REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo opcji według KIO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Blog Prawa Zamówień Publicznych
Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych
Prawo, zamówienia publiczne./ Fot. Fotolia
Prawo, zamówienia publiczne./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za niedopuszczalną praktykę KIO uznała określenie przez zamawiającego jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, wynikającej z opisu przedmiotu zamówienia, bez wskazania gwarantowanej, minimalnej wielkości.

Prawo opcji, a więc wyodrębnienie w ramach  udzielonego zamówienia publicznego zakresu obligacyjnego oraz fakultatywnego, którego udzielenie zależy od zamawiającego stało się przedmiotem rozpatrywania KIO. 

REKLAMA

REKLAMA

Na skutek uwzględnienia wniesionego do Izby odwołania wydane zostało orzeczenie KIO 2394/14 z dnia 26 listopada 2011r. Wnosząc odwołanie wykonawca  zarzucił treści postanowień SIWZ  szereg zarzutów. Przede wszystkim według wykonawcy zamawiający nie wskazał w treści SIWZ adresu strony internetowej, na której będzie prowadzona przez niego aukcja elektroniczna. Zarówno w SIWZ jak i wzorze umowy zamawiający zastrzegł możliwość niewykonania umowy pomimo dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty, w sytuacji gdy cena wybranej oferty przekracza kwotę jaką zamawiający ma zamiar przeznaczyć na zamówienie.  Zamawiający zawarł w SIWZ możliwość zmiany ilości zamawianych towarów, niejednoznacznie w sposób budzący wątpliwości określił sposób obliczania ceny, dopuścił się naruszenia art. 29 ust. 1 poprzez niejednoznaczne opisanie przedmiotu zamówienia. Podnosząc powyższe zarzuty wykonawca wniósł o nakazanie zamawiającemu w pierwszej kolejności uwzględnienia odwołania oraz dokonania zmian w SIWZ zamawiającego i w drugiej kolejności uzupełnienia braków SIWZ szczegółowo wskazanych przez wykonawcę.

Uwzględniając wniesione odwołanie Krajowa Izba Odwoławcza nie uznała za zasadne stanowiska zamawiającego w myśl, którego  odwołujący nie wykazał  poniesienia szkody z powodu treści postanowień SIWZ. Ponadto Izba prawie w całości uwzględniła wniesione przez odwołującego zarzuty. Przede wszystkim podkreśliła, ze zamawiający jest zobowiązany do unieważnienia postępowania jeżeli będą miały miejsce następujące okoliczności:  cena najkorzystniejszej oferty lub cena z najniższą ceną przewyższa kwotę, która Zamawiający zamierza przeznaczyć na zamówienie, chyba że ma on możliwość zwiększenia tej kwoty.  Wszelkie zastrzeżenia dotyczące ewentualnego wykonania umowy tylko do zaoferowanej kwoty według orzeczenia KIO stanowić będą rażące naruszenie. W dalszej kolejności Izba uznała, że zamawiający dopuszczając stosowanie aukcji elektronicznej zobowiązany jest zaakceptować jej wynik, tym samym nie może on dokonywać zróżnicowania pomiędzy wykonawcami czy zadaniami ustalając, że tańszy produkt nabędzie w większej ilości niż droższy.  Izba takie stanowisko zamawiającego uznała za niedopuszczalne.

Jeśli chodzi o kwestię prawa opcji według KIO zamawiający w sposób niezasadny dokonuje żonglowania przepisami PZP i kodeksu cywilnego powołując się na prawo opcjonalnego wykonania zamówienia. Trudno jest bowiem, stwierdzić że  zamawiający zastosował zasadę opcji, gdyż nie ustalił jakiejkolwiek gwarantowanej ilości produktów, które w ramach zamówienia nabędzie.  Za niedopuszczalną praktykę Izba uznała określenie przez Zamawiającego jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, wynikającej z opisu przedmiotu zamówienia, bez wskazania gwarantowanej, minimalnej wielkości.
Reasumując w ocenie KIO przedstawione przez zamawiającego zarzuty dotyczące postanowień SIWZ stanowiły naruszenia przepisów ustawy Pzp, które mogły mieć wpływ na wynik postępowania i tym samym nakazanie zmian jego zapisów zostało uznane za działanie zasadne i pożądane.

Autor: Daria Rychlik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Ile kosztują środki ochrony prawnej?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA