| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > ZUS > Ubezpieczenia społeczne > Zasady oskładkowania umów zlecenia

Zasady oskładkowania umów zlecenia

Umowa zlecenia to umowa cywilnoprawna atrakcyjna pod wieloma względami dla pracodawców. Przedmiotem umowy zlecenia jest fakt wykonywania pracy na rzecz zleceniodawcy. Wynagrodzenie przysługuje nie za rezultat wykonanej pracy ale za działania wykonywane na rzecz zleceniodawcy.

Przy umowie zlecenia pracodawca ma obowiązek do odprowadzania składek tak samo, jak w sytuacji zawierania umów o pracę.

Umowa zlecenia zawarta z własnym pracownikiem:

Przy zawieraniu umowy zlecenia z własnym pracownikiem zleceniodawca ma obowiązek odprowadzić wszystkie składki, tj. emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe. Sumuje wszystkie przychody z tytułu umowy o pracę oraz umowy zlecenia i oblicza składki od łącznej kwoty przychodów pracownika.

Umowa zlecenia z osobą nieposiadającą innego tytułu do ubezpieczenia:

Przy zawieraniu umowy zlecenia z osobą nieposiadającą innego tytułu do ubezpieczenia, składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe jest obowiązkowe. Składka na ubezpieczenie chorobowe jest w takiej sytuacji dobrowolna. Taka umowa podlega również obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu i wypadkowemu.

Zobacz również: Zawieranie i rozliczanie umów zlecenia - część I

Umowa zlecenia z osobą uczącą się do 26 roku życia:

Osoby uczące się do ukończenia 26 roku życia z którymi zawarto umowę zlecenia nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym.

Umowa zlecenia z emerytem lub rencistą:

a) w sytuacji gdy emeryt lub rencista zawiera umowę zlecenia (nie zawarł innych umów zleceń ani umowy o pracę) wówczas podlega obowiązkowo składkom emerytalno- rentowym. Składka na ubezpieczenie chorobowe jest w takiej sytuacji dobrowolna. Taka umowa podlega również obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu i wypadkowemu.

b) w sytuacji gdy emeryt lub rencista jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę i dodatkowo zawiera umowę zlecenia to obowiązkowo podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu. Ubezpieczenie emerytalne i rentowe jest dobrowolne.

Umowa zlecenia z osobą wykonującą kilka umów zleceń:

Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi z tytułu wykonywania jednocześnie kilku umów zleceń podlega obowiązkowo ubezpieczeniom z tytułu tej umowy, którą zawarła najwcześniej. Pozostałe umowy mogą zostać objęte ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym dobrowolnie.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585 z późn. zm..).

2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z 1998 r. nr 161, poz. 1106, z poźn. zm.).

Zobacz: Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych– obowiązki płatnika

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Dr Katarzyna Pfeifer - Chomiczewska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »