Wykluczenie wykonawcy - uzasadnienie
REKLAMA
REKLAMA
Uzasadnienie wykluczenia wykonawcy
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 6 marca 2014 r., sygn. akt KIO 340/14 (LEX nr 1441158) stwierdziła, iż: „uzasadnienie wykluczenia wykonawcy warunkuje zakres składanych przez wykonawcę środków ochrony prawnej. W oparciu o jego treść wykonawca formułuje zarzuty i wskazuje ich uzasadnienie. Lakoniczność uzasadnienia, utrudnia wykonawcy prawidłowe sformułowanie zarzutów, a tym samym w sposób istotny ogranicza jego ustawowe prawo do obrony swoich praw, jako wykonawcy. Należy wskazać, że sformułowane na etapie składania odwołania zarzuty są jedynymi, jakie mogą być rozstrzygane przez Izbę, związanie Izby granicami zarzutów odwołania ma bezpośrednie znaczenie dla umożliwienia wykonawcom zachowania swoich praw w postępowaniu. Tym samym wykonawca ma pełne prawo, aby posiadać pełną wiedzę, jakimi przesłankami kierował się Zamawiający wykluczając go z postępowania. Ustalenie zarzucanych przez Zamawiającego uchybień złożonej oferty nie może być uzależnione od aktywności wykonawcy. Obowiązek wskazania precyzyjnych i wyczerpujących podstaw faktycznych i prawnych wykluczenia wykonawcy z postępowania spoczywa w całości na Zamawiającym.”
REKLAMA
Polecamy serwis: Zamówienia publiczne
Ponadto Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 15 lipca 2011 r., sygn. akt XXIII Ga 416/11 (LEX nr 1124963) stwierdził, że: „z punktu widzenia zamawiającego oznacza to, że nie może on zmieniać ani rozszerzać podstawy faktycznej decyzji o wykluczeniu wykonawcy z postępowania po wniesieniu przez tego drugiego odwołania. W świetle związania KIO, Sądu Okręgowego i odwołującego zarzutami podniesionymi w odwołaniu, sprzeczne z naczelną zasadą postępowania cywilnego, jaką jest zasada równouprawnienia stron, byłoby dopuszczenie do rozszerzenia podstawy faktycznej decyzji o wykluczeniu odwołującego. Wobec związania swoimi zarzutami, odwołujący nie mógłby bowiem odnieść się do nowych okoliczności przedstawionych przez zamawiającego po wniesieniu odwołania. Z tych względów postępowania zamawiającego, polegającego na przedstawieniu nowych dowodów w odpowiedzi na odwołanie i skardze, nie można traktować jedynie jako rozszerzenia argumentacji zawartej w decyzji o wykluczeniu.”
Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015
REKLAMA
Wynika z powyższego, iż zamawiający zobowiązany jest wyczerpująco przedstawić uzasadnienie faktyczne oraz prawne stanowiące podstawę wykluczenia wykonawcy. Jeżeli zamawiający nie uzasadni należycie tej podstawy, to w przypadku złożenia przez wykonawcę odwołania od tego wykluczenia, zamawiający nie będzie mógł uzupełnić podstawy tego wykluczenia, przedstawiając nowe dowody lub nową argumentację nieznaną wykonawcy w momencie sporządzania odwołania.
Wykonawca sporządza swoje odwołania w oparciu o taki stan faktyczny oraz prawny, jaki jest wskazany w wykluczeniu. Zarzuty, które podniósł w swoim odwołaniu są wiążące dla organu rozpoznającego odwołanie. Zatem przyjmując możliwość uzupełnienia lub zmiany podstaw wykluczenia, wykonawca zostałyby postawiony w znacznie gorszej pozycji niż zamawiający. Albowiem nie mógłby sporządzić nowych zarzutów, które odnosiłyby się do zmienionych lub uzupełnionych podstaw stanowiących podstawę wykluczenia. Zatem zamawiający winien każdorazowo liczyć się z tym, iż sporządzone przez niego wykluczenie wykonawcy, nie może zostać już zmienione. W konsekwencji czego wykluczenie sporządzone wadliwie lub niestarannie nie będzie mogło być poprawione przez zamawiającego na ewentualnym późniejszym etapie postępowania, jakim jest postępowanie rozpoznające odwołanie wykonawcy od tego wykluczenia.
Autor: Przemysław Naworol - aplikant adwokacki
Jak przeprowadzić procedurę przygotowania przetargu
Podwykonawstwo w pytaniach i odpowiedziach
Czy wydatki na pobyt dziecka podlegają zamówieniom publicznym
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.