Uproszczenia w szkoleniach kierowców służb mundurowych
REKLAMA
REKLAMA
Sejm za uproszczeniem szkoleń kierowców w służbach mundurowych
Sejm znowelizował w czwartek ustawę o kierujących pojazdami, która uprości szkolenia kierowców w służbach mundurowych i w Ochotniczych Strażach Pożarnych. Zaproponowane przez grupę posłów zmiany przepisów mają dać duże oszczędności.
REKLAMA
REKLAMA
Według przyjętej jednogłośnie nowelizacji, kierujący pojazdami funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz kierowcy w Ochotniczych Strażach Pożarnych nie będą mieli obowiązku ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przeprowadzonego przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Taki obowiązek nakładała na nich ustawa o kierujących pojazdami z 2011 r.
W uzasadnieniu projektu nowelizacji podpisanego przez przedstawicieli różnych klubów wskazano, że celem ustawy z 2011 r. była troska o bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz minimalizacja korupcji i nierzetelnych szkoleń. Dlatego przyjęto w niej (odraczając spełnienie tych obowiązków do 4 stycznia 2016 r.) bardzo kosztowne zasady szkolenia kierowców pojazdów uprzywilejowanych lub przewożących wartości pieniężne. Obowiązek ten objął również kierowców służb mundurowych i ochotniczych straży pożarnych, mimo że - jak wskazywali autorzy nowelizacji - dotychczasowy system szkoleń tych kierowców nie spotykał się z negatywnymi ocenami.
Według uzasadnienia do noweli obecne rozwiązanie ustawowe stwarza sytuację, w której kierowcy samochodów uprzywilejowanych służb mundurowych i OSP muszą przechodzić szkolenie dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi dwukrotnie. Kierowcy ci przechodzą już takie szkolenia w ramach szkoleń wewnętrznych.
Zdaniem wnioskodawców przewidziany w ustawie z 2011 r. system jest kosztowny, a nie ma gwarancji, by w przypadku służb mundurowych i OSP zapewnił lepsze wyniki od już istniejących. Ocenia się go na 2-3 tys. zł od osoby (nie licząc kosztów dowozu kursantów itp.). Obciąży to budżety gmin, które mają ustawowy obowiązek pokrycia kosztów związanych z utrzymaniem gotowości bojowej OSP. Przy kilkunastu tysiącach OSP, liczba szkoleń kierowców będzie bardzo duża. Związane jest to z koniecznością zapewnienia obsady przynajmniej po 2-3 kierowców na każdy pojazd.
"Mimo większej liczby wyjazdów pojazdów uprzywilejowanych, odnotowujemy bardzo niską liczbę wypadków z ich udziałem; jest ich kilkanaście rocznie, tymczasem przeszkoleniu miałoby podlegać od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy osób" - mówił podczas majowego posiedzenia komisji infrastruktury Waldemar Pawlak (PSL). Dodał, że obecne przepisy "to przykład rażącej nadregulacji".
Posłowie komisji wskazywali wówczas, że obecny przepis jest nieżyciowy; UE nie wymaga go od Polski, a jego beneficjentami są ośrodki szkolenia.
Zobacz również: Emerytury i renty mundurowe 2015/2016 - ważniejsze wskaźniki i stawki
Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB
"Rezygnacja z dodatkowego szkolenia przyniesie oszczędności ponad 200 mln złotych i było to obliczone bez dodatkowych służb, jak Służba Więzienna i Inspekcja Transportu Drogowego. Będzie to więc kwota bardzo duża, przekraczająca kwotę 200 mln złotych, zaoszczędzona z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego" - wskazywała Aldona Młyńczak (PO).
Nowelizacja trafi teraz do Senatu, zmiana ma wejść w życie 14 dni od jej ogłoszenia. (PAP)
mja/ sta/ gdyj/ par/
REKLAMA
REKLAMA