REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłacona polisa - jaki dowód?

Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy wykonawca jest zobowiązany do przedłożenia opłaconej polisy ubezpieczeniowej? Czy wykonawca, który faktycznie zawarł umowę ubezpieczeniową, a nie posiada dokumentu potwierdzającego tą okoliczność powinien zostać wykluczony z postępowania?

Dowód opłacenia polisy ubezpieczeniowej

Bardzo często w Specyfikacji istotnych Warunków Zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert, znajduje się zapis, iż jednym z warunków przystąpienia wykonawcy do postępowania jest przedłożenie przez niego opłaconej polisy ubezpieczeniowej. Co do zasady zapis ten nie powinien budzić większych wątpliwości interpretacyjnych. Jeżeli wykonawca chce wziąć udział w postępowaniu, to musi mieć opłaconą polisę ubezpieczeniową i ją przedłożyć. Powstaje jednak wątpliwość, czy wykonawca musi jednak przedłożyć taką polisę? Czy też nie wystarczy sam fakt, że wykonawca zawarł określoną umowę ubezpieczeniową, na podstawie której ubezpieczyciel będzie ponosił za niego odpowiedzialność odszkodowawczą do określonej wysokości? Rozważanie takich wątpliwości może budzić zdziwienie, gdyż przecież wykonawca zawsze po zawarciu umowy ubezpieczeniowej, otrzymuje dowód jej zawarcia w postaci polisy. Zdarza się jednaj w praktyce, że wykonawca nie jest faktycznie w posiadaniu takiej polisy, gdyż ją zgubił, przedłożył oryginał polisy w innym postępowaniu itd. Natomiast ze względu na krótki okres, w którym ma złożyć swoją ofertę w postępowaniu przetargowym, nie jest wstanie uzyskać kopii tej polisy od ubezpieczyciela. W konsekwencji czego powstaje wątpliwość, czy taki wykonawca, który faktycznie zawarł umowę ubezpieczeniową, a nie posiada jedynie dokumentu potwierdzającego tą okoliczność, powinien zostać w zasadzie wykluczony z postępowania. Czy takie działania nie byłoby krzywdzące takiego wykonawcę?

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: VAT w samorządach (książka)

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 12 marca 2015 r., sygn. akt: KIO 358/15 (LEX nr 1661964) rozwiązała powyższy problem. Zgodnie z tym wyrokiem „nie dość jasne pojęcie "opłaconej polisy" należy wiązać ze skutecznością powstania odpowiedzialności ubezpieczyciela z umowy ubezpieczenia. Niezbędne jest zatem wykazanie, że ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność wynikającą z umowy ubezpieczenia.”

Wynika z powyższego, że wykonawca nie jest zobowiązany do przedłożenia opłaconej polisy ubezpieczeniowej. Zawarcie umowy ubezpieczeniowej może dowodzić wszelkimi dowodami, w tym dla przykładu dowodem zapłaty za polisę ubezpieczeniową, z którego wynikałoby, że zapłata ta została dokonana na poczet obecnie obowiązującej umowy. Korespondencją z ubezpieczycielem, z której wynikałoby, że umowa faktycznie została zawarta itd.

REKLAMA

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA