REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura wypadkowa krok po kroku

Inventage
Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów
Wypadek w pracy
Wypadek w pracy

REKLAMA

REKLAMA

W momencie wystąpienia zdarzenia, które może wyczerpywać znamiona definicji wypadku przy pracy, automatycznie powstaje na pracodawcy obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku oraz powołania zespołu powypadkowego, który ustali okoliczności i przyczyny zdarzenia. Efektem pracy zespołu powypadkowego jest sporządzenie protokołu powypadkowego.

O procedurze wypadkowej

Punktem wyjścia dla rozważań na temat procedury wypadkowej jest przypomnienie definicji wypadku przy pracy (patrz również: link do artykułu o historii wypadkowości):

REKLAMA

REKLAMA

Wypadkiem przy pracy, jest nagłe zdarzenie, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
-podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
-podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
-w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
(art. 3. ust. 1. ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych)

W momencie wystąpienia zdarzenia, które może wyczerpywać znamiona wyżej przytoczonej definicji wypadku przy pracy, automatycznie powstaje na pracodawcy obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku oraz powołania zespołu powypadkowego, który ustali okoliczności i przyczyny zdarzenia.

§ 2. 1. Do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:
1) dopuszczenie do miejsca wypadku osób niepowołanych,
2) uruchamianie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem zostały wstrzymane,
3)         dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności.

REKLAMA

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy. (Dz. U. Nr 115, poz. 744); dalej: Rozporządzenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W skład orzekającej grupy wchodzą: Pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy ( zwykle jest to Specjalista do spraw BHP), a także społeczny inspektor pracy. W praktyce zespół powypadkowy liczy dwie osoby. Jednak w sytuacji, gdy pracodawca z uwagi na małą liczbę zatrudnionych pracowników, okoliczności i przyczyny wypadku nie ma możliwości powołać zespołu powypadkowego o powyżej opisanym składzie, tworzy on zespół powypadkowy w skład którego wchodzi pracodawca, a także specjalista spoza zakładu pracy. W przypadku gdy badane zdarzenie miało skutek w postaci śmierci pracownika, lub odniesienia przez niego ciężkich obrażeń ciała albo był to wypadek zbiorowy, skład zespołu wypadkowego określa § 3. Pkt  1. Rozporządzenia:

Okoliczności i przyczyny wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych ustala zespół powypadkowy, w którego skład wchodzi pracownik kierujący komórką służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zakładowy społeczny inspektor pracy.

Zobacz również: Ubezpieczenie wypadkowe - historia


Od opisanych wyżej zasad występują wyjątki przewidziane w §4 Rozporządzenia, różnicujące skład zespołu powypadkowego ze względu na liczbę zatrudnianych pracowników.

Zespół dokonując kwalifikacji stanu faktycznego, jako wypadku przy pracy bądź też nie, przesądza o dalszych skutkach prawnych zdarzenia.  Na zespole powypadkowym spoczywa obowiązek zbadania okoliczności zdarzenia, a także sprawdzenia jakie były przyczyny wypadku. Czynnościami podejmowanymi przez zespół powypadkowy są m.in. przesłuchania poszkodowanego, a także świadków, oględziny miejsca wypadku, zasięgnięcie opinii lekarza, czy określenie opinii i wniosków profilaktycznych.

Co istotne, przed przesłuchaniem - zespół powypadkowy ma obowiązek uprzedzić świadka o odpowiedzialności karnej za składania fałszywych zeznań.

Efektem pracy zespołu powypadkowego jest sporządzenie protokołu powypadkowego, według wzoru ustalonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie art. 237 § 2 Kodeksu pracy, w którym zespół jednoznacznie nadaje zdarzeniu miano wypadku przy pracy bądź nie. Termin sporządzenia dokumentu to najpóźniej 14 dni od uzyskania zawiadomienia o wypadku. Na dokumencie obowiązkowo musi widnieć podpis poszkodowanego ( a w przypadku wypadku śmiertelnego podpis członka rodziny), a także podpis pracodawcy.  Poszkodowany (a w wypadku jego śmierci członkowie jego rodziny) ma prawo do zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do protokołu. Również członek zespołu powypadkowego ma prawo złożyć do protokołu zdanie odrębne.

Kolejnym krokiem jest zatwierdzenie protokołu wypadkowego przez pracodawcę w terminie 5 dni od jego sporządzenia. Jednak nie zawsze zatwierdzenie ma miejsce, sytuację tę reguluje  § 12 Rozporządzenia:

2. Pracodawca zwraca nie zatwierdzony protokół powypadkowy, w celu wyjaśnienia i uzupełnienia go przez zespół powypadkowy, jeżeli do treści protokołu zostały zgłoszone zastrzeżenia przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego wskutek wypadku pracownika albo protokół ten nie odpowiada warunkom określonym w rozporządzeniu.
3. Zespół powypadkowy, po dokonaniu wyjaśnień i uzupełnień, o których mowa w ust. 2, sporządza, nie później niż w ciągu 5 dni, nowy protokół powypadkowy, do którego dołącza protokół nie zatwierdzony przez pracodawcę.

Zatwierdzony protokół pracodawca doręcza poszkodowanemu, odpowiednio członkom jego rodziny, lub właściwemu inspektorowi pracy.
Obowiązek przechowywania protokołu powypadkowego przez 10 lat wraz z całą dokumentacją spoczywa na pracodawcy.

Protokół powypadkowy w którym zdarzenie sklasyfikowano jako wypadek przy pracy, daje poszkodowanemu prawo do ubiegania się o świadczenia powypadkowe.

Świadczeniami z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej są:
1) Zasiłek chorobowy
2) Świadczenie rehabilitacyjne
3) Zasiłek wyrównawczy
4) Jednorazowe odszkodowanie
5) Renta z tytułu niezdolności do pracy (również renta szkoleniowa)
6) Renta rodzinna
7) Dodatek pielęgnacyjny
8) Dodatek do renty rodzinnej- dla sieroty zupełnej
9) Pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą.

Rafał Jędruchniewicz/ Fot. Inventage Polska

Autor: Rafał Jędruchniewicz

Polecamy w INFORRB

Jak określić prawo do zasiłku z tytułu opieki nad dzieckiem, które ukończyło 14 lat

Jak dokumentować prawo do zasiłku opiekuńczego i chorobowego

Jak rozliczyć pobyt pracownika w szpitalu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA