REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczba zatrudnionych pracowników jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Pracownicy/ Fot. Fotolia
Pracownicy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty może stanowić liczba zatrudnionych pracowników? Czy kryterium takie nie jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji?

Jak już wskazywałem we wcześniejszych moich artykułach, na skutek zmiany przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez dodanie do art. 91 ustępu 2a, został bardzo zawężony krąg postępowań, w których jako jedyne kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty można zastosować najniższą cenę. Obecnie w przeważającej liczbie przypadków obok kryterium ceny, będą stosowane inne kryteria. Powstają niekiedy wątpliwości, czy inne kryteria, które stosuje zamawiający, nie naruszają zasad uczciwej konkurencji. Często zdarza się w szczególności w przypadku zamówień, w których ich realizacja uzależniona jest od posiadania określonej kadry pracowniczej, że kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty jest liczb osób, za pośrednictwem którym zamówienie będzie realizowane. Kryterium takie można spotkać w przypadku zamówień na odbiór odpadów, dowóz uczniów do szkoły itd. Kryterium to nie budziłoby większych wątpliwości, gdyby nie fakt, iż niektórzy zamawiający wskazują w dokumentacji przetargowej, iż kryterium to spełniają tylko wykonawcy, którzy mają zatrudnionych pracowników. Chodzi o osoby, z którymi wykonawca zawarł umowę o pracę, a nie dla przykładu umowę zlecenia. Przy takim określeniu tego kryterium powstaje wątpliwość, czy nie jest ono sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji. Przecież oceniając te kryterium obiektywnie, można dojść do wniosku, iż faworyzuje ono określoną grupę wykonawców, tj. wykonawców, którzy mają zatrudnionych pracowników. W gorszej sytuacji natomiast są wykonawcy, którzy nie mają pracowników, a zleceniobiorców. Przecież współpracowanie z osobami na umowie zlecenia, a nie umowy o pracę, nie jest sprzeczne z prawem, w związku z czym sposób zatrudnienia tych osób nie powinien mieć znaczenia, przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Jednakże czy takie twierdzenia są aby na pewno słuszne?

REKLAMA

Zobacz również: Referencje w przypadku świadczenia usług

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 6 sierpnia 2015 r., sygn. akt: KIO 1607/15 stwierdziła, że: „ustawodawca we wprowadzonym przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232) art. 91 ust. 2 p.z.p., określił - w przykładowym katalogu kryteriów oceny ofert - kryteria społeczne. Brak jest jakichkolwiek wątpliwości, że kryterium odnoszące się do aspektu zatrudniania osób do realizacji przedmiotu zamówienia na podstawie umowy o pracę stanowi wypełnienie aspektów społecznych określonych przez ustawodawcę, w szczególności w oparciu o treść uzasadnienia do projektu tej ustawy.”

Wynika z powyższego, iż wprowadzenie przy wyborze najkorzystniejszej oferty, kryterium liczby pracowników, jest jednak możliwe. Pomimo tego, iż pobieżna ocena tego kryterium może prowadzić do odwrotnych wniosków. Przepis art. 91 ust. 2 ustaw Prawo zamówień publicznych faktycznie przewiduje, iż kryteriami oceny ofert są cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności aspekty społeczne. W ocenie Izby Odwoławczej dbanie przez zamawiającego, aby wykonawca, który ma realizować przedmiot zamówienia, zatrudniał swoich pracowników na umowę o pracę, a nie zlecenia, jest w interesie społecznym. Co też skutkuje tym, iż w/w kryterium jest możliwe do zastosowania. Cóż, można się oczywiście z tym stanowiskiem nie zgadzać, jednakże trzeba je szanować. Podejrzewam, iż dzięki cytowanemu wyżej orzeczeniu liczba przetargów, w których będzie stosowane w/w kryterium ulegnie wzrostowi, w szczególności w jednostkach samorządu terytorialnego, które będą stosować te kryterium bardziej w celach politycznych, niż z konieczności.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA