| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Strony umowy > Liczba zatrudnionych pracowników jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty

Liczba zatrudnionych pracowników jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty

Czy kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty może stanowić liczba zatrudnionych pracowników? Czy kryterium takie nie jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji?

Jak już wskazywałem we wcześniejszych moich artykułach, na skutek zmiany przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez dodanie do art. 91 ustępu 2a, został bardzo zawężony krąg postępowań, w których jako jedyne kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty można zastosować najniższą cenę. Obecnie w przeważającej liczbie przypadków obok kryterium ceny, będą stosowane inne kryteria. Powstają niekiedy wątpliwości, czy inne kryteria, które stosuje zamawiający, nie naruszają zasad uczciwej konkurencji. Często zdarza się w szczególności w przypadku zamówień, w których ich realizacja uzależniona jest od posiadania określonej kadry pracowniczej, że kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty jest liczb osób, za pośrednictwem którym zamówienie będzie realizowane. Kryterium takie można spotkać w przypadku zamówień na odbiór odpadów, dowóz uczniów do szkoły itd. Kryterium to nie budziłoby większych wątpliwości, gdyby nie fakt, iż niektórzy zamawiający wskazują w dokumentacji przetargowej, iż kryterium to spełniają tylko wykonawcy, którzy mają zatrudnionych pracowników. Chodzi o osoby, z którymi wykonawca zawarł umowę o pracę, a nie dla przykładu umowę zlecenia. Przy takim określeniu tego kryterium powstaje wątpliwość, czy nie jest ono sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji. Przecież oceniając te kryterium obiektywnie, można dojść do wniosku, iż faworyzuje ono określoną grupę wykonawców, tj. wykonawców, którzy mają zatrudnionych pracowników. W gorszej sytuacji natomiast są wykonawcy, którzy nie mają pracowników, a zleceniobiorców. Przecież współpracowanie z osobami na umowie zlecenia, a nie umowy o pracę, nie jest sprzeczne z prawem, w związku z czym sposób zatrudnienia tych osób nie powinien mieć znaczenia, przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Jednakże czy takie twierdzenia są aby na pewno słuszne?

Zobacz również: Referencje w przypadku świadczenia usług

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 6 sierpnia 2015 r., sygn. akt: KIO 1607/15 stwierdziła, że: „ustawodawca we wprowadzonym przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232) art. 91 ust. 2 p.z.p., określił - w przykładowym katalogu kryteriów oceny ofert - kryteria społeczne. Brak jest jakichkolwiek wątpliwości, że kryterium odnoszące się do aspektu zatrudniania osób do realizacji przedmiotu zamówienia na podstawie umowy o pracę stanowi wypełnienie aspektów społecznych określonych przez ustawodawcę, w szczególności w oparciu o treść uzasadnienia do projektu tej ustawy.”

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Autor:

Adwokat

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Pracownicy/ Fot. Fotolia
Pracownicy/ Fot. Fotolia

Odwrotne obciążenie 2018. Usługi budowlane i towary39.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Alchemia-Inwestowania

doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »