaceutycznym" - podkreśla Lewiatan.

REKLAMA

REKLAMA

Konfederacja zwróciła uwagę, że celem ustawy o Karcie Dużej Rodziny, nad którą trwają prace, jest włączenie do programu możliwie najszerszego kręgu podmiotów oferujących towary lub usługi związane z promowaniem modelu rodziny wielodzietnej oraz jej pozytywnym wizerunkiem.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

"Dlatego z dużym rozczarowaniem przyjmujemy fakt, iż we wspieraniu rodzin wielodzietnych nie mogą uczestniczyć apteki. Na przeszkodzie objęcia programem Karty Dużej Rodziny aptek stoi bowiem konstrukcja obowiązującego przepisu zawartego w art. 94 Prawa farmaceutycznego dotyczącego zakazu reklamy aptek" - zaznaczyła ekspertka Konfederacji Lewiatan Anna Kapłon.

REKLAMA

Według konfederacji dla pełnej realizacji celów ustawy o Karcie Dużej Rodziny niezbędna jest zmiana treści art. 94a Prawa farmaceutycznego. "Chodzi przede wszystkim o wprowadzenie możliwości informowania przez apteki o uprawnieniach do obniżenia poziomu odpłatności za produkty nierefundowane, w tym poprzez przystępowanie do programu Karty Dużej Rodziny".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik resortu zdrowia Krzysztof Bąk podkreślił, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nie ma możliwości przyznawania zniżek przez apteki w ramach Karty Dużej Rodziny. "Obecnie Ministerstwo Zdrowia nie przewiduje zmian w powyższym zakresie" - dodał.

Absolwentom uczelni brakuje odpowiednich kompetencji

Zgodnie z ustawą Prawo farmaceutyczne, a także orzecznictwem sądów, oferowanie zniżek klientom przez aptekę jest traktowane jako prowadzenie programu lojalnościowego. Program taki stanowi z kolei formę reklamy aptek.

Apteki zrzeszone w Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET (który jest członkiem Konfederacji Lewiatan) zgłaszały chęć przystąpienia do programu Karta Dużej Rodziny. Jak podkreślali ich przedstawiciele, bariera ekonomiczna często powoduje rezygnację z zakupu leków, a dotyczy to zwłaszcza rodzin wielodzietnych i seniorów. Dlatego postulowali taką zmianę przepisów, aby w programie Karta Dużej Rodziny mogły wziąć udział także apteki.

Naczelna Izba Aptekarska, w odróżnieniu od PharmaNET, stoi na stanowisku, że zakaz reklamy usług farmaceutycznych, a także zakaz reklamy aptek, "stanowią ważne gwarancje ochrony każdej rodziny i każdego pacjenta". Samorząd aptekarski poparł ideę Karty Dużej Rodziny, jednak według niego nie należy zmieniać obecnych przepisów dotyczących zakazu reklamy.

Większa kontrola środków na edukację niepełnosprawnych dzieci

Zdaniem Izby, można natomiast w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych wprowadzić nową kategorię osób, które mają "szczególne uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej”, obejmującej członków rodzin wielodzietnych.

Po wejściu w życie ustawy refundacyjnej (2012 r.), która wprowadziła zmiany także w Prawie farmaceutycznym w postaci całkowitego zakazu reklamy aptek, Główny Inspektor Farmaceutyczny nakładał kary na apteki, które organizowały programy opieki farmaceutycznej, wskazując, że jest to forma reklamy. Decyzję GIF zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego jedna z firm zajmujących się organizowaniem w aptekach programów opieki farmaceutycznej.

WSA utrzymał w mocy decyzję GIF, a w sierpniu 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził taką decyzję. Według NSA, za reklamę należy uznać wszelkie działania, które mają na celu zachęcenie klientów do skorzystania z usług konkretnej apteki, a jedną z form reklamy jest właśnie organizowanie w aptece programu lojalnościowego.

Według Sądu jednym z celów programu lojalnościowego jest właśnie przyciągnięcie nowych klientów i utrzymanie klientów dotychczasowych, a to z kolei stanowi element reklamy.

Rząd przyjął projekt ustawy okołobudżetowej - płace pozostaną zamrożone

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Programy ochrony ludności. Samorządy będą miały więcej czasu na wykorzystanie środków

Środki przekazane samorządom w tym roku na realizację wybranych zadań z zakresu ochrony ludności będą mogły zostać wydatkowane do 31 marca 2026 r. Takie rozwiązanie zakłada nowe rozporządzenie Rady Ministrów.

Jak klasyfikować dochody z tytułu przekazania elektrośmieci? RIO wyjaśnia

Czy gmina może przekazać za odpłatnością elektrośmieci dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbierania i przetwarzania ZSEE? Jak zakwalifikować w ewidencji księgowej uzyskany dochód?

Klasyfikacja udziału kierownika jednostki w konferencji. Paragraf § 441 czy § 470?

W celu poprawnego zakwalifikowania wydatków związanych z wyjazdem kierownika jednostki na konferencję niezbędne jest ustalenie, czy konferencja ma charakter szkoleniowy.

KSeF a jednostki budżetowe niebędące podatnikami VAT

Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?

REKLAMA

W którym województwie pracownicy zarobili najwięcej? GUS opublikował dane. Czy jest zaskoczenie?

GUS opublikował raport o przeciętnych miesięcznych wynagrodzeniach pracowników administracji samorządu terytorialnego. Gdzie zarabiało się najlepiej? Oczywiście wiele zależy od lokalizacji, ale na podium nie ma zaskoczenia.

Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

REKLAMA

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA