REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomocnicze działania zakupowe

Subskrybuj nas na Youtube
Pomocnicze działania zakupowe./ fot. Fotolia
Pomocnicze działania zakupowe./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy przekazać organizację i przeprowadzenie postępowania na zakup wyposażenia jednostce zewnętrznej (kancelarii prawnej). Po nowelizacji przepisów o zamówieniach takie działania to tzw. pomocnicze działania zakupowe. W jakiej formie powierzyć takie działania zewnętrznej kancelarii prawnej? Jaki może być zakres powierzonych czynności?

Możliwość powierzenia przez zamawiającego pomocniczych działań zakupowych własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej przewidziana jest w art. 15 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). W przypadku powierzania tzw. pomocniczych działań zakupowych osobie trzeciej (np. kancelarii prawnej czy biuru consultingowemu) mamy do czynienia z zamówieniem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), jeżeli powierzenie następuje na podstawie umowy odpłatnej. Zamawiający powinien wówczas oszacować wartość zamówienia. Jeżeli jego wartość nie przekracza równowartości kwoty 30 000 euro, może udzielić zamówienia bez stosowania przepisów upzp. Po przekroczeniu tej kwoty trzeba będzie jednak zastosować odpowiednie przepisy o zamówieniach.

REKLAMA

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Zawiązanie natomiast współpracy z własną jednostką organizacyjną w zakresie pomocniczych działań zakupowych może nastąpić, co do zasady, np. na podstawie aktu administracyjnego, porozumienia. Jeżeli zatem pomocnicze działania zakupowe powierzane są w sposób inny niż na podstawie umowy o charakterze odpłatnym, nie podlega to regulacjom upzp.

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Podmioty, którym powierza się pomocnicze działania zakupowe, działają jako pełnomocnicy zamawiającego. Stanowi o tym wprost art. 15 ust. 3 upzp. Oznacza to, że dokonywane przez nich czynności pociągają za sobą skutki bezpośrednie dla zamawiającego – o ile mieszczą się w granicach umocowania. Dlatego pełnomocnictwa powinny być udzielane w formie pisemnej i powinny mieć charakter rodzajowy (do dokonania czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, a więc czynności, które nie mają jedynie na celu zachowania status quo), albo charakter szczególny (tj. zawierać umocowanie do dokonania poszczególnej, ściśle określonej czynności). Zamawiający nie traci zatem w takim przypadku swojego statusu podmiotu zamawiającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomocnicze działania zakupowe polegają na zapewnieniu wsparcia dla działań zakupowych, w szczególności przez:

REKLAMA

● zapewnienie infrastruktury technicznej umożliwiającej zamawiającemu udzielanie zamówień lub zawieranie umów ramowych. Taka infrastruktura to np. urządzenia pozwalające na ocenę przedłożonych w postępowaniu próbek, platformy do przeprowadzenia licytacji czy aukcji elektronicznej, a nawet odpowiednie narzędzia do komunikacji;

● doradztwo dotyczące przeprowadzania lub planowania postępowań o udzielenie zamówienia. Są to np. usługi doradcze dotyczące aspektów technicznych, społecznych, środowiskowych, opiniowanie projektów dokumentacji przetargowej, udział w dialogu technicznym, ocena poprawności czynności dokonywanych przez komisję przetargową;

● przygotowanie postępowań o udzielenie zamówienia i przeprowadzanie ich w imieniu i na rzecz zamawiającego. Do tych czynności należy m.in. wybór trybu udzielenia zamówienia, przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ocena ofert czy wybór oferty najkorzystniejszej.

Katalog czynności mogących składać się na pomocnicze działania zakupowe jest tylko przykładowy. Świadczy o tym użyte sformułowanie „w szczególności”. Zamawiający może więc objąć pomocniczymi działaniami zakupowymi każdą czynność, która ma służyć mu do prawidłowego przeprowadzenia procesu zakupowego zmierzającego do nabycia określonych towarów, usług czy też robót budowlanych. Zazwyczaj ma to miejsce, gdy zamawiający po raz pierwszy udziela zamówienia publicznego finansowanego ze źródeł „zewnętrznych” (np. środków unijnych), albo gdy przedmiotem zamówienia są inwestycje o dużym stopniu złożoności, a ocena ofert wymaga wiedzy specjalistycznej, wykraczającej poza własne możliwości organizacyjne i kadrowe.

ANDRZELA GAWROŃSKA-BARAN

doktor nauk prawnych, wieloletni praktyk zamówień publicznych, były wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, wykładowca na wyższych uczelniach i trener na szkoleniach, autor wielu artykułów i komentarzy z zakresu zamówień publicznych, radca prawny

PODSTAWA PRAWNA

● art. 15 ust. 2–4 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2260)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

REKLAMA