REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Głos w dyskusji na temat obniżenia wynagrodzeń samorządowcom./ fot. Fotolia
Głos w dyskusji na temat obniżenia wynagrodzeń samorządowcom./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 15 maja 2018 r. Rada Ministrów przyjęła tzw. rozporządzenie płacowe, które opublikowane zostało w dniu 17 maja 2018 r. i weszło w życie po dwóch dniach tj. 19 maja 2018 r. Rozporządzenie to, zwarzywszy na jego treść oraz tryb i okoliczności jego wydania, zakwalifikować należy jako znakomity chwyt PR-owski, najwyraźniej mający zniechęcić osoby obecnie pracujące w samorządzie i na rzecz samorządu do wykonywania tych zajęć w przyszłości. W szczególności dotyczy to organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, a więc wójtów, burmistrzów i prezydentów, a także pochodzących z wyborów pośrednich członków kolegialnych organów takich jak zarząd powiatu i województwa.

W uzasadnieniu do rozporządzenia wskazano, iż zmiany te stanowią odpowiedź na oczekiwania społeczne związane z pełnieniem funkcji publicznych. Powołano się na potrzebę wprowadzenia zmian wynagrodzenia dla tych osób z tej racji, iż osoby te pełnią, podobnie jak posłowie i senatorowie służbę na rzecz społeczeństwa. Dlatego też wg autorów projektu w ocenie społecznej wynagrodzenie dla tych osób powinno spełniać standardy wymagane w życiu publicznym. W uzasadnieniu przywołuje się tym samym argumenty, które żadną miarą nie mogą być przypisane prawodawcy racjonalnemu, który każdą decyzję legislacyjną powinien podejmować analizując istniejącą sytuację, a w przypadku stwierdzenia potrzeby wprowadzenia zmian, określić cele, które zamierza osiągnąć w wyniku zmian, ustalić wariantowo środki mogące służyć osiągnięciu tego celu, przeanalizować je wszystkie i dopiero w sytuacji stwierdzenia konieczności wprowadzenia określonych zmian stwierdzić, czy projektowane zmiany mogą doprowadzić do zamierzonego skutku, analizując przy tym także wszelkie inne możliwe konsekwencje. W szczególności zaś organ wykonawczy jakim jest Rada Ministrów powinien wziąć pod uwagę wymagania stawiane aktowi wykonawczemu. Przede wszystkim uwzględniając miejsce jakie zajmuje rozporządzenie w hierarchii źródeł prawa, uwzględnić należało treść nie tylko podstawy prawnej do wydania danego rozporządzenia, w tym zawartych w niej, wskazań co do treści regulacji. Organ stanowiący ma wszak obowiązek zapewnić zgodność rozporządzenia z podstawą jego wydania z zachowaniem granic udzielonego upoważnienia. Obejmuje to obowiązek zapewnienia szerokorozumianej więzi materialnej łączącej rozporządzenie z podstawą prawną jego wydania, a więc zapewnienia zgodności postanowień aktu nie tylko z poszczególnymi, literalnie wyrażonymi w ustawie postanowieniami, ale także z uzasadnieniem aksjologicznym, które przyświecało ustawodawcy regulującemu daną materię, w tym udzielając upoważnienia do wydawania aktów wykonawczych. Rozporządzenie powinno zmierzać do osiągnięcia tych samych celów, które stawia sobie ustawodawca formułując daną ustawę.

REKLAMA

Zobacz: Urlopy

REKLAMA

Powinno ono być zgodne tak w sensie celowościowym, jak i funkcjonalnym również z wszelkimi innymi aktami prawnymi wyższego rzędu, a więc z wszelkimi innymi ustawami, a także z aktami prawa międzynarodowego a w ostateczności
z aktem najwyższym rangą tj. Konstytucją RP.

W szczególności pod uwagę wziąć tutaj należy postanowienia Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego 1(dalej: EKSL). Zgodnie z postanowieniami art. 6 ust. 2 EKSL status pracowników samorządowych powinien umożliwiać zatrudnianie przez samorządy pracowników wysoko kwalifikowanych. W tym celu zgodnie z EKSL należy przewidzieć odpowiednie zasady ich szkolenia, a z punktu widzenia rozpatrywanego rozporządzenia w szczególności zasady słusznego, adekwatnego do zakresu powierzonych zadań i odpowiedzialności za ich realizację wynagradzania. Przepis ten odnosi się do wszystkich osób będących pracownikami samorządowymi, w tym zatem do pracowników mających zawiadywać istotnymi sprawami społecznymi, zatrudnionych na podstawie wyboru, czy też powołania. Rozporządzenie przesłanki te nie tyle pomija, co przyjmuje wręcz rozwiązania
im uchybiające.

Porównywanie pracowników samorządowych wykonujących w sposób permanentny funkcje organów monokratycznych, czy też członków wykonawczych organów kolegialnych (co ma miejsce w przypadku zarządu powiatu i województwa) z parlamentarzystami, a więc z posłami i senatorami, jest oczywistym nadużyciem.
W sposób celowy, a w pełni uświadomiony nie uwzględnia się tego, że pracownicy samorządowi wykonują swoją pracę w sposób ciągły, nielimitowany czasem pracy, a więc uniemożliwiający wypłatę na ich rzecz świadczeń za czas ponad normatywny. Osoby te pełniąc funkcje organów wykonawczych ponoszą również pełną, a nie tylko polityczną odpowiedzialność za sposób wykonywania pracy, a także za rezultaty ich pracy. Niezależnie od tego ponoszą pełną odpowiedzialność polityczną nie tylko w stosunku do mieszkańców, którzy mogą odwołać organ wykonawczy w trakcie kadencji w drodze referendum, ale także przed reprezentantami społeczności lokalnych w postaci rad gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich, które corocznie zobowiązane są do udzielenia, (bądź odmowy udzielenia) absolutorium organom wykonawczym, a w wyniku nowelizacji ustaw samorządowych z bieżącego roku także do udzielenia wotum zaufania, (bądź też odmowy udzielenia wotum zaufania) z wszelkimi związanymi z tym konsekwencjami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadto działania tych organów podlegają bieżącemu nadzorowi w rezultacie, którego istnieje możliwość zastosowania w stosunku do nich środków nadzoru określonych ustawami ustrojowymi, w tym najbardziej drastycznego środka jakim jest zawieszenie organów jednostki samorządu terytorialnego, a wreszcie odwołanie organu wykonawczego gminy, rozwiązanie zarządu powiatu, a także zarządu województwa.

Nadto osoby pełniące funkcję organów wykonawczych podlegają rozlicznym ograniczeniom nie tylko, co do możliwości podejmowania działalności gospodarczej, ale także wykonywania innej działalności zarobkowej oraz pełnienia określonych funkcji. Dodatkowo wykonywana przez te osoby praca w organach związków komunalnych, spółek komunalnych itd. nie podlega gratyfikowaniu. Również po zakończeniu kadencji osoby te ograniczone są w możliwości podejmowania pracy w związku z dotychczas pełnionymi funkcjami. Ograniczenia jakim podlegają parlamentarzyści są nieporównywalnie mniejsze. Nieporównywalny jest też zakres ich odpowiedzialności tytułem wykonywanych funkcji. Wszelkie porównania organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego z osobami pełniącymi funkcje parlamentarne stanowią nadużycie. Również w odczuciu społecznym opisane powyżej różnice, wydają się oczywiste, a więc powoływanie się na nie w uzasadnieniu rozporządzenia żadną miarą nie może być uznane za przekonywujące.

1 Europejska Karta Samorządu Terytorialnego, sporządzona w Strasburgu dnia 15 października 1985 r., Dz. U. 1994, nr 124, poz. 607 ze zm.

Prof. UAM dr hab. Krystian Ziemski

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, profesor nadzwyczajny na WPiA UAM, Senior Partner, ekspert w zakresie prawa administracyjnego, prawa samorządu terytorialnego oraz energetycznego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenie młodocianych w 2025 r. Zasady zatrudniania w kolejnym roku kalendarzowym

Wynagrodzenie młodocianych w 2025 r. Zasady zatrudniania w kolejnym roku kalendarzowym. Kim jest pracownik młodociany? Do jakich prac może zostać zatrudniony? Ile maksymalnie może wynosić czas pracy młodocianego?

Dodatkowe 10 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego na 2024 r.

Dodatkowe 10 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego na 2024 r. Resort finansów poinformował, że we wtorek, 8 października strona samorządowa otrzymała informacje o podziale dodatkowych środków. Samorządy mają otrzymać dodatkowe środki w ciągu najbliższych tygodni.

Niecałe 30 mln zł na granty dla samorządowych instytucji kultury, organizacji pozarządowych i uczelni artystycznych. Termin składania wniosków mija w listopadzie

Niecałe 30 milionów złotych na granty dla samorządowych instytucji kultury, organizacji pozarządowych i uczelni artystycznych. Termin składania wniosków mija w listopadzie. Chodzi o dofinansowania na projekty kulturalne realizowane w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. 

Zmiany dla ochrony polskiej infrastruktury przed cyberatakami. Resort cyfryzacji zakończył prace nad projektem nowelizacji

Zmiany dla ochrony polskiej infrastruktury przed cyberatakami. Resort cyfryzacji zakończył prace nad projektem nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Zdaniem ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego jest to milowy krok w zapewnieniu bezpieczeństwa cyfrowego w kraju.

REKLAMA

20 dni płatnego 100 proc. zwolnienia od pracy; urlop na godziny; 8 dni urlopu na żądanie. Nowelizacja z podpisem prezydenta

20 dni płatnego 100 proc. zwolnienia od pracy; urlop na godziny; 8 dni urlopu na żądanie. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy powodziowej. Sprawdź, jakie rozwiązania przewiduje nowelizacja względem pracowników.

Jednorazowy dodatek 2000 zł dla pracowników socjalnych. Nowelizacja z podpisem prezydenta

Jednorazowy dodatek 2000 zł dla pracowników socjalnych. Prezydent podpisał nowelizację ustawy powodziowej. Którym pracownikom będzie przysługiwać? Co jeszcze wprowadza nowelizacja ustawy? Od kiedy będzie przysługiwać dodatek?

Próby podszywania się pod Krajową Administrację Skarbową! MF wraz z KAS ostrzegają przed próbą wyłudzenia danych. [przykłady]

Próby podszywania się pod Krajową Administrację Skarbową! MF wraz z KAS ostrzegają przed próbą wyłudzenia danych i apelują o zachowanie szczególnej ostrożności. KAS nie wysyła e-maili z prośbą o odbiór pism w Elektronicznej Skrzynce Podawczej. 

Ponad 1,9 miliarda złotych dla organizacji pożytku publicznego! 1,5 proc. podatku dla OPP przekazało 14,8 mln podatników. Przeciętna kwota przekazywanych wpłat w tym roku wynosiła 128 zł

Ponad 1,9 miliarda złotych dla organizacji pożytku publicznego! 1,5 proc. podatku przekazało 14,8 mln podatników. Najwięcej pieniędzy trafił do Fundacji Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". Polacy coraz częściej wspierają organizacje pożytku publicznego.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. Rząd przyjął projekt ustawy

Od 1 marca 2025 r. nowe stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. Rząd przyjął projekt ustawy. Sprawdź, co zakłada projekt ustawy zmieniający akcyzę na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. 

Zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. [dochody - 632,85 mld zł, wydatki - 921,62 mld zł, deficyt - 288,77 mld zł]

Zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. [dochody - 632,85 mld zł, wydatki - 921,62 mld zł, deficyt - 288,77 mld zł]. 28 września Rada Ministrów przyjęła zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. Zmiany te mają związek z wyjątkową sytuacją związaną z powodzią.

REKLAMA