REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki udziału w postępowaniu po nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daria Rychlik
 Blog Prawa Zamówień Publicznych
Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych
Prawo europejskie, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Prawo europejskie, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie warunki będzie trzeba spełnić, aby wziąć udział w postępowaniu? Czy projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, będący realizacją obowiązku implementacji unijnych dyrektyw zawiera w tym zakresie zmiany?

Projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych: warunki udziału w postępowaniu

REKLAMA

W projekcie nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych będącym realizacją obowiązku implementacji dyrektyw unijnych z 2014 r. dotyczących zamówień publicznych do naszego porządku prawnego znalazły się zmiany w zakresie dotyczącym warunków udziału w postępowaniu. W dotychczasowym brzmieniu Wykonawcy wykazać musieli się stosownymi uprawnieniami, posiadaniem doświadczenia i wiedzy, odpowiednim potencjałem technicznym do realizacji przedmiotu zamówienia oraz posiadaniem sytuacji ekonomicznej i finansowej dającej rękojmie wykonania przedmiotu zamówienia.

REKLAMA

W obecnym brzmieniu o udzielenie zamówienia po pierwsze mogą ubiegać się wykonawcy spełniający warunki udziału, a w drugiej kolejności Ci, którzy nie podlegają wykluczeniu z powodów enumeratywnie wymienionych w nowym brzmieniu art. 24 ustawy o ile zostały one określone w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia publicznego

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Warunki udziału w postępowaniu dotyczyć mogą uprawnień do wykonywania określonej działalności zawodowej, zdolności technicznej i zawodowej oraz sytuacji ekonomicznej i finansowej. 

Dla wykazania się spełnienia każdego z tych warunków twórcy nowelizacji przewidzieli określone wymagania (art.22a projektu). Swoistym novum stanowi możliwość zastrzeżenia w ogłoszeniu o zamówieniu przez Zamawiającego, że o zamówienie ubiegać mogą się wyłącznie zakłady pracy chronionej lub wykonawcy, których głównym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych i osób defaworyzowanych. W odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu nowelizacja zakłada, że w przypadku wykonawców mających siedzibę w Państwie Członkowskim zamawiający może wymagać, aby wykonawcy byli wpisani do jednego z rejestrów zawodowych lub handlowych prowadzonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym posiadają siedzibę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na usługi, w zakresie, w jakim wykonawcy muszą posiadać określone zezwolenia lub muszą być członkami określonej organizacji, aby móc świadczyć w swoim kraju pochodzenia określone usługi, zamawiający może wymagać od nich udowodnienia, że posiadają oni takie zezwolenie lub status członkowski. 

Jeśli chodzi o wykazanie się posiadaniem odpowiedniej sytuacji ekonomicznej i finansowej zamawiający może wymagać aby wykonawcy posiadali określony minimalny roczny przychód, w tym określony minimalny roczny przychód w obszarze objętym zamówieniem publicznym; aby wykonawcy przedstawili informacje na temat ich rocznych sprawozdań finansowych wykazujących, w szczególności stosunek aktywów do zobowiązań; posiadania odpowiedniego ubezpieczenia z tytułu ryzyka zawodowego. Zaznaczyć jednak należy, że w przypadku wykazania minimalnego rocznego przychodu dodatkowo nie może on przekroczyć maksymalnie dwukrotności szacunkowej wartości zamówienia publicznego, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego lub sposobu jego realizacji. 

Warunkiem wymagania powyższych kryteriów jest określenie w SIWZ metod i kryteriów jakimi będzie kierował się Zamawiający uwzględniając te informacje. 

Oceniając zdolność techniczną i zawodową Zamawiający może postawić minimalne warunki dotyczące wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego wykonawcy lub osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, umożliwiające realizację zamówienia publicznego na odpowiednim poziomie jakości.  

Novum w tym zakresie jest prawo Zamawiającego do uznania, że wykonawca nie posiada wymaganych zdolności zawodowych, jeżeli ma sprzeczne interesy, które mogą mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia publicznego. 

Gdy przedmiotem zamówienia są dostawy wymagające wykonania prac dotyczących rozmieszczenia lub instalacji, usługi lub roboty budowlane, zamawiający może oceniać zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia w szczególności w odniesieniu do jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia wymagając wówczas w szczególności w ofercie lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu imion i nazwisk osób, które będą odpowiedzialne za realizację zamówienia publicznego. 

Ponadto w przypadku gdy zamówienie będą dzielone na części dla każdej z nich konieczne będzie wykazanie przez wykonawców spełniania warunków udziału. Zamawiający może określić minimalny roczny przychód, który muszą wykazać wykonawcy, przez odniesienie do każdej części, w przypadku, gdyby wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, przyznano kilka części zamówienia publicznego do realizacji w tym samym czasie.

Zobacz również: Nieaktualna stawka VAT w ofercie

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA