Zadłużenie samorządów w 2015 roku bez zmian?
REKLAMA
REKLAMA
Rząd negatywnie ocenił we wtorek projekt PSL, który zakłada zmianę we wzorze liczenia dopuszczalnego zadłużenia samorządów. Propozycje mogłyby zagrażać bezpieczeństwu finansowemu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (jst) - głosi komunikat CIR.
REKLAMA
W konsekwencji - czytamy - wpływałoby to na wzrost deficytu i długu sektora finansów publicznych.
"Zdaniem rządu zmiany zaproponowane w ustawie o finansach publicznych demontują reguły ograniczające poziom długu samorządowego, a w przypadku słabszych ekonomicznie jst mogą naruszyć istotnie ich stabilność i otwierać drogę do nadmiernego zadłużania, bez względu na możliwości spłaty. Chodzi m.in. o propozycję zmiany wzoru określonego w ustawie o finansach publicznych, który służy do wyznaczania dopuszczalnego poziomu zadłużania się danej jednostki samorządu terytorialnego" - czytamy w komunikacie CIR po posiedzeniu rządu.
Zobacz również: W 2015 roku zamrożone płace w sektorze finansów publicznych
REKLAMA
Negatywnie oceniono także propozycję obniżenia z 60 do 30 proc. progu współfinansowania projektów unijnych, powodującego wyłączenie zaciągniętych zobowiązań i powiązania tego progu z wartością wydatków kwalifikowanych, zamiast z ogólną wartością danego programu lub projektu. Jak uzasadniono, może to bowiem "doprowadzić do sytuacji, że proponowane wyłączenie obejmie większość projektów, nie stanowiąc w zasadzie żadnego ograniczenia dla realizacji projektów w niewielkim zakresie finansowanych z udziałem środków UE".
"Posłowie zaproponowali ponadto wyłączenie wskaźnika kontrolującego poziom zadłużenia jst bez względu na jej sytuację ekonomiczną. Ograniczenie to byłoby wyłączone przy wykupie papierów wartościowych, spłacie rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami emitowanych lub zaciąganych na potrzeby realizacji inwestycji. Według rządu wyłączenie przewidzianego ustawą o finansach publicznych wskaźnika może przyczynić się bezpośrednio do wzrostu deficytu sektora finansów publicznych. Wskaźnik limitujący spłatę zobowiązań jst powinien stanowić regułę obowiązującą, natomiast wyjątkiem winny być rozwiązania umożliwiające, w określonych sytuacjach, stosowanie jego wyłączeń" - czytamy w komunikacie.
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o finansach publicznych posłowie PSL wskazali, że przy wyznaczaniu limitów ograniczających poziom zadłużenia poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego powinno się uwzględniać zarówno bezpieczeństwo finansowe, jak i "zdolność do inwestowania w przedsięwzięcia rozwojowe".
Według posłów wprowadzone w 2009 r. do ustawy o finansach publicznych limity długu - uzależnione od sytuacji ekonomicznej danej jednostki samorządu terytorialnego - kładą nadmierny nacisk na bezpieczeństwo finansowe kosztem szans rozwojowych.
Autorzy projektu krytycznie odnieśli się przede wszystkim do zamieszczonego w ustawie skomplikowanego wzoru służącego do wyznaczania dopuszczalnego poziomu zadłużenia. Ich zdaniem prowadzi on do znaczącego obniżenia zdolności jednostek samorządu terytorialnego do zaciągania kredytów, co jest niepokojące w kontekście zdolności do skutecznego wykorzystywania środków z UE przez samorządy.
Zaznaczono, że w 2013 r. wprowadzono zmiany dotyczące limitów zadłużenia samorządów, niemniej - zdaniem posłów - są one niewystarczające.
W projekcie przewidziano kilka zasadniczych zmian. Dotyczą one m.in. wzoru służącego do wyliczenia dopuszczalnego poziomu zadłużenia danej jednostki samorządu terytorialnego. Według posłów zmiany te poprawią jego racjonalność. Zaproponowali oni wyłączenie z licznika poszczególnych składników prawej strony wzoru wydatków bieżących poniesionych w związku z wypłatą odsetek, dyskonta i ewentualnej spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji.
Zaproponowano też zastąpienie występującej w mianowniku (po obu stronach wzoru) wielkości dochodów ogółem – dochodami własnymi. Poza tym licznik lewej strony wzoru miałby zostać pomniejszony o przychody związane z zaciągnięciem kredytów lub emisją papierów wartościowych – przeznaczonych na spłatę obecnego zadłużenia. Urealniłoby to - zdaniem wnioskodawców - możliwość zaciągania przez samorządy kredytów konsolidacyjnych i emisji papierów wartościowych z przeznaczeniem na spłatę wcześniejszych zobowiązań.
Ponadto projekt przewiduje zmiany, które miałyby umożliwić sfinansowanie inwestycji niezbędnych z punktu widzenia danej wspólnoty samorządowej.
Zaproponowano też zmianę, która miałaby poprawić zdolność jednostek samorządu terytorialnego do wykorzystania środków unijnych w nowym okresie budżetowania UE. W tym celu obniżony miałby zostać próg współfinansowania powodujący wyłączenie zaciągniętych zobowiązań z limitu zadłużenia z obecnych 60 proc. do 30 proc. "Trudno oprzeć się bowiem wrażeniu, że zaproponowany przez Ministerstwo Finansów obecny próg został dobrany w taki sposób, aby relatywie mało projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego mogło go spełnić. Przeciętny poziom dotychczasowego współfinansowania projektów ze środków unijnych wynosił bowiem 55,4 proc." - przekonują wnioskodawcy. (PAP)
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA