REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury w zamówieniach publicznych

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Internet, prawo, zamówienia publiczne/ fot. Fotolia
Internet, prawo, zamówienia publiczne/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju planuje wprowadzenie e-faktur w zamówieniach publicznych na początku 2018 r. Zmiany podyktowane są koniecznością implementacji Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych.

Dyrektywa została opublikowana 6 maja 2014, weszła w życie 27 maja 2014 r.

REKLAMA

Nowa ustawa ma wprowadzić definicję ustrukturyzowanej faktury elektronicznej. Faktury tego rodzaju pozwalają na automatyczne przekazywanie i przetwarzanie w komputerowych systemach finansowo-księgowych.

Ustawa ma zatem umożliwić wystawianie i wysyłanie przez wykonawców ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, związanych z realizacją zamówień publicznych. Zamawiający będą mieli obowiązek przyjmowania takich faktur. Po dwóch latach od transpozycji dyrektywy 2014/55/UE ma wejść w życie obowiązek wystawiania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez wykonawców zamówień publicznych.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Ustawa ma również regulować kwestie związane z możliwością wystawiania, wysyłania oraz odbierania drogą elektroniczną dokumentów związanych z realizacją zamówień publicznych. Dotyczy to w szczególności takich dokumentów jak nota księgowa, nota korygująca rachunku, zamówienie, potwierdzenie dostawy czy protokół zdawczo-odbiorczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady funkcjonowania systemu teleinformatycznego, służącego do wymiany dokumentów elektronicznych oraz ustrukturyzowanych faktur elektronicznych będzie określało rozporządzenie wykonawcze.

Obecnie ogólne warunki wystawiania faktur elektronicznych reguluje ustawa o podatku od towarów i usług.

Jako adresatów nowych regulacji ministerstwo wymienia między innymi następujące podmioty sektora finansów publicznych:

  • organy władzy publicznej, administracji rządowej, kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały,
  • jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, samorząd województwa) oraz ich związki,
  • państwowe jednostki budżetowe,
  • samorządowe zakłady budżetowe,
  • agencje wykonawcze,
  • instytucje gospodarki budżetowej,
  • państwowe fundusze celowe,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa KRUS,
  • Narodowy Fundusz Zdrowia,
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (SPZOZ),
  • uczelnie publiczne,
  • Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe,
  • inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Nowe przepisy mają wejść w życie 26 stycznia 2018 r.

Podstawa prawna:

Projekt założeń projektu ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych - etap legislacyjny: konsultacje publiczne

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA