REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będą zmiany w Państwowej Straży Pożarnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy będą zmiany w Państwowej Straży Pożarnej?/ fot. Fotolia
Czy będą zmiany w Państwowej Straży Pożarnej?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana zasad przekazywania pieniędzy przez zakłady ubezpieczeń na cele związane z ochroną przeciwpożarową to jeden z głównych celów nowelizacji ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Przekazywanie Komendantowi Państwowej Straży Pożarnej całości pieniędzy płaconych obowiązkowo przez zakłady ubezpieczeń na cele związane z ochroną przeciwpożarową - zakłada nowela ustawy o ochronie przeciwpożarowej, którą poparła komisja spraw wewnętrznych i administracji.

REKLAMA

REKLAMA

We wtorek na posiedzeniu komisji administracji i spraw wewnętrznych odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu noweli ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Jak mówił przedstawiciel wnioskodawców Arkadiusz Czartoryski(PiS), celem nowelizacji jest zmiana zasad przekazywania pieniędzy przez zakłady ubezpieczeń na cele związane z ochroną przeciwpożarową.

Obecnie zakłady ubezpieczeń są zobowiązane do przekazywania na cele ochrony przeciwpożarowej 10 proc. sumy wpływów uzyskanych z tytułu ubezpieczenia od ognia. Jedna połowa tej kwoty jest przekazywana Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej, druga - Zarządowi Głównemu Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Nowela zakłada, że wszystkie środki będą trafiały do Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, który on następnie przekaże 50 proc. ochotniczej straży pożarnej, a 50 proc. na jednostki ochrony pożarowej, czyli m.in. zakładowe straże pożarne, zakładowe służby ratownicze, gminną zawodową straż pożarną, terenową służbę ratowniczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proponowane przepisy zakładają, że środki finansowe przekazane Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej mają być przeznaczone wyłącznie na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z nowelą minister właściwy do spraw wewnętrznych określi w drodze rozporządzenia sposób i tryb rozdziału środków, "mając na względzie zapewnienie skutecznego funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej".

"Dystrybucja tych środków przez jeden podmiot, który jest do tego najbardziej upoważniony i najbardziej przygotowany, czyli komendę główną państwowej straży pożarnej, pozwoli na skuteczniejszą kontrolę i optymalne wykorzystanie tych środków przy równomiernym wsparciu ochotniczych straż pożarnych" - powiedział Czartoryski.

Podkreślił, że celem projektu nie jest "zabieranie pieniędzy ochotniczym strażom pożarnym". "Chcemy wprowadzić nowelizację, dzięki której państwowa straż pożarna będzie mogła -spoglądając globalnie na całe państwo - tak kierować te środki, żeby były one najbardziej skutecznie spożytkowane" - dodał Czartoryski.

Zobacz również: Podatki

Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński powiedział, że propozycja jest powrotem do rozwiązania, które funkcjonowało w Polsce w latach 1991-1997 r.

"To komendant główny straży pożarnej jest odpowiedzialny za funkcjonowanie ochrony przeciwpożarowej i musi mieć instrumenty i narzędzia, żeby w całym kraju budować sprawny i jednolity system ochrony przeciwpożarowej. To rozwiązanie na pewno będzie temu sprzyjało" - powiedział Zieliński.

Komendant Główny Straży Pożarnej nadbryg. Leszek Suski podkreślił, że zaproponowane rozwiązanie pozwoli na efektywne i racjonalne wydatkowanie środków na cele ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.

"Pozwoli także na równomierne wsparcie wszystkich jednostek straży pożarnej i skuteczniejszą kontrolę nad rzeczowym wykorzystaniem środków na zakup sprzętu" - powiedział Suski.

Zapewnił, że podział środków będzie dokonywany adekwatnie i z uwzględnieniem innych źródeł finansowania ochotniczej straży pożarnej. "Środki od firm ubezpieczeniowych będą bardziej racjonalnie i bardziej wydajnie wydawane" - dodał.

Prezes Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Waldemar Pawlak ocenił, że "brak jest uzasadnienia merytorycznego do proponowanych zmian". Według niego "dotychczasowe rozwiązania bardzo dobrze się sprawdziły zarówno w praktyce ratowniczo-gaśniczej jak i w sytuacjach nadzwyczajnych klęsk żywiołowych".

Jego zdaniem nowela nie jest "racjonalnym rozwiązaniem". Jak mówił, proponowane zmiany są niezgodne w wielu punktach z Konstytucją RP. "Naruszają zasadę ochrony praw słusznie nabytych, interesów w toku, naruszają zasadę zaufania obywatela do państwa. Są rozwiązaniami, które są wprowadzane w trakcie roku" - mówił Pawlak.

Zwrócił uwagę, że przepisy noweli naruszają zasadę niedziałania prawa wstecz - jak mówił, chodzi o przepis stanowiący, że przepisy noweli ustawy stosuje się do środków finansowych z wpływów uzyskanych, a nieprzekazanych przez zakłady ubezpieczeń do dnia jej wejścia w życie.

"Odbieram tę ustawę jako chęć PiS-u zagarnięcia już wszystkich pieniędzy. Chciałbym zwrócić uwagę, że pieniądze z firm ubezpieczeniowych nie są pieniędzmi państwowymi. Po co ta ustawa, skoro do tej pory wszystko dobrze funkcjonowało ?" - pytał poseł Jerzy Meysztowicz (N).

Edward Siarka z PiS, zastrzegając, że mówi jako praktyk, bo w straży pożarnej jest od 1994 r. a od 2010 r. jest prezesem małopolskiego oddziału Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP, powiedział, że jest mu "niezręcznie wypowiadać się na temat tego projektu, wręcz przykro, że taki projekt moi koledzy podpisali".

"Problem polega na tym, że tych środków nie jest wiele, nie da się zaspokoić wszystkich potrzeb" - powiedział Siarka.

Posłowie nie poparli dwóch wniosków o odrzucenie noweli w pierwszym czytaniu, autorstwa posłów N i PSL. Nie poparli także dwóch wniosków o wydłużenie terminu wejście w życie ustawy - obecnie projekt zakłada, że nowela wejdzie w życie 14 po ogłoszeniu. Jeden - autorstwa Mirosława Suchonia(N) - przesuwał wejście w życie ustawy na 1 stycznia 2018 r. a drugi - autorstwa Zbigniewa Sosnowskiego(PSL) - na 1 stycznia 2020 r.

Z kolei poseł Siarka zaproponował, aby termin wejścia w życie noweli przesunąć na 30 czerwca 2017 r. Komisja zdecydowała, że po konsultacji z MSWiA i Komendantem Państwowej Straży Pożarnej rozważy ewentualne wprowadzenie tej poprawki w II czytaniu.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy. Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole [Sumowanie okresów zatrudnienia i pół etatu]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA