Zadłużenie samorządów do zmiany

REKLAMA
REKLAMA
Zmianę we wzorze liczenia dopuszczalnego zadłużenia samorządów - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych autorstwa posłów PSL. Rząd ma ocenić te inicjatywę we wtorek.
REKLAMA
W uzasadnieniu do projektu jego autorzy przyznali, że nadmierne zadłużenie jednostki samorządu terytorialnego może doprowadzić do utraty przez nią zdolności do obsługi zaciągniętych zobowiązań. Co - wskazują - byłoby bardzo niekorzystne z punktu widzenia danej wspólnoty samorządowej. "Nie może zatem budzić wątpliwości istnienie limitów ograniczających poziom zadłużenia poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Limity te muszą być jednak ustalone w sposób racjonalny, dokonując wzajemnego wyważenia takich wartości jak bezpieczeństwo finansowe i zdolność do inwestowania w przedsięwzięcia rozwojowe" - napisano.
Zobacz również: Zamrożenie płac w budżetówce - prace w Sejmie
REKLAMA
Według posłów wprowadzone w 2009 r. do ustawy o finansach publicznych limity długu - uzależnione od sytuacji ekonomicznej danej jednostki samorządu terytorialnego - kładą nadmierny nacisk na bezpieczeństwo finansowe kosztem szans rozwojowych. "Wyraźnie tego dowodzi tak spojrzenie historyczne, jak postulaty poszczególnych korporacji samorządowych oraz prace doktryny" - podkreślono.
Autorzy projektu krytycznie odnieśli się przede wszystkim do zamieszczonego w ustawie skomplikowanego wzoru służącego do wyznaczania dopuszczalnego poziomu zadłużenia. Ich zdaniem prowadzi on do znaczącego obniżenia zdolności jednostek samorządu terytorialnego do zaciągania kredytów, co jest niepokojące w kontekście zdolności skutecznej absorpcji środków z UE przez samorządy.
Zaznaczono, że w 2013 r. wprowadzono zmiany dotyczące limitów zadłużenia samorządów, niemniej - zdaniem posłów - są one niewystarczające.
"Przedkładany projekt ustawy wybiega naprzeciw zgłaszanym potrzebom, dokonując jednocześnie poprawy kilku oczywistych błędów w obowiązującym obecnie algorytmie" - poinformowano w uzasadnieniu.
Przewidziano w nim kilka zasadniczych zmian. Dotyczą one m.in. wzoru służącego do wyliczenia dopuszczalnego poziomu zadłużenia danej jednostki samorządu terytorialnego. Według posłów zmiany te poprawią jego racjonalność. Zaproponowali oni wyłączenie z licznika poszczególnych składników prawej strony wzoru wydatków bieżących poniesionych w związku z wypłatą odsetek, dyskonta i ewentualnej spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji.
Zaproponowano też zastąpienie występującej w mianowniku (po obu stronach wzoru) wielkości dochodów ogółem – dochodami własnymi. Poza tym licznik lewej strony wzoru miałby zostać pomniejszony o przychody związane z zaciągnięciem kredytów lub emisją papierów wartościowych – przeznaczonych na spłatę obecnego zadłużenia. Urealniłoby to - zdaniem wnioskodawców - możliwość zaciągania przez samorządy kredytów konsolidacyjnych i emisji papierów wartościowych z przeznaczeniem na spłatę wcześniejszych zobowiązań.
Ponadto projekt przewiduje zmiany, które miałyby umożliwić sfinansowanie inwestycji niezbędnych z punktu widzenia danej wspólnoty samorządowej.
Zaproponowano też zmianę, która miałaby poprawić zdolność jednostek samorządu terytorialnego do absorpcji środków unijnych w nowym okresie budżetowania UE. W tym celu obniżony miałby zostać próg współfinansowania powodujący wyłączenie zaciągniętych zobowiązań z limitu zadłużenia z obecnych 60 proc. do 30 proc. "Trudno oprzeć się bowiem wrażeniu, że zaproponowany przez Ministerstwo Finansów obecny próg został dobrany w taki sposób, aby relatywie mało projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego mogło go spełnić. Przeciętny poziom dotychczasowego współfinansowania projektów ze środków unijnych wynosił bowiem 55,4 proc." - przekonują wnioskodawcy. (PAP)
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA