REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja podatku od nieruchomości płaconego przez gminy

Podatek od nieruchomości płacony przez gminę/ Fot. Fotolia
Podatek od nieruchomości płacony przez gminę/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Senat zajmie się propozycją ws płacenia przez gminy podatku od nieruchomości. Obecne przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, prowadzą do paradoksalnej sytuacji, w której gmina zobowiązana jest do zapłacenia na swoją rzecz podatku za mienie stanowiące jej własność.

Zlikwidowanie stanu, w którym gmina płaci sama sobie podatek od nieruchomości, których jest właścicielem – taki postulat zawiera petycja, która niedawno trafiła do Senatu. Senatorowie zdecydowali, że podejmą inicjatywę ustawodawczą, która umożliwi realizację tej propozycji.

REKLAMA

Członkowie senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji jednogłośnie zdecydowali, że podejmą pracę nad inicjatywą ustawodawczą.

W petycji do Senatu, której autorem jest wójt gminy Ostrów Mazowiecka Waldemar Brzostek, napisano, że obecne przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, prowadzą do paradoksalnej sytuacji, w której gmina zobowiązana jest do zapłacenia na swoją rzecz podatku za mienie stanowiące jej własność.

Zobacz również: Wójt Gminy Ostrów Mazowiecka: Podatek płacony przez gminy to absurd

REKLAMA

Zdaniem autora petycji stan rzeczy, w którym gmina ma obowiązek płacenia podatku od nieruchomości i jednocześnie pozostaje beneficjentem tego podatku nie jest ani uzasadniony, ani celowy w dobie minimalizowania kosztów administracyjnych, związanych z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceszef senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Jan Rulewski (PO) powiedział PAP, że kwestia poruszona w petycji jest oczywistością. Petycja - według Rulewskiego - potwierdza, że podatek od nieruchomości dla gmin ma wyłącznie charakter historyczny.

"Petycja właśnie kończy jakiś etap historyczny, który polegał na tym, że tym podatkiem minister finansów, władza centralna, nakładała obowiązek na gminy wyzbywania się zbędnego majątku. Dziś to jest właściwie praca papierkowa, nie mająca wpływu na gospodarkę finansową województw, natomiast mająca wpływ na wzrost biurokracji i dodatkowych decyzji" - przekonywał Rulewski.

Waldemar Brzostek, w uzasadnieniu do petycji, przytacza również stanowisko Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO), według której uznanie gminy za podatnika podatku od nieruchomości skutkuje sztucznym generowaniem i zawyżaniem dochodów gmin, stanowi jedynie biurokratyczny obowiązek, nie mający bezpośredniego sensu ekonomicznego dla ich budżetu.

Senacka komisja od jakiegoś czasu rozpatruje wpływające do izby petycje, niektóre z nich przekładając na inicjatywy ustawodawcze.

27 sierpnia br. prezydent podpisał nową ustawę o petycjach, która też była inicjatywą Senatu, a która szczegółowo reguluje, co może być petycją i jakie są zasady jej składania. Ustawa wejdzie jednak w życie dopiero w rok po ogłoszeniu, czyli pod koniec lata 2015 roku. Prawo do składania petycji daje obywatelom konstytucja z 1997 roku. (PAP)

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA