REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczba zatrudnionych pracowników jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Pracownicy/ Fot. Fotolia
Pracownicy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty może stanowić liczba zatrudnionych pracowników? Czy kryterium takie nie jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji?

Jak już wskazywałem we wcześniejszych moich artykułach, na skutek zmiany przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez dodanie do art. 91 ustępu 2a, został bardzo zawężony krąg postępowań, w których jako jedyne kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty można zastosować najniższą cenę. Obecnie w przeważającej liczbie przypadków obok kryterium ceny, będą stosowane inne kryteria. Powstają niekiedy wątpliwości, czy inne kryteria, które stosuje zamawiający, nie naruszają zasad uczciwej konkurencji. Często zdarza się w szczególności w przypadku zamówień, w których ich realizacja uzależniona jest od posiadania określonej kadry pracowniczej, że kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty jest liczb osób, za pośrednictwem którym zamówienie będzie realizowane. Kryterium takie można spotkać w przypadku zamówień na odbiór odpadów, dowóz uczniów do szkoły itd. Kryterium to nie budziłoby większych wątpliwości, gdyby nie fakt, iż niektórzy zamawiający wskazują w dokumentacji przetargowej, iż kryterium to spełniają tylko wykonawcy, którzy mają zatrudnionych pracowników. Chodzi o osoby, z którymi wykonawca zawarł umowę o pracę, a nie dla przykładu umowę zlecenia. Przy takim określeniu tego kryterium powstaje wątpliwość, czy nie jest ono sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji. Przecież oceniając te kryterium obiektywnie, można dojść do wniosku, iż faworyzuje ono określoną grupę wykonawców, tj. wykonawców, którzy mają zatrudnionych pracowników. W gorszej sytuacji natomiast są wykonawcy, którzy nie mają pracowników, a zleceniobiorców. Przecież współpracowanie z osobami na umowie zlecenia, a nie umowy o pracę, nie jest sprzeczne z prawem, w związku z czym sposób zatrudnienia tych osób nie powinien mieć znaczenia, przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Jednakże czy takie twierdzenia są aby na pewno słuszne?

REKLAMA

Zobacz również: Referencje w przypadku świadczenia usług

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 6 sierpnia 2015 r., sygn. akt: KIO 1607/15 stwierdziła, że: „ustawodawca we wprowadzonym przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232) art. 91 ust. 2 p.z.p., określił - w przykładowym katalogu kryteriów oceny ofert - kryteria społeczne. Brak jest jakichkolwiek wątpliwości, że kryterium odnoszące się do aspektu zatrudniania osób do realizacji przedmiotu zamówienia na podstawie umowy o pracę stanowi wypełnienie aspektów społecznych określonych przez ustawodawcę, w szczególności w oparciu o treść uzasadnienia do projektu tej ustawy.”

Wynika z powyższego, iż wprowadzenie przy wyborze najkorzystniejszej oferty, kryterium liczby pracowników, jest jednak możliwe. Pomimo tego, iż pobieżna ocena tego kryterium może prowadzić do odwrotnych wniosków. Przepis art. 91 ust. 2 ustaw Prawo zamówień publicznych faktycznie przewiduje, iż kryteriami oceny ofert są cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności aspekty społeczne. W ocenie Izby Odwoławczej dbanie przez zamawiającego, aby wykonawca, który ma realizować przedmiot zamówienia, zatrudniał swoich pracowników na umowę o pracę, a nie zlecenia, jest w interesie społecznym. Co też skutkuje tym, iż w/w kryterium jest możliwe do zastosowania. Cóż, można się oczywiście z tym stanowiskiem nie zgadzać, jednakże trzeba je szanować. Podejrzewam, iż dzięki cytowanemu wyżej orzeczeniu liczba przetargów, w których będzie stosowane w/w kryterium ulegnie wzrostowi, w szczególności w jednostkach samorządu terytorialnego, które będą stosować te kryterium bardziej w celach politycznych, niż z konieczności.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA