REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odbiór dzieła posiadającego wady

Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Odbiór dzieła, które ma wady/ Fot. Fotolia
Odbiór dzieła, które ma wady/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Sądu Najwyższego, wykonanie umowy o dzieło poprzez jego zaoferowanie zamawiającemu przez wykonawcę ma miejsce wtedy, gdy nastąpiło wykonanie dzieła oznaczonego w umowie w takiej postaci, iż dzieło to spełnia cechy zamówienia, co do jego wykorzystania do celów, jakie miało spełniać. Czy zamawiający musi dokonać odbioru dzieła, które ma wady?

REKLAMA

Przyjmijmy, że wykonawca dzieła wykonał je wadliwie – urządzenie ma wady fizyczne, które zostały dostrzeżone przez zamawiającego jeszcze przed odbiorem dzieła. Wykonawca jednak domaga się od zamawiającego, aby dzieło odebrał. Co w takiej sytuacji powinien zrobić zamawiający? Czy może odmówić odbioru dzieła? Czy też powinien je odebrać, a następnie dochodzić od wykonawcy roszczeń z tytułu rękojmi za wady? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od konkretnej sytuacji i charakteru wady.

REKLAMA

Kluczowym przepisem regulującym omawiane zagadnienie jest art. 636 Kodeksu cywilnego stanowiący, iż zamawiający obowiązany jest odebrać dzieło, które przyjmujący zamówienie wydaje mu zgodnie ze swym zobowiązaniem. Powstaje więc pytanie: czy przedstawienie do odbioru rzeczy wadliwej to wydanie dzieła „zgodnie ze zobowiązaniem”?

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Sądu Najwyższego, wykonanie umowy o dzieło poprzez jego zaoferowanie zamawiającemu przez wykonawcę ma miejsce wtedy, gdy nastąpiło wykonanie dzieła oznaczonego w umowie w takiej postaci, iż dzieło to spełnia cechy zamówienia, co do jego wykorzystania do celów, jakie miało spełniać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Dokumenty przedmiotowe w zamówieniach publicznych

Z powyższego wynika wniosek, że nie każda wada dzieła uprawnia zamawiającego do odmowy jego odbioru. Wady te muszą mieć na tyle istotny charakter, że dyskwalifikują dzieło ze względu na jego przeznaczenie. W takim wypadku, zgodnie z prawem, zamawiający może odmówić odbioru dzieła, a wykonawca będzie się musiał martwić tym, aby szybko dzieło poprawić w taki sposób, aby odbiór mógł być dokonany. Szybko dlatego, że w pewnych wypadkach zamawiającemu może służyć prawo do odstąpienia od umowy, a dodatkowo opóźnienie w przedstawieniu dzieła do odbioru często bywa sankcjonowane obowiązkiem zapłaty dotkliwych kar umownych.

Jeżeli wady dzieła nie są na tyle ważkie, aby dyskwalifikowały dzieło, a tym samym – aby zamawiający mógł skutecznie uchylić się od jego odbioru, zamawiający powinien dzieło odebrać. Przysługują mu przecież uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne dzieła (art. 638 Kodeksu cywilnego, odsyłający do przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej). Już po odbiorze zamawiający może więc żądać, aby wykonawca dzieło poprawił.

Pozostaje jednak pewien dylemat: przepis art. 558 § 1 Kodeksu cywilnego przewiduje, że uprawnienia zamawiającego z tytułu rękojmi można ograniczyć lub nawet w zupełności wyłączyć (jeżeli zamawiającym nie jest konsument). Co ważne, odpowiedzialność z tytułu rękojmi można ograniczyć lub wyłączyć bez spełnienia jakichkolwiek dodatkowych przesłanek – często więc będzie tak, że silniejsza strona umowy będzie takie postanowienia kontrahentowi narzucać.

Czy w takim wypadku zamawiający także nie może odmówić odbioru dzieła, jeżeli wady są nieistotne? Jeżeli dzieło odbierze – zostanie z wadliwym przedmiotem i bez roszczenia o jego naprawę. Według mnie w takiej sytuacji, biorąc pod uwagę całokształt okoliczności, zamawiający może odmówić odbioru dzieła. Gdyby bowiem przyjąć inny pogląd, okazałoby się, że zamawiający jest w sytuacji skrajnie niekorzystnej, bowiem musi dzieło odebrać i zapłacić za nie wykonawcy, a ten ostatni nie ma obowiązku jego naprawy. W mojej ocenie taki punkt widzenia prowadzi do absurdu  – może się przecież okazać, że umiejętnościami odpowiednimi do wykonania poprawek czy naprawy dysponuje jedynie wykonawca (w szczególności będzie tu chodziło o dzieła artystyczne lub bardzo skomplikowane, wymagające do ich wykonania specjalistycznej wiedzy). Niemniej z uwagi na to, że taki pogląd nie doczekał się jeszcze poparcia w orzecznictwie, jeżeli zamawiający znajdzie się w takiej sytuacji – powinien skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej.

Autor: Mateusz Dąbroś - aplikant adwokacki, autor bloga Umowny.pl (www.umowny.pl) Kancelarii Ślązak Zapór i Wspólnicy, Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. k.

Mateusz Dąbroś

Aplikant adwokacki. Specjalista z zakresu prawa umów handlowych, prawa spółek kapitałowych oraz prawa antymonopolowego związany z Kancelarią Ślązak, Zapiór i Wspólnicy. W kręgu jego zainteresowań znajdują się zagadnienia związane z działalnością organów spółek kapitałowych, w tym w szczególności z podejmowanymi przez nie uchwałami. Pracuje obecnie nad rozprawą doktorską dotyczącą struktury zarządzania i kontroli nad funduszem inwestycyjnym.

Stypendysta międzynarodowego programu Programme in European Private Law for Postgraduates. Prelegent i organizator ogólnopolskiej oraz międzynarodowej konferencji z zakresu prawa prywatnego międzynarodowego oraz licznych ogólnopolskich konferencji z zakresu prawa cywilnego oraz prawa spółek handlowych.

Autor bloga na temat konstruowania, wykonywania oraz rozwiązywania umów zobowiązaniowych – umowny.pl.

Polecamy w INFORRB

Czy można zaciągnąć zobowiązanie na poczet zamówienia bez zatwierdzonego planu finansowego

Podwykonawstwo w pytaniach i odpowiedziach

Zwrot zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA