REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadłużenie samorządów w 2015 roku bez zmian?

Samorząd, pieniądze/ Fot. Fotolia
Samorząd, pieniądze/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Propozycje zmian dotyczących zadłużenia samorządów zostały negatywnie ocenione przez rząd. Powodem jest potencjalne zagrożenie fonansowe poszczególnych jednostek.

Rząd negatywnie ocenił we wtorek projekt PSL, który zakłada zmianę we wzorze liczenia dopuszczalnego zadłużenia samorządów. Propozycje mogłyby zagrażać bezpieczeństwu finansowemu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (jst) - głosi komunikat CIR.

REKLAMA

W konsekwencji - czytamy - wpływałoby to na wzrost deficytu i długu sektora finansów publicznych.

"Zdaniem rządu zmiany zaproponowane w ustawie o finansach publicznych demontują reguły ograniczające poziom długu samorządowego, a w przypadku słabszych ekonomicznie jst mogą naruszyć istotnie ich stabilność i otwierać drogę do nadmiernego zadłużania, bez względu na możliwości spłaty. Chodzi m.in. o propozycję zmiany wzoru określonego w ustawie o finansach publicznych, który służy do wyznaczania dopuszczalnego poziomu zadłużania się danej jednostki samorządu terytorialnego" - czytamy w komunikacie CIR po posiedzeniu rządu.

Zobacz również: W 2015 roku zamrożone płace w sektorze finansów publicznych

REKLAMA

Negatywnie oceniono także propozycję obniżenia z 60 do 30 proc. progu współfinansowania projektów unijnych, powodującego wyłączenie zaciągniętych zobowiązań i powiązania tego progu z wartością wydatków kwalifikowanych, zamiast z ogólną wartością danego programu lub projektu. Jak uzasadniono, może to bowiem "doprowadzić do sytuacji, że proponowane wyłączenie obejmie większość projektów, nie stanowiąc w zasadzie żadnego ograniczenia dla realizacji projektów w niewielkim zakresie finansowanych z udziałem środków UE".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Posłowie zaproponowali ponadto wyłączenie wskaźnika kontrolującego poziom zadłużenia jst bez względu na jej sytuację ekonomiczną. Ograniczenie to byłoby wyłączone przy wykupie papierów wartościowych, spłacie rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami emitowanych lub zaciąganych na potrzeby realizacji inwestycji. Według rządu wyłączenie przewidzianego ustawą o finansach publicznych wskaźnika może przyczynić się bezpośrednio do wzrostu deficytu sektora finansów publicznych. Wskaźnik limitujący spłatę zobowiązań jst powinien stanowić regułę obowiązującą, natomiast wyjątkiem winny być rozwiązania umożliwiające, w określonych sytuacjach, stosowanie jego wyłączeń" - czytamy w komunikacie.

W uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o finansach publicznych posłowie PSL wskazali, że przy wyznaczaniu limitów ograniczających poziom zadłużenia poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego powinno się uwzględniać zarówno bezpieczeństwo finansowe, jak i "zdolność do inwestowania w przedsięwzięcia rozwojowe".

Według posłów wprowadzone w 2009 r. do ustawy o finansach publicznych limity długu - uzależnione od sytuacji ekonomicznej danej jednostki samorządu terytorialnego - kładą nadmierny nacisk na bezpieczeństwo finansowe kosztem szans rozwojowych.

Autorzy projektu krytycznie odnieśli się przede wszystkim do zamieszczonego w ustawie skomplikowanego wzoru służącego do wyznaczania dopuszczalnego poziomu zadłużenia. Ich zdaniem prowadzi on do znaczącego obniżenia zdolności jednostek samorządu terytorialnego do zaciągania kredytów, co jest niepokojące w kontekście zdolności do skutecznego wykorzystywania środków z UE przez samorządy.

Zaznaczono, że w 2013 r. wprowadzono zmiany dotyczące limitów zadłużenia samorządów, niemniej - zdaniem posłów - są one niewystarczające.

W projekcie przewidziano kilka zasadniczych zmian. Dotyczą one m.in. wzoru służącego do wyliczenia dopuszczalnego poziomu zadłużenia danej jednostki samorządu terytorialnego. Według posłów zmiany te poprawią jego racjonalność. Zaproponowali oni wyłączenie z licznika poszczególnych składników prawej strony wzoru wydatków bieżących poniesionych w związku z wypłatą odsetek, dyskonta i ewentualnej spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji.

Zaproponowano też zastąpienie występującej w mianowniku (po obu stronach wzoru) wielkości dochodów ogółem – dochodami własnymi. Poza tym licznik lewej strony wzoru miałby zostać pomniejszony o przychody związane z zaciągnięciem kredytów lub emisją papierów wartościowych – przeznaczonych na spłatę obecnego zadłużenia. Urealniłoby to - zdaniem wnioskodawców - możliwość zaciągania przez samorządy kredytów konsolidacyjnych i emisji papierów wartościowych z przeznaczeniem na spłatę wcześniejszych zobowiązań.

Ponadto projekt przewiduje zmiany, które miałyby umożliwić sfinansowanie inwestycji niezbędnych z punktu widzenia danej wspólnoty samorządowej.

Zaproponowano też zmianę, która miałaby poprawić zdolność jednostek samorządu terytorialnego do wykorzystania środków unijnych w nowym okresie budżetowania UE. W tym celu obniżony miałby zostać próg współfinansowania powodujący wyłączenie zaciągniętych zobowiązań z limitu zadłużenia z obecnych 60 proc. do 30 proc. "Trudno oprzeć się bowiem wrażeniu, że zaproponowany przez Ministerstwo Finansów obecny próg został dobrany w taki sposób, aby relatywie mało projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego mogło go spełnić. Przeciętny poziom dotychczasowego współfinansowania projektów ze środków unijnych wynosił bowiem 55,4 proc." - przekonują wnioskodawcy. (PAP)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA