Liczba zatrudnionych pracowników jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty
REKLAMA
REKLAMA
Jak już wskazywałem we wcześniejszych moich artykułach, na skutek zmiany przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez dodanie do art. 91 ustępu 2a, został bardzo zawężony krąg postępowań, w których jako jedyne kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty można zastosować najniższą cenę. Obecnie w przeważającej liczbie przypadków obok kryterium ceny, będą stosowane inne kryteria. Powstają niekiedy wątpliwości, czy inne kryteria, które stosuje zamawiający, nie naruszają zasad uczciwej konkurencji. Często zdarza się w szczególności w przypadku zamówień, w których ich realizacja uzależniona jest od posiadania określonej kadry pracowniczej, że kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty jest liczb osób, za pośrednictwem którym zamówienie będzie realizowane. Kryterium takie można spotkać w przypadku zamówień na odbiór odpadów, dowóz uczniów do szkoły itd. Kryterium to nie budziłoby większych wątpliwości, gdyby nie fakt, iż niektórzy zamawiający wskazują w dokumentacji przetargowej, iż kryterium to spełniają tylko wykonawcy, którzy mają zatrudnionych pracowników. Chodzi o osoby, z którymi wykonawca zawarł umowę o pracę, a nie dla przykładu umowę zlecenia. Przy takim określeniu tego kryterium powstaje wątpliwość, czy nie jest ono sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji. Przecież oceniając te kryterium obiektywnie, można dojść do wniosku, iż faworyzuje ono określoną grupę wykonawców, tj. wykonawców, którzy mają zatrudnionych pracowników. W gorszej sytuacji natomiast są wykonawcy, którzy nie mają pracowników, a zleceniobiorców. Przecież współpracowanie z osobami na umowie zlecenia, a nie umowy o pracę, nie jest sprzeczne z prawem, w związku z czym sposób zatrudnienia tych osób nie powinien mieć znaczenia, przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Jednakże czy takie twierdzenia są aby na pewno słuszne?
REKLAMA
Zobacz również: Referencje w przypadku świadczenia usług
REKLAMA
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 6 sierpnia 2015 r., sygn. akt: KIO 1607/15 stwierdziła, że: „ustawodawca we wprowadzonym przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232) art. 91 ust. 2 p.z.p., określił - w przykładowym katalogu kryteriów oceny ofert - kryteria społeczne. Brak jest jakichkolwiek wątpliwości, że kryterium odnoszące się do aspektu zatrudniania osób do realizacji przedmiotu zamówienia na podstawie umowy o pracę stanowi wypełnienie aspektów społecznych określonych przez ustawodawcę, w szczególności w oparciu o treść uzasadnienia do projektu tej ustawy.”
Wynika z powyższego, iż wprowadzenie przy wyborze najkorzystniejszej oferty, kryterium liczby pracowników, jest jednak możliwe. Pomimo tego, iż pobieżna ocena tego kryterium może prowadzić do odwrotnych wniosków. Przepis art. 91 ust. 2 ustaw Prawo zamówień publicznych faktycznie przewiduje, iż kryteriami oceny ofert są cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności aspekty społeczne. W ocenie Izby Odwoławczej dbanie przez zamawiającego, aby wykonawca, który ma realizować przedmiot zamówienia, zatrudniał swoich pracowników na umowę o pracę, a nie zlecenia, jest w interesie społecznym. Co też skutkuje tym, iż w/w kryterium jest możliwe do zastosowania. Cóż, można się oczywiście z tym stanowiskiem nie zgadzać, jednakże trzeba je szanować. Podejrzewam, iż dzięki cytowanemu wyżej orzeczeniu liczba przetargów, w których będzie stosowane w/w kryterium ulegnie wzrostowi, w szczególności w jednostkach samorządu terytorialnego, które będą stosować te kryterium bardziej w celach politycznych, niż z konieczności.
Polecamy serwis: Zamówienia publiczne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.