REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenia w szkoleniach kierowców służb mundurowych

Samochód, prawo/ Fot. Fotolia
Samochód, prawo/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według przyjętej jednogłośnie przez Sejm nowelizacji, kierujący pojazdami funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz kierowcy w Ochotniczych Strażach Pożarnych nie będą mieli obowiązku ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przeprowadzonego przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Taki obowiązek nakładała na nich ustawa o kierujących pojazdami z 2011 r.

Sejm za uproszczeniem szkoleń kierowców w służbach mundurowych

Sejm znowelizował w czwartek ustawę o kierujących pojazdami, która uprości szkolenia kierowców w służbach mundurowych i w Ochotniczych Strażach Pożarnych. Zaproponowane przez grupę posłów zmiany przepisów mają dać duże oszczędności.

REKLAMA

REKLAMA

Według przyjętej jednogłośnie nowelizacji, kierujący pojazdami funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz kierowcy w Ochotniczych Strażach Pożarnych nie będą mieli obowiązku ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przeprowadzonego przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Taki obowiązek nakładała na nich ustawa o kierujących pojazdami z 2011 r.

W uzasadnieniu projektu nowelizacji podpisanego przez przedstawicieli różnych klubów wskazano, że celem ustawy z 2011 r. była troska o bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz minimalizacja korupcji i nierzetelnych szkoleń. Dlatego przyjęto w niej (odraczając spełnienie tych obowiązków do 4 stycznia 2016 r.) bardzo kosztowne zasady szkolenia kierowców pojazdów uprzywilejowanych lub przewożących wartości pieniężne. Obowiązek ten objął również kierowców służb mundurowych i ochotniczych straży pożarnych, mimo że - jak wskazywali autorzy nowelizacji - dotychczasowy system szkoleń tych kierowców nie spotykał się z negatywnymi ocenami.

Według uzasadnienia do noweli obecne rozwiązanie ustawowe stwarza sytuację, w której kierowcy samochodów uprzywilejowanych służb mundurowych i OSP muszą przechodzić szkolenie dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi dwukrotnie. Kierowcy ci przechodzą już takie szkolenia w ramach szkoleń wewnętrznych.

Zdaniem wnioskodawców przewidziany w ustawie z 2011 r. system jest kosztowny, a nie ma gwarancji, by w przypadku służb mundurowych i OSP zapewnił lepsze wyniki od już istniejących. Ocenia się go na 2-3 tys. zł od osoby (nie licząc kosztów dowozu kursantów itp.). Obciąży to budżety gmin, które mają ustawowy obowiązek pokrycia kosztów związanych z utrzymaniem gotowości bojowej OSP. Przy kilkunastu tysiącach OSP, liczba szkoleń kierowców będzie bardzo duża. Związane jest to z koniecznością zapewnienia obsady przynajmniej po 2-3 kierowców na każdy pojazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mimo większej liczby wyjazdów pojazdów uprzywilejowanych, odnotowujemy bardzo niską liczbę wypadków z ich udziałem; jest ich kilkanaście rocznie, tymczasem przeszkoleniu miałoby podlegać od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy osób" - mówił podczas majowego posiedzenia komisji infrastruktury Waldemar Pawlak (PSL). Dodał, że obecne przepisy "to przykład rażącej nadregulacji".

Posłowie komisji wskazywali wówczas, że obecny przepis jest nieżyciowy; UE nie wymaga go od Polski, a jego beneficjentami są ośrodki szkolenia.

Zobacz również: Emerytury i renty mundurowe 2015/2016 - ważniejsze wskaźniki i stawki

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

"Rezygnacja z dodatkowego szkolenia przyniesie oszczędności ponad 200 mln złotych i było to obliczone bez dodatkowych służb, jak Służba Więzienna i Inspekcja Transportu Drogowego. Będzie to więc kwota bardzo duża, przekraczająca kwotę 200 mln złotych, zaoszczędzona z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego" - wskazywała Aldona Młyńczak (PO).

Nowelizacja trafi teraz do Senatu, zmiana ma wejść w życie 14 dni od jej ogłoszenia. (PAP)

mja/ sta/ gdyj/ par/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

REKLAMA

800+ do zmiany? Ekonomista wskazuje co warto zrobić [WYWIAD]

Polska wydaje 136 mld zł na bezpośrednie świadczenia pieniężne. Płacimy coraz wyższe odsetki od długu publicznego, mamy za mało inwestycji. Gość Infor.pl, Prof. Paweł Wojciechowski proponuje, by program Rodzina 800+ zastąpić świadczeniem wspierającym rodziny o najniższym statusie materialnym.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r. Kto podlega wstępnym badaniom lekarskim? Kiedy należy wykonać kontrolne badania lekarskie? Po jakim czasie pracodawca wysyła na okresowe badania lekarskie?

Czy wynagrodzenie minimalne jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu?

Czy wynagrodzenie minimalne za pracę jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu? Czym jest minimalne wynagrodzenie za pracę i ile wynosi od 1 stycznia 2025 r.? Co składa się na minimalne wynagrodzenie za pracę?

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop? RIO wyjaśnia

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Współczynnik służący do ustalenia ekwiwalentu za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego należy ustalać odrębnie w każdym roku kalendarzowym - tak wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie.

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Komu przysługuje?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Ile wynosi? Komu przysługuje? Jakie warunki trzeba spełniać, by uzyskać dodatkowe roczne wynagrodzenie w pełnej wysokości?

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. : diety, potrącenia, nocleg

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. Jaka jest wysokość diety za dobę podróży zagranicznej oraz limit na nocleg w poszczególnych państwach? Co można potrącić z diety w trakcie podróży służbowej zagranicznej? Jak rozliczyć nocleg?

REKLAMA