REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Krajowy Fundusz Szkoleniowy 2017 r./ fot. Shutterstock.com
Krajowy Fundusz Szkoleniowy 2017 r./ fot. Shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rada Dialogu Społecznego przygotowała propozycje zmian w Krajowym Funduszu Szkoleniowym. Co się zmieni?

REKLAMA

Umożliwienie korzystania ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego wszystkim osobom/podmiotom odprowadzającym składkę na Fundusz Pracy, dofinansowanie szkoleń w zakresie tzw. umiejętności miękkich, które są w coraz większym stopniu potrzebne na rynku pracy, wprowadzenie górnego limitu rocznego dofinansowania dla firmy, który byłby zróżnicowany ze względu na jej wielkość - rekomendują związkowcy i pracodawcy, członkowie Rady Dialogu Społecznego. 

REKLAMA

- Krajowy Fundusz Szkoleniowy ma wspierać uczenie się przez całe życie. Jego skuteczne funkcjonowanie zadecyduje o przyszłości rynku pracy. Już teraz odczuwamy lukę kompetencyjną, która wynika zarówno z niedostatków systemu edukacji, jak i niskiej aktywności szkoleniowej osób pracujących. Staje się ona coraz bardziej dotkliwa wraz z rosnącym zatrudnieniem, malejącym bezrobociem i coraz większymi trudnościami pracodawców z zatrudnianiem kompetentnych pracowników. Diagnozę potwierdzają dane, zgodnie z którymi ponad 80% pracodawców wskazuje na problemy w pozyskaniu pracowników spełniających ich oczekiwania. Luka kompetencyjna dotyka także pracowników ograniczając ich możliwości znalezienia pracy, rozwoju zawodowego oraz podnoszenia dochodów z pracy. Tym bardziej martwi niski wskaźnik uczestniczenia dorosłych w nieobowiązkowych kursach i szkoleniach, który wynosi jedynie 14%. - mówi Jakub Gontarek, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Zobacz: Kadry i płace

Zdaniem Konfederacji Lewiatan konieczne jest opracowanie i przyjęcie kodeksu dobrych praktyk w obszarze weryfikacji, rozliczania i wydawania decyzji dotyczących środków z KFS. W tym celu należałoby przeprowadzić, wspólnie z firmami szkoleniowymi oraz urzędami pracy, konsultacje.

Lewiatan uważa, że środki z KFS powinny wspierać utrzymywanie miejsc pracy i służyć aktywności edukacyjnej Polaków. Celem proponowanych zmian w Krajowym Fundusz Szkoleniowym powinno być: zwiększenie efektywności wykorzystania środków, ograniczenie obciążeń biurokratycznych i uznaniowości, poprawa transparentności oraz uniemożliwienie wykorzystywania środków KFS niezgodnie z przeznaczeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy i związkowcy, którzy są członkami Rady Dialogu Społecznego, przygotowali propozycje szczegółowych zmian w Krajowym Funduszu Szkoleniowym i zaapelowali do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ich szybkie wdrożenie.

Partnerzy społeczni rekomendują: 
1. Zdefiniowanie celu KFS jako utrzymanie zatrudnienia i dostosowanie kompetencji do wymagań dynamicznie zmieniającej się gospodarki i rynku pracy;
2. Umożliwienie korzystania ze środków KFS przez wszystkie osoby/podmioty odprowadzające składkę na Fundusz Pracy;
3. Umożliwienie dofinansowania z KFS szkoleń w zakresie tzw. umiejętności miękkich, które są w coraz większym stopniu potrzebne na rynku pracy;
4. Szkolenia dofinansowane ze środków KFS powinny być prowadzone przez podmioty wpisane do Bazy Usług Rozwojowych;
5. Stworzenie ujednoliconych centralnie: wzoru wniosku o dofinansowanie oraz wzorów załączników do wniosku, w tym wzorów umów i publikacja w edytowalnej wersji elektronicznej na centralnej platformie poświęconej KFS;
6. Wprowadzenie ryczałtu maksymalnego finansowania z KFS na jednostkę szkolenia, bazując na rynkowej wycenie usług szkoleniowych;
7. Wprowadzenie górnego limitu rocznego dofinansowania dla firmy, który byłby zróżnicowany ze względu na jej wielkość:
-- dla firm mikro (do 9 pracowników) - 25 tys. zł;
-- dla firm małych i średnich (od 10 do 249 pracowników) - 50 tys. zł;
-- dla firm dużych (250 pracowników i więcej) - 100 tys. zł;
8. Stopniowe zwiększanie limitu środków KFS do 4% w 2018 r. i docelowo 6% w 2019 r.;
9. Umożliwienie dystrybucji środków z KFS w systemie refundacji, promesy lub bonowym;
10. Wprowadzenie mechanizmów oceny skuteczności KFS, np. poprzez weryfikację utrzymania zatrudnienia oraz podniesienia statusu zawodowego pracownika;
11. Finansowanie w ramach KFS powinno się odbywać w formule wieloletniej. 
12. Priorytety wydatkowania środków KFS powinny być ustalane na poziomie Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego z uwzględnieniem sytuacji i potrzeb na regionalnych i lokalnych rynkach pracy.

Konfederacja Lewiatan

Jakub Gontarek

Specjalista ds. rynku pracy

Departament Pracy, Dialogu i Spraw Społecznych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA