Kategorie

Komu przysługuje prawo do "trzynastki"

Magdalena Opalińska
inforCMS
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, zwane „trzynastką”, przysługuje pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Inni pracodawcy mogą dobrowolnie wypłacać „trzynastkę”. W tym celu w wewnątrzzakładowych przepisach płacowych muszą ustalić (dowolnie) wysokość takiego świadczenia, termin jego wypłaty oraz zasady nabywania do niego prawa.

Z przepisów ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym nie mogą skorzystać osoby zajmujące kierownicze stanowiska w państwie: Prezydent RP, marszałkowie i wicemarszałkowie Sejmu i Senatu, prezes i wiceprezesi Rady Ministrów, prezes i wiceprezes NIK, prezes i wiceprezes Trybunału Konstytucyjnego, ministrowie, Prezes Narodowego Banku Polskiego, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej).

Co należy zrobić ustalając „trzynastkę”

Ustalając prawo pracownika do „trzynastki” pracodawca powinien:

• sprawdzić, czy dany pracownik spełnia warunki uprawniające do jej uzyskania,

• ustalić podstawę jej wymiaru, w przypadku gdy „trzynastka” pracownikowi przysługuje,

• pomnożyć podstawę wymiaru przez stopę procentową 8,5%.

Termin wypłaty „trzynastki”

Reklama

Obowiązkiem pracodawcy jest wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie później niż w ciągu pierwszych 3 miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie. Najpóźniej pracodawca może więc to zrobić do 31 marca. Tylko pracownikowi, z którym rozwiązano stosunek pracy w związku z likwidacją pracodawcy, wynagrodzenie roczne należy wypłacić wcześniej, tj. w dniu rozwiązania stosunku pracy (art. 5 ust. 3 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej).

Pracodawcy, którzy dobrowolnie wypłacają „trzynastki”, w wewnętrznych przepisach płacowych dowolnie ustalają termin ich wypłaty (może to być więc termin przypadający po 31 marca).

PRZYKŁAD

Pracownik sfery budżetowej rozwiązał umowę o pracę w związku z przejściem na rentę 15 września 2008 r. Pracodawca nie ma obowiązku wypłacić mu „trzynastki” wcześniej niż 31 marca 2009 r. Jeżeli jednak pracodawca chce, może wcześniej wypłacić „trzynastkę”, gdyż wynagrodzenie stanowiące podstawę jej wymiaru nie ulegnie już zmianie. Najbezpieczniej byłoby jednak najwcześniej wypełnić ją w styczniu 2009 r. Pracownik mógł bowiem, mimo przejścia na rentę, podjąć u tego pracodawcy pracę w 2008 r.

Warunki uzyskania prawa do „trzynastki”

Forma zatrudnienia

Prawo do „trzynastki” przysługuje każdemu pracownikowi sfery budżetowej zatrudnionemu na podstawie stosunku pracy, tj. umowy o pracę, mianowania, powołania, wyboru, spółdzielczej umowy o pracę. Takiego prawa nie mają osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych (zlecenia czy o dzieło).

WAŻNE!

„Trzynastka” nie przysługuje osobom zatrudnionym na podstawie umowy cywilnej, np. zlecenia czy o dzieło.

Okres zatrudnienia

„Trzynastka” przysługuje pracownikowi po przepracowaniu u danego pracodawcy roku kalendarzowego.

Przepisy ustawy regulują przypadki, w których jest możliwe nabycie prawa do „trzynastki” mimo przepracowania przez pracownika u danego pracodawcy krótszego okresu niż rok kalendarzowy. Są to następujące przypadki:

• gdy okres pracy wynosił co najmniej 6 miesięcy (pracownik nabywa wówczas prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu);

• gdy okres pracy jest krótszy niż 6 miesięcy w sytuacji:

- nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym);

PRZYKŁAD

Nauczyciel akademicki jest zatrudniony od 1 października 2008 r. Nauczyciel ten zgodnie z organizacją pracy w szkole przepracował w 2008 r. jedynie 3 miesiące. Mimo to nabędzie prawo do „trzynastki”.

- zatrudnienia pracownika do pracy sezonowej, jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż 3 miesiące;

- powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo do odbycia służby zastępczej;

- rozwiązania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub na świadczenie rehabilitacyjne, przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem, likwidacją pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy, likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją;

PRZYKŁAD

Reklama

W związku z przejściem pracownika na emeryturę jednostka sfery budżetowej rozwiązała z pracownikiem umowę o pracę. Rozwiązanie umowy nastąpiło 31 marca 2008 r. Pracownik ma prawo do „trzynastki” za 2008 r. mimo przepracowania jedynie 3 miesięcy w 2008 r.

- podjęcia zatrudnienia: w wyniku przeniesienia służbowego, na podstawie powołania lub wyboru, w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących tego pracodawcy, w związku z likwidacją jednostki organizacyjnej poprzedniego pracodawcy lub jej reorganizacją, po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej albo po odbyciu służby zastępczej;

- korzystania: z urlopu wychowawczego, urlopu dla poratowania zdrowia przez nauczyciela lub korzystania przez nauczyciela akademickiego z urlopu do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego;

- wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika.

Do okresu zatrudnienia wliczamy jedynie okres zatrudnienia u tego samego pracodawcy.

Okresy przepracowane dotyczą zatrudnienia u jednego pracodawcy sfery budżetowej. Nie można sumować okresów zatrudnienia w różnych jednostkach sfery budżetowej.

PRZYKŁAD

Osoba została zatrudniona od 15 czerwca do 31 sierpnia 2008 r. w urzędzie skarbowym. Od 1 września do 15 października 2008 r. osoba ta została zatrudniona w szkole na czas zastępstwa. Od 16 października została zatrudniona już na podstawie umowy o pracę w tym samym urzędzie skarbowym, w którym odbywała staż absolwencki. Zsumowaniu i zliczeniu do okresu wymaganego do uzyskania prawa do wynagrodzenia rocznego podlega jedynie okres zatrudnienia w urzędzie skarbowym. Jednak okres ten był krótszy niż 6 miesięcy. Dlatego pracownik nie nabył prawa do „trzynastki”. Prawa tego nie nabył pracownik również za okres pracy w szkole. Nawiązano z nim bowiem stosunek pracy w trakcie roku kalendarzowego, lecz niezgodnie z organizacją pracy szkoły - tylko do 15 października 2008 r.

Efektywny czas pracy

Przy ustalaniu przepracowanego okresu powstaje wątpliwość, czy należy do niego wliczać efektywne przepracowanie wymaganego okresu czy pozostawanie w stosunku pracy.

Sąd Najwyższy w uchwale z 25 lipca 2003 r. (III PZP 7/03, OSNP 2004/2/26) stwierdził, że warunkiem nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego jest efektywne przepracowanie u danego pracodawcy wymaganego okresu. W uzasadnieniu Sąd Najwyższy wyjaśnił, że „przepracowanie” oznacza faktyczne wykonywanie pracy, a nie tylko pozostawanie w stosunku pracy. Tylko okresy zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, takie jak okresy: urlopu wychowawczego, urlopu dla poratowania zdrowia, urlopu do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego, a także okres służby wojskowej i zastępczej, należy traktować jako przerwy w wykonywaniu pracy, które nie pozbawią pracownika prawa do „trzynastki”. Okresy wszystkich innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy i zwolnień są okresami nieprzepracowanymi.

Za drugim poglądem, zgodnie z którym prawo do „trzynastki” jest uzależnione od długości całego okresu pozostawania w stosunku pracy u danego pracodawcy, przemawia argument, że „trzynastka” i tak jest liczona tylko od wynagrodzenia za pracę, nie zaś od świadczeń z ubezpieczenia społecznego, np. zasiłku chorobowego czy macierzyńskiego. Pogląd taki prezentuje Departament Wynagrodzeń Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Za tym poglądem przemawia również zasada uprzywilejowania pracownika.

PRZYKŁAD

Pracownica zatrudniona w starostwie powiatowym, w 2008 r. przepracowała 5 miesięcy. Przez pozostałe miesiące przebywała na zwolnieniu lekarskim i urlopie macierzyńskim. Stosując do ustalenia prawa do „trzynastki” interpretację „zaliczenia okresu pozostawania w zatrudnieniu” pracownicy należy wypłacić „trzynastkę” za 2008 r. Jej wysokość należy ustalić proporcjonalnie do faktycznie przepracowanego okresu.

W obecnym stanie prawnym nie da się stwierdzić, które z powyższych stanowisk jest bardziej poprawne. W praktyce dominuje stosowanie interpretacji przyjętej przez Sąd Najwyższy - jako korzystniejszej dla pracodawcy.

Ustalenie okresu zatrudnienia

Przy ustalaniu okresu uprawniającego do „trzynastki” upływ terminu liczymy inaczej niż określa Kodeks cywilny. Według Kodeksu cywilnego termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca (art. 112 Kodeksu cywilnego). Upływ miesiąca pracy następuje natomiast w dniu bezpośrednio poprzedzającym dzień, który nazwą lub datą odpowiada dniowi, w którym liczenie okresu rozpoczęto (wyrok Sądu Najwyższego z 19 grudnia 1996 r., I PKN 47/96, OSNAPiUS 1997/17/310).

WAŻNE!

Ustalając okres zatrudnienia u pracodawcy przyjmuje się, że miesiąc pracy upływa w dniu bezpośrednio poprzedzającym dzień, który datą odpowiada dniowi, w którym pracownik został zatrudniony.

PRZYKŁAD

Pracownik jednostki budżetowej zatrudniony od 15 stycznia do 14 lipca 2008 r. nabędzie prawo do „trzynastki”. W przypadku stosowania liczenia terminów zgodnie z Kodeksem cywilnym nie przepracowałby 6 miesięcy. Do sześciomiesięcznego okresu zatrudnienia pracownikowi brakowałoby 1 dnia.

Miesięczny termin 30-dniowy liczony zgodnie z Kodeksem cywilnym ma zastosowanie w przypadku sumowania niepełnych okresów zatrudnienia u jednego pracodawcy, kiedy to okresy zatrudnienia obejmowały niepełne miesiące.

 

Utrata prawa do „trzynastki”

Pracownik nie nabywa prawa do „trzynastki” mimo przepracowania wymaganego okresu w przypadku:

• nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy trwającej dłużej niż dwa dni,

• stawienia się do pracy lub przebywania w pracy w stanie nietrzeźwości,

• otrzymania kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy lub ze służby,

• rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (art. 3 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym).

Aby pozbawić pracownika prawa do „trzynastki”, wymienione zdarzenia muszą nastąpić w roku kalendarzowym, za który „trzynastka” przysługuje.

Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie. W wyliczeniu należy uwzględnić:

• wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,

• wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy,

• wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.

„Trzynastka” powinna być liczona jak ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop (art. 4 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej).

Dodatkowe wynagrodzenie roczne stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Nie zostało bowiem wymienione w ustawowych wyłączeniach z opodatkowania (art. 21, art. 52 i art. 52a ustawy o pdof).

Stanowi ono również podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie zdrowotne (art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).

WAŻNE!

„Trzynastka” wynosi 8,5% sumy wynagrodzeń otrzymanych przez pracownika w roku kalendarzowym, za który to świadczenie przysługuje.

Przy obliczaniu „trzynastki” nie należy uwzględniać:

• wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności, z wyjątkiem wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy,

• jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie,

• wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,

• nagrody jubileuszowej,

• ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,

• dodatkowego wynagrodzenia radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego,

• wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,

• nagrody z zakładowego funduszu nagród, dodatkowego wynagrodzenia rocznego, należności przysługujących z tytułu udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej,

• odprawy emerytalnej lub rentowej albo innych odpraw pieniężnych,

• wynagrodzenia i odszkodowania przysługujących w razie rozwiązania stosunku pracy.

PRZYKŁAD

W lipcu 2008 r. pracownik korzystał z 10 dni urlopu wypoczynkowego. W październiku wykorzystał 2 dni wolnego z tytułu opieki nad zdrowym dzieckiem. Do podstawy „trzynastki” za 2008 r. wliczeniu podlega wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, zaś wyłączeniu z podstawy podlega wynagrodzenie za 2 dni opieki nad dzieckiem (jako czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy).

Wysokość „trzynastki” jest uzależniona od przepracowanego przez pracownika okresu. Po przepracowaniu roku kalendarzowego „trzynastka” przysługuje pracownikowi w pełnej wysokości.

Pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, pod warunkiem że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy.

W przypadku pracowników, którym „trzynastka” przysługuje bez konieczności przepracowania całego roku kalendarzowego, wysokość „trzynastki” należy obliczać proporcjonalnie w podany niżej sposób.

PRZYKŁAD

Od 1 marca 2008 r. pracownik podjął zatrudnienie w urzędzie gminy. Wynagrodzenie zasadnicze pracownika wyniosło 2300 zł. Przepracowany przez niego okres to 10 miesięcy. Pracownikowi przysługuje zatem prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu 10 miesięcy w wysokości 1955 zł:

2300 zł (wynagrodzenie pracownika za miesiąc pracy) × 10 miesięcy (przepracowany okres) = 23 000 zł,

8,5% × 23 000 zł = 1955 zł.

Pytania i odpowiedzi

(?) W 2008 r. zatrudnialiśmy pracownika od 15 stycznia do 14 kwietnia. Następnie ponownie zatrudniliśmy go od 1 sierpnia. Pracownik ten od 1 października przebywa na zwolnieniu chorobowym. Czy wobec tego należy mu się „trzynastka”?

Przyjmując stanowisko popierane przez większość pracodawców - pracownikowi w tym przypadku nie należy się „trzynastka”. Natomiast jeśli przyjmą Państwo stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i wliczą pracownikowi do okresu uprawniającego go do „trzynastki” okres 3 miesięcy przebywania na zwolnieniu chorobowym, a nie tylko efektywnie przepracowany przez niego czas - pracownik nabędzie prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

(?) Gospodarstwo pomocnicze podlega likwidacji 31 grudnia 2008 r. Jeden z pracowników był zatrudniony jedynie przez 2 miesiące. Czy będzie mu się należała „trzynastka?

W przypadku rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy z powodu likwidacji pracodawcy pracownik ma prawo do „trzynastki” mimo nieprzepracowania okresu 6 miesięcy w roku kalendarzowym. Nabędzie on prawo do „trzynastki” za okres tych 2 miesięcy.

(?) Od 1 stycznia 2008 r. pracownik wykonywał pracę na podstawie umowy na zastępstwo przez okres 3 miesięcy. Po powrocie zastępowanego pracownika podpisaliśmy z tą osobą umowę zlecenia do końca roku. Czy nabywa ona prawo do „trzynastki”?

Osoba ta nie nabędzie prawa do „trzynastki”. Okresu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia nie wliczamy do okresu zatrudnienia uprawniającego do „trzynastki”. Prawo do „trzynastki” przysługuje jedynie osobie zatrudnionej na podstawie stosunku pracy. Pracownik ten ma przepracowany jedynie okres 3 miesięcy, który nie uprawnia go do nabycia prawa do „trzynastki”.

(?) Pracownik stawił się do pracy 5 stycznia br. w stanie nietrzeźwości. Czy możemy nie wypłacić mu „trzynastki” za 2008 r.?

Z uwagi na fakt, iż pracownik stawił się do pracy w stanie nietrzeźwości 5 stycznia 2009 r., nie utraci on prawa do „trzynastki” za 2008 r., lecz za 2009 r. Stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości pozbawia pracownika prawa do „trzynastki”. Jednak zdarzenie pozbawiające pracownika prawa do „trzynastki” musi nastąpić w roku kalendarzowym, za który ta „trzynastka” przysługuje.

• ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm.),

• art. 300 Kodeksu pracy,

• art. 114 Kodeksu cywilnego,

• § 6, § 14 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczególnych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.),

• art. 2 ustawy z 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (DzU nr 20, poz. 101 ze zm.),

• art. 21, art. 52, art. 52a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),

• art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2008 r. nr 164, poz. 1027),

• art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

Orzecznictwo uzupełniające:

• Przy ustalaniu wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego wypłaconego na podstawie ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm.) nie uwzględnia się wynagrodzenia otrzymanego przez nauczyciela w czasie urlopu dla poratowania zdrowia. (Uchwała Sądu Najwyższego z 10 października 2000 r., III ZP 22/00, OSNP 2001/5/142)

• Nauczyciel, zwolniony od pracy na okres kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej z prawem do wynagrodzenia w trybie przepisów art. 31 ust. 2 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.) i rozporządzenia Rady Ministrów z 11 czerwca 1996 r. w sprawie trybu udzielania urlopu bezpłatnego i zwolnień od pracy pracownikom pełniącym z wyboru funkcje w związkach zawodowych oraz zakresu uprawnień przysługujących pracownikom w czasie urlopu bezpłatnego i zwolnień od pracy (DzU nr 71, poz. 336), zachowuje u pracodawcy prawo do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek strefy budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm.). (Uchwała Sądu Najwyższego z 13 grudnia 2005 r., II PZP 9/05, OSNP 2006/7-8/109)

• 1. Warunkiem nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm.) jest efektywne przepracowanie u danego pracodawcy pełnego roku kalendarzowego.

2. Przy ustaleniu wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego wypłaconego na podstawie tej ustawy nie uwzględnia się wynagrodzenia otrzymanego przez sędziego w okresie nieobecności w pracy z powodu choroby. (Uchwała Sądu Najwyższego z 25 lipca 2003 r., III PZP 7/03, OSNP 2004/2/26)

Poznajpierwszą w Polsce PlatformęRachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.Skorzystaj z bezpłatnegodostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na www.inforrb.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    25 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?