REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura wypadkowa krok po kroku

Inventage
Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów
Wypadek w pracy
Wypadek w pracy

REKLAMA

REKLAMA

W momencie wystąpienia zdarzenia, które może wyczerpywać znamiona definicji wypadku przy pracy, automatycznie powstaje na pracodawcy obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku oraz powołania zespołu powypadkowego, który ustali okoliczności i przyczyny zdarzenia. Efektem pracy zespołu powypadkowego jest sporządzenie protokołu powypadkowego.

O procedurze wypadkowej

Punktem wyjścia dla rozważań na temat procedury wypadkowej jest przypomnienie definicji wypadku przy pracy (patrz również: link do artykułu o historii wypadkowości):

REKLAMA

REKLAMA

Wypadkiem przy pracy, jest nagłe zdarzenie, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
-podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
-podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
-w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
(art. 3. ust. 1. ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych)

W momencie wystąpienia zdarzenia, które może wyczerpywać znamiona wyżej przytoczonej definicji wypadku przy pracy, automatycznie powstaje na pracodawcy obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku oraz powołania zespołu powypadkowego, który ustali okoliczności i przyczyny zdarzenia.

§ 2. 1. Do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:
1) dopuszczenie do miejsca wypadku osób niepowołanych,
2) uruchamianie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem zostały wstrzymane,
3)         dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności.

REKLAMA

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy. (Dz. U. Nr 115, poz. 744); dalej: Rozporządzenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W skład orzekającej grupy wchodzą: Pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy ( zwykle jest to Specjalista do spraw BHP), a także społeczny inspektor pracy. W praktyce zespół powypadkowy liczy dwie osoby. Jednak w sytuacji, gdy pracodawca z uwagi na małą liczbę zatrudnionych pracowników, okoliczności i przyczyny wypadku nie ma możliwości powołać zespołu powypadkowego o powyżej opisanym składzie, tworzy on zespół powypadkowy w skład którego wchodzi pracodawca, a także specjalista spoza zakładu pracy. W przypadku gdy badane zdarzenie miało skutek w postaci śmierci pracownika, lub odniesienia przez niego ciężkich obrażeń ciała albo był to wypadek zbiorowy, skład zespołu wypadkowego określa § 3. Pkt  1. Rozporządzenia:

Okoliczności i przyczyny wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych ustala zespół powypadkowy, w którego skład wchodzi pracownik kierujący komórką służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zakładowy społeczny inspektor pracy.

Zobacz również: Ubezpieczenie wypadkowe - historia


Od opisanych wyżej zasad występują wyjątki przewidziane w §4 Rozporządzenia, różnicujące skład zespołu powypadkowego ze względu na liczbę zatrudnianych pracowników.

Zespół dokonując kwalifikacji stanu faktycznego, jako wypadku przy pracy bądź też nie, przesądza o dalszych skutkach prawnych zdarzenia.  Na zespole powypadkowym spoczywa obowiązek zbadania okoliczności zdarzenia, a także sprawdzenia jakie były przyczyny wypadku. Czynnościami podejmowanymi przez zespół powypadkowy są m.in. przesłuchania poszkodowanego, a także świadków, oględziny miejsca wypadku, zasięgnięcie opinii lekarza, czy określenie opinii i wniosków profilaktycznych.

Co istotne, przed przesłuchaniem - zespół powypadkowy ma obowiązek uprzedzić świadka o odpowiedzialności karnej za składania fałszywych zeznań.

Efektem pracy zespołu powypadkowego jest sporządzenie protokołu powypadkowego, według wzoru ustalonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie art. 237 § 2 Kodeksu pracy, w którym zespół jednoznacznie nadaje zdarzeniu miano wypadku przy pracy bądź nie. Termin sporządzenia dokumentu to najpóźniej 14 dni od uzyskania zawiadomienia o wypadku. Na dokumencie obowiązkowo musi widnieć podpis poszkodowanego ( a w przypadku wypadku śmiertelnego podpis członka rodziny), a także podpis pracodawcy.  Poszkodowany (a w wypadku jego śmierci członkowie jego rodziny) ma prawo do zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do protokołu. Również członek zespołu powypadkowego ma prawo złożyć do protokołu zdanie odrębne.

Kolejnym krokiem jest zatwierdzenie protokołu wypadkowego przez pracodawcę w terminie 5 dni od jego sporządzenia. Jednak nie zawsze zatwierdzenie ma miejsce, sytuację tę reguluje  § 12 Rozporządzenia:

2. Pracodawca zwraca nie zatwierdzony protokół powypadkowy, w celu wyjaśnienia i uzupełnienia go przez zespół powypadkowy, jeżeli do treści protokołu zostały zgłoszone zastrzeżenia przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego wskutek wypadku pracownika albo protokół ten nie odpowiada warunkom określonym w rozporządzeniu.
3. Zespół powypadkowy, po dokonaniu wyjaśnień i uzupełnień, o których mowa w ust. 2, sporządza, nie później niż w ciągu 5 dni, nowy protokół powypadkowy, do którego dołącza protokół nie zatwierdzony przez pracodawcę.

Zatwierdzony protokół pracodawca doręcza poszkodowanemu, odpowiednio członkom jego rodziny, lub właściwemu inspektorowi pracy.
Obowiązek przechowywania protokołu powypadkowego przez 10 lat wraz z całą dokumentacją spoczywa na pracodawcy.

Protokół powypadkowy w którym zdarzenie sklasyfikowano jako wypadek przy pracy, daje poszkodowanemu prawo do ubiegania się o świadczenia powypadkowe.

Świadczeniami z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej są:
1) Zasiłek chorobowy
2) Świadczenie rehabilitacyjne
3) Zasiłek wyrównawczy
4) Jednorazowe odszkodowanie
5) Renta z tytułu niezdolności do pracy (również renta szkoleniowa)
6) Renta rodzinna
7) Dodatek pielęgnacyjny
8) Dodatek do renty rodzinnej- dla sieroty zupełnej
9) Pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą.

Rafał Jędruchniewicz/ Fot. Inventage Polska

Autor: Rafał Jędruchniewicz

Polecamy w INFORRB

Jak określić prawo do zasiłku z tytułu opieki nad dzieckiem, które ukończyło 14 lat

Jak dokumentować prawo do zasiłku opiekuńczego i chorobowego

Jak rozliczyć pobyt pracownika w szpitalu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA