REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odtajnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa

Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamawiający może samodzielnie zdecydować o odtajnieniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa? Odpowiedź na to pytanie ma niekiedy niebagatelne znaczenie, gdyż może zdecydować o utracie przez wykonawcę w wyniku jego niedbalstwa ważnej tajemnicy handlowej.

Jak już wielokrotnie wskazywałem w moich poprzednich artykułach, wykonawca w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, może zastrzec, że informacje przekazywane zamawiającemu stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i nie mogą zostać udostępniane. Warunkiem jednak jest, aby wykonawca wykazał, że przekazywane zamawiającemu informacje, faktycznie stanowią jego tajemnicę przedsiębiorstwa. W praktyce jednak wykonawca bardzo często w wyniku swoich zaniedbań, braku wiedzy lub też celowego działania, nie wykazuje tej ostatniej okoliczności, tj. nie wyjaśnia zamawiającemu, dlaczego w jego ocenie przekazywana informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa - jaki dokument?

Wykonawca ogranicza się zazwyczaj do ogólnego stwierdzenia, iż dana informacja stanowi taką tajemnicę i nie przytacza na tą okoliczność żadnej argumentacji. Co najwyżej wykonawca taki, ogranicza się do zacytowania przepisu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zawierającego definicję tajemnicy przedsiębiorstwa. Już z tak przedstawionego stanu fatycznego wynika, że zamawiający nie powinien potraktować takiej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa, gdyż nie zostały spełnione wszystkie przesłanki do utajnienia tej informacji, tj. brak jest wykazania, że dana informacja faktycznie objęta jest tajemnicą przedsiębiorstwa. Powstaje w takim przypadku wątpliwość, w jaki sposób winien się zachować zamawiający? Czy zamawiający winien najpierw wezwać wykonawcę do złożenia stosownych wyjaśnień i dopiero po braku złożenia tych wyjaśnień przez wykonawcę, upublicznić daną informację, czy też od razu upublicznić taką informację. Odpowiedź na to pytanie ma niekiedy niebagatelne znaczenie, gdyż może zdecydować o utracie przez wykonawcę w wyniku jego niedbalstwa ważnej tajemnicy handlowej.

Polecamy: VAT w samorządach (książka)

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 11 lutego 2015 r., sygn. akt: KIO 174/15 ( LEX nr 1654721) stwierdziła, iż: „w gestii zamawiającego pozostaje decyzja czy wezwie wykonawcę do wyjaśnień czy bez wezwania do wyjaśnień podejmie czynność odtajnienia czy też utrzymania w mocy zastrzeżenia w ofercie co do ochrony informacji zgodnie z u.z.n.k.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z powyższego, że zamawiający nie jest zobowiązany wzywać wykonawcę do składania jakichkolwiek wyjaśnień. Zatem może rozpoznać wniosek wykonawcy w takim kształcie, w jakim został on sporządzony. Co też może skutkować tym, że zamawiający odtajni informację przekazaną przez wykonawcę, ze szkodą dla tego ostatniego. Natomiast jedyną osobą winną tego stanu rzeczy będzie sam wykonawca, który w wyniku swoich zaniechań, sporządzić niekompletny wniosek.

Pomimo tego, że zamawiający nie musi tego robić, to i tak zazwyczaj wzywa wykonawcę do przedstawienia okoliczności, z których wynikać ma, że przekazana informacja objęta jest tajemnicą przedsiębiorstwa. W związku z czym w przeważającej liczbie przypadków wykonawca nie poniesie żadnej szkody, z tego tytułu, że sporządzić niekompletny wniosek. Jednakże taki wykonawca zawsze winien liczyć się z tym, że może się jednak zdarzyć sytuacja, że zamawiający od razu upubliczni informację, którą chciał zastrzec wykonawca. W konsekwencji czego ten ostatni poniesie szkodę, gdyż jego konkurenci dowiedzą się o okoliczności istotnej z punktu widzenia prowadzonej przez niego działalności. Zatem każdy wykonawca winien rozważyć, czy przystępowanie do przetargu, w którym nie wykazał zaistnienia w/w okoliczności, jest dla niego korzystne, czy też nie.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA