REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Apteki nie mogą uczestniczyć w programie Karta Dużej Rodziny

karta dużej rodziny
karta dużej rodziny
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Apteki nie mogą oferować zniżek dla rodzin wielodzietnych w ramach programu Karta Dużej Rodziny - przypomina resort zdrowia. Wprowadzenia takiej możliwości chce m.in. Konfederacja Lewiatan. Ministerstwo jednak nie przewiduje zmian w tym zakresie.

Konfederacja Lewiatan uważa, że wykluczenie aptek z programu Karta Dużej Rodziny ogranicza dostęp rodzin wielodzietnych do tańszych leków i uniemożliwia ich bezpośrednie wspieranie. "Nie ma żadnych uzasadnionych powodów dla pozbawienia ich uprawnień do tańszego zakupu lekarstw. Taką przeszkodą nie powinny być przepisy w prawie farmaceutycznym" - podkreśla Lewiatan.

REKLAMA

Konfederacja zwróciła uwagę, że celem ustawy o Karcie Dużej Rodziny, nad którą trwają prace, jest włączenie do programu możliwie najszerszego kręgu podmiotów oferujących towary lub usługi związane z promowaniem modelu rodziny wielodzietnej oraz jej pozytywnym wizerunkiem.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

"Dlatego z dużym rozczarowaniem przyjmujemy fakt, iż we wspieraniu rodzin wielodzietnych nie mogą uczestniczyć apteki. Na przeszkodzie objęcia programem Karty Dużej Rodziny aptek stoi bowiem konstrukcja obowiązującego przepisu zawartego w art. 94 Prawa farmaceutycznego dotyczącego zakazu reklamy aptek" - zaznaczyła ekspertka Konfederacji Lewiatan Anna Kapłon.

Według konfederacji dla pełnej realizacji celów ustawy o Karcie Dużej Rodziny niezbędna jest zmiana treści art. 94a Prawa farmaceutycznego. "Chodzi przede wszystkim o wprowadzenie możliwości informowania przez apteki o uprawnieniach do obniżenia poziomu odpłatności za produkty nierefundowane, w tym poprzez przystępowanie do programu Karty Dużej Rodziny".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik resortu zdrowia Krzysztof Bąk podkreślił, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nie ma możliwości przyznawania zniżek przez apteki w ramach Karty Dużej Rodziny. "Obecnie Ministerstwo Zdrowia nie przewiduje zmian w powyższym zakresie" - dodał.

Absolwentom uczelni brakuje odpowiednich kompetencji

Zgodnie z ustawą Prawo farmaceutyczne, a także orzecznictwem sądów, oferowanie zniżek klientom przez aptekę jest traktowane jako prowadzenie programu lojalnościowego. Program taki stanowi z kolei formę reklamy aptek.

Apteki zrzeszone w Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET (który jest członkiem Konfederacji Lewiatan) zgłaszały chęć przystąpienia do programu Karta Dużej Rodziny. Jak podkreślali ich przedstawiciele, bariera ekonomiczna często powoduje rezygnację z zakupu leków, a dotyczy to zwłaszcza rodzin wielodzietnych i seniorów. Dlatego postulowali taką zmianę przepisów, aby w programie Karta Dużej Rodziny mogły wziąć udział także apteki.

Naczelna Izba Aptekarska, w odróżnieniu od PharmaNET, stoi na stanowisku, że zakaz reklamy usług farmaceutycznych, a także zakaz reklamy aptek, "stanowią ważne gwarancje ochrony każdej rodziny i każdego pacjenta". Samorząd aptekarski poparł ideę Karty Dużej Rodziny, jednak według niego nie należy zmieniać obecnych przepisów dotyczących zakazu reklamy.

Większa kontrola środków na edukację niepełnosprawnych dzieci

Zdaniem Izby, można natomiast w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych wprowadzić nową kategorię osób, które mają "szczególne uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej”, obejmującej członków rodzin wielodzietnych.

Po wejściu w życie ustawy refundacyjnej (2012 r.), która wprowadziła zmiany także w Prawie farmaceutycznym w postaci całkowitego zakazu reklamy aptek, Główny Inspektor Farmaceutyczny nakładał kary na apteki, które organizowały programy opieki farmaceutycznej, wskazując, że jest to forma reklamy. Decyzję GIF zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego jedna z firm zajmujących się organizowaniem w aptekach programów opieki farmaceutycznej.

WSA utrzymał w mocy decyzję GIF, a w sierpniu 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził taką decyzję. Według NSA, za reklamę należy uznać wszelkie działania, które mają na celu zachęcenie klientów do skorzystania z usług konkretnej apteki, a jedną z form reklamy jest właśnie organizowanie w aptece programu lojalnościowego.

Według Sądu jednym z celów programu lojalnościowego jest właśnie przyciągnięcie nowych klientów i utrzymanie klientów dotychczasowych, a to z kolei stanowi element reklamy.

Rząd przyjął projekt ustawy okołobudżetowej - płace pozostaną zamrożone

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA