Kategorie

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie

Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Udostępnianie zasobów przez podmiot trzeci/ Fot. Fotolia
Fotolia
Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie stanowiło jeden z punktów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak po 19 października 2014 roku zmienił się układ stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem trzecim udostępniającym zasoby?

Z dniem 19 października 2014 roku weszła w życie ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych, podpisana przez Prezydenta w dniu 17 września 2014 roku i opublikowana w dniu 18 września 2014 roku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (poz.1232).

Zobacz również: Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego w zamówieniach publicznych

Udostępnianie zasobów przez podmiot trzeci

Reklama

Najnowsze zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych dotyczą m.in. instytucji udostępniania wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie. W art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych dodano, iż wykonawca może polegać na zdolnościach ekonomicznych innych podmiotów, niezależnie od charakteru łączących go z nim stosunków. W dotychczasowym przepisie art. 26 ust. 2b mowa była wyłącznie o możliwości polegania przez wykonawcę na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów.

Komentowaną powyżej zmianę należy ocenić pozytywnie. Wskazanie w znowelizowanym przepisie art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych wprost na możliwość powoływania się przez wykonawcę na zdolności ekonomiczne innego podmiotu zamyka dyskusję na temat dopuszczalności na gruncie prawa polskiego powoływania się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia wszystkich warunków udziału w postępowaniu, w tym sytuacji ekonomicznej. Treść znowelizowanego przepisu art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych w pełni odpowiada zakresowi możliwości powoływania się na zasoby podmiotów trzecich określone w Dyrektywie klasycznej.

Udostępnienie wykonawcy zasobów

Instytucja udostępniania wykonawcom zasobów przez podmiot trzeci jest szeroko stosowana i rzeczywiście umożliwia większej liczbie wykonawców wykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, przez co zwiększa się konkurencyjność postępowań. W praktyce, jeśli wykonawca samodzielnie nie spełnia warunków udziału w postępowaniu określonych przez zamawiającego, poszukuje innego podmiotu (podmiotów), z którym (którymi) wspólnie będzie się ubiegał o udzielenie zamówienia lub też poszukuje jedynie pożądanych zasobów u podmiotów trzecich, które ci  będą skorzy mu udostępnić, nie będąc jednocześnie wykonawcami.

Warto podkreślić, że wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia odpowiadają solidarnie wobec zamawiającego za wykonanie zamówienia, niezależnie od stopnia i charakteru ich zaangażowania w realizację zamówienia.

Porozmawiaj o tym na naszym Forum!

Stąd też dotychczas atrakcyjną alternatywą dla wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego (zwłaszcza zawiązywania konsorcjów) było udostępnienie wykonawcy zasobów na podstawie art. 26 ust.2b ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamawiający oceniał spełnianie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przez wykonawcę z uwzględnieniem powołania się na zdolności podmiotu trzeciego uzyskując mniejsze czy większe przekonanie o tym, że wykonawca realizacji będzie dysponował zasobami podmiotu trzeciego w toku realizacji zamówienia, a następnie wybierał ofertę najkorzystniejszą. Jeżeli na etapie wykonywania umowy okazywało się, że podmiot trzeci w rzeczywistości nie udostępnił zasobów i z tego powodu zamawiający poniósł szkodę, w istocie, co do zasady zamawiający mógł pociągnąć do odpowiedzialności jedynie wykonawcę.

Solidarna odpowiedzialność wykonawcy i podmiotu udostępniającego zasoby

Reklama

Nowa regulacja zawarta w ust. 2e art. 26 ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadza istotną zmianę w układzie stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem udostępniającym zasoby na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych. W art. 26 dodano nowy przepis (ust. 2e), statuujący odpowiedzialność solidarną wykonawcy i podmiotu, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów zgodnie z art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych wobec zamawiającego za szkodę powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów nie ponosi winy. Możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności podmiotu zobowiązującego się do udostępnienia wykonawcy zasobów może mieć praktyczne zastosowanie.

Weźmy przykładowo sytuację, w której podmiot trzeci zobowiązał się do udostępnienia zdolności  finansowych wykonawcy i z tego obowiązku się nie wywiązuje na etapie realizacji zamówienia uniemożliwiając jego realizację, bądź też sytuację, w której podmiot udostępniający zasoby występuje jako podwykonawca i ma realizować określony zakres robót budowlanych wymagający choćby specyficznego know how. Jeżeli podmiot zobowiązujący się do udostępnienia wykonawcy potencjału nie wywiąże się ze swoich zobowiązań wobec wykonawcy i nie udostępniając zasobów wyrządzi szkodę zamawiającemu, to zamawiający będzie mógł dochodzić stosownego odszkodowania nie tylko od wykonawcy, ale także od podmiotu udostępniającego zasoby (wraz z wykonawcą lub wyłącznie od tego podmiotu). Dzięki temu, zamawiającemu będzie łatwiej zaspokoić swoje roszczenia, zwłaszcza gdy sytuacja finansowa wykonawcy nie zapewnia realnej możliwości wyegzekwowania należnego odszkodowania.

Zobacz również: Obowiązek uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Nieudostępnienie zasobów

Co więcej, odpowiedzialność solidarna wykonawcy i podmiotu zobowiązującego się do udostępnienia potencjału na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych może spowodować, że podmioty zamierzające udostępnić wykonawcy potencjał bardziej roztropnie będą podejmować decyzje w tym zakresie biorąc dodatkowo pod uwagę odpowiedzialność, jaką będą ponosić wobec zamawiającego w sytuacji faktycznego nieudostępnienia zasobów i wyrządzenia w związku z tym szkody zamawiającemu. Dzięki zastosowaniu omawianej powyżej regulacji, być może w większym stopniu niż dotychczas popularne udostępnianie wykonawcy wiedzy, doświadczenia, potencjału technicznego, osób zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych i ekonomicznych innych podmiotów, będzie nie tylko środkiem do uzyskania zamówienia przez wykonawcę, ale także realnym narzędziem realizacji zamówienia.

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zobacz również: Zamówienia publiczne - dostęp do informacji

Podstawa prawna:

Art. 22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Art. 47 ust. 2 Dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 roku w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.U. UE z 30.04.2004r., L. 134/114).

Art. 26 ust. 2e ustawy Prawo zamówień publicznych ust. 2e: „Podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów zgodnie z ust. 2b, odpowiada solidarnie z wykonawcą za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów nie ponosi winy."

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?