REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady naboru na urzędnika konsularnego

Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowościami zaproponowanymi w projekcie są definicje urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego, uregulowanie zakresu pomocy konsularnej oraz warunków, jakie musi spełniać kandydat na urzędnika konsularnego. Projekt przewiduje także możliwość upoważnienia niektórych konsulów honorowych do wykonywania nieskomplikowanych czynności notarialnych. Według wiceministra spraw zagranicznych projektowana ustawa uwypukla rolę interwencyjną konsula w sytuacjach stosunkowo nowych - zagrożeń dla turystów oraz dyskryminacji polskich emigrantów.

Większość klubów za skierowaniem projektu Prawa konsularnego do prac w komisji

Większość klubów opowiedziało się w środę za skierowaniem rządowego projektu nowego prawa konsularnego do dalszych prac w komisji. W czasie dyskusji w Sejmie klub PiS miał zastrzeżenia do pomysłu rozszerzenia funkcji konsulów honorowych.

REKLAMA

Projektem ma się zająć komisja spraw zagranicznych.

Wiceszef MSZ Artur Nowak-Far mówił w Sejmie, że potrzeba zastąpienia ustawy o funkcjach konsulów RP sprzed ponad 30 lat nowym aktem prawnym podyktowane jest koniecznością dostosowania uregulowań do wymogów konstytucyjnych. Nawiązał do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z października 2014 r., który za niekonstytucyjny przepis ustawy umożliwiający uregulowanie postępowania przed konsulem na poziomie pozaustawowym.

Polecamy serwis: Kadry i płace

REKLAMA

Nowak-Far podkreślił, że projekt nowej ustawy realizuje rozstrzygnięcie TK i wypełnia lukę prawną, "poświęcając wiele wagi postępowaniu przed konsulem", ulepszając przy tym regulacje w tej materii. Jak mówił, projekt określa misję konsula wskazując jego zadania: ochronę interesów RP i obywateli za granicą, umacnianie więzi między RP a jej obywatelami i osobami pochodzenia polskiego zamieszkałymi w państwie przyjmującym, a także popieranie rozwoju współpracy gospodarczej oraz współpracy naukowej, technicznej i kulturalnej pomiędzy RP a państwem przyjmującym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowościami - jak mówił - zaproponowanymi w projekcie są definicje urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego, uregulowanie zakresu pomocy konsularnej oraz warunków, jakie musi spełniać kandydat na urzędnika konsularnego. Projekt przewiduje także możliwość upoważnienia niektórych konsulów honorowych do wykonywania nieskomplikowanych czynności notarialnych. Według wiceministra spraw zagranicznych projektowana ustawa uwypukla rolę interwencyjną konsula w sytuacjach stosunkowo nowych - zagrożeń dla turystów oraz dyskryminacji polskich emigrantów.

Ze zobowiązań międzynarodowych - jak mówił - wynika umieszczony w projekcie ustawy zapis o obowiązku udzielania przez konsula pomocy konsularnej obywatelom państw członkowskich UE, które nie mają w danym kraju przedstawiciela dyplomatycznego ani urzędu konsularnego.

Poseł Jan Rzymełka (PO) ocenił, że rządowy projekt jest dobrze przygotowany, bo udało się w nim skonsolidować całość rozwiązań obejmujących rozległą aktywność konsula. "Rzadko się zdarza, że ustawy konsolidują rozproszone ustawodawstwo. Najczęściej w Sejmie mamy ustawy, które pogłębiają, uszczegółowiają i rodzą nowe ustawy szczegółowe" - mówił.

Rzymełka podkreślił wagę i intensywność pracy korpusu konsularnego; według zaprezentowanych przez niego danych w zeszłym roku zarejestrowano ponad 2 miliony czynności konsularnych, ponad 10 tysięcy na dzień, wydano półtora miliona wiz, 3 tysiące zaświadczeń o przewóz zwłok, urn lub szczątków ludzkich, 23 tysiące Kart Polaka ułatwiających Polakom na Wschodzie przekraczanie granic. Łącznie Polska ma 34 konsulaty generalne w 17 państwach świata, 57 wydziałów konsularnych i samodzielnych stanowisk w ambasadach oraz 229 konsulów honorowych.

Piotr Pyzik (PiS) mówił, że wątpliwości budzi "sposób funkcjonowania i powierzenie przestrzeni konsularnej konsulom honorowym", zwłaszcza w kontekście sposobu weryfikacji osób przed nadaniem im tytułu. Zwrócił też uwagę, że w projekcie powinna zostać podkreślona misja konsula m.in. w zakresie współpracy z Polonią oraz promocji polskiej gospodarki. "Woła o pomstę do nieba kwestia już symbolicznego przykładu, gdzie w Chinach 400 pracowników przestrzeni dyplomatycznej Republiki Federalnej Niemiec to są przedstawiciele biznesu czy przemysłu niemieckiego, a naszych pracowników jest tam siedmioro czy ośmioro" - podkreślił poseł.

Mirosław Pawlak (PSL) uznał, że projekt w znacznym stopniu usprawni funkcjonowanie urzędów konsularnych, w tym w szczególności postępowania przed konsulem. "Przyczyni się w sposób wydatny do uproszczenia procedur oraz istniejących dzisiaj przeszkód formalnych" - mówił. Poseł podkreślił, że nowa regulacja wprowadzi także dodatkowe gwarancje w zakresie ochrony praw polskich obywateli.

Adam Kępiński (SLD) mówił, że projekt jest przemyślany, spójny i komplementarny "jak rzadko kiedy". W jego ocenie szczególnie istotne dla obywatela za granicą będzie uregulowanie postępowania przed konsulem oraz wskazanie maksymalnych stawek opłat konsularnych.

Głosu podczas debaty nie zabrał przedstawiciel klubu Zjednoczona Prawica.

Nowak-Far odnosząc się do kwestii rozszerzenia uprawnień konsulów honorowych tłumaczył, że inicjator projektu miał na myśli proste funkcje notarialne. Przykładem takiej czynności - według wiceszefa MSZ - jest notarialne potwierdzenie własnoręczności podpisu. "Nie chodzi tutaj z pewnością o powierzanie konsulom honorowym funkcji w zakresie wiz" - zapewnił. (PAP)

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

REKLAMA

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie. Zadania gmin związane zrealizowaniem bonu senioralnego. Co powinno znaleźć się w sprawozdaniu dotyczącym realizowania bonu senioralnego? Jak będą finansowane zadania z zakresu bonu senioralnego?

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Ustawa z podpisem prezydenta

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Ustawa z podpisem prezydenta Andrzeja Dudy. Chodzi o zrównanie praw wszystkich kół gospodyń wiejskich, jeśli chodzi o ich dostęp do rozwiązań zawartych w ustawie o KGW z 9 listopada 2018 roku.

REKLAMA

MRPiPS: "Premia społeczna" - granty dla samorządów na usługi społeczne. Wnioski można składać do końca października

MRPiPS: "Premia społeczna" - granty dla samorządów na usługi społeczne. Wnioski można składać do końca października. JST mogą uzyskać do 350 tys. zł. 1 października Fundacja Fundusz Współpracy uruchomiła kolejną pulę środków dla samorządów na zakup usług społecznych.

Płaca minimalna 2025. Kwota brutto i netto

Płaca minimalna 2025. Kwota brutto i netto. Ile będzie wynosić wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę netto (na rękę) w 2025 r.? W Dzienniku Ustaw opublikowano stosowne rozporządzenie. Które umowy muszą mieć minimum minimalną stawkę godzinową? 

REKLAMA