REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieaktualna stawka VAT w ofercie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
VAT/ Fot. Fotolia
VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż problem wskazania nieprawidłowej stawki VAT w ofercie wykonawcy wydaje się mało prawdopodobny, to zdarza się w praktyce. W takim przypadku zamawiający ma dwa rozwiązania: od razu odrzucić ofertę wykonawcy lub potraktować błąd jako oczywistą omyłkę pisarską.

Co w przypadku, gdy wykonawca w swojej ofercie wskaże nieaktualną stawkę podatku VAT?

Problem wskazania nieprawidłowej stawki VAT przez wykonawcę w swojej ofercie, wydaje się mało prawdopodobny, gdyż zazwyczaj wykonawcą jest przedsiębiorcą. Natomiast każdy przedsiębiorca wystawia faktury VAT lub co najmniej musi je płacić. Zatem winien wiedzieć jaka stawka podatku VAT ma zastosowanie w przypadku usług przez niego świadczonych. Jednakże założenie takie jest niestety błędne, gdyż nie jest odosobnionym przypadkiem, że w swojej ofercie wykonawca podaje nieprawidłową stawkę w/w podatku. Przyczyny takiego stanu rzeczy są bardzo różne, od zwykłego niedbalstwa przy sporządzaniu swojej oferty, aż po faktyczną nieznajomość aktualnie obowiązującej stawki tego podatku. Niezależnie jednak od przyczyny tego błędu, zamawiający ma poważny problem, gdyż ma jedynie dwa rozwiązania, tj. od razu odrzucić ofertę takiego wykonawcy lub potraktować błąd wykonawcy jako oczywistą omyłkę pisarską i ją samemu sprostować. Powstaje jednak problem, jakie rozwiązanie winien zastosować zamawiający?

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 12 marca 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 13/15 (LEX nr 1771143) rozstrzygnęła powyższy problem i stwierdziła, że: „ błędna stawka podatku VAT w cenie oferty jest uznawana jako błąd w obliczeniu ceny, zobowiązujący zamawiającego do odrzucenia oferty. W każdym przypadku - określenia i nie określenia stawki podatku VAT w SIWZ - zamawiający jest zobowiązany do ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT i dokonania badania i oceny ofert z uwzględnieniem stawki zgodnej z obowiązującymi przepisami prawnymi.

Wynika z powyższego, że jeżeli wykonawca wskaże w swojej ofercie błędną stawkę podatku VAT, to musi się liczyć się z tym, że jego oferta zostanie odrzucona. W mojej ocenie w/w rozwiązanie Izby Odwoławczej jest prawidłowe. Zamawiający nie powinien, bowiem domyślać się jaka jest zaoferowania przez wykonawcę cena netto oraz brutto realizacji zamówienia. Natomiast w przypadku wskazania błędnej stawki podatku VAT, zamawiający musi się jednak domyślać, jaka jest prawdziwa cena brutto zaoferowana przez wykonawcę, gdyż jak słusznie podała Izba zamawiający musi zastosować stawkę podatku VAT obowiązującą w rzeczywistości. W związku z czym w/w cena będzie w rzeczywistości inna niż podana w ofercie przez wykonawcę.

Dodatkowo trudno uznać za zwykły błąd arytmetyczny, wskazanie nieprawidłowej stawki podatku VAT. Przecież wykonawca nie pomylił się przy obliczaniu w/w ceny, ale wskazał błędną stawkę podatku doliczanego do tej ceny. Natomiast wykonawca winien swoją ofertę sporządzać z należytą starannością i powinien znać aktualną stawkę podatku VAT. Skoro wykonawca jednak nie dochował należytej staranności przy sporządzaniu swojej oferty i wskazał błędną stawkę w/w podatku, to winien z tego tytułu ponieść negatywne konsekwencje w postaci odrzucenia jego oferty przez zamawiającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

REKLAMA

Czy ośrodek sportu płaci podatek od nieruchomości, z których korzysta w ramach trwałego zarządu?

Aby ocenić status danego podmiotu na gruncie podatku od nieruchomości i określić jego obowiązki związane z tym podatkiem, nie jest wystarczające samo przeanalizowanie relacji właścicielskich. W katalogu podatników znalazły się bowiem również określone grupy posiadaczy, którymi są m.in. trwali zarządcy.

Jak gmina kwalifikuje wpłaty przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej?

Odpowiedzi na to pytanie udzieliło Ministerstwo Finansów. Jest to reakcja na interpelację nr 11804 Pani Poseł Mirosławy Stachowiak-Różeckiej w sprawie zasad kwalifikowania wpłat wnoszonych przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej.

MRPiPS: Powołanie Rzecznika Praw Pracownika wzmocni pozycję osób zatrudnionych

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce powołania Rzecznika Praw Pracownika. Rzecznik ma być niezależną instytucją, która wesprze pracowników m.in. poprzez pomoc prawną.

Pracownik w samorządzie bez dofinansowania z PFRON

Jednostki samorządu terytorialnego nie otrzymują dofinansowania wynagrodzenia pracownika z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Z informacji przekazanych przez resort rodziny wynika, iż przepisy te się nie zmienią ze względu zakaz podwójnego finansowania.

REKLAMA

Jakie dane na fakturze po centralizacji rozliczeń VAT?

Obecnie jednostki budżetowe nie dokonują samodzielnie rozliczenia VAT. Czy w związku z tym na fakturze powinny znaleźć się tylko dane gminy jako nabywcy, czy dane jednostki budżetowej, na rzecz której wykonano usługę?

Od 30.09 do 1.10. VI Kongres Biur Rachunkowych MKBR

Dnia 30 września 2025 r. redaktor naczelna czasopisma „Rachunkowość Budżetowa” weźmie udział w panelu dyskusyjnym organizowanym podczas VI Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych. Tematem panelu dyskusyjnego będzie: Czy media branżowe mają wpływ na decyzje ustawodawcze?

REKLAMA