REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Udostępnianie zasobów przez podmiot trzeci/ Fot. Fotolia
Udostępnianie zasobów przez podmiot trzeci/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie stanowiło jeden z punktów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak po 19 października 2014 roku zmienił się układ stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem trzecim udostępniającym zasoby?

Z dniem 19 października 2014 roku weszła w życie ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych, podpisana przez Prezydenta w dniu 17 września 2014 roku i opublikowana w dniu 18 września 2014 roku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (poz.1232).

REKLAMA

Zobacz również: Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego w zamówieniach publicznych

Udostępnianie zasobów przez podmiot trzeci

REKLAMA

Najnowsze zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych dotyczą m.in. instytucji udostępniania wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie. W art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych dodano, iż wykonawca może polegać na zdolnościach ekonomicznych innych podmiotów, niezależnie od charakteru łączących go z nim stosunków. W dotychczasowym przepisie art. 26 ust. 2b mowa była wyłącznie o możliwości polegania przez wykonawcę na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów.

Komentowaną powyżej zmianę należy ocenić pozytywnie. Wskazanie w znowelizowanym przepisie art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych wprost na możliwość powoływania się przez wykonawcę na zdolności ekonomiczne innego podmiotu zamyka dyskusję na temat dopuszczalności na gruncie prawa polskiego powoływania się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia wszystkich warunków udziału w postępowaniu, w tym sytuacji ekonomicznej. Treść znowelizowanego przepisu art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych w pełni odpowiada zakresowi możliwości powoływania się na zasoby podmiotów trzecich określone w Dyrektywie klasycznej.

Udostępnienie wykonawcy zasobów

Instytucja udostępniania wykonawcom zasobów przez podmiot trzeci jest szeroko stosowana i rzeczywiście umożliwia większej liczbie wykonawców wykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, przez co zwiększa się konkurencyjność postępowań. W praktyce, jeśli wykonawca samodzielnie nie spełnia warunków udziału w postępowaniu określonych przez zamawiającego, poszukuje innego podmiotu (podmiotów), z którym (którymi) wspólnie będzie się ubiegał o udzielenie zamówienia lub też poszukuje jedynie pożądanych zasobów u podmiotów trzecich, które ci  będą skorzy mu udostępnić, nie będąc jednocześnie wykonawcami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto podkreślić, że wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia odpowiadają solidarnie wobec zamawiającego za wykonanie zamówienia, niezależnie od stopnia i charakteru ich zaangażowania w realizację zamówienia.

Porozmawiaj o tym na naszym Forum!

Stąd też dotychczas atrakcyjną alternatywą dla wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego (zwłaszcza zawiązywania konsorcjów) było udostępnienie wykonawcy zasobów na podstawie art. 26 ust.2b ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamawiający oceniał spełnianie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przez wykonawcę z uwzględnieniem powołania się na zdolności podmiotu trzeciego uzyskując mniejsze czy większe przekonanie o tym, że wykonawca realizacji będzie dysponował zasobami podmiotu trzeciego w toku realizacji zamówienia, a następnie wybierał ofertę najkorzystniejszą. Jeżeli na etapie wykonywania umowy okazywało się, że podmiot trzeci w rzeczywistości nie udostępnił zasobów i z tego powodu zamawiający poniósł szkodę, w istocie, co do zasady zamawiający mógł pociągnąć do odpowiedzialności jedynie wykonawcę.

Solidarna odpowiedzialność wykonawcy i podmiotu udostępniającego zasoby

Nowa regulacja zawarta w ust. 2e art. 26 ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadza istotną zmianę w układzie stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem udostępniającym zasoby na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych. W art. 26 dodano nowy przepis (ust. 2e), statuujący odpowiedzialność solidarną wykonawcy i podmiotu, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów zgodnie z art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych wobec zamawiającego za szkodę powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów nie ponosi winy. Możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności podmiotu zobowiązującego się do udostępnienia wykonawcy zasobów może mieć praktyczne zastosowanie.

Weźmy przykładowo sytuację, w której podmiot trzeci zobowiązał się do udostępnienia zdolności  finansowych wykonawcy i z tego obowiązku się nie wywiązuje na etapie realizacji zamówienia uniemożliwiając jego realizację, bądź też sytuację, w której podmiot udostępniający zasoby występuje jako podwykonawca i ma realizować określony zakres robót budowlanych wymagający choćby specyficznego know how. Jeżeli podmiot zobowiązujący się do udostępnienia wykonawcy potencjału nie wywiąże się ze swoich zobowiązań wobec wykonawcy i nie udostępniając zasobów wyrządzi szkodę zamawiającemu, to zamawiający będzie mógł dochodzić stosownego odszkodowania nie tylko od wykonawcy, ale także od podmiotu udostępniającego zasoby (wraz z wykonawcą lub wyłącznie od tego podmiotu). Dzięki temu, zamawiającemu będzie łatwiej zaspokoić swoje roszczenia, zwłaszcza gdy sytuacja finansowa wykonawcy nie zapewnia realnej możliwości wyegzekwowania należnego odszkodowania.

Zobacz również: Obowiązek uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Nieudostępnienie zasobów

Co więcej, odpowiedzialność solidarna wykonawcy i podmiotu zobowiązującego się do udostępnienia potencjału na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych może spowodować, że podmioty zamierzające udostępnić wykonawcy potencjał bardziej roztropnie będą podejmować decyzje w tym zakresie biorąc dodatkowo pod uwagę odpowiedzialność, jaką będą ponosić wobec zamawiającego w sytuacji faktycznego nieudostępnienia zasobów i wyrządzenia w związku z tym szkody zamawiającemu. Dzięki zastosowaniu omawianej powyżej regulacji, być może w większym stopniu niż dotychczas popularne udostępnianie wykonawcy wiedzy, doświadczenia, potencjału technicznego, osób zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych i ekonomicznych innych podmiotów, będzie nie tylko środkiem do uzyskania zamówienia przez wykonawcę, ale także realnym narzędziem realizacji zamówienia.

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zobacz również: Zamówienia publiczne - dostęp do informacji

Podstawa prawna:

Art. 22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Art. 47 ust. 2 Dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 roku w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.U. UE z 30.04.2004r., L. 134/114).

Art. 26 ust. 2e ustawy Prawo zamówień publicznych ust. 2e: „Podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów zgodnie z ust. 2b, odpowiada solidarnie z wykonawcą za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów nie ponosi winy."

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA