REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego w zamówieniach publicznych

 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego/ Fot. Fotolia
Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W kwestii udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego kluczowe znaczenie ma oznaczenie świadczenia, do którego zobowiązuje się podmiot trzeci. Bez takiego określenia świadczenia nie można określić bowiem uprawnień wykonawcy i obowiązków podmiotu trzeciego, a konsekwencji nie jest zapewniony rzeczywisty dostęp do zasobów.

Zgodnie z art. 26 ust. 2b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.) wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia.

REKLAMA

Zobacz również: Obowiązek wyjaśnienia okoliczności rażąco niskiej ceny

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z 8 maja 2014 r., sygn. akt KIO 792/14 (LEX nr 1463491) stwierdziła, iż: „dyspozycja art. 26 ust. 2b ustawy P.z.p. wymaga, aby wykonawca powołujący się na zasoby podmiotu trzeciego "udowodnił" dostępność zasobów, na które się powołuje poprzez złożenie stosownych dowodów. Dysponowanie zasobami podmiotu trzeciego musi wynikać z przedstawionych dowodów w sposób jednoznaczny i nie może być przedmiotem dedukcji czy domysłów zamawiającego. Jak wielokrotnie wskazywano w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, z dokumentów przedstawionych na potwierdzenie dostępności zasobów podmiotu trzeciego zamawiający musi mieć możliwość jednoznacznego ustalenia, że potencjał podmiotu trzeciego zostanie realnie udostępniony poprzez odpowiednie wykazanie rzeczywistej możliwości wykorzystania tego potencjału w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia. To, jaka forma udostępnienia zasobów jest wystarczająca i zagwarantuje faktyczne przekazanie potencjału niezbędnego do realizacji zamówienia, powinno być oceniane w odniesieniu do konkretnego zamówienia, jego złożoności i specyfiki oraz zakresu i specyfiki udostępnianych zasobów (tak np. w wyroku KIO 715/14 oraz KIO 2292/13). Należy jednocześnie podkreślić, że ustawodawca pozostawił wykonawcy dowolność doboru środków dowodowych w celu wykazania dostępności zasobów podmiotu trzeciego. To na wykonawcy decydującym się na skorzystanie z dobrodziejstwa art. 26 ust. 2b ustawy P.z.p. ciąży obowiązek przedstawienia takich dowodów, z których zamawiający będzie mógł ustalić w sposób jednoznaczny zakres i sposób udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego. Wykonawca zatem powołujący się na art. 26 ust. 2b P.z.p. musi dokonać niezbędnej analizy dokumentów, jakie zamierza złożyć na potwierdzenie dostępności zasobów podmiotu trzeciego mając świadomość faktu, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego ma charakter wysoce sformalizowany i możliwość przedkładania dodatkowych dokumentów czy też składania wyjaśnień, co do treści przedłożonych zamawiającemu dokumentów na potwierdzenie określonych faktów jest ściśle regulowana przepisami ustawy P.z.p.. Ustawodawca w żaden sposób nie ogranicza środków dowodowych wykonawcy do przedstawienia "pisemnego zobowiązania podmiotu trzeciego". Ustawodawca wskazuje jedynie przykładowo na "pisemne zobowiązanie podmiotu do oddania...". I nie chodzi w przepisie art. 26 ust. 2b ustawy P.z.p. o "dokument w formie pisemnej" wystawiony przez podmiot trzeci, ale o "zobowiązanie" podmiotu trzeciego wyrażone w formie pisemnej. Zobowiązanie jest zaś rodzajem stosunku cywilnoprawnego, który powstaje w następstwie ziszczenia się określonych zdarzeń, czynności prawnych. Chodzi tu przede wszystkim o umowy, w ograniczonym zakresie o jednostronnie czynności prawne, ze względu na zasadę zamkniętego katalogu jednostronnych czynności kreujących zobowiązanie. W konsekwencji, wykonawca przedstawiając dowody na dostępność zasobów podmiotu trzeciego ma obowiązek i prawo przedstawienia jakichkolwiek dokumentów potwierdzających istnienie skutecznego zobowiązania podmiotu trzeciego względem wykonawcy do udostępnienia określonych zasobów.

Należy jednocześnie zauważyć, że w kontekście udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego kluczowe znaczenie ma oznaczenie świadczenia, do którego zobowiązuje się podmiot trzeci. Bez takiego określenia świadczenia nie można określić bowiem uprawnień wykonawcy i obowiązków podmiotu trzeciego, a konsekwencji nie jest zapewniony rzeczywisty dostęp do zasobów. W świetle art. 26 ust. 2b ustawy P.z.p. świadczeniem podmiotu trzeciego jest oddanie do dyspozycji wykonawcy niezbędnych do realizacji zamówienia zasobów. Oznacza to, że podmiot trzeci zobowiązuje do działania tj. "oddania do dyspozycji", a przedmiotem świadczenia określonym przez ustawodawcę są "niezbędne zasoby".

Jak podkreśla się w literaturze, oddanie niezbędnych zasobów może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. W pierwszym przypadku, mamy do czynienia z podwykonawstwem - podmiot trzeci sam realizuje część zamówienia i podlega jedynie kontroli wykonawcy. Nie oddaje on bezpośrednio zasobów wykonawcy, lecz przy ich pomocy samodzielnie realizuje zamówienie. Z kolei z bezpośrednim oddaniem zasobów do dyspozycji mamy do czynienia z oddaniem zasobów wykonawcy, które pozostają pod jego kierownictwem. Udział podmiotu trzeciego ogranicza się do biernego oddania zasobów do dyspozycji wykonawcy. To wykonawca, który decyduje się na skorzystanie z art. 26 ust. 2b ustawy P.z.p. ma obowiązek udowodnić zamawiającemu, w jaki będzie korzystał z zasobów podmiotu trzeciego.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Przemysław Naworol - aplikant adwokacki

Polecamy w INFORRB:

Czy można zaciągnąć zobowiązanie na poczet zamówienia bez zatwierdzonego planu finansowego

Podwykonawstwo w pytaniach i odpowiedziach

Czy wydatki na pobyt dziecka podlegają zamówieniom publicznym

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatkowe 10 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego na 2024 r.

Dodatkowe 10 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego na 2024 r. Resort finansów poinformował, że we wtorek, 8 października strona samorządowa otrzymała informacje o podziale dodatkowych środków. Samorządy mają otrzymać dodatkowe środki w ciągu najbliższych tygodni.

Niecałe 30 mln zł na granty dla samorządowych instytucji kultury, organizacji pozarządowych i uczelni artystycznych. Termin składania wniosków mija w listopadzie

Niecałe 30 milionów złotych na granty dla samorządowych instytucji kultury, organizacji pozarządowych i uczelni artystycznych. Termin składania wniosków mija w listopadzie. Chodzi o dofinansowania na projekty kulturalne realizowane w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. 

Zmiany dla ochrony polskiej infrastruktury przed cyberatakami. Resort cyfryzacji zakończył prace nad projektem nowelizacji

Zmiany dla ochrony polskiej infrastruktury przed cyberatakami. Resort cyfryzacji zakończył prace nad projektem nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Zdaniem ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego jest to milowy krok w zapewnieniu bezpieczeństwa cyfrowego w kraju.

20 dni płatnego 100 proc. zwolnienia od pracy; urlop na godziny; 8 dni urlopu na żądanie. Nowelizacja z podpisem prezydenta

20 dni płatnego 100 proc. zwolnienia od pracy; urlop na godziny; 8 dni urlopu na żądanie. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy powodziowej. Sprawdź, jakie rozwiązania przewiduje nowelizacja względem pracowników.

REKLAMA

Jednorazowy dodatek 2000 zł dla pracowników socjalnych. Nowelizacja z podpisem prezydenta

Jednorazowy dodatek 2000 zł dla pracowników socjalnych. Prezydent podpisał nowelizację ustawy powodziowej. Którym pracownikom będzie przysługiwać? Co jeszcze wprowadza nowelizacja ustawy? Od kiedy będzie przysługiwać dodatek?

Próby podszywania się pod Krajową Administrację Skarbową! MF wraz z KAS ostrzegają przed próbą wyłudzenia danych. [przykłady]

Próby podszywania się pod Krajową Administrację Skarbową! MF wraz z KAS ostrzegają przed próbą wyłudzenia danych i apelują o zachowanie szczególnej ostrożności. KAS nie wysyła e-maili z prośbą o odbiór pism w Elektronicznej Skrzynce Podawczej. 

Ponad 1,9 miliarda złotych dla organizacji pożytku publicznego! 1,5 proc. podatku dla OPP przekazało 14,8 mln podatników. Przeciętna kwota przekazywanych wpłat w tym roku wynosiła 128 zł

Ponad 1,9 miliarda złotych dla organizacji pożytku publicznego! 1,5 proc. podatku przekazało 14,8 mln podatników. Najwięcej pieniędzy trafił do Fundacji Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". Polacy coraz częściej wspierają organizacje pożytku publicznego.

Od 1 marca 2025 r. nowe stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. Rząd przyjął projekt ustawy

Od 1 marca 2025 r. nowe stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. Rząd przyjął projekt ustawy. Sprawdź, co zakłada projekt ustawy zmieniający akcyzę na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. 

REKLAMA

Zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. [dochody - 632,85 mld zł, wydatki - 921,62 mld zł, deficyt - 288,77 mld zł]

Zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. [dochody - 632,85 mld zł, wydatki - 921,62 mld zł, deficyt - 288,77 mld zł]. 28 września Rada Ministrów przyjęła zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. Zmiany te mają związek z wyjątkową sytuacją związaną z powodzią.

Sejm za nowelizacją ustawy o Kołach Gospodyń Wiejskich. Zrównane zostanie prawo do dofinansowań dla kół

We wtorek, 1 października Sejm przyjął projekt nowelizacji ustawy o KGW. Chodzi o zrównanie praw wszystkich kół gospodyń wiejskich, jeśli chodzi o ich dostęp do rozwiązań zawartych w ustawie o KGW z 9 listopada 2018 roku.

REKLAMA