REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady naboru na urzędnika konsularnego

Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowościami zaproponowanymi w projekcie są definicje urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego, uregulowanie zakresu pomocy konsularnej oraz warunków, jakie musi spełniać kandydat na urzędnika konsularnego. Projekt przewiduje także możliwość upoważnienia niektórych konsulów honorowych do wykonywania nieskomplikowanych czynności notarialnych. Według wiceministra spraw zagranicznych projektowana ustawa uwypukla rolę interwencyjną konsula w sytuacjach stosunkowo nowych - zagrożeń dla turystów oraz dyskryminacji polskich emigrantów.

Większość klubów za skierowaniem projektu Prawa konsularnego do prac w komisji

Większość klubów opowiedziało się w środę za skierowaniem rządowego projektu nowego prawa konsularnego do dalszych prac w komisji. W czasie dyskusji w Sejmie klub PiS miał zastrzeżenia do pomysłu rozszerzenia funkcji konsulów honorowych.

REKLAMA

Projektem ma się zająć komisja spraw zagranicznych.

Wiceszef MSZ Artur Nowak-Far mówił w Sejmie, że potrzeba zastąpienia ustawy o funkcjach konsulów RP sprzed ponad 30 lat nowym aktem prawnym podyktowane jest koniecznością dostosowania uregulowań do wymogów konstytucyjnych. Nawiązał do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z października 2014 r., który za niekonstytucyjny przepis ustawy umożliwiający uregulowanie postępowania przed konsulem na poziomie pozaustawowym.

Polecamy serwis: Kadry i płace

REKLAMA

Nowak-Far podkreślił, że projekt nowej ustawy realizuje rozstrzygnięcie TK i wypełnia lukę prawną, "poświęcając wiele wagi postępowaniu przed konsulem", ulepszając przy tym regulacje w tej materii. Jak mówił, projekt określa misję konsula wskazując jego zadania: ochronę interesów RP i obywateli za granicą, umacnianie więzi między RP a jej obywatelami i osobami pochodzenia polskiego zamieszkałymi w państwie przyjmującym, a także popieranie rozwoju współpracy gospodarczej oraz współpracy naukowej, technicznej i kulturalnej pomiędzy RP a państwem przyjmującym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowościami - jak mówił - zaproponowanymi w projekcie są definicje urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego, uregulowanie zakresu pomocy konsularnej oraz warunków, jakie musi spełniać kandydat na urzędnika konsularnego. Projekt przewiduje także możliwość upoważnienia niektórych konsulów honorowych do wykonywania nieskomplikowanych czynności notarialnych. Według wiceministra spraw zagranicznych projektowana ustawa uwypukla rolę interwencyjną konsula w sytuacjach stosunkowo nowych - zagrożeń dla turystów oraz dyskryminacji polskich emigrantów.

Ze zobowiązań międzynarodowych - jak mówił - wynika umieszczony w projekcie ustawy zapis o obowiązku udzielania przez konsula pomocy konsularnej obywatelom państw członkowskich UE, które nie mają w danym kraju przedstawiciela dyplomatycznego ani urzędu konsularnego.

Poseł Jan Rzymełka (PO) ocenił, że rządowy projekt jest dobrze przygotowany, bo udało się w nim skonsolidować całość rozwiązań obejmujących rozległą aktywność konsula. "Rzadko się zdarza, że ustawy konsolidują rozproszone ustawodawstwo. Najczęściej w Sejmie mamy ustawy, które pogłębiają, uszczegółowiają i rodzą nowe ustawy szczegółowe" - mówił.

Rzymełka podkreślił wagę i intensywność pracy korpusu konsularnego; według zaprezentowanych przez niego danych w zeszłym roku zarejestrowano ponad 2 miliony czynności konsularnych, ponad 10 tysięcy na dzień, wydano półtora miliona wiz, 3 tysiące zaświadczeń o przewóz zwłok, urn lub szczątków ludzkich, 23 tysiące Kart Polaka ułatwiających Polakom na Wschodzie przekraczanie granic. Łącznie Polska ma 34 konsulaty generalne w 17 państwach świata, 57 wydziałów konsularnych i samodzielnych stanowisk w ambasadach oraz 229 konsulów honorowych.

Piotr Pyzik (PiS) mówił, że wątpliwości budzi "sposób funkcjonowania i powierzenie przestrzeni konsularnej konsulom honorowym", zwłaszcza w kontekście sposobu weryfikacji osób przed nadaniem im tytułu. Zwrócił też uwagę, że w projekcie powinna zostać podkreślona misja konsula m.in. w zakresie współpracy z Polonią oraz promocji polskiej gospodarki. "Woła o pomstę do nieba kwestia już symbolicznego przykładu, gdzie w Chinach 400 pracowników przestrzeni dyplomatycznej Republiki Federalnej Niemiec to są przedstawiciele biznesu czy przemysłu niemieckiego, a naszych pracowników jest tam siedmioro czy ośmioro" - podkreślił poseł.

Mirosław Pawlak (PSL) uznał, że projekt w znacznym stopniu usprawni funkcjonowanie urzędów konsularnych, w tym w szczególności postępowania przed konsulem. "Przyczyni się w sposób wydatny do uproszczenia procedur oraz istniejących dzisiaj przeszkód formalnych" - mówił. Poseł podkreślił, że nowa regulacja wprowadzi także dodatkowe gwarancje w zakresie ochrony praw polskich obywateli.

Adam Kępiński (SLD) mówił, że projekt jest przemyślany, spójny i komplementarny "jak rzadko kiedy". W jego ocenie szczególnie istotne dla obywatela za granicą będzie uregulowanie postępowania przed konsulem oraz wskazanie maksymalnych stawek opłat konsularnych.

Głosu podczas debaty nie zabrał przedstawiciel klubu Zjednoczona Prawica.

Nowak-Far odnosząc się do kwestii rozszerzenia uprawnień konsulów honorowych tłumaczył, że inicjator projektu miał na myśli proste funkcje notarialne. Przykładem takiej czynności - według wiceszefa MSZ - jest notarialne potwierdzenie własnoręczności podpisu. "Nie chodzi tutaj z pewnością o powierzanie konsulom honorowym funkcji w zakresie wiz" - zapewnił. (PAP)

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA