REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odtajnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa

Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamawiający może samodzielnie zdecydować o odtajnieniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa? Odpowiedź na to pytanie ma niekiedy niebagatelne znaczenie, gdyż może zdecydować o utracie przez wykonawcę w wyniku jego niedbalstwa ważnej tajemnicy handlowej.

Jak już wielokrotnie wskazywałem w moich poprzednich artykułach, wykonawca w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, może zastrzec, że informacje przekazywane zamawiającemu stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i nie mogą zostać udostępniane. Warunkiem jednak jest, aby wykonawca wykazał, że przekazywane zamawiającemu informacje, faktycznie stanowią jego tajemnicę przedsiębiorstwa. W praktyce jednak wykonawca bardzo często w wyniku swoich zaniedbań, braku wiedzy lub też celowego działania, nie wykazuje tej ostatniej okoliczności, tj. nie wyjaśnia zamawiającemu, dlaczego w jego ocenie przekazywana informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa - jaki dokument?

Wykonawca ogranicza się zazwyczaj do ogólnego stwierdzenia, iż dana informacja stanowi taką tajemnicę i nie przytacza na tą okoliczność żadnej argumentacji. Co najwyżej wykonawca taki, ogranicza się do zacytowania przepisu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zawierającego definicję tajemnicy przedsiębiorstwa. Już z tak przedstawionego stanu fatycznego wynika, że zamawiający nie powinien potraktować takiej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa, gdyż nie zostały spełnione wszystkie przesłanki do utajnienia tej informacji, tj. brak jest wykazania, że dana informacja faktycznie objęta jest tajemnicą przedsiębiorstwa. Powstaje w takim przypadku wątpliwość, w jaki sposób winien się zachować zamawiający? Czy zamawiający winien najpierw wezwać wykonawcę do złożenia stosownych wyjaśnień i dopiero po braku złożenia tych wyjaśnień przez wykonawcę, upublicznić daną informację, czy też od razu upublicznić taką informację. Odpowiedź na to pytanie ma niekiedy niebagatelne znaczenie, gdyż może zdecydować o utracie przez wykonawcę w wyniku jego niedbalstwa ważnej tajemnicy handlowej.

Polecamy: VAT w samorządach (książka)

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 11 lutego 2015 r., sygn. akt: KIO 174/15 ( LEX nr 1654721) stwierdziła, iż: „w gestii zamawiającego pozostaje decyzja czy wezwie wykonawcę do wyjaśnień czy bez wezwania do wyjaśnień podejmie czynność odtajnienia czy też utrzymania w mocy zastrzeżenia w ofercie co do ochrony informacji zgodnie z u.z.n.k.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z powyższego, że zamawiający nie jest zobowiązany wzywać wykonawcę do składania jakichkolwiek wyjaśnień. Zatem może rozpoznać wniosek wykonawcy w takim kształcie, w jakim został on sporządzony. Co też może skutkować tym, że zamawiający odtajni informację przekazaną przez wykonawcę, ze szkodą dla tego ostatniego. Natomiast jedyną osobą winną tego stanu rzeczy będzie sam wykonawca, który w wyniku swoich zaniechań, sporządzić niekompletny wniosek.

Pomimo tego, że zamawiający nie musi tego robić, to i tak zazwyczaj wzywa wykonawcę do przedstawienia okoliczności, z których wynikać ma, że przekazana informacja objęta jest tajemnicą przedsiębiorstwa. W związku z czym w przeważającej liczbie przypadków wykonawca nie poniesie żadnej szkody, z tego tytułu, że sporządzić niekompletny wniosek. Jednakże taki wykonawca zawsze winien liczyć się z tym, że może się jednak zdarzyć sytuacja, że zamawiający od razu upubliczni informację, którą chciał zastrzec wykonawca. W konsekwencji czego ten ostatni poniesie szkodę, gdyż jego konkurenci dowiedzą się o okoliczności istotnej z punktu widzenia prowadzonej przez niego działalności. Zatem każdy wykonawca winien rozważyć, czy przystępowanie do przetargu, w którym nie wykazał zaistnienia w/w okoliczności, jest dla niego korzystne, czy też nie.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA