REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady naboru na urzędnika konsularnego

Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowościami zaproponowanymi w projekcie są definicje urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego, uregulowanie zakresu pomocy konsularnej oraz warunków, jakie musi spełniać kandydat na urzędnika konsularnego. Projekt przewiduje także możliwość upoważnienia niektórych konsulów honorowych do wykonywania nieskomplikowanych czynności notarialnych. Według wiceministra spraw zagranicznych projektowana ustawa uwypukla rolę interwencyjną konsula w sytuacjach stosunkowo nowych - zagrożeń dla turystów oraz dyskryminacji polskich emigrantów.

Większość klubów za skierowaniem projektu Prawa konsularnego do prac w komisji

Większość klubów opowiedziało się w środę za skierowaniem rządowego projektu nowego prawa konsularnego do dalszych prac w komisji. W czasie dyskusji w Sejmie klub PiS miał zastrzeżenia do pomysłu rozszerzenia funkcji konsulów honorowych.

REKLAMA

Projektem ma się zająć komisja spraw zagranicznych.

Wiceszef MSZ Artur Nowak-Far mówił w Sejmie, że potrzeba zastąpienia ustawy o funkcjach konsulów RP sprzed ponad 30 lat nowym aktem prawnym podyktowane jest koniecznością dostosowania uregulowań do wymogów konstytucyjnych. Nawiązał do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z października 2014 r., który za niekonstytucyjny przepis ustawy umożliwiający uregulowanie postępowania przed konsulem na poziomie pozaustawowym.

Polecamy serwis: Kadry i płace

REKLAMA

Nowak-Far podkreślił, że projekt nowej ustawy realizuje rozstrzygnięcie TK i wypełnia lukę prawną, "poświęcając wiele wagi postępowaniu przed konsulem", ulepszając przy tym regulacje w tej materii. Jak mówił, projekt określa misję konsula wskazując jego zadania: ochronę interesów RP i obywateli za granicą, umacnianie więzi między RP a jej obywatelami i osobami pochodzenia polskiego zamieszkałymi w państwie przyjmującym, a także popieranie rozwoju współpracy gospodarczej oraz współpracy naukowej, technicznej i kulturalnej pomiędzy RP a państwem przyjmującym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowościami - jak mówił - zaproponowanymi w projekcie są definicje urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego, uregulowanie zakresu pomocy konsularnej oraz warunków, jakie musi spełniać kandydat na urzędnika konsularnego. Projekt przewiduje także możliwość upoważnienia niektórych konsulów honorowych do wykonywania nieskomplikowanych czynności notarialnych. Według wiceministra spraw zagranicznych projektowana ustawa uwypukla rolę interwencyjną konsula w sytuacjach stosunkowo nowych - zagrożeń dla turystów oraz dyskryminacji polskich emigrantów.

Ze zobowiązań międzynarodowych - jak mówił - wynika umieszczony w projekcie ustawy zapis o obowiązku udzielania przez konsula pomocy konsularnej obywatelom państw członkowskich UE, które nie mają w danym kraju przedstawiciela dyplomatycznego ani urzędu konsularnego.

Poseł Jan Rzymełka (PO) ocenił, że rządowy projekt jest dobrze przygotowany, bo udało się w nim skonsolidować całość rozwiązań obejmujących rozległą aktywność konsula. "Rzadko się zdarza, że ustawy konsolidują rozproszone ustawodawstwo. Najczęściej w Sejmie mamy ustawy, które pogłębiają, uszczegółowiają i rodzą nowe ustawy szczegółowe" - mówił.

Rzymełka podkreślił wagę i intensywność pracy korpusu konsularnego; według zaprezentowanych przez niego danych w zeszłym roku zarejestrowano ponad 2 miliony czynności konsularnych, ponad 10 tysięcy na dzień, wydano półtora miliona wiz, 3 tysiące zaświadczeń o przewóz zwłok, urn lub szczątków ludzkich, 23 tysiące Kart Polaka ułatwiających Polakom na Wschodzie przekraczanie granic. Łącznie Polska ma 34 konsulaty generalne w 17 państwach świata, 57 wydziałów konsularnych i samodzielnych stanowisk w ambasadach oraz 229 konsulów honorowych.

Piotr Pyzik (PiS) mówił, że wątpliwości budzi "sposób funkcjonowania i powierzenie przestrzeni konsularnej konsulom honorowym", zwłaszcza w kontekście sposobu weryfikacji osób przed nadaniem im tytułu. Zwrócił też uwagę, że w projekcie powinna zostać podkreślona misja konsula m.in. w zakresie współpracy z Polonią oraz promocji polskiej gospodarki. "Woła o pomstę do nieba kwestia już symbolicznego przykładu, gdzie w Chinach 400 pracowników przestrzeni dyplomatycznej Republiki Federalnej Niemiec to są przedstawiciele biznesu czy przemysłu niemieckiego, a naszych pracowników jest tam siedmioro czy ośmioro" - podkreślił poseł.

Mirosław Pawlak (PSL) uznał, że projekt w znacznym stopniu usprawni funkcjonowanie urzędów konsularnych, w tym w szczególności postępowania przed konsulem. "Przyczyni się w sposób wydatny do uproszczenia procedur oraz istniejących dzisiaj przeszkód formalnych" - mówił. Poseł podkreślił, że nowa regulacja wprowadzi także dodatkowe gwarancje w zakresie ochrony praw polskich obywateli.

Adam Kępiński (SLD) mówił, że projekt jest przemyślany, spójny i komplementarny "jak rzadko kiedy". W jego ocenie szczególnie istotne dla obywatela za granicą będzie uregulowanie postępowania przed konsulem oraz wskazanie maksymalnych stawek opłat konsularnych.

Głosu podczas debaty nie zabrał przedstawiciel klubu Zjednoczona Prawica.

Nowak-Far odnosząc się do kwestii rozszerzenia uprawnień konsulów honorowych tłumaczył, że inicjator projektu miał na myśli proste funkcje notarialne. Przykładem takiej czynności - według wiceszefa MSZ - jest notarialne potwierdzenie własnoręczności podpisu. "Nie chodzi tutaj z pewnością o powierzanie konsulom honorowym funkcji w zakresie wiz" - zapewnił. (PAP)

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA