REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadłużenie samorządów do zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
Dotacje, samorząd, pieniądze/ Fot. Fotolia
Dotacje, samorząd, pieniądze/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem posłów limity zadłużenia samorządów są niewystarczające. Nowy projekt w tym zakresie zostanie rozpatrzony przez rząd.

Zmianę we wzorze liczenia dopuszczalnego zadłużenia samorządów - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych autorstwa posłów PSL. Rząd ma ocenić te inicjatywę we wtorek.

REKLAMA

REKLAMA

W uzasadnieniu do projektu jego autorzy przyznali, że nadmierne zadłużenie jednostki samorządu terytorialnego może doprowadzić do utraty przez nią zdolności do obsługi zaciągniętych zobowiązań. Co - wskazują - byłoby bardzo niekorzystne z punktu widzenia danej wspólnoty samorządowej. "Nie może zatem budzić wątpliwości istnienie limitów ograniczających poziom zadłużenia poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Limity te muszą być jednak ustalone w sposób racjonalny, dokonując wzajemnego wyważenia takich wartości jak bezpieczeństwo finansowe i zdolność do inwestowania w przedsięwzięcia rozwojowe" - napisano.

Zobacz również: Zamrożenie płac w budżetówce - prace w Sejmie

Według posłów wprowadzone w 2009 r. do ustawy o finansach publicznych limity długu - uzależnione od sytuacji ekonomicznej danej jednostki samorządu terytorialnego - kładą nadmierny nacisk na bezpieczeństwo finansowe kosztem szans rozwojowych. "Wyraźnie tego dowodzi tak spojrzenie historyczne, jak postulaty poszczególnych korporacji samorządowych oraz prace doktryny" - podkreślono.

Autorzy projektu krytycznie odnieśli się przede wszystkim do zamieszczonego w ustawie skomplikowanego wzoru służącego do wyznaczania dopuszczalnego poziomu zadłużenia. Ich zdaniem prowadzi on do znaczącego obniżenia zdolności jednostek samorządu terytorialnego do zaciągania kredytów, co jest niepokojące w kontekście zdolności skutecznej absorpcji środków z UE przez samorządy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczono, że w 2013 r. wprowadzono zmiany dotyczące limitów zadłużenia samorządów, niemniej - zdaniem posłów - są one niewystarczające.

"Przedkładany projekt ustawy wybiega naprzeciw zgłaszanym potrzebom, dokonując jednocześnie poprawy kilku oczywistych błędów w obowiązującym obecnie algorytmie" - poinformowano w uzasadnieniu.

Przewidziano w nim kilka zasadniczych zmian. Dotyczą one m.in. wzoru służącego do wyliczenia dopuszczalnego poziomu zadłużenia danej jednostki samorządu terytorialnego. Według posłów zmiany te poprawią jego racjonalność. Zaproponowali oni wyłączenie z licznika poszczególnych składników prawej strony wzoru wydatków bieżących poniesionych w związku z wypłatą odsetek, dyskonta i ewentualnej spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji.

Zaproponowano też zastąpienie występującej w mianowniku (po obu stronach wzoru) wielkości dochodów ogółem – dochodami własnymi. Poza tym licznik lewej strony wzoru miałby zostać pomniejszony o przychody związane z zaciągnięciem kredytów lub emisją papierów wartościowych – przeznaczonych na spłatę obecnego zadłużenia. Urealniłoby to - zdaniem wnioskodawców - możliwość zaciągania przez samorządy kredytów konsolidacyjnych i emisji papierów wartościowych z przeznaczeniem na spłatę wcześniejszych zobowiązań.

Ponadto projekt przewiduje zmiany, które miałyby umożliwić sfinansowanie inwestycji niezbędnych z punktu widzenia danej wspólnoty samorządowej.

Zaproponowano też zmianę, która miałaby poprawić zdolność jednostek samorządu terytorialnego do absorpcji środków unijnych w nowym okresie budżetowania UE. W tym celu obniżony miałby zostać próg współfinansowania powodujący wyłączenie zaciągniętych zobowiązań z limitu zadłużenia z obecnych 60 proc. do 30 proc. "Trudno oprzeć się bowiem wrażeniu, że zaproponowany przez Ministerstwo Finansów obecny próg został dobrany w taki sposób, aby relatywie mało projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego mogło go spełnić. Przeciętny poziom dotychczasowego współfinansowania projektów ze środków unijnych wynosił bowiem 55,4 proc." - przekonują wnioskodawcy. (PAP)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy. Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole [Sumowanie okresów zatrudnienia i pół etatu]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA