REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej formularzy przy pracach nad budżetem na 2016 rok

Subskrybuj nas na Youtube
Budżet 2016/ Fot. Fotolia
Budżet 2016/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W odniesieniu do ubiegłorocznego rozporządzenia (nota budżetowa jest przygotowywana wiosną każdego roku) ograniczono liczbę formularzy związanych z przygotowywaniem materiałów budżetowych. Stanie się to dzięki rezygnacji z niektórych formularzy (np. RZ-13 - środki na zasilenie Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich), połączenie części z nich (np. połączenie formularzy dotyczących wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe DPO i celowe DCE w jeden formularz DPC).

Resort finansów skierował notę budżetową do uzgodnień

Ministerstwo Finansów skierowało do uzgodnień tzw. notę budżetową. Chodzi o projekt rozporządzenia regulującego zasady opracowywania materiałów do budżetu państwa na przyszły rok. Ograniczono liczbę formularzy, które muszą odesłać do MF dysponenci poszczególnych części budżetu.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt rozporządzenia dotyczy szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2016.

"Materiały do projektu budżetu państwa zostaną opracowane przez dysponentów części budżetowych na podstawie przyjętych przez Radę Ministrów założeń do projektu budżetu państwa i wstępnych kwot wydatków dla poszczególnych części budżetowych oraz zadań realizowanych w ramach programów i projektów dofinansowywanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, Mechanizmów Finansowych oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy" - napisano w uzasadnieniu do rozporządzenia.

Zobacz również: Wynagrodzenie nauczycieli - stawki minimalne od 1 września 2015 r.

REKLAMA

MF wyjaśniło, że w odniesieniu do ubiegłorocznego rozporządzenia (nota budżetowa jest przygotowywana wiosną każdego roku) ograniczono liczbę formularzy związanych z przygotowywaniem materiałów budżetowych. Stanie się to dzięki rezygnacji z niektórych formularzy (np. RZ-13 - środki na zasilenie Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich), połączenie części z nich (np. połączenie formularzy dotyczących wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe DPO i celowe DCE w jeden formularz DPC).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektem niektóre formularze zostaną zmodyfikowane. Stanie się tak na przykład w przypadku formularza PFC-FUS, który jest planem finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Z pozycji "pozostałe przychody" zostanie wyodrębniona pozycja "wpłaty z OFE", co jest uwarunkowane znaczną wielkością tych wpłat.

Według resortu finansów zmiany dotyczące liczby formularzy są wynikiem m.in. postulatów uczestników procesu budżetowego w zakresie ograniczenia informacji, które powielają się w tych formularzach lub w innych informacjach przekazywanych do Ministerstwa Finansów.

MF wyjaśniło ponadto w uzasadnieniu do projektu, że dokument przewiduje także rozwiązanie mające na celu uproszczenie procesu planowania i wykonywania budżetu. Chodzi o przepisy dotyczące zagregowanego planowania niektórych wydatków bieżących jednostek budżetowych.

"W rozporządzeniu został również wprowadzony przepis dotyczący określenia wysokości środków przeznaczonych na zadanie polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej" - napisano. (PAP)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA