REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojęcie „interesu w uzyskaniu zamówienia”

Rafał Frankiewicz

REKLAMA

Regulacja ustawowa Prawa zamówień publicznych posiada mechanizm, który stara się zrównać pozycję zamawiające i wykonawcy w trakcie postępowania przetargowego. Formalnie taka równość obowiązuje na mocy postanowień ustawy, jednak faktyczne uprawnienia stawiają w pozycji dominującej i bardziej uprzywilejowanej zamawiającego.

REKLAMA

REKLAMA

Środki ochrony prawnej określone w ustawie starają się temu zapobiec, realizując przy tym ważną funkcję prewencyjno-kontrolną w zakresie prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia. Kontrola w tym zakresie przejawia się w możliwości weryfikacji prawidłowości podejmowanych lub zaniechanych czynności i daje możliwość ich naprawy w trakcie toczącego się postępowania. Aspekt prewencyjny natomiast, ma na celu zwrócenie uwagi na możliwe konsekwencje w przypadku podjęcia czynności niezgodnych z regulacją ustawową, a w rezultacie ma wykluczyć i przeciwdziałać takim sytuacją.

Środki ochrony prawnej

Mając powyższe na uwadze warto przyjrzeć się bliżej jednej z przesłanek określonych w art. 179 ust. 1 pzp, dających możliwość do skorzystania ze środków ochrony prawnej. Mowa o „interesie w uzyskaniu danego zamówienia”, na który może powołać się wykonawca, uczestnik konkursu lub inny podmiot. Kwestią budzącą tutaj najwięcej wątpliwości jest samo rozumienie pojęcia „interes”. Biorąc pod uwagę interpretację wypracowaną w orzecznictwie KIO należy przez to rozumieć każdą, nawet potencjalną możliwość uzyskania zamówienia publicznego. Oznacza to, że każdy podmiot, który podjąłby działania zmierzające do udziału w postępowaniu lub złożyłby ofertę w ramach prowadzonej procedury przetargowej może powołać się na swój interes i skorzystać z regulacji zawartej w Dziale VI pzp (zob. wyrok KIO z dnia 17 maja 2013 r. sygn. akt: KIO 1002/13). Należy ponadto pamiętać, iż każdy taki przypadek trzeba traktować indywidualnie dokonując każdorazowej oceny stanu faktycznego i prawnego (zob. wyrok KIO z dnia 5 marca 2013 r.  sygn. akt: KIO 346/13). Badanie takie, potwierdzające istnienie omawianego „interesu”, następuje wg. stanu na dzień złożenia odwołania do Prezesa KIO.

Kolejną kwestią, którą należy rozstrzygnąć jest wątpliwość, czy można powoływać się na swój interes w danym postępowaniu i dążyć do unieważnienia postępowania, nawet w celu jego ponownego wszczęcia? Na pytanie to należy odpowiedzieć negatywnie. Wykładnia literalna zapisu omawianego artykułu wskazuje, iż każdy podmiot przejawiający chęć skorzystania ze środka ochrony prawnej musi posiadać w tym cel, którym jest doprowadzenie do uzyskania danego zamówienia, a więc zamówienia w ramach aktualnie prowadzonej procedury. Odmienne rozumienie tego przepisu oznaczałoby możliwość doprowadzenia do zakończenia postępowania bez wyboru oferty, co formalnie nie leży w interesie żadnego z wykonawców (zob. wyrok KIO z dnia 11 lutego 2013 r. sygn. akt: KIO 224/13). Z tego też powodu należy również uznać, iż niewyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą przez wykonawcę na czas niezbędny do rozstrzygnięcia sprawy pozbawia go „interesu w uzyskaniu zamówienia” w danym postępowaniu. Z własnej woli bowiem, nie może ubiegać się już o udzielenie danego zamówienia. Pośrednio kwestia ta łączy się także z inną przesłanką skorzystania ze środka ochrony prawnej, a mianowicie z faktem lub groźbą zaistnienia szkody, która w takim przypadku byłaby skutkiem zaniedbania samego wykonawcy (zob. wyrok KIO z dnia 5 marca 2013 r.  sygn. akt: KIO 346/13). 

REKLAMA

Zobacz również: Zmiana formy prawnej wykonawcy w trakcie realizacji zamówienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezłożenie oferty

Możliwość skutecznego powoływania się na „interes w uzyskaniu zamówienia” należy wykluczyć także bez wątpienia w przypadku niezłożenie przez wykonawcę oferty. Trudno wówczas mówić o chęci udziału w takim postępowaniu, a co za tym idzie, także i zamiarze uzyskania danego zamówienia (zob. wyrok KIO z dnia 28 lutego 2013 r. sygn. akt: KIO 348/13). Także skuteczne odrzucenie oferty i wykluczenie wykonawcy z postępowania powoduje, że nie można już mówić o istnieniu interesu po stronie danego podmiotu, bowiem niemożliwym jest już ubieganie się o udzielenie zamówienia (zob. wyrok KIO z dnia 11 kwietnia 2013 r. sygn. akt: KIO 712/13).

Omawiając powyższą problematykę należy także wspomnieć o możliwości przystąpienia do postępowania odwoławczego przez wykonawcę uczestniczącego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o czym stanowi art. 185 pzp. W takiej sytuacji, przystępujący nie musi wykazać, że odwołanie w całości dotyczy jego interesu, a jedynie wymagane jest aby odnosiło się co najmniej do części zarzutów i żądań (zob. wyrok KIO z dnia 31 stycznia 2013 r. sygn. akt KIO 105/13).

Na zakończenie powyższych rozważań należy wskazać, iż regulacja zawarta w Dziale VI pzp stanowi ważny element prawidłowego przebiegu postępowania przetargowego. Jest instrumentem zapewniającym ochronę wykonawcy przed bezprawnymi czynnościami podejmowanymi przez zamawiającego lub zaniechaniami, ale tylko takimi, które mogą uniemożliwić uzyskanie zamówienia przez wykonawcę. Musimy mieć więc do czynienia z interesem danego wykonawcy przejawiającym się w chęci uzyskania konkretnego zamówienia, którego nie osiągnąłby bez skorzystania ze środka ochrony prawnej (zob. wyrok KIO z dnia 2 kwietnia 2013 r. sygn. akt: KIO 655/13).

Na marginesie należy tylko zaznaczyć, iż samo wystąpienie „interesu w uzyskaniu danego zamówienia” nie wystarcza do skutecznego skorzystania z odwołania lub skargi na gruncie przepisów Działu VI pzp. Ważnym jest także poniesienie lub możliwość poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego ustawowej procedury. Przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 muszą więc wystąpić łącznie (zob. wyrok KIO z dnia 21 lutego 2013 r. sygn. akt KIO 272/13, sygn. akt KIO 285/13).

Zobacz: Dochodzenie kar umownych przez samorządy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA