REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki udziału w postępowaniu po nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych

Daria Rychlik
 Blog Prawa Zamówień Publicznych
Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych
Prawo europejskie, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Prawo europejskie, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie warunki będzie trzeba spełnić, aby wziąć udział w postępowaniu? Czy projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, będący realizacją obowiązku implementacji unijnych dyrektyw zawiera w tym zakresie zmiany?

Projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych: warunki udziału w postępowaniu

REKLAMA

W projekcie nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych będącym realizacją obowiązku implementacji dyrektyw unijnych z 2014 r. dotyczących zamówień publicznych do naszego porządku prawnego znalazły się zmiany w zakresie dotyczącym warunków udziału w postępowaniu. W dotychczasowym brzmieniu Wykonawcy wykazać musieli się stosownymi uprawnieniami, posiadaniem doświadczenia i wiedzy, odpowiednim potencjałem technicznym do realizacji przedmiotu zamówienia oraz posiadaniem sytuacji ekonomicznej i finansowej dającej rękojmie wykonania przedmiotu zamówienia.

REKLAMA

W obecnym brzmieniu o udzielenie zamówienia po pierwsze mogą ubiegać się wykonawcy spełniający warunki udziału, a w drugiej kolejności Ci, którzy nie podlegają wykluczeniu z powodów enumeratywnie wymienionych w nowym brzmieniu art. 24 ustawy o ile zostały one określone w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia publicznego

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Warunki udziału w postępowaniu dotyczyć mogą uprawnień do wykonywania określonej działalności zawodowej, zdolności technicznej i zawodowej oraz sytuacji ekonomicznej i finansowej. 

Dla wykazania się spełnienia każdego z tych warunków twórcy nowelizacji przewidzieli określone wymagania (art.22a projektu). Swoistym novum stanowi możliwość zastrzeżenia w ogłoszeniu o zamówieniu przez Zamawiającego, że o zamówienie ubiegać mogą się wyłącznie zakłady pracy chronionej lub wykonawcy, których głównym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych i osób defaworyzowanych. W odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu nowelizacja zakłada, że w przypadku wykonawców mających siedzibę w Państwie Członkowskim zamawiający może wymagać, aby wykonawcy byli wpisani do jednego z rejestrów zawodowych lub handlowych prowadzonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym posiadają siedzibę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na usługi, w zakresie, w jakim wykonawcy muszą posiadać określone zezwolenia lub muszą być członkami określonej organizacji, aby móc świadczyć w swoim kraju pochodzenia określone usługi, zamawiający może wymagać od nich udowodnienia, że posiadają oni takie zezwolenie lub status członkowski. 

Jeśli chodzi o wykazanie się posiadaniem odpowiedniej sytuacji ekonomicznej i finansowej zamawiający może wymagać aby wykonawcy posiadali określony minimalny roczny przychód, w tym określony minimalny roczny przychód w obszarze objętym zamówieniem publicznym; aby wykonawcy przedstawili informacje na temat ich rocznych sprawozdań finansowych wykazujących, w szczególności stosunek aktywów do zobowiązań; posiadania odpowiedniego ubezpieczenia z tytułu ryzyka zawodowego. Zaznaczyć jednak należy, że w przypadku wykazania minimalnego rocznego przychodu dodatkowo nie może on przekroczyć maksymalnie dwukrotności szacunkowej wartości zamówienia publicznego, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego lub sposobu jego realizacji. 

Warunkiem wymagania powyższych kryteriów jest określenie w SIWZ metod i kryteriów jakimi będzie kierował się Zamawiający uwzględniając te informacje. 

Oceniając zdolność techniczną i zawodową Zamawiający może postawić minimalne warunki dotyczące wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego wykonawcy lub osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, umożliwiające realizację zamówienia publicznego na odpowiednim poziomie jakości.  

Novum w tym zakresie jest prawo Zamawiającego do uznania, że wykonawca nie posiada wymaganych zdolności zawodowych, jeżeli ma sprzeczne interesy, które mogą mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia publicznego. 

Gdy przedmiotem zamówienia są dostawy wymagające wykonania prac dotyczących rozmieszczenia lub instalacji, usługi lub roboty budowlane, zamawiający może oceniać zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia w szczególności w odniesieniu do jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia wymagając wówczas w szczególności w ofercie lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu imion i nazwisk osób, które będą odpowiedzialne za realizację zamówienia publicznego. 

Ponadto w przypadku gdy zamówienie będą dzielone na części dla każdej z nich konieczne będzie wykazanie przez wykonawców spełniania warunków udziału. Zamawiający może określić minimalny roczny przychód, który muszą wykazać wykonawcy, przez odniesienie do każdej części, w przypadku, gdyby wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, przyznano kilka części zamówienia publicznego do realizacji w tym samym czasie.

Zobacz również: Nieaktualna stawka VAT w ofercie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA