REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieaktualna stawka VAT w ofercie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
VAT/ Fot. Fotolia
VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż problem wskazania nieprawidłowej stawki VAT w ofercie wykonawcy wydaje się mało prawdopodobny, to zdarza się w praktyce. W takim przypadku zamawiający ma dwa rozwiązania: od razu odrzucić ofertę wykonawcy lub potraktować błąd jako oczywistą omyłkę pisarską.

Co w przypadku, gdy wykonawca w swojej ofercie wskaże nieaktualną stawkę podatku VAT?

Problem wskazania nieprawidłowej stawki VAT przez wykonawcę w swojej ofercie, wydaje się mało prawdopodobny, gdyż zazwyczaj wykonawcą jest przedsiębiorcą. Natomiast każdy przedsiębiorca wystawia faktury VAT lub co najmniej musi je płacić. Zatem winien wiedzieć jaka stawka podatku VAT ma zastosowanie w przypadku usług przez niego świadczonych. Jednakże założenie takie jest niestety błędne, gdyż nie jest odosobnionym przypadkiem, że w swojej ofercie wykonawca podaje nieprawidłową stawkę w/w podatku. Przyczyny takiego stanu rzeczy są bardzo różne, od zwykłego niedbalstwa przy sporządzaniu swojej oferty, aż po faktyczną nieznajomość aktualnie obowiązującej stawki tego podatku. Niezależnie jednak od przyczyny tego błędu, zamawiający ma poważny problem, gdyż ma jedynie dwa rozwiązania, tj. od razu odrzucić ofertę takiego wykonawcy lub potraktować błąd wykonawcy jako oczywistą omyłkę pisarską i ją samemu sprostować. Powstaje jednak problem, jakie rozwiązanie winien zastosować zamawiający?

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 12 marca 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 13/15 (LEX nr 1771143) rozstrzygnęła powyższy problem i stwierdziła, że: „ błędna stawka podatku VAT w cenie oferty jest uznawana jako błąd w obliczeniu ceny, zobowiązujący zamawiającego do odrzucenia oferty. W każdym przypadku - określenia i nie określenia stawki podatku VAT w SIWZ - zamawiający jest zobowiązany do ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT i dokonania badania i oceny ofert z uwzględnieniem stawki zgodnej z obowiązującymi przepisami prawnymi.

Wynika z powyższego, że jeżeli wykonawca wskaże w swojej ofercie błędną stawkę podatku VAT, to musi się liczyć się z tym, że jego oferta zostanie odrzucona. W mojej ocenie w/w rozwiązanie Izby Odwoławczej jest prawidłowe. Zamawiający nie powinien, bowiem domyślać się jaka jest zaoferowania przez wykonawcę cena netto oraz brutto realizacji zamówienia. Natomiast w przypadku wskazania błędnej stawki podatku VAT, zamawiający musi się jednak domyślać, jaka jest prawdziwa cena brutto zaoferowana przez wykonawcę, gdyż jak słusznie podała Izba zamawiający musi zastosować stawkę podatku VAT obowiązującą w rzeczywistości. W związku z czym w/w cena będzie w rzeczywistości inna niż podana w ofercie przez wykonawcę.

Dodatkowo trudno uznać za zwykły błąd arytmetyczny, wskazanie nieprawidłowej stawki podatku VAT. Przecież wykonawca nie pomylił się przy obliczaniu w/w ceny, ale wskazał błędną stawkę podatku doliczanego do tej ceny. Natomiast wykonawca winien swoją ofertę sporządzać z należytą starannością i powinien znać aktualną stawkę podatku VAT. Skoro wykonawca jednak nie dochował należytej staranności przy sporządzaniu swojej oferty i wskazał błędną stawkę w/w podatku, to winien z tego tytułu ponieść negatywne konsekwencje w postaci odrzucenia jego oferty przez zamawiającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA