REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenia w szkoleniach kierowców służb mundurowych

Samochód, prawo/ Fot. Fotolia
Samochód, prawo/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według przyjętej jednogłośnie przez Sejm nowelizacji, kierujący pojazdami funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz kierowcy w Ochotniczych Strażach Pożarnych nie będą mieli obowiązku ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przeprowadzonego przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Taki obowiązek nakładała na nich ustawa o kierujących pojazdami z 2011 r.

Sejm za uproszczeniem szkoleń kierowców w służbach mundurowych

Sejm znowelizował w czwartek ustawę o kierujących pojazdami, która uprości szkolenia kierowców w służbach mundurowych i w Ochotniczych Strażach Pożarnych. Zaproponowane przez grupę posłów zmiany przepisów mają dać duże oszczędności.

REKLAMA

REKLAMA

Według przyjętej jednogłośnie nowelizacji, kierujący pojazdami funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz kierowcy w Ochotniczych Strażach Pożarnych nie będą mieli obowiązku ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przeprowadzonego przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Taki obowiązek nakładała na nich ustawa o kierujących pojazdami z 2011 r.

W uzasadnieniu projektu nowelizacji podpisanego przez przedstawicieli różnych klubów wskazano, że celem ustawy z 2011 r. była troska o bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz minimalizacja korupcji i nierzetelnych szkoleń. Dlatego przyjęto w niej (odraczając spełnienie tych obowiązków do 4 stycznia 2016 r.) bardzo kosztowne zasady szkolenia kierowców pojazdów uprzywilejowanych lub przewożących wartości pieniężne. Obowiązek ten objął również kierowców służb mundurowych i ochotniczych straży pożarnych, mimo że - jak wskazywali autorzy nowelizacji - dotychczasowy system szkoleń tych kierowców nie spotykał się z negatywnymi ocenami.

Według uzasadnienia do noweli obecne rozwiązanie ustawowe stwarza sytuację, w której kierowcy samochodów uprzywilejowanych służb mundurowych i OSP muszą przechodzić szkolenie dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi dwukrotnie. Kierowcy ci przechodzą już takie szkolenia w ramach szkoleń wewnętrznych.

Zdaniem wnioskodawców przewidziany w ustawie z 2011 r. system jest kosztowny, a nie ma gwarancji, by w przypadku służb mundurowych i OSP zapewnił lepsze wyniki od już istniejących. Ocenia się go na 2-3 tys. zł od osoby (nie licząc kosztów dowozu kursantów itp.). Obciąży to budżety gmin, które mają ustawowy obowiązek pokrycia kosztów związanych z utrzymaniem gotowości bojowej OSP. Przy kilkunastu tysiącach OSP, liczba szkoleń kierowców będzie bardzo duża. Związane jest to z koniecznością zapewnienia obsady przynajmniej po 2-3 kierowców na każdy pojazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mimo większej liczby wyjazdów pojazdów uprzywilejowanych, odnotowujemy bardzo niską liczbę wypadków z ich udziałem; jest ich kilkanaście rocznie, tymczasem przeszkoleniu miałoby podlegać od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy osób" - mówił podczas majowego posiedzenia komisji infrastruktury Waldemar Pawlak (PSL). Dodał, że obecne przepisy "to przykład rażącej nadregulacji".

Posłowie komisji wskazywali wówczas, że obecny przepis jest nieżyciowy; UE nie wymaga go od Polski, a jego beneficjentami są ośrodki szkolenia.

Zobacz również: Emerytury i renty mundurowe 2015/2016 - ważniejsze wskaźniki i stawki

Polecamy codzienne aktualności prawne INFORRB

"Rezygnacja z dodatkowego szkolenia przyniesie oszczędności ponad 200 mln złotych i było to obliczone bez dodatkowych służb, jak Służba Więzienna i Inspekcja Transportu Drogowego. Będzie to więc kwota bardzo duża, przekraczająca kwotę 200 mln złotych, zaoszczędzona z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego" - wskazywała Aldona Młyńczak (PO).

Nowelizacja trafi teraz do Senatu, zmiana ma wejść w życie 14 dni od jej ogłoszenia. (PAP)

mja/ sta/ gdyj/ par/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA