REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przystąpienie do postępowania odwoławczego na gruncie art. 185 ustawy pzp.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Frankiewicz
Przystąpienie do postępowania odwoławczego na gruncie art. 185 ustawy pzp.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego na gruncie art. 185 ustawy pzp.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przystępując do postępowania odwoławczego, czy to przez zamawiającego czy przez podmiot uprawniony do skorzystania ze środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp, należy mieć na uwadze możliwość pojawienia się dodatkowych uczestników tego postępowania, zgodnie z treścią art. 185 pzp.

inforrb.pl

REKLAMA

REKLAMA

Aby mogło jednak dojść do skutecznego przystąpienia podmiotu do postępowania odwoławczego musi być spełnionych kilka poniżej wskazanych warunków.

Obowiązki zamawiającego

Po pierwsze, zamawiający zobligowany jest do przesłania kopii odwołania innym wykonawcom, którzy uczestniczą w postępowaniu. W przypadku, gdy zastosowany środek ochrony prawnej odnosił się do treści ogłoszenia o zamówieniu lub postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, koniecznym będzie zamieszczenie odwołania także na stronie internetowej, na której opublikowane zostało ogłoszenie o zamówieniu lub SIWZ. Ustawodawca określił ścisły termin, w którym zamawiający jest zobowiązany do dokonania powyższych czynności, wynoszący dwa dni liczone od dnia otrzymania odwołania.

Zobacz również: Klauzule niedozwolone stosowane przez zamawiających

REKLAMA

Obowiązki wykonawcy

Po drugie, wykonawca, w terminie trzech dni, musi wykazać wolę przystąpienia do postępowania odwoławczego, o którym został poinformowany. Oświadczenie to przekazywane jest do Prezesa Izby z zachowaniem formy pisemnej lub elektronicznie z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Wadliwą formą jest natomiast przesłanie oświadczenia faksem lub z wykorzystaniem placówki operatora publicznego (zob. postanowienie KIO z dnia 29 maja 2013 r. sygn. akt KIO 1023/13 oraz wyrok KIO z dnia 10 maja 2013 r. sygn. akt KIO 964/13). Kopię zgłoszenia o przystąpieniu przekazuje się zamawiającemu oraz podmiotowi wnoszącemu odwołanie. Stosując analogię do instytucji przekazania kopii odwołania można uznać, iż dopuszczalną formą w tym przypadku jest także skorzystanie z faksu lub drogi elektronicznej, zgodnie z treścią art. 180 ust. 5 w związku z art. 27 ust. 2 pzp. Ważnym jest, aby w jego treści zawrzeć zarówno stronę postępowania, do której wykonawca przystępuje, jak również wykazać interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Braki w tym względzie będą skutkowały odrzuceniem zgłoszenia o przystąpieniu (zob. postanowienie KIO z dnia 24 kwietnia 2013 r. sygn. akt KIO 822/13).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie, zamawiający i odwołujący nie sprzeciwili się przystąpieniu do postępowania innego wykonawcy, do czego mają prawo na gruncie art. 185 ust. 4 pzp. Prawo to jest jednak ograniczone czasowo do momentu otwarcia rozprawy. Skuteczne zgłoszenie opozycji możliwe jest tylko wówczas, gdy zostanie wykazane, iż wykonawca ubiegający się o uzyskanie statusu uczestnika postępowania nie posiada interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której zamierza przystąpić. Warto także nadmienić, iż musi to być interes o charakterze realnym a nie hipotetycznym, gdyż tylko w takim przypadku możliwym jest uczynienie zadość uzasadnionym interesom prawnym i faktycznym przystępującego (zob. wyrok KIO z dnia 12 czerwca 2013 r. sygn. akt: KIO 1262/13). Rozstrzygnięcie Izby w przedmiotowej kwestii przyjmuje postać postanowienia, na które nie przysługuje skarga.

Po czwarte, co nie wynika jednak wprost z treści art. 185 pzp, a co powiązane jest z opisaną powyżej instytucją opozycji i wydaje się logiczną konsekwencją zapisów ust. 3, dla skutecznego zgłoszenia przystąpienia niezbędnym jest pozytywne zweryfikowanie przez samą Izbę interesu wykonawcy, który został podany w treści oświadczenia. Musi on bowiem, nawiązywać do zajętego stanowiska jednej z dwóch stron sporu w danym postępowaniu. Tym samym, należy wyraźnie wykluczyć możliwość przystąpienia na gruncie omawianej regulacji częściowo po jednej i drugiej stronie. 

Warto także nadmienić, iż czynności podejmowane przez wykonawcę, który przystąpił do postępowania odwoławczego na mocy opisywanej procedury, nie mogą być sprzeczne z czynnościami i oświadczeniami strony, do której przystąpił, za wyjątkiem sprzeciwu, który może wnieść na gruncie art. 186 ust. 3 pzp.    

Na koniec należy wskazać, iż przystąpienie do postępowania odwoławczego nie podlega opłacie wpisowej, w związku z brakiem stosownego uregulowania w ustawie i aktach wykonawczych, w odróżnieniu od wniesienia samego odwołania, które podlega takiej opłacie.

Zobacz: Nieczyste przetargi o zamówienie publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA