REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa dyrektywa może utrudnić działalność pracodawców

Nowa dyrektywa może utrudnić działalność pracodawców./ fot. Fotolia
Nowa dyrektywa może utrudnić działalność pracodawców./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niepokój pracodawców budzą rozbudowane regulacje dotyczące mechanizmu korzystnych dla pracowników domniemań w przypadku braku przekazania stosownych informacji, czy ochrony przed zwolnieniem i rozkładu ciężaru dowodu.

W cieniu debaty nad unijną dyrektywą o delegowaniu pracowników toczą się pracę nad nową dotyczącą przewidywalnych warunków pracy. Ma ona wprowadzić rozszerzony zakres informacji przekazywanych pracownikom na temat warunków zatrudnienia. Wstępne decyzje mają zapaść już 21 czerwca br. Zdaniem Konfederacji Lewiatan nowe rozwiązania mogą być trudne do zastosowania w praktyce i spowodują wzrost obowiązków administracyjnych.

REKLAMA

Wstępne decyzje, w sprawie nowych regulacji unijnych dotyczących warunków zatrudnienia, mogą zapaść 21 czerwca br. w trakcie posiedzenia Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów (dalej Rada EPSCO).

REKLAMA

Nowa dyrektywa ma wprowadzić rozszerzony zakres informacji przekazywanych pracownikom nt. warunków zatrudnienia (np. kwestia przekazywania harmonogramów czasu pracy, informacji nt. szkoleń), ale również zaproponować szereg rozwiązań dotyczących nowych dla prawa unijnego uprawnień pracowników (m.in. okres próbny, kwestia podejmowania dodatkowej pracy itd.).

Zastrzeżenia pracodawców, w tym BusinessEurope, której członkiem jest Konfederacja Lewiatan, budzi fakt, iż nowe rozwiązania mogą nie być w praktyce wykonalne, a będą kreowały dodatkowe utrudnienia.

- Kontrowersje budzi ewentualne odwołanie w projekcie dyrektywy do unijnego pojęcia pracownika. Opowiadamy się za odesłaniem do definicji pracownika, stosunku pracy przyjętego w poszczególnych państwach członkowskich (co ma miejsce w obowiązującej dyrektywie). Odesłanie do definicji na poziomie unijnym nie zwiększy pewności obrotu prawnego, a może doprowadzić do osiągnięcia skutków odwrotnych od zamierzonych. Wynika to z faktu, iż badanie elementów stanowiących o statusie pracownika będzie opierało się na zasadach unijnych, a nie krajowym ustawodawstwie - mówi Robert Lisicki, radca prawny, dyrektor departamentu pracy, dialogu i spraw społecznych Konfederacji Lewiatan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Kadry i płace

Zmiany wymagają przepisy dotyczące informowania pracowników o zasadniczych aspektach stosunku pracy. W szczególności należy unikać używania pojęć trudnych do wdrożenia i praktycznego zastosowania np. harmonogram (tryb) pracy jest całkowicie lub w większości nieprzewidywalny, a z którymi będą wiązały się określone obowiązki po stronie pracodawców.

Dążenie Komisji Europejskiej do poprawy sytuacji osób narażonych w pewnych, sporadycznych przypadkach na niepewność organizacji pracy (np. praca na żądanie, tzw. „zerowy wymiar czasu pracy") jest zrozumiałe, nie może jednak prowadzić do nakładania nieproporcjonalnych obciążeń na wszystkich pracodawców.

Niepokój pracodawców wciąż budzą rozbudowane regulacje dotyczące mechanizmu korzystnych dla pracowników domniemań w przypadku braku przekazania stosownych informacji, czy ochrony przed zwolnieniem i rozkładu ciężaru dowodu.

Z informacji wynika, że w stosunku do pierwotnej propozycji Komisji Europejskiej być może Radzie EPSCO uda się wprowadzać pozytywne zmiany w projekcie: definicja pracodawcy (odejście od niezrozumiałej konstrukcji bezpośredniego i pośredniego pracodawcy), dopuszczenie elektronicznej postaci przekazywania informacji pracownikom, wydłużenie do 1 tygodnia czasu na przekazanie pracownikom informacji o warunkach zatrudnienia, uwzględnienie sytuacji awaryjnych umożliwiających zmianę rozkładów czasu pracy, czy wyraźne wskazanie w preambule, iż osoby prowadzące działalność na własny rachunek nie powinny być objęte zakresem dyrektywy, o ile nie spełniają kryteriów z definicji pracownika.

Konfederacja Lewiatan

Robert Lisicki

Dyrektor Departamentu Pracy, Dialogu i Spraw Społecznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA