REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady naboru na urzędnika konsularnego

Subskrybuj nas na Youtube
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowościami zaproponowanymi w projekcie są definicje urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego, uregulowanie zakresu pomocy konsularnej oraz warunków, jakie musi spełniać kandydat na urzędnika konsularnego. Projekt przewiduje także możliwość upoważnienia niektórych konsulów honorowych do wykonywania nieskomplikowanych czynności notarialnych. Według wiceministra spraw zagranicznych projektowana ustawa uwypukla rolę interwencyjną konsula w sytuacjach stosunkowo nowych - zagrożeń dla turystów oraz dyskryminacji polskich emigrantów.

Większość klubów za skierowaniem projektu Prawa konsularnego do prac w komisji

Większość klubów opowiedziało się w środę za skierowaniem rządowego projektu nowego prawa konsularnego do dalszych prac w komisji. W czasie dyskusji w Sejmie klub PiS miał zastrzeżenia do pomysłu rozszerzenia funkcji konsulów honorowych.

REKLAMA

Projektem ma się zająć komisja spraw zagranicznych.

Wiceszef MSZ Artur Nowak-Far mówił w Sejmie, że potrzeba zastąpienia ustawy o funkcjach konsulów RP sprzed ponad 30 lat nowym aktem prawnym podyktowane jest koniecznością dostosowania uregulowań do wymogów konstytucyjnych. Nawiązał do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z października 2014 r., który za niekonstytucyjny przepis ustawy umożliwiający uregulowanie postępowania przed konsulem na poziomie pozaustawowym.

Polecamy serwis: Kadry i płace

REKLAMA

Nowak-Far podkreślił, że projekt nowej ustawy realizuje rozstrzygnięcie TK i wypełnia lukę prawną, "poświęcając wiele wagi postępowaniu przed konsulem", ulepszając przy tym regulacje w tej materii. Jak mówił, projekt określa misję konsula wskazując jego zadania: ochronę interesów RP i obywateli za granicą, umacnianie więzi między RP a jej obywatelami i osobami pochodzenia polskiego zamieszkałymi w państwie przyjmującym, a także popieranie rozwoju współpracy gospodarczej oraz współpracy naukowej, technicznej i kulturalnej pomiędzy RP a państwem przyjmującym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowościami - jak mówił - zaproponowanymi w projekcie są definicje urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego, uregulowanie zakresu pomocy konsularnej oraz warunków, jakie musi spełniać kandydat na urzędnika konsularnego. Projekt przewiduje także możliwość upoważnienia niektórych konsulów honorowych do wykonywania nieskomplikowanych czynności notarialnych. Według wiceministra spraw zagranicznych projektowana ustawa uwypukla rolę interwencyjną konsula w sytuacjach stosunkowo nowych - zagrożeń dla turystów oraz dyskryminacji polskich emigrantów.

Ze zobowiązań międzynarodowych - jak mówił - wynika umieszczony w projekcie ustawy zapis o obowiązku udzielania przez konsula pomocy konsularnej obywatelom państw członkowskich UE, które nie mają w danym kraju przedstawiciela dyplomatycznego ani urzędu konsularnego.

Poseł Jan Rzymełka (PO) ocenił, że rządowy projekt jest dobrze przygotowany, bo udało się w nim skonsolidować całość rozwiązań obejmujących rozległą aktywność konsula. "Rzadko się zdarza, że ustawy konsolidują rozproszone ustawodawstwo. Najczęściej w Sejmie mamy ustawy, które pogłębiają, uszczegółowiają i rodzą nowe ustawy szczegółowe" - mówił.

Rzymełka podkreślił wagę i intensywność pracy korpusu konsularnego; według zaprezentowanych przez niego danych w zeszłym roku zarejestrowano ponad 2 miliony czynności konsularnych, ponad 10 tysięcy na dzień, wydano półtora miliona wiz, 3 tysiące zaświadczeń o przewóz zwłok, urn lub szczątków ludzkich, 23 tysiące Kart Polaka ułatwiających Polakom na Wschodzie przekraczanie granic. Łącznie Polska ma 34 konsulaty generalne w 17 państwach świata, 57 wydziałów konsularnych i samodzielnych stanowisk w ambasadach oraz 229 konsulów honorowych.

Piotr Pyzik (PiS) mówił, że wątpliwości budzi "sposób funkcjonowania i powierzenie przestrzeni konsularnej konsulom honorowym", zwłaszcza w kontekście sposobu weryfikacji osób przed nadaniem im tytułu. Zwrócił też uwagę, że w projekcie powinna zostać podkreślona misja konsula m.in. w zakresie współpracy z Polonią oraz promocji polskiej gospodarki. "Woła o pomstę do nieba kwestia już symbolicznego przykładu, gdzie w Chinach 400 pracowników przestrzeni dyplomatycznej Republiki Federalnej Niemiec to są przedstawiciele biznesu czy przemysłu niemieckiego, a naszych pracowników jest tam siedmioro czy ośmioro" - podkreślił poseł.

Mirosław Pawlak (PSL) uznał, że projekt w znacznym stopniu usprawni funkcjonowanie urzędów konsularnych, w tym w szczególności postępowania przed konsulem. "Przyczyni się w sposób wydatny do uproszczenia procedur oraz istniejących dzisiaj przeszkód formalnych" - mówił. Poseł podkreślił, że nowa regulacja wprowadzi także dodatkowe gwarancje w zakresie ochrony praw polskich obywateli.

Adam Kępiński (SLD) mówił, że projekt jest przemyślany, spójny i komplementarny "jak rzadko kiedy". W jego ocenie szczególnie istotne dla obywatela za granicą będzie uregulowanie postępowania przed konsulem oraz wskazanie maksymalnych stawek opłat konsularnych.

Głosu podczas debaty nie zabrał przedstawiciel klubu Zjednoczona Prawica.

Nowak-Far odnosząc się do kwestii rozszerzenia uprawnień konsulów honorowych tłumaczył, że inicjator projektu miał na myśli proste funkcje notarialne. Przykładem takiej czynności - według wiceszefa MSZ - jest notarialne potwierdzenie własnoręczności podpisu. "Nie chodzi tutaj z pewnością o powierzanie konsulom honorowym funkcji w zakresie wiz" - zapewnił. (PAP)

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA