REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomocnicze działania zakupowe

Subskrybuj nas na Youtube
Pomocnicze działania zakupowe./ fot. Fotolia
Pomocnicze działania zakupowe./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy przekazać organizację i przeprowadzenie postępowania na zakup wyposażenia jednostce zewnętrznej (kancelarii prawnej). Po nowelizacji przepisów o zamówieniach takie działania to tzw. pomocnicze działania zakupowe. W jakiej formie powierzyć takie działania zewnętrznej kancelarii prawnej? Jaki może być zakres powierzonych czynności?

Możliwość powierzenia przez zamawiającego pomocniczych działań zakupowych własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej przewidziana jest w art. 15 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). W przypadku powierzania tzw. pomocniczych działań zakupowych osobie trzeciej (np. kancelarii prawnej czy biuru consultingowemu) mamy do czynienia z zamówieniem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), jeżeli powierzenie następuje na podstawie umowy odpłatnej. Zamawiający powinien wówczas oszacować wartość zamówienia. Jeżeli jego wartość nie przekracza równowartości kwoty 30 000 euro, może udzielić zamówienia bez stosowania przepisów upzp. Po przekroczeniu tej kwoty trzeba będzie jednak zastosować odpowiednie przepisy o zamówieniach.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Zawiązanie natomiast współpracy z własną jednostką organizacyjną w zakresie pomocniczych działań zakupowych może nastąpić, co do zasady, np. na podstawie aktu administracyjnego, porozumienia. Jeżeli zatem pomocnicze działania zakupowe powierzane są w sposób inny niż na podstawie umowy o charakterze odpłatnym, nie podlega to regulacjom upzp.

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Podmioty, którym powierza się pomocnicze działania zakupowe, działają jako pełnomocnicy zamawiającego. Stanowi o tym wprost art. 15 ust. 3 upzp. Oznacza to, że dokonywane przez nich czynności pociągają za sobą skutki bezpośrednie dla zamawiającego – o ile mieszczą się w granicach umocowania. Dlatego pełnomocnictwa powinny być udzielane w formie pisemnej i powinny mieć charakter rodzajowy (do dokonania czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, a więc czynności, które nie mają jedynie na celu zachowania status quo), albo charakter szczególny (tj. zawierać umocowanie do dokonania poszczególnej, ściśle określonej czynności). Zamawiający nie traci zatem w takim przypadku swojego statusu podmiotu zamawiającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomocnicze działania zakupowe polegają na zapewnieniu wsparcia dla działań zakupowych, w szczególności przez:

● zapewnienie infrastruktury technicznej umożliwiającej zamawiającemu udzielanie zamówień lub zawieranie umów ramowych. Taka infrastruktura to np. urządzenia pozwalające na ocenę przedłożonych w postępowaniu próbek, platformy do przeprowadzenia licytacji czy aukcji elektronicznej, a nawet odpowiednie narzędzia do komunikacji;

● doradztwo dotyczące przeprowadzania lub planowania postępowań o udzielenie zamówienia. Są to np. usługi doradcze dotyczące aspektów technicznych, społecznych, środowiskowych, opiniowanie projektów dokumentacji przetargowej, udział w dialogu technicznym, ocena poprawności czynności dokonywanych przez komisję przetargową;

● przygotowanie postępowań o udzielenie zamówienia i przeprowadzanie ich w imieniu i na rzecz zamawiającego. Do tych czynności należy m.in. wybór trybu udzielenia zamówienia, przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ocena ofert czy wybór oferty najkorzystniejszej.

Katalog czynności mogących składać się na pomocnicze działania zakupowe jest tylko przykładowy. Świadczy o tym użyte sformułowanie „w szczególności”. Zamawiający może więc objąć pomocniczymi działaniami zakupowymi każdą czynność, która ma służyć mu do prawidłowego przeprowadzenia procesu zakupowego zmierzającego do nabycia określonych towarów, usług czy też robót budowlanych. Zazwyczaj ma to miejsce, gdy zamawiający po raz pierwszy udziela zamówienia publicznego finansowanego ze źródeł „zewnętrznych” (np. środków unijnych), albo gdy przedmiotem zamówienia są inwestycje o dużym stopniu złożoności, a ocena ofert wymaga wiedzy specjalistycznej, wykraczającej poza własne możliwości organizacyjne i kadrowe.

ANDRZELA GAWROŃSKA-BARAN

doktor nauk prawnych, wieloletni praktyk zamówień publicznych, były wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, wykładowca na wyższych uczelniach i trener na szkoleniach, autor wielu artykułów i komentarzy z zakresu zamówień publicznych, radca prawny

PODSTAWA PRAWNA

● art. 15 ust. 2–4 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2260)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA