REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy mają zmniejszyć skalę otyłości w Polsce

lekarz, zdrowie
lekarz, zdrowie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projektowana ustawa ma wzmocnić mechanizmy diagnozowania problemów zdrowia publicznego i racjonalnego planowania interwencji, które będą wytyczną do działań podmiotów odpowiedzialnych za prowadzenie polityki zdrowotnej, w tym jednostek samorządu terytorialnego, NFZ, służby medycyny pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, kuratoriów oświaty, szkół czy uczelni wyższych" - czytamy w uzasadnieniu. Nowe przepisy mają też ułatwić wspieranie jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności małych gmin, w realizowaniu ustawowych obowiązków związanych z promowaniem i ochroną zdrowia

Projektem ustawy o zdrowiu publicznym zajmie się Komitet Stały RM

Komitet Stały Rady Ministrów ma zająć się w czwartek projektem ustawy o zdrowiu publicznym. Dołączony do niego projekt Narodowego Programu Zdrowia zakłada m.in. zmniejszenie w najbliższych latach skali otyłości w Polsce i odsetka osób szkodliwie pijących alkohol.

REKLAMA

O tym, że projekt trafi pod obrady komitetu, poinformował PAP resort zdrowia.

Projekt przygotowany został przez specjalnie w tym celu powołaną pełnomocniczkę rządu, wiceminister zdrowia Beatę Małecką-Liberę.

W uzasadnieniu projektu zapisano, że dzięki realizacji określonych w nim zadań możliwa będzie "znacząca poprawa sytuacji zdrowotnej" polskiego społeczeństwa.

REKLAMA

"Projektowana ustawa wzmocni mechanizmy diagnozowania problemów zdrowia publicznego i racjonalnego planowania interwencji, które będą wytyczną do działań podmiotów odpowiedzialnych za prowadzenie polityki zdrowotnej, w tym jednostek samorządu terytorialnego, NFZ, służby medycyny pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, kuratoriów oświaty, szkół czy uczelni wyższych" - czytamy w uzasadnieniu. Nowe przepisy mają też ułatwić wspieranie jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności małych gmin, w realizowaniu ustawowych obowiązków związanych z promowaniem i ochroną zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada utworzenie stanowiska Pełnomocnika Rządu ds. Zdrowia Publicznego. Ma on być w randze wiceministra zdrowia, powoływać i odwoływać go będzie premier. Do zadań pełnomocnika będzie należało m.in. przygotowywanie projektów Narodowego Programu Zdrowia (NPZ) - strategicznego dokumentu w zakresie polityki zdrowia publicznego - oraz gromadzenie informacji dotyczących sytuacji zdrowotnej społeczeństwa.

Pełnomocnik ma też sygnalizować właściwym organom i podmiotom potrzebę podjęcia określonych zadań z zakresu zdrowia publicznego, a także sporządzać informację o zadaniach z zakresu zdrowia publicznego, zrealizowanych w danym roku na podstawie NPZ.

Zgodnie z projektem powołana miałaby zostać także Rada do Spraw Zdrowia Publicznego - jako organ opiniodawczo-doradczy pełnomocnika. Do jej zadań ma należeć m.in. opiniowanie projektów NPZ i przedstawianie pełnomocnikowi propozycji zadań w zakresie zdrowia publicznego.

W skład rady weszliby m.in. przedstawiciele prezydenta, ministrów i konsultanci krajowy w dziedzinach: zdrowia publicznego, epidemiologii, chorób zakaźnych, kardiologii, onkologii klinicznej, diabetologii, psychiatrii, medycyny pracy, zdrowia środowiskowego oraz pielęgniarstwa.

Zobacz również: Nowe wzory książeczki zdrowia dziecka i karty przebiegu ciąży

W Radzie zasiedliby też m.in. przedstawiciele samorządu terytorialnego, PAN, NFZ, Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, rzecznika Praw Pacjenta, NIZP - PZH, GIS, a także samorządów lekarzy, pielęgniarek, aptekarzy i diagnostów laboratoryjnych.

Projekt przewiduje, że NPZ, w drodze rozporządzenia, ustanawiać będzie rząd. Ma to być strategiczny dokument, oparty na współdziałaniu organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych.

NPZ ma być przyjmowany na czas nie krótszy niż pięć lat. Określanie sposobów realizacji jego celów oraz bieżąca koordynacja działań wynikających z programu ma należeć do Komitetu Sterującego NPZ. W skład Komitetu ma wejść pełnomocnik rządu oraz przedstawiciele ministrów.

W dołączonym do projektu ustawy projekcie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 zapisano, że jego celem strategicznym jest "wydłużenie życia, poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności oraz zmniejszenie nierówności społecznych w zdrowiu".

Wśród efektów realizacji NPZ wymieniono: zatrzymanie wzrostu otyłości i cukrzycy do 2025 r., dalsze zmniejszenie odsetka palących (o 2 proc. w ciągu 5 lat); zmniejszenie odsetka osób nieuprawiających aktywności fizycznej (o 10 proc. do 2025 r.)z zmniejszenie liczby osób pijących szkodliwie alkohol (także o 10 proc. do 2025 r.), zmniejszenie różnicy w przeciętnej długości życia między kobietami a mężczyznami z 8 lat do 6 lat, a także ograniczenie nierówności społecznych w zdrowiu.

W latach 2016-2025 maksymalny limit wydatków będących skutkiem finansowym ustawy dla budżetu państwa ustalono na poziomie blisko 2,9 mld zł. Wydatki związane z realizacją NPZ to 1,5 mld zł.

W projekcie ustawy zapisano, że zadania z zakresu zdrowia publicznego są finansowane ze środków pozostających w dyspozycji ministra zdrowia, innych ministrów, centralnych organów administracji rządowej, agencji wykonawczych i państwowych jednostek organizacyjnych realizujących zadania z zakresu zdrowia publicznego a także ze środków jednostek samorządu terytorialnego.

W projekcie skierowanym do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów nie ma znajdującego się we wcześniejszej wersji zapisu o tym, że zadania określone w NPZ będą finansowane z Funduszu Zdrowia Publicznego. Ze środków tego funduszu miały być finansowane m.in. koszty wdrażania Krajowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowego Programu Ograniczania Następstw Zdrowotnych Palenia Tytoniu oraz Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.

Zgodnie z wyjściowym projektem ustawy Fundusz Zdrowia Publicznego miał być zasilany m.in. 1 proc. wpływów z akcyzy od napojów alkoholowych, 0,5 proc. wpływów z akcyzy od wyrobów tytoniowych oraz 3 proc. wpływów z gier hazardowych objętych monopolem państwa. Dysponentem funduszu miał być minister zdrowia.(PAP)

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? W jakich przypadkach pracodawca będzie mógł rozwiązać umowę o pracę z winy pracownika, a w jakich bez winy pracownika? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Wnioski do 17 marca 2025 r.

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Ruszyła II edycja konkursu dla gmin. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznaczy blisko 100 mln zł z Unii Europejskiej na Społeczne Agencje Najmu Wnioski do 17 marca 2025 r. Kto może wystąpić o dofinansowanie? Ile wynosi dofinansowanie?

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem. Resort rodziny 31 stycznia opublikował wyniki VI tury naboru ciągłego w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029. Zgodnie z danymi resortu rodziny, poziom użłobkowienia w Polsce wynosi już 40,11 proc. Pod koniec 2023 r. wynosił 36 proc.

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej?

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej? Czym jest siła wyższa? Kiedy pracownik powinien poinformować pracodawcę o taki zwolnieniu? Czy dni przeznaczone na zwolnienie z powodu działania siły wyższej przechodzą na kolejny rok?

REKLAMA

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. 31 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Finansów, które wprowadza m.in. nowe wzory sporządzania sprawozdań przez JST. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Amortyzacja środków trwałych

Czym są środki trwałe? Czym jest amortyzacja? Co jest wartością początkową środka trwałego? Co należy uwzględnić przy amortyzacji środka trwałego? Jakie wyróżniamy metody amortyzacji środków trwałych?

Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

REKLAMA

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

REKLAMA