REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczba zatrudnionych pracowników jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Pracownicy/ Fot. Fotolia
Pracownicy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty może stanowić liczba zatrudnionych pracowników? Czy kryterium takie nie jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji?

Jak już wskazywałem we wcześniejszych moich artykułach, na skutek zmiany przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez dodanie do art. 91 ustępu 2a, został bardzo zawężony krąg postępowań, w których jako jedyne kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty można zastosować najniższą cenę. Obecnie w przeważającej liczbie przypadków obok kryterium ceny, będą stosowane inne kryteria. Powstają niekiedy wątpliwości, czy inne kryteria, które stosuje zamawiający, nie naruszają zasad uczciwej konkurencji. Często zdarza się w szczególności w przypadku zamówień, w których ich realizacja uzależniona jest od posiadania określonej kadry pracowniczej, że kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty jest liczb osób, za pośrednictwem którym zamówienie będzie realizowane. Kryterium takie można spotkać w przypadku zamówień na odbiór odpadów, dowóz uczniów do szkoły itd. Kryterium to nie budziłoby większych wątpliwości, gdyby nie fakt, iż niektórzy zamawiający wskazują w dokumentacji przetargowej, iż kryterium to spełniają tylko wykonawcy, którzy mają zatrudnionych pracowników. Chodzi o osoby, z którymi wykonawca zawarł umowę o pracę, a nie dla przykładu umowę zlecenia. Przy takim określeniu tego kryterium powstaje wątpliwość, czy nie jest ono sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji. Przecież oceniając te kryterium obiektywnie, można dojść do wniosku, iż faworyzuje ono określoną grupę wykonawców, tj. wykonawców, którzy mają zatrudnionych pracowników. W gorszej sytuacji natomiast są wykonawcy, którzy nie mają pracowników, a zleceniobiorców. Przecież współpracowanie z osobami na umowie zlecenia, a nie umowy o pracę, nie jest sprzeczne z prawem, w związku z czym sposób zatrudnienia tych osób nie powinien mieć znaczenia, przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Jednakże czy takie twierdzenia są aby na pewno słuszne?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Referencje w przypadku świadczenia usług

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 6 sierpnia 2015 r., sygn. akt: KIO 1607/15 stwierdziła, że: „ustawodawca we wprowadzonym przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232) art. 91 ust. 2 p.z.p., określił - w przykładowym katalogu kryteriów oceny ofert - kryteria społeczne. Brak jest jakichkolwiek wątpliwości, że kryterium odnoszące się do aspektu zatrudniania osób do realizacji przedmiotu zamówienia na podstawie umowy o pracę stanowi wypełnienie aspektów społecznych określonych przez ustawodawcę, w szczególności w oparciu o treść uzasadnienia do projektu tej ustawy.”

Wynika z powyższego, iż wprowadzenie przy wyborze najkorzystniejszej oferty, kryterium liczby pracowników, jest jednak możliwe. Pomimo tego, iż pobieżna ocena tego kryterium może prowadzić do odwrotnych wniosków. Przepis art. 91 ust. 2 ustaw Prawo zamówień publicznych faktycznie przewiduje, iż kryteriami oceny ofert są cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności aspekty społeczne. W ocenie Izby Odwoławczej dbanie przez zamawiającego, aby wykonawca, który ma realizować przedmiot zamówienia, zatrudniał swoich pracowników na umowę o pracę, a nie zlecenia, jest w interesie społecznym. Co też skutkuje tym, iż w/w kryterium jest możliwe do zastosowania. Cóż, można się oczywiście z tym stanowiskiem nie zgadzać, jednakże trzeba je szanować. Podejrzewam, iż dzięki cytowanemu wyżej orzeczeniu liczba przetargów, w których będzie stosowane w/w kryterium ulegnie wzrostowi, w szczególności w jednostkach samorządu terytorialnego, które będą stosować te kryterium bardziej w celach politycznych, niż z konieczności.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA