REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odtajnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamawiający może samodzielnie zdecydować o odtajnieniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa? Odpowiedź na to pytanie ma niekiedy niebagatelne znaczenie, gdyż może zdecydować o utracie przez wykonawcę w wyniku jego niedbalstwa ważnej tajemnicy handlowej.

Jak już wielokrotnie wskazywałem w moich poprzednich artykułach, wykonawca w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, może zastrzec, że informacje przekazywane zamawiającemu stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i nie mogą zostać udostępniane. Warunkiem jednak jest, aby wykonawca wykazał, że przekazywane zamawiającemu informacje, faktycznie stanowią jego tajemnicę przedsiębiorstwa. W praktyce jednak wykonawca bardzo często w wyniku swoich zaniedbań, braku wiedzy lub też celowego działania, nie wykazuje tej ostatniej okoliczności, tj. nie wyjaśnia zamawiającemu, dlaczego w jego ocenie przekazywana informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Zobacz również: Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa - jaki dokument?

Wykonawca ogranicza się zazwyczaj do ogólnego stwierdzenia, iż dana informacja stanowi taką tajemnicę i nie przytacza na tą okoliczność żadnej argumentacji. Co najwyżej wykonawca taki, ogranicza się do zacytowania przepisu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zawierającego definicję tajemnicy przedsiębiorstwa. Już z tak przedstawionego stanu fatycznego wynika, że zamawiający nie powinien potraktować takiej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa, gdyż nie zostały spełnione wszystkie przesłanki do utajnienia tej informacji, tj. brak jest wykazania, że dana informacja faktycznie objęta jest tajemnicą przedsiębiorstwa. Powstaje w takim przypadku wątpliwość, w jaki sposób winien się zachować zamawiający? Czy zamawiający winien najpierw wezwać wykonawcę do złożenia stosownych wyjaśnień i dopiero po braku złożenia tych wyjaśnień przez wykonawcę, upublicznić daną informację, czy też od razu upublicznić taką informację. Odpowiedź na to pytanie ma niekiedy niebagatelne znaczenie, gdyż może zdecydować o utracie przez wykonawcę w wyniku jego niedbalstwa ważnej tajemnicy handlowej.

Polecamy: VAT w samorządach (książka)

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 11 lutego 2015 r., sygn. akt: KIO 174/15 ( LEX nr 1654721) stwierdziła, iż: „w gestii zamawiającego pozostaje decyzja czy wezwie wykonawcę do wyjaśnień czy bez wezwania do wyjaśnień podejmie czynność odtajnienia czy też utrzymania w mocy zastrzeżenia w ofercie co do ochrony informacji zgodnie z u.z.n.k.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z powyższego, że zamawiający nie jest zobowiązany wzywać wykonawcę do składania jakichkolwiek wyjaśnień. Zatem może rozpoznać wniosek wykonawcy w takim kształcie, w jakim został on sporządzony. Co też może skutkować tym, że zamawiający odtajni informację przekazaną przez wykonawcę, ze szkodą dla tego ostatniego. Natomiast jedyną osobą winną tego stanu rzeczy będzie sam wykonawca, który w wyniku swoich zaniechań, sporządzić niekompletny wniosek.

Pomimo tego, że zamawiający nie musi tego robić, to i tak zazwyczaj wzywa wykonawcę do przedstawienia okoliczności, z których wynikać ma, że przekazana informacja objęta jest tajemnicą przedsiębiorstwa. W związku z czym w przeważającej liczbie przypadków wykonawca nie poniesie żadnej szkody, z tego tytułu, że sporządzić niekompletny wniosek. Jednakże taki wykonawca zawsze winien liczyć się z tym, że może się jednak zdarzyć sytuacja, że zamawiający od razu upubliczni informację, którą chciał zastrzec wykonawca. W konsekwencji czego ten ostatni poniesie szkodę, gdyż jego konkurenci dowiedzą się o okoliczności istotnej z punktu widzenia prowadzonej przez niego działalności. Zatem każdy wykonawca winien rozważyć, czy przystępowanie do przetargu, w którym nie wykazał zaistnienia w/w okoliczności, jest dla niego korzystne, czy też nie.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA